با نگاهی به تاریخ اسلام در می¬یابیم که مسجد از آغاز تأسیس و به خصوص در عصر پیامبر اسلام6نقش-های مهم و متنوعی داشته و کارکرد آن فقط به عنوان مکان مقدسی برای عبادت خداوند و إقامه نماز جماعت و جمعه و یا قرائت قرآن نبوده است، بلکهپس از کارکرد اولیه¬اش که همان نقش عبادی و نیایشی است، دومین نقش مهم آن، تعلیم و تربیت مسلمانان و آشنا کردن آنان با معارف دینی و علوم گوناگوناست.پیامبر اسلام6به عنوان معمار و مؤسس مسجد، پس از اتمام بنای مسجدالنبی در شهرمدینه، یکی از یاران خود به نام «مربدالتمر» را مسئول آموزش در مسجد نمود.
در این نوشتار، ابتداویژگی¬های دوران نوجوانیرا برشمرده¬ایم و سپس به تبیین تعلیم و تربیت نوجوانان و نقش مسجد وخانواده در این امر پرداخته¬ایم.
کلید واژگان: نوجوان، مسجد، تعلیم، تربیت
شنبه ۲۱ بهمن ۱۳۹۱
مسجد، درجایگاه پایگاه اجتماعی اسلام، همواره کانون جذب تربیت دینی جوانان بوده است و مردم و مربیان دینی و مذهبی به آن توجه کردهاند. تحولات روزافزون دنیای مدرن و تهاجم فرهنگی در عصر جهانیشدن ازیکسو و تربیت دینی جوانان بهمثابهی یکی از اصلیترین دغدغههای عالمان تربیتی و فرهیختگان دینی مسلمان ازسوییدیگر اهمیت مسجد را در تربیت دینی بیشازپیش روشن کرده است.
در مطالعهی کنونی میکوشیم با تعریفی از تربیت دینی و بررسی نقش مسجد در اسلام بدین پرسش پاسخ گوییم که مسجد چگونه میتواند در ایجاد ارزشها و تربیت دینی جوانان امروزی نقش داشته باشد. پاسخ این است که متولیان مسجد میتوانند با آشنایی به ویژگیهای تربیت دینی و بهکارگیری راهکارهای تربیتی از مسجد بهمثابهی مکانی مناسب برای تربیت دینی استفاده کنند و ازطریق برپایی اجتماعهای عبادی، سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و آموزشی به تربیت دینی جوانان بپردازند.
واژگان کلیدی: مسجد، تربیت، دین، تربیت دینی.
پنج شنبه ۱۹ بهمن ۱۳۹۱