علیرغم گسترش نژادپرستی و اقدامات ضد اسلامی دولتهای غربی، آمارها و شواهد موجود نشان دهنده گسترش دین اسلام در بسیاری از کشورهای جهان و بویژه در دنیای غرب است، بهطوری که تعداد مسلمانها و افرادی که به دین اسلام گرویدهاند در سالهای اخیر به دو برابر رسیده است.
از اینرو، باشگاه خبرنگاران قصد دارد در طی سری گزارشهایی به افزایش گستره اسلام در کشورهای مختلف جهان بپردازد.
بر همین اساس در گزارش قبلی باشگاه خبرنگاران، به نفوذ اسلام و اسلامخواهی در کشورهای اروپایی پرداخته شد اما در دومین سری از گزارشهای باشگاه خبرنگاران در باب گسترش اسلام در کشورهای مختلف جهان، به بررسی این موضوع در آمریکا پرداخته خواهد شد.
گرایش به اسلام در میان مردم آمریکا به چالشی جدی برای سیاستمداران این کشور تبدیل شده است. همزمان با کاهش تعداد پیروان بیشتر ادیان، روز به روز بر تعداد مسلمانان آمریکایی افزوده میشود.
یکی از واقعیات معاصر، حضور اسلام در همه نقاط جهان است، چیزی که خود مسلمانان روز به روز بیشتر به آن آگاهی پیدا میکنند.
روند شتابدار گرایش مردم نقاط مختلف جهان به اسلام دلایل مختلفی دارد اما ریشه این بعثت جدید اسلامی کامل بودن دین اسلام در همه زمینهها و شکست اندیشههای اومانیستی و ایدئولوژیهای غربی در تحقق جامعه ایدهآل انسانی است. در این گزارش قصد داریم با بررسی روند رشد دین اسلام در آمریکا به جایگاه پر نفوذ آن در جامعهای که تفکرات سکولار و مسیحیت بر آن حاکم است بپردازیم.
تاریخچه ورود اسلام به آمریکا
تاریخچه ورود مسلمانان به آمریکا به 400 سال پیش بر میگردد. اما اولین مستندات درباره ورود مسلمانان به آمریکا به قرن 17 بر میگردد زمانی که بردگان مسلمان آفریقایی به این سرزمین مهاجرت کردند. محققان براین باورند که نزدیک به یک سوم از این مهاجران، مسلمان بودهاند.
موج دوم ورود مسلمانان مهاجر به سالهای 1880 تا 1914 بر میگردد. هزاران نفر از مسلمانان از مناطق تحت سلطه امپراطوری عثمانی و بخشهای مختلف آسیای شرقی به آمریکا مهاجرت کردند. پس از تصویب قانون مهاجرت و تغییرات مختلفی که در اواسط قرن نوزدهم به منظور تسهیل روند مهاجرت صورت گرفت، مهاجرت مسلمانان به این کشور روند رو به رشدی را طی کرده است.
فعالیتهای اولیه مسلمانان در آمریکا
سیاستمداران مغرض و علمای متعصب غربی همواره تلاش کردهاند مانع از نفوذ اسلام در جوامع تحت سیطره خود شوند. مسلمانان اولیه آمریکا در اجرای مناسک دینی آزاد نبودهاند و مجبور به تبعیت از مسحیت شدهاند.
حسن جمعه کشاورزی سوریهای در اواخر قرن 18 به آمریکا مهاجرت کرد. او در در شهر Ross در ایالت مونتوریال ساکن شد و پس از افزایش تعداد مهاجران سوری در آن شهر" اولین مسجد مسلمانان" در آمریکا به همت وی در سال 1929 بنا شد. این مسجد بعدها در سال 1970 تخریب شد تا در سال 2005 مسجد جدیدی در محل مسجد قدیمی احداث شود.
در نزدیکی آن مسجد، چند قبر مسلمان وجود دارد که اجساد مهاجران اولیه در آنجا دفن شده است.
اسلامهراسی در آمریکا
روزنامه واشنگتن پست در گزارشی به پروژه اسلام هراسی در آمریکا پرداخته و مینویسد: "هفت موسسه سالانه حدود 34 میلیون دلار برای اقدامات ضد اسلامی در آمریکا هزینه میکنند. این اقدمات در راستای عدم توجه قضات به قوانین اسلامی، مخالفت با فعالیتهای مراکز اسلامی و ایجاد محدودیت و ترغیب اقدامات ضد اسلامی در سیاست صورت میگیرد".
بنابر این گزارش، در حالیکه 40 درصد از مسلمانان آمریکا در این کشور به دنیا میآیند و مسلمانان بومی آمریکا هستند، ولی باز هم به چشم "بیگانه" به آنها نگریسته میشود.
"مرکز توسعه آمریکا" بعد از انجام تحقیقات شش ماهه در گزارشی 130 صفحهای خبر از کمک 42 میلیون دلاری نهادهای مختلف در دهه گذشته به پروژه اسلام هراسی داده است. درسالهای گذشته شبکه اسلامهراسی متشکل از نهادهای مالی حمایت کننده، اندیشمندان، رسانههای تبلیغاتی و مقامات سیاسی بارها تلاش کردهاند حمایت باراک اوباما از دین اسلام را نشان دهند و مدعی شدهاند مساجد به مکانی برای تبلیغ اسلام افراطی در آمریکا تبدیل شده و در تمام ابعاد زندگی مردم آمریکا نفوذ کرده است.
هراس مقامات آمریکایی از نفوذ اسلام
سخنگوی کنگره آمریکا در مصاحبهای دین اسلام را خطری برای آزادیهای مدنی در آمریکا توصیف کرده و گفته است "احکام و شریعت اسلام تهدیدی جدی برای آزادیهای موجود در آمریکا و جهان است، اسلام قوانین و مجازاتی دارد که با هنجارهای جامعه ما سازگار نیست".
در آمریکا عدهای با انگیزههای سیاسی و مالی تلاش میکنند با ارئه اطلاعات و اخبار غلط درباره دین اسلام مانع از نفوذ هر چه بیشتر آن در جامعه آمریکا شوند.
نهادهای مختلف مالی با پشتیبانی مالی از برخی افراد تلاش میکنند. اطلاعات غلط درباره اسلام و مسلمانان آمریکا ارئه دهند.
اتاق فکر پروژه اسلام هراسی و بازوی اجرایی این برنامهها افراد و گروههای مختلفی را شامل میشود؛ از نمایندگان کنگره گرفته تا رسانههای تبلیغاتی همچون فاکس نیوز و روزنامه واشنگتن تایمز و برخی نهادهای ضد اسلامی.
اعضای اتاق فکر شبکه اسلامهراسی آمریکا معتقدند اسلام با حضور فعال مسلمانان آمریکایی در عرصه اجتماعی و سیاسی زندگی، در جامعه آمریکایی در حال نفوذ است. یکی از اعضای اتاق فکر این شبکه گفته است "مساجد مسلمانان، محل عبادت و انجام فرائض دینی نیست، بلکه "اسبهای تراوایی" هستند که درحال انتشار و تبلیغ تفکرات و اندیشههای اسلامی در آمریکا هستند".
آلنوست یکی از نمایندگان کنگره آمریکا درباره شریعت اسلامی اعتقاد دارد: "فکر میکنم یکی از موضوعاتی که ما درباره آن باید اتفاق نظر داشته باشیم این است که احکام و اندیشههای اسلامی در تمام امور اجرایی کشور ما و تمدن غربی نفوذ کرده است. بنابراین همه باهم باید از وجود و نفوذ این دشمن آگاه باشیم".
برج پارک 51 خاری در چشم دشمنان اسلام
افراطیها و اسلام ستیزان از برج زیبای پارک 51 بعنوان "تعفن پیروزی اسلام" و "گسترش اندیشههای اسلامی" یاد میکنند.
برج زیبای پارک 51، برجی 13 طبقه است که به جامعه مسلمانان و شیعیان تعلق دارد. این ساختمان در منطقه "منهتن" نیویورک واقع است و دو بلوک با محل برجهای سابق مرکز تجارت جهانی فاصله دارد .در دهه اول محرم هر سال، مجلس عزای حسینی در این محل برگزار میشود و تعداد زیادی از مسلمانان، صرف نظر از مذهب و ملیتشان میتوانند در آن شرکت کنند.
CSP مرکز سیاستگذازری امنیتی با حمایت مالی توانست تحقیقاتی را توسط دیوید گوباتز David Gaubatz از کارکنان سابق وزارت خارجه آمریکا انجام دهد و به خورد افکار عمومی دهد. او مقالهای را با عنوان "رهبر مسلمان ما" خطاب به اوباما در انتقاد از نفوذ اسلام در آمریکا منتشر کرد.
در 23 ایالت آمریکا قوانینی برای ممنوعیت استفاده از شریعت اسلامی در دادگاههای این کشور به تصویب رسیده است. طبق این قوانین استفاده از قوانین خارجی در گشور به هر دلیلی ممنوع است. قوانیین خارجی به هر گونه ماده و قانون فقهی خارج از محدوده ایالت و کشور گفته میشود.
توهین به مقدسات اسلامی بخشی از پروژه اسلام هراسی است
اهانت به مقدسات مسلمانان، به آتش کشاندن برخی از مساجد، تبعیض علیه مسلمانان در محیطهای اقتصادی و اجتماعی از جمله مهمترین اقدامات برای اذیت و آزار مسلمانان به شمار میرود. پدیده اسلام هراسی به جایی رسیده است که یک کشیش آمریکایی اقدام به آتش زدن کلام الله مجید نیز کرده است.
تری جونز، کشیش مقیم فلوریدا، در سالگرد حوادث11 سپتامبر در سال 2012، نسخههایی از قرآن کریم را سوزاند؛ اقدامی که منجر به خشم گسترده مردم در کشورهای اسلامی شد.
فعالان ضد اسلام با همکاری تعدادی از قبطیان مصری مهاجر در این کشور و با همکاری همین کشیش دیوانه آمریکایی اقدام به ساخت و پخش فیلمی شرم آور در توهین به پیامبر اکرم(ص) و دین اسلام کردند. علاوه بر توهین به ساحت مقدس پیامبر اسلام و معرفی چهره خشن از دین اسلام در این فیلم موهن سعی شده بود تا نزول وحی بر پیامبر(ص) دروغ معرفی شود. این تهمت، تکرار شبهات بی پایهای است که تاکنون به قرآن وارد شده ولی همواره در مقابل تحدی قرآن ـ که اگر راست میگویید چند آیه مانند آن بیاورید ـ شکست خورده است.
علیرغم محدودیتها، اهانتها و پروژههای چندین میلیاردی ضد اسلامی و اسلامهراسی در آمریکا، جامعه آمریکایی رشد افزونی مبنی بر اسلامخواهی و گسترش دین اسلام در میان طبقات مختلف خود شاهد است، بهطوری که پس از حوادث 11 سپتامبر تعداد مساجد مسلمانان در آمریکا بیش از 74 درصد رشد داشته است.
رشد 74 درصدی مساجد احداث شده پس از 11 سپتامبر
در طول دهه گذشته و پس از حوادث مشکوک 11 سپتامبر سال 2001، نهادهای اطلاعاتی آمریکا، نظارتهای خود بر فعالیتهای مسلمان و مساجد را گسترش دادهاند.
تصویب قوانین ضد اسلامی در ایالتهای مختلف تا سختگیریهای شدیدی که از طرف کنگره آمریکا برای پروژههای ساخت مساجد اعمال میشد از آن جمله بود.
علیرغم این مشکلات و کارشکنیها، مطالعات جامع شورای روابط مسلمانان آمریکا نشان میدهد از سال 2001 تا 2011 در طول این 10 سال 900 مسجد جدید در آمریکا احداث شده است. محققان در این تحقیق از وجود 2016 مسجد در سراسر آمریکا خبر دادهاند که در این میان تنها 503 مسجد در نیویورک و کالیفرنیا وجود دارد.
بسیاری از مساجد توسط مهاجرین آسیای شرقی ساخته شدهاند و مهاجرین جدیدی که از سومالی، آفریقای غربی و بوسنی آمدهاند ساخت مساجد جدید را آغاز کردهاند.
پرفسور ایحسانبگبی hsan bagby استاد مطالعات اسلامی دانشگاه کنتاکی که از پیشگامان این مطالعه است میگوید: "رشد فزاینده جامعه مسلمان حیرتآور است".
این استاد مسلمان دانشگاهی، مطالعه مشابهی را بین سالهای 1994 تا 2000 انجام داد. او درباره افزایش تعداد مساجد ساخته شده در آمریکا چنین اظهار میدارد: "مساجد در این 10 سال رشد چشمگیری داشته است در واقع اقدامات ضد اسلامی دولت نتیجه عکس داشته است".
باگبی که با محققانی از موسسه تحقیقات مذهبی هارتفورد همکاری دارد، مساجد شیعه و سنی دو مذهب بزرگ اسلامی را شمارش کرده است. با این همه بسیاری از انجمنها و کانونهای مسلمانان که مکان ثابتی برای گرد هم آیی ندارند در این مطالعه گنجانده نشدهاند.
دراین تحقیق 98 درصد از رهبران مساجد؛ ائمه جماعات و هیئت امنا خواستار حضور فعال مسلمانان در عرصههای مختلف اجتماعی و سیاسی در آمریکا شدند.
بر اساس آمار منتشر شده در این تحقیق، شمار مسلمانانی که عضو مساجد هستند و در مراسم عید فطر در مسجد حاضر میشوند به 2.6 میلیون نفر میرسد که با این حساب جمعیت کل مسلمان بیش از 7 میلیون نفر است.
بنا بر گزارش موسسه هارتفورد، 76 درصد مساجد در آمریکا بعد از سال 1980 ساخته شده و 44 درصد از مساجد شیعیان در دهه 1990 احداث شده است و بطور متوسط در سال 2011 هر مسجد 1248 عضو داشته است.
دییوید روزن عضو تیم تحقیقاتی موسسه هارتفرد در تحلیل نفوذ اسلام درآمریکا و افزایش مسلمانان میگوید: "نفوذ گسترده اسلام در آمریکا نشانه فرسایش سر زندگی مسیحیت است ولی ما نباید نگران افزایش تعداد مساجد باشیم".
مساجد و نقش آن در زندگی مسمانان آمریکا
مسجد که محل اجتماع مسلمانان برای انجام فرائض دینی است نقش مهمی در گسترش و تبلیغ ارزشهای مدنی و احکام اسلامی در جامعه دارد. نتایج یک تحقیق نشان میدهد حضور مسلمان در مساجد باعث میشود آنان نقش فعالتری در مسائل مختلف جامعه آمریکا ایفا کنند و از بروز اختلافات بین مسلمانان و غیر مسلمانان جلوگیری کنند.
جمعیت و پراگندگی مسلمانان
کمی بیشتر از یک سوم مسلمانان در آمریکا (35 درصد) متولد این کشور هستند. بیش از نیمی از مسلمانانی که در آمریکا به دنیا آمدهاند، آمریکایی-آفریقایی تبار هستند. آمریکاییهای آفریقایی تبار 20 درصد کل جمعیت مسلمان ایالات متحده را تشکیل میدهند که بسیاری از آنها از مسیحیت به اسلام گرویدهاند.
طبق بسیاری از تحقیقات انجام شده در بین ادیان جهان دین اسلام سریعترین رشد را تجربه میکند. طبق تحقیقات موسسه پیو جمعیت مسلمانان جهان در 20 سال گذشته 35 درصد افزایش یافته است. جمعیت مسلمانان جهان نسبت به غیر مسلمانان از رشد دو برابری برخوردار است و تا سال 2030 بیش از 26 درصد جمعیت جهان را مسلمانان تشکیل خواهند.
حدود دو سوم از مسلمانان در ایالات متحده (٪ 64.5) از مهاجران نسل اول (خارجی تبار) هستند و این در حالی است که کمی بیش از یک سوم (35.5٪) مسلمانان بومی هستند. بر همین اساس تا سال 2030 از هر ده نفر مسلمان در آمریکا چهار نفر و یا به عبارتی (44.9٪) مسلمان بومی این کشور خواهند بود.
بر خلاف بعضی از مذاهب دیگر که دارای اجتماعات محلی محدود هستند مسلمانان در بیشتر مناطق آمریکا پراکندهاند، هر چند تمرکزشان در برخی از شهرهای عمده نظیر نیویورک، شیکاگو و لسآنجلس بیشتر به چشم میخورد.
تعداد مساجد آمریکایی نیز در شهرهای بزرگ بیش از جاهای دیگر است. حدود پنجاه درصد از مساجد در شش ایالت آمریکا قرار دارند. برای مثال 257 مسجد در نیویورک، 264 مسجد در کالیفرنیا و 118 مسجد در فلوریدا قرار دارد.
روند گرایش به دین اسلام در آمریکا
هرچند آمار دقیقی از تعداد افرادی که به دین اسلام ایمان میآورند وجود ندارد ولی تحلیلگران معتقدند که سالانه 100000 نفر در آمریکا به اسلام ایمان میآورند. در بین گروههای قومی سیاهپوستان آفریقایی تبار بیشترین تعداد مسلمانان تازه به اسلام گرویده را تشکیل میدهند.
پاتریک دی باون Patick D Bowen کارشناس ارشد مطالعات مذهبی از دانشگاه دنور در تحقیقی جامع به دلایل استقبال مردم آمریکا از دین اسلام پرداخته است. او در این تحققیق با 13 نفر تازه مسلمان شده که 9 نفر از آنها بعد از ماجرای 11 سپتامبر به اسلام ایمان آوردهاند مصاحبه کرده و به نتایج ارزشمندی رسیده است.
بر اساس نظرات افراد مصاحبه شده انگیزه افراد در گرایش به دین اسلام بیشتر عقلی و فلسفی بوده است. صلح، دوستی، برابری، عدالت و نظم در احکام اسلامی از علل تاثیرگذار در گرایش غیر مسلمانان به اسلام معرفی شده است.
بلاغت کلام خدا
یکی از دلایلی که اکثر افراد تازه مسلمان شده به آن استناد میکنند بلاغت و فصاحت زبان قرآن است. شواهد و قرائن علمی مستدل، مباحثی که استدلالهای عقلی دارند و حکمت الهی که در پس مسائل مختلف اجتماعی وجود دارد و در کلام خدا به آنها اشاره شده، از ویژگیهای این کتاب آسمانی است.
زیبایی و بلاغت قرآن در طول قرنها باعث شگفتی اندیشمندان و زبانشناسان مسلمان و غیر مسلمان شده است. علاوه بر این قرآن تنها کتاب مذهبی است که انسان را به تفکر وا میدارد.
دختر مسیحی با شنیدن صدای اذان مسلمان شد
دختر 17 سالهای از مسیحیت به اسلام ایمان آورده است تجربه خود را اینگونه بیان میکند."ظهرها که از مدرسه بیرون میآمدم و منتظر اتوبوس میشدم صدای اذان نوعی آرامش در قلبم ایجاد میکرد. حسی از عشق، شوق و سپاس که هیچ وقت قبلا تجربه نکرده بودم. همین اذان بود که مرا به خدا نزدیک کرد. و پس از تحقیق و بررسی درباره دین اسلام و آموزههای اسلامی سعی کردم نماز خواندن یاد بگیرم. اولین بار با اضطراب و دلهره به مسجد نزدیکی محل سکونتمان در شیکاگو رفتم و بعد از آنکه گفتم من میخواهم مسلمان شوم یکی از خانمهای محجبه به سمت من آمد و گفت :سبحان الله... بعد مرا پیش امام جماعت مسجد برد و شهادت گفتم".
در این جا اشاره به این موضوع ضرورت دارد که ویل دورانت در کتاب تاریخ تمدن خود اذعان دارد که در تاریخ فرهنگ جهان بشریت از آدم تا خاتم به یک موسیقی گیرا و ماندگارتر از ندای اذان مسلمانان برخورد نکرده است و اذانی را که مسلمانان در اقصی نقاط جهان شبانهروز در پنج وعده ندا میدهند با آن ضمن تعظیم در برابر خدا به یکدیگر دست اتحاد میدهند.
شور و شعف ماه رمضان در آمریکا دست کمی از کشورهای مسلمان ندارد
ماه رمضان به سبب ویژگیهایی که دارد، برترین ماه سال است؛ زیرا در این ماه انسان میتواند گامهای بلندی را برای رسیدن به حکمت و هدف آفرینش بردارد و به سوی خداوند تقرب جوید. همزمان با شروع ماه رمضان مسلمانان آمریکایی نیز خود برای بهرهمندی از فضیلتهای این ماه آماده میسازند.
در مرکز اسلامی دارالهجره واشنگتن مسلمانان از نژادها و رنگهای مختلف برای عبادت و تمرین تقوا در کنار هم قرار میگیرند. در این ماه مسلمانان با گرد هم آمدن در مساجد و صرف افطاری در معنا و مفهوم واقعی اسلام بیشتر اندیشه میکنند.
در این بخش به اظهارات افردی که در این فیلم کوتاه درباره اسلام اظهار نظر میکنند میپردازیم.
امام جوهری :"اساس ماه رمضان نزدیکی انسان به خداست و این کار را با خودداری از خوردن و آشامیدن و کنترل شهوات از سپیده دم صبح تا غروب آفتاب انجام میدهد".
کارلا کلاور Carla Claur, 22 ساله: رمضان ماهی برای تفکر و اندیشه است.
او میگوید: "من در تمام طول سال عبادت میکنم ولی در ماه رمضان نگاه عمیقتری دارم این ماه باعث میشود بیشتر به دعا و مناجات بپردازم".
Junaid Khan 21 ساله: رمضان را ماه تغییر و تحول در زندگی میداند. او معتقد است: "گفته میشود یک ماه زمان لازم است تا زندگی انسان دگرگون شود - پس ماه مبارک رمضان میتواند شخصیت فردی را تحت تاثیر قرار دهد و او را به سمت یک انسان خوب و زندگی خوب سوق دهد".
Adam Dirbigi,آدام دیربیگی: 10 ساله هم که روزه داری را تجربه میکند میگوید: "من روزه میگیرم تا حال فقرای آفریقا را درک کنم. مردم روزه میگیرند تا شرایط کسانی که غذا ندارند را درک کنند".
مشارکت مسلمانان در سیاست
علیرغم تصویرهای منفی و مخدوشی که در سالهای اخیر از مسلمانان در آمریکا، ترسیم شده است، مسلمانان مشارکتهای بیشتری در برنامههای اجتماعی و سیاسی آمریکا دارند. مسلمانان، همواره سعی میکنند مشارکتهای خود در امور اجتماعی و سیاسی را افزایش دهند و این تلاشها برخی اوقات به صورت مشترک صورت میپذیرد.
با افزایش جمعیت مسلمانان، آنها به فکر پستهای سیاسی هم افتادهاند. اوج حضور مسلمانان در صحنه سیاست آمریکا مربوط به انتخابات سال 2006 میشود که طی آن که برای اولین بار در کنگره آمریکا یک نماینده مسلمان به نام کیث الیسون انتخاب شد.
کیثالیسون 49 ساله، نماینده دموکرات مجلس نمایندگان ایالات متحده از ناحیه 5 مینه سوتا است.
وی در سال 2006 در انتخابات پیروز شد و اولین نماینده مسلمان کنگره ایالات متحده نام گرفت. الیسون در روز 3 ژانویه 2007 با سوگند خوردن به قرآن کار خودش را در مجلس نمایندگان آغاز کرد. وی از قرآنی که متعلق به توماس جفرسون (سومین رئیس جمهور ایالات متحده) بود برای سوگند خوردن استفاده کرد. الیسون در 19 سالگی زمانی که در کالج مشغول به تحصیل بود از کاتولیک به اسلام روی میآورد.
وی در سال 2008 به سفر حج هم رفت. الیسون در سال های 2008،2010 و 2012 مجدداً در انتخابات پیروز شده است.
نگاهی به اقدامات ضد اسلامی در آمریکا نشان میدهد نوعی تقابل ایدئولوژیک به ویژه بعد از حادثه ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ شدت گرفته است و شبکههای پیچیده ضد اسلامی با تقویت موج اسلامهراسی قصد دارند بین اسلام و تروریسم پیوند برقرار کند، بهگونهای که با کوبیدن بر طبل فضای رادیکال و متهم کردن اسلام به افراطیگری به نوعی دشمن اصلی خود را اسلام جلوه دهد که مروج ترور و خشونت است و این موضوع را هم در بین افکار عمومی جامعه آمریکا و هم نخبگان سیاسی مانند نماینگان کنگره و رسانههای مختلف رواج دهند.
شاید علت این همه ستیز با دین اسلام، قدرت و نفوذ اسلام در آمریکا است و برخی افراد تلاش میکنند با نفی اسلام و آزار اذیت مسلمانان به اثبات هویت ناقص خود که مغلوب فلسفه و حکمت اسلام شده بپردازند.
در هر صورت، همه جمعیتشناسان بر این باورند که در طول دهههای آینده، ایمان به دین حضرت محمد(ص) در تمامی جنبههای زندگی آمریکایی اعم از اجتماعی، سیاسی، و اقتصادی تاثیر مستمر خواهد داشت. آنها همچنین معتقدند بخاطر تحولات عظیم جمعیت شناختی و روند افزایش جمعیت جهان، تا سال 2050 اسلام به فراگیرترین دین جهان تبدیل خواهد شد.
به رغم تلاش گروههای مختلف برای رواج اسلام هراسی شمار مسلمانان در آمریکا رو به افزایش است و نوعی گرایش به معنویت دین اسلام در آمریکا مشاهده میشود و این مسئله گویای این است که فشارها و آزار و اذیتها و کنترلهای امنیتی علیه مسلمانان نتیجه عکس داده است و آینده جهان حتی در کشورهای غیر مسلمان به دین اسلام تعلق دارد.