چهارشنبه / ۴ مهر ۱۴۰۳ / ۰۷:۲۱
سرویس : مسجد خبر
کد خبر : ۳۸۷۱۷
گزارشگر : جلال حیران نیا
گزارش به مناسبت هفته دفاع مقدس

مسجدی که در دفاع مقدس ۷۲ شهید تقدیم وطن کرد

مسجد جامع خزانه بخارایی، یکی از مساجد فعال شهر تهران است این مسجد، همان گونه که در دوران مبارزات انقلابی پاتوق نوجوانان و جوانان محسوب می‌شد، در دوران دفاع مقدس هم پایگاه آموزش و اعزام جوانان به جبهه حق علیه باطل بود.

به گزارش سرویس مسجدخبر پایگاه تخصصی مسجد به نقل از شبستان، مساجد به عنوان جایگاه عبادت و نهاد اجتماعی مسلمانان، در تاریخ اسلام نقش‌های مختلفی را ایفا کرده‌اند. در جریان انقلاب اسلامی، مساجد در شکل‌گیری نهضت اسلامی و مبارزه علیه ظلم رژیم طاغوت نقشی بسزایی داشتند. با آغاز جنگ تحمیلی نیز، این پایگاههای اثرگذار به عنوان قلب تپنده ایران در دوران دفاع مقدس، فعالیت‌های گوناگونی را بر عهده گرفتند.  

نگاهی گذرا به دوران انقلاب اسلامی نشان می‌دهد که مردم وقایع انقلاب را از طریق مساجد دنبال می‌کردند. فعالان و شخصیت‌های سیاسی و مذهبی انقلاب، از طریق مساجد با مردم ارتباط داشتند. در دوران دفاع مقدس هم حوادث جبهه‌ها و پیامدهای سیاسی و اجتماعی عملیات رزمندگان، بیشتر از تریبون‌های مساجد برای مردم بیان می‌شد؛ حتی فرماندهان مؤثر دفاع مقدس پس از انجام عملیات‌های مهم، در مساجد حضور پیدا می‌کردند و درباره‌ چگونگی عملیات‌ها و نتایج آنها به‌ویژه تأثیر این عملیات در تحولات منطقه‌ای و جهانی صحبت می‌کردند. مردم هم سخنان پرشور آنان را به‌عنوان سفیران دفاع مقدس گوش کرده و به دیگران می‌رساندند.

از طرفی، مساجد در دوران دفاع مقدس از جمله مراکز مهم اعلام اقلام مورد نیاز جبهه‌ها و نیز محل جمع آوری کمک‌های مردمی بودند. صرف نظر از ارزش مادی کمک‌های مردمی که در خور توجه است، حضور معنوی آحاد مختلف مردم در امر کمک رسانی به جبهه‌ها شگفت آور بود. بر اساس پیمایش علمی که از سوی  بنیاد شهید انجام شد، ۹۷ درصد شهدا تربیت یافته مساجد بودند و از سنگر مسجد تربیت و به جبهه‌ها اعزام شدند.

«خزانه بخارایی» محله ای بزرگی است که روزگاری بیشتر به عنوان یک محله صنعتی شناخته می شد، اما همیشه صفای بچه های ساکن در جنوب شهر در آن موج زده است. یکی از مساجد فعال شهر تهران در دوران دفاع مقدس در این محله قرار دارد، مسجد جامع خزانه بخارایی از قدیمی ترین مساجد این محله است که چه در دوران مبارزات انقلابی، پاتوق نوجوانان و جوانان محسوب می شد، چه در دوران دفاع مقدس از مساجد بسیار فعال محسوب می شد.

در دوران دفاع مقدس مسجد جامع خزانه بخارایی ضمن ارایه آموزش های لازم، در تشویق و ترغیب جوانان محله برای اعزام به جبهه های جنگ نقش مهمی داشتند، به طوری که تعداد شهدای این محله حتی بیش از تعداد کوچه های محله تخمین زده شده است.

 

مسجدی که در دفاع مقدس ۷۲ شهید تقدیم وطن کرد

 

حجت الاسلام «هادی فلاح»، در گفتگو با خبرنگارگروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان با اشاره به اینکه این مسجد قریب ۶۰ سال است که بنا شده است، گفت: از همان بدو تاسیس مسجد همواره نقش مهمی در بصیرت و آگاه سازی اقشار مختلف مردم داشته است و فعالیت های مسجد جامع خزانه بخارایی هم قبل از پیروزی انقلاب اسلامی زبانزد بود و هم بعد از آن هم همواره وعاظ مشهور کشوری در این مسجد برای مردم سخنرانی می کردند و از همان ابتدای تاسیس متولیان مسجد تلاش داشتند که برای گروه های مختلف سنی برنامه داشته باشد.

 

تقدیم ۷۲ شهید به انقلاب

امام جماعت مسجد جامع خزانه بخارایی با بیان اینکه این مسجد حضور پرشوری را در تجمعات انقلابی داشته است، افزود: در تمامی راهپیمایی های زمان انقلاب مردم از این مسجد جمع می شدند و در برنامه ها شرکت می کردند، با شروع دوران دفاع مقدس، مسجد یکپارچه به پایگاه آموزش جوانان، اعزام و پشتیبانی از نیروهای رزمنده، دوخت و دوز لباس برای رزمندگان با حضور مادران شهدا تبدیل شد. جوانان از مسجد راهی جبهه‌ها می شدند و وقتی از جبهه برمی گشتند، در مسجد حضور می یافتند و گزارشاتی از وضعیت جبهه ها به بچه های مسجد ارایه می کردند. بیش از ۷۲ نفر از جوانان این مسجد هم در جبهه حق علیه باطل شهید شدند. همه شهدای محله هم از مسجد به میعادگاه شهدا تشیع می شدند.  

 

مسجدی که در دفاع مقدس ۷۲ شهید تقدیم وطن کرد

 

وی با اشاره اینکه محله از محلات شهیدپرور تهران است، خاطرنشان کرد: تعداد شهدای محله جامع خزانه بخارایی را حتی بیشتر از تعداد کوچه پس کوچه های این محله تخمین زده اند. برخی از کوچه های این محله بیش از پنج شهید داشته است، شهیدانی که برای آزادی و استقلال این مرز و بوم از جان خود گذشتند و رشد و پرورش در مسجد عاملی بود برای تربیت دینی آنها و دفاع از کشور.

 

مسجدی که در دفاع مقدس ۷۲ شهید تقدیم وطن کرد

 

حجت الاسلام فلاح با اشاره به اینکه مسجد در ال حاضر یکی از مساجد فعال در  منطقه جنوب تهران محسوب می شود و در سال‌های گذشته هم پایگاه بسیج مسجد به عنوان یکی از پایگاه بسیج برتر تهران معرفی گردید، ابراز کرد: مسجد ما در مناسبت ها و برنامه های دینی و ملی حضور فعالی دارد و معمولا جمعیت بسیار خوبی هم در مسجد در تمامی برنامه ها حضور می یابند، از طرفی یکی از بهترین پایگاه‌های بسیج منطقه در این مسجد فعال است، این موفقیت در نتیجه تعامل چند جانبه میان امام جماعت، هیأت امنا و بسیج مسجد فراهم شده است.

 

مسجدی که در دفاع مقدس ۷۲ شهید تقدیم وطن کرد

 

تشکیل بنیاد علمی و فرهنگی با ۲۰ سال سابقه فعالیت

 حجت الاسلام فلاح با اشاره به اینکه  قریب ۲۰ سال است که مسجد با تشکیل بنیاد علمی، فرهنگی و تربیت هزاران نخبه در محورهای پزشکی، حقوقی، جهیزیه، فنی و اشتغال زایی فعالیت می کند، اظهار کرد: این بنیاد در اوج کاری خود قبل از کرونا ارائه خدمات خود را به فراتر از منطقه ۱۶ تهران گسترش داده بود و دانش‌آموزانی از سراسر تهران برای آموزش به این مسجد می‌آمدند، به طوری که  بیش از چهارهزار نفر در سالهای گذشته از برنامه های این بنیاد علمی به صورت رایگان استفاده کرده اند.

وی گفت: آموزش های علمی این بنیاد به شرکت کنندگان از مقطع پنجم ابتدایی با آموزش کلاس‌های درسی به صورت رایگان آغاز می شود و در کنار ارایه مباحثی درسی مباحث فرهنگی، تربیتی و اردویی به بچه‌ها در نظر گرفته شده است که خروجی آموزشی ما در سالهای گذشته جذب ۹۰درصدی دانش‌آموزان در مدارس نمونه و تیزهوشان بوده است. همچنین این بنیاد علمی با برگزاری کلاسهای آماده سازی برای کنکور، موجب شده است که بسیاری  از شرکت کنندگان در دانشگاه با رتبه بسیار خوبی قبول شوند، در سال ۱۴۰۱ رتبه چهارم کنکور سراسری از بچه های بنیاد علمی مسجد ما بود.

 

افتخارآفرینی بچه های مسجد در صحنه های علمی و فرهنگی

امام جماعت مسجد جامع خزانه بخارایی گفت: بسیاری از آموزش دیدگان در این مسجد در بهترین دانشگاه ها قبول شده اند و در المپیادهای عملی مختلف نیز موفق شده اند. یکی از دستاوردهای تشکیل این بنیاد این بوده است که بسیاری از کسانی که اکنون در حال مدیریت این بنیاد هستند، خودشان زمانی در این مسجد از برنامه های بنیاد علمی فرهنگی بهره می بردند و در دانشگاه های دولتی و مطرح مشغول به تحصیل شدند و اکنون نیز همچنان با  مسجد و این بنیاد علمی فرهنگی در ارتباط هستند و به صورت رایگان و فی سبیل الله در این بنیاد فعالیت می کنند.

حجت‌الاسلام فلاح با اشاره به ابراز رضایت خانواده ها از این بنیاد علمی تصریح کرد: بسیاری از خانواده ها که توان مالی برای فرستادن بچه‌هایشان را به کلاس‌های کمک‌آموزشی نداشتند و شاهد پیشرفت درسی فرزندانشان خود بودند، از ما به روش‌های مختلف تشکر کردند و این موجب برقراری ارتباط قوی بین مسجد با خانواده ها شد، زیرا که کلاس‌های آموزشی مراکز خصوصی با هزینه زیاد بچه‌ها را آموزش می‌دهند و مسجد به صورت رایگان و با نتیجه‌گیری بالا توانسته سطح تحصیلی دانش‌آموزان را ارتقا دهد. همین موجب استحکام پیوند خانواده ها و نیز بچه هایشان با مسجد هم شد، چرا که موفقیتشان را مدیون مسجد می دانستند.

 

مسجدی که در دفاع مقدس ۷۲ شهید تقدیم وطن کرد

 

 وی تدارک اردوهای زیارتی، سیاحتی، فعالیت مهد قرآن و پیش دبستانی، تاسیس مدرسه مسجد محور برای مقطع ابتدایی دختران، تشکیل گروه‌های سرود نوجوانان را بخش دیگری از فعالیت های این مسجد نام برد.

مسجدی که در دفاع مقدس ۷۲ شهید تقدیم وطن کرد

 

امام جماعت مسجد جامع خزانه بخارایی همچنین به فعالیت های خیریه امام حسن مجتبی(ع) مسجد اشاره کرد و گفت: خیریه مسجد جامع خزانه بخارایی در بخش های پزشکی و دارویی، سبد کالا، پرداخت حقوق، مشاوره و روان شناسی، اشتغال‌یابی خدمت رسانی می کنند، به عنوان مثال برخی از خانواده ها هستند که در زمینه های فنی، مهندسی، لوله کشی، تعمیرات نیازمند کمک رسانی هستند که در این زمینه تیم فنی مهندسی مسجد به صورت رایگان مشکل خانه‌های مردم را حل می‌کند. یکی دیگر از بخش های خدمت رسانی خیریه مسجد جامع خزانه بخارایی در زمینه تهیه جهیزیه است، که با همکاری خیرین به جوانان در شرف ازدواج خدمت رسانی صورت می گیرد، علاوه بر آن خیریه مسجد در زمینه اجاره منزل مستاجرین و توزیع بسته های معیشتی و نان به نیازمندان کمک رسانی می کند و صندوق قرض الحسنه مسجد با اعطای وام به نیازمندان توانسته بخشی از مشکلات خانواده ها را برطرف کند.

https://www.masjed.ir/u/1cU4

ارسال نظر

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید

سایر اخبار

با هدف تجلیل ائمه جماعات صاحب تألیف برگزار می‌شود
 
با حضور خانواده معظم شهدا برگزار می‌شود
 
معاونت فرهنگی امور مساجد پیشنهاد داد؛
 
شهردار تهران در اجلاس روزجهانی مسجد
 
در نشست خبری اجلاس روز جهانی مسجد اعلام شد؛
 

تلفن مرکز رسیدگی به امور مساجد: 30-02166497027

 

تلفن سامانه ارتباط مردمی : 61943

info@masjed.ir