چهارشنبه / ۲۵ مهر ۱۴۰۳ / ۲۱:۰۵
سرویس : مسجد خبر
کد خبر : ۳۸۷۴۱
گزارشگر : جلال حیران نیا
دکتر شالچی، امام جماعتی که ۴۲ جلد کتاب نوشته است:

فقط «تفسیر نور هدایت» ۲۸ سال زمان برد

از میان ۴۰ عنوان کتابی که به رشته تحریر در آورده‌ام، ۲۴ جلد آن «تفسیر نور هدایت» است که نگارش آن بیش از ۲۸ سال به طول انجامید. متأسفانه، در طول این سال‌ها هیچکس توجهی به این تلاش مستمر بنده ننمود.

به گزارش سرویس مسجدخبر پایگاه تخصصی مسجد؛ به مناسبت «اولین فراخوان آثار مکتوب ائمه جماعات اهل قلم» از سوی معاونت فرهنگی و اجتماعی مرکز رسیدگی به امور مساجد، بر آن شدیم تا مخاطبان محترم پایگاه تخصصی مسجد را با ائمه جماعات اهل قلم بیشتر آشنا نمائیم. در اولین مصاحبه، با آیت‌الله، دکتر مجید شالچی، امام جماعت محترم «مسجد حاج ‌نجف» حوالی میدان امام حسین علیه‌السلام، گفت و گویی داشتیم و درباره‌‌ی آثار مکتوب و فعالیت‌های ایشان در مسجد از ایشان پرسیدیم که در ادامه می‌خوانید.

برای دریافت شرح تالیفات آیت‌الله دکتر مجید شالچی کلیک نمائید.

البته ایشان مطالب متفاوت و شنیدنی از مهارت‎های ورزشی و زندگی خارج از کشور خود در یوگسلاوی و ماموریتشان به عنوان «روحانی حج» را هم بیان نموده‌اند که البته بسیار خواندنی و کم نظیر خواهد بود، در بخش دیگری، تقدیم خوانندگان عزیز خواهد شد. در این بخش با توجه به همزمانی با «اولین فراخوان آثار مکتوب ائمه جماعات»، بخش‌های مرتبط گفت و گوی ایشان را منتشر نموده‌ایم.

 

سلام. لطفاً خود را برای مخاطبان ما معرفی فرمائید.

بنده مجید شالچی هستم. قریب به ۲۰ سال است، که افتخار امامت مسجد حاج نجف در خیابان مدنی حوالی میدان امام حسین علیه السلام را بر عهده دارم.

اینجانب بیش از ۴۰ مجلد، کتاب نوشته‌ام که ۱۸ جلد از آن‌ها به چاپ رسیده‌اند. از آنجا که آخرین نسخه هر کتاب را در اختیار دارم می‌توانم به صورت فیزیکی آن را در اختیار شما قرار دهم.

همچنین بنده ۴۰ مدرک ورزشی در رشته‌های مختلف رزمی از جمله دان شش شیتوریو (یک ورزش رزمی و از مهم‌ترین سبک‌های کاراته)، از مراکز معتبر دنیا دریافت نموده‌ام. در بسیاری از این رشته‌ها به اساتید برتر و صاحب‌نام این حوزه‌ها آموزش داده‌ام.

در تحصیلات دانشگاهی خود دو مدرک دکترا دریافت نمودم. اولی به صورت آموزش از راه دور از دانشگاه آمریکایی«Human Science University»  و دیگری را از دانشگاه دانش بنیان چتر دانش، پردیس مشهد، در رشته‌‌ی علوم سیاسی با گرایش روابط بین‌الملل دریافت نموده‌ام.

داشتن درجه استاد بزرگی در سبک «شیتوریو» خود به تنهایی برای یک روحانی با درجات بالای دانشگاهی و حوزوی، یک سوژه‌ی کم نظیر برایِ گزارش است. قطعاً گزارش و تصاویر آن را در فرصت دیگری برای مخاطبان عزیزمان منتشر خواهیم کرد.

لطفا درباره آثارِ مکتوبتان و عناوین آنها بیشتر توضیح دهید.

از میان ۴۰ عنوان کتابی که به رشته تحریر در آورده‌ام، ۲۴ جلد آن «تفسیر نور هدایت» است، که البته ۷ جلد آن چاپ و منتشر شده و الباقی آن آماده چاپ است. امیدوارم به زودی امکانش فراهم شود.

تفسیر نور هدایت

 تفسیر نور هدایت جلد اول

چه مدت زمان صرف نوشتن این تفسیر شد؟

نگارش این ۲۴ جلد، ۲۸ سال به طول انجامید. متأسفانه، در طول این سال‌ها هیچکس توجهی به این تلاش مستمر بنده نداشت و هیچگاه از جانب مسئولین فرهنگی و آنان که در حوزه چاپ و نشر و تولید محتوا، مسئولیتی داشتند، دست یاری به سمت من نیامد. اما همیشه با نشاط تحقیق و پژوهش می‌کردم و با امید قلم می‌زدم. به خوبی می‌دانستم فرزندان و میراث حقیقی من، همین کتاب‌هایی هستند که نوشته‌ام. همچنان که «تفسیر المیزان» به قلم علامه‌ی بزرگ، مرحوم آیت‌الله سیدمحمدحسین طباطبایی، پس از سال‌ها از وفات ایشان، یاد ایشان را زنده نگه داشته و نقل محافل قرآنی و مجالس اهل فضل است. البته این کجا و آن کجا؟

در نگارش «تفسیر نور هدایت» از تفاسیر معتبر و ممتاز داخل و خارج کشور بهره بردم. تلاش نمودم این تفسیر که در دو بخش به دست علاقمندان و قرآن پژوهان می‌رسد، مبیّن اتفاقات روز و حاوی پیام‌های اخلاقی، سیاسی و اجتماعی قرآن باشد.

منظور حضرتعالی از دو بخش چیست؟

بخشی از «تفسیر نورهدایت» با هدف استفاده برای کنشگران و آن دسته از علاقمندانی است که می‌خواهند مطالعه عمیق، دقیق و پژوهشی داشته باشند، نگارش شده است. اما، بخش دیگر این تفسیر، توضیحات نسبتاً مختصری دارد. به عنوان مثال؛ تفسیرِ سوره‌ی «حمد» یک بار به طور مفصل و با توضیحات پژوهش محور نگاشته شده، ولی همین تفسیر بار دیگر با عنوان «تفسیر سوره حمد در یک نگاه» به اجمال و مختصر نوشته شده و با ذکر مطالب ضروری برای علاقمندان و سخنرانان تحریر و البته تلخیص شده است.

چه بسا علاقمندانی که وقت کافی برای مطالعه‌ی ترجمه و تفسیر آیه به آیه ندارند. در این روش سعی نموده‌ام شناسنامه‌ی کوتاهی از آیات و شان نزول آنها ارائه دهم.

معمولاً بعد از تفسیر هر سوره، تفسیر آن را در یک نگاه آورده‌ام. همچنین مجموعه‌ی این تفاسیر کوتاه را با عنوان «نور هدایت در یک نگاه» تدوین و منتشر نموه‌ام.

خدا را بسیار شاکرم که از بدو تالیف این آثار، لطف خود را شامل حال من نمود و این مسیر به لطف و نظر او هموار شد. با این حال متاسفم از اینکه در طول این سال‌ها، مسئولین فرهنگی کشورمان حتی یک بار، فقط برای قرار گرفتن در جریان تالیفات و نه درخواست بیشتری، سراغی از من و آثارم نگرفتند. اگرچه همانا لطف خدا مرا بس بود. اما، حضور و اشتیاق مسئولان می‌تواند در تربیت نسل‌ جوان و سوق دادن آنها به مسیر مطالعه و تألیف کتب دینی و بخصوص، مبانی و تعلیمات قرآن کریم، گام تأثیرگذاری باشد.

البته قابل ذکر است که این تفسیرها فقط به صورت کتاب در نیامده و هر روز بنده آنها را پس از نماز جماعت ارائه می‌دهم. همانطور که پس از اقامه نماز ظهر و عصر شاهد بودید، تفسیر آیه‌ای از سوره هود را ارائه دادم.

 

دکتر شالچی

ارائه «تفسیر نور هدایت« همه روزه بعد از  نماز جماعت

تفسیر

اعلامیه برنامه تفسیر قرآن که هر روز توسط آیت الله شالچی منتشر می شود

 

کتابهای دیگری هم به قلم شما در بازار نشر وجود دارد. لطفاً درباره آن‌ها هم توضیح دهید.

کتاب «هفت شهر عشق»، یکی از آن‌ها است. در این کتاب شهرهای مهم جهان و تاریخ اسلام به تفصیل معرفی شده‌اند. شهرهایی از جمله مکه، مدینه، نجف، کربلا، سامرا، مشهد و قم، بر اساس اتفاقات مهم تاریخ اسلام، بخصوص تشیّع در این کتاب معرفی شده‌اند. اینکه چرا این شهرها تقدس دارند و چه احکامی برآنها مترتب است، در کتاب هفت شهر عشق به طور تخصصی آمده است.

هفت شهر عشق

کتاب دیگرم «با منتظران» است که بنده با محوریت مهدویت نگاشته‌ام. در این کتاب از صفر تا صد، تمام نقل قول‌های موافقین و مخالفین ادیان گوناگون در مورد امام زمان عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف آورده شده است‌. این کتاب در موضوع خود کم نظیر است و بنده در این حوزه، کمتر پژوهشی به این گستردگی سراغ دارم.

کتاب دیگر من با محوریت خانواده است. در واقع دو کتاب با محوریت خانواده به رشته تحریر درآورده‌ام. بنده سال‌ها تجربه‌ی مشاوره‌ی خانواده، ارث و میراث و موضوعاتی از این دست را دارم.

متاسفانه، درصد قابل توجهی از ازدواج‌ها در طول زمان به طلاق عاطفی می‌انجامند. یکی از دلایل اصلی‌اش این است که ما در سه مرحله حساس زندگی بدون آموزش وارد می‌شویم. اولین مورد ازدواج است. برخی فقط به این دلیل که وارد فعل حرام و گناه نشوند، تن به ازدواج می‌دهند. در حالی که قدم گذاشتن به چنین مرحله‌ی حساسی از زندگی، ابعاد گسترده و ویژه‌ای دارد که باید نسبت به آنها آموزش دید. مرحله‌ی حساس دوم زندگی هر انسانی، فرزندآوری است. بایستی قبل از اینکه بخواهیم فرزندی داشته باشیم، هدفمان را از فرزندآوری تبیین و ترسیم کنیم. تجربیات و تحقیقات نشان داده که آوردن فرزند همیشه به معنای محکم نمودن زیربنای زندگی زناشویی نیست. چه بسا در مواردی باعث گسستن و ویرانی آن می‌شود.

در زندگی، مسئولیت‌های مهمی بر دوش همسران است از جمله تربیت فرزند صالح که عمده‌ی آن بر عهده‌ی مادری دلسوز، دیندار و متعهد است. قطعاً، تشکیل یک خانواده‌ی موفق در گرو انتخاب همسری خوب و البته متدین است.

اما مرحله سوم و البته حساس دیگر در تشکیل خانواده این است که؛ اصرار داریم خودمان فرزندمان را تربیت کنیم! متاسفانه حاضر نیستیم از تجربیات بزرگتران استفاده کنیم. در حالی که پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها و همچنین پدران و مادران ما در این خصوص تجربیات گرانبهایی دارند که البته به آسانی حاصل نشده‌اند!

در کمال تاسف، در زمانه کنونی، به هیچ عنوان در رفتارها و روابط خصوصی حاضر به آموزش نیستیم. متاسفانه در بین تحصیل‌کرده‌ها نیز این آسیب وجود دارد. چون این افراد بر دانسته‌های خود می‌بالند و در برابر یادگیری اصول مهم زندگی که روابط زناشویی هم بخشی از آن است، مقاومت می‌کنند. آن‌ها اصولاً خود را بی‌نیاز از اینگونه آموزش‌های مهم می‌دانند. ممکن است یک نفر دکتر خوبی باشد و یا استاد مطرحی در دانشگاه باشد، ولی پدر و یا همسر خوبی نباشد. لذا، در دو کتاب «بهداشت خانواده» و «بهداشت در ازدواج»، تمامی راهنمایی‌ها و مشاوره‌های مورد نیاز برای ارتقای سطح کیفی انتخاب‌ها و ایفای نقش در زندگی شخصی، بر اساس سال‌ها تحقیق و پژوهش نگاشته شده است. خواندن و عمل به محتوای این دو کتاب می‌تواند باعث ارتقای کیفیت زندگی فردی و اجتماعی ما شود.

کتاب‌های دیگری که آن‌ها هم با مسئله خانواده ارتباط وثیقی دارند، نوشته‌ام. بنده در این دو اثر، جایگاه زن را در اسلام و به خصوص در مذهب تشیع با جایگاه زن در سایر ادیان، نهل و جوامع مختلف مقایسه و بررسی نموده‌ام. اینکه زن شیعه چه جایگاهی دارد و در کجای جامعه خویش ایستاده است؟  و زن در سایر جوامع و ملل از جمله غرب و اروپا، چه جایگاهی دارد و چه نقشی را ایفا می‌کند؟!

این پژوهش‌ها رساله دکترای بنده بوده است که در دو جلد به رشته تحریر درآورده‌ام. اولی با عنوان «هویت زن» و دومی با عنوان «حقوق زن» که هر دو بر اساس پژوهش تخصصی و البته مقایسه در جوامع اسلامی و شیعی با سایر جوامع، ادیان و ملل است.

آیا همه کتاب های شما پژوهش محور است؟

گر چه برای نگارش هر کتاب بایستی تحقیق، مطالعه و پژوهش نمود ولی برخی آثارم موضوعاتی تخصصی ندارند. به عنوان مثال؛ کتاب «سیره فرزانگان»، زندگینامه‌ی اهل خرد و داستان‌های شنیدنی از جمله معراج پیامبر اسلام صلی‌الله علیه‌وآله‌وسلم را در خود دارد.  در این کتاب زندگی‌نامه‌ی پدربزرگم را که یکی از عرفای به نام زمان خود بودند، «حاج میرزا عبدالله شالچی» را هم آورده‎ام. زندگی‌نامه‌ی ایشان حاوی درس‌های بزرگی از مجاهدت‌ها و نکات ویژه‌ای به خصوص برای طلبه های جوان است.

ایشان قریب ۱۰۲ سال عمر نمودند و حدود سی و دو سال پیش وفات نمودند ، وی در زمان خودشان بعلت اشتغال به تجارت و سفر های برون مرزی، به زبان فرانسه آشنایی و تبحر داشتند و به‌نوعی مترجم زبان فرانسه بودند، که از برکات وجود شریف پدر بزرگ بنده، نتیجه ایشان که فرزند کوچک بنده می باشد، یکی از ده استاد برتر زبان فرانسه و مترجم رسمی دادگستری در کشور می باشد.

در کتاب دیگرم با نام «حکیمانه» لطیفه‌ها و داستان‌های حکیمانه‌ای را نگاشته‌ام که خواندن آنها می‌تواند برای هر مخاطبی جالب و موثر باشد.

«فرازهایی از حج» و «اسلام» عناوین کتاب‌های دیگر من هستند. در کتاب «اسلام» سیر ظهور و بروز اسلام، انتخاب حضرت محمد صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم به عنوان پیامبر این دین مبین را تا به امروز نوشته‌ام. در کتاب «فرازهایی از حج» علاوه بر نگارش تاریخ حج در پیش و پس از اسلام، آنچه را که خودم به عنوان یک روحانی حج تجربه نموده‌ام نگاشته‌ام.

در سفر دومی که به عنوان روحانی حج به سرزمین وحی داشتم، نگارش «فرازهایی از حج» را آغاز نمودم.

البته بر اساس این تالیفات، حضرتعالی تحقیق و مطالعه کافی را برای روحانی حج شدن داشتید.

 بله مطالعاتی داشتم ولی، روحانی حج شدن، بیش از حد تصور دشوار است. روحانیون حج در امتحانات نسبتا سختی در زمینه‌های متفاوت باید قبول شوند. تسلط به زبان و ادبیات عرب، احکام حج، تاریخ اماکن زیارتی سرزمین وحی و حتی آشنایی با جغرافیای تاریخی این اماکن از جمله مواردی است که یک روحانی حج باید به آنها اشراف داشته باشد. ناگفته نماند سوای از گزینش و سنجش دشوار، نظارت‌های مستمر و تخصصی هم در طول کار برای یک روحانی حج وجود دارد.

تا آنجا که ما اطلاع داریم، شما اجازه اجتهاد هم دارید. رساله هم دارید؟

بله! بنده اجازه اجتهاد از مراجع بزرگواری را دارم و مجموعه فتاوا با عنوان «استفتائات» که چند نسخه بطور آزمایشی چاپ شده و ان شاء‌الله پس اخذ مجوز از وزارت ارشاد، بفضل الهی به چاپ انبوه خواهد رسید .

  شالچی

https://www.masjed.ir/u/1cXt

ارسال نظر

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید

سایر اخبار

بیانیه‌مرکزرسیدگی‌به‌امورمساجددرپی‌شهادت‌سیدمقاومت
 
رهبر انقلاب به‌مناسبت شهادت سیدحسن نصرالله:
 
تورق بخشی از کتاب «آزادترین مرد جهان»
 
گزارشی از نقش مسجد فردانش در دفاع مقدس؛
 
با هدف تجلیل ائمه جماعات صاحب تألیف برگزار می‌شود
 

تلفن مرکز رسیدگی به امور مساجد: 30-02166497027

 

تلفن سامانه ارتباط مردمی : 61943

info@masjed.ir