به گزارش پایگاه اطلاع رسانی محراب، بازاریابی به تنهایی نمی تواند وفاداری پایداری را ایجاد نماید. مشتریان وفادار می مانند نه فقط به خاطر فعالیت های ترفیعی و برنامه های بازاریابی، بلکه به خاطرارزشی که دریافت می کنند. ارزش توسط مجموعه ای از ویژگی ها نظیر کیفیت محصول، خدمت، پشتیبانی فروش و در دسترس بودن آن به وجود می آید. بنابراین وظیفه بازاریابی کنترل همه بخش های سازمان است تا همکاری آنها منجر به ارایه یک ارزش منحصر به فرد شده و ارزشی والاتر را ایجاد کند که در نهایت به وفاداری مشتری منجر می شود.
کاوسی معتقد است تامیین کیفیت محصولات و خدمات ابتدا باعث ایجاد رضایت در مصرف کنددگان آنها و در نهایت موجب وفاداری مصرف کنندگان خواهد شد. مردم داری به صورت رابطه خدمت گزاری ولی نعمتی بیان شده است.
مردم داری به این معناست که رهبر، خود را یکی از مردم بداند، در میان آنها بوده و با آنها همراه باشد. اصل مردم داری، از نتایج اصل اخلاق مداری نیز هست.یعنی به خاطر خدا مردم را دوست داشتن، مقدم داشتن دیگران بر خود، خود را خدمتگزار آنها دانستن.
بررسی منابع اسلامی حکایات از اهمیت ویژه خدمت گزاری و نفع رسانی به انسان ها دارد. در این زمینه رسول گرامی اسلام(صلی الله علیه و آله وسلم) می فرماید: « احب عبادالله جل جلاله انفعهم لعباده»(محبوب ترین افراد نزد خداوند متعال کسی است که برای او سودمندترین باشد). از طرف دیگر و مبتنی بر کلام خاتم رسل، خدمت گزار سیادت و آقایی خود را به همه نشان می دهد. حضرت فرمود: «سید القوم خادمهم- آقا و سید قوم، خدمت گزار آن قوم است» .(مجلسی-بحارالانوار-جلد76)
در اهمیت خدمتگزاری همین حدیث بس که از امام صادق(علیه السلام) نقل شده است که: «هیچ مسلمانی نیاز مسلمانی را برآورده نکند مگر اینکه خدای تبارک و تعالی او را ندا دهد پاداش تو بر عهده من است و من به کمتر از بهشت برای تو راضی نخواهم بود. »
از دیدگاه امام خمینی(ره) یک رهبر خدمت گزار خود را یکی از مردم دانسته و با مردم، برای مردم و از خود مردم است لذا مردم و پیروان اش را همچون برادر خود دوست داشته و با تواضع و احترام با آنها رفتار می کد. خدمتگزاری بدین معناست که رهبر همه توان و تلاش خود را در جهت خواسته ها و منافع پیروان و سازمان به کار گیرد.
از تحقیقاتی که در اهمیت عنصر خدمت گزاری می توان بیان کرد تحقیقی است که سرکار خانم اسدی فرد و همکاران اش(1388) برای طراحی مدل شایستگی کلیدی مدیران دولتی ایران بر اساس صحیفه امام انجام دادند که هفت طبقه اصلی به دست آمد. طبقه مرکزی در بین این طبقات، خدمتگزاری بود که بیشترین میران تاکید را در بیانات امام راحل دارد.
ارتباط صحیح و شایسته و خلق نیکو از عناصر مهم در مردم داری هستند.در سوره آل عمران، آیه 159، خداوند متعال خطاب به رسول رحمت و مهربانی می فرماید: « و به برکت رحمت الهی در برابر آنان(مردم) نرم خو و مهربان شدی و اگر خشن و سنگدل بودی از اطراف تو پراکنده می شدند. سپس آنها را ببخش و برای آنان طلب آمرزش کن و در کارها با آنان مشورت کن) . در این آیه نرم خویی، محبت توام با بخشش، استغفار و مشورت، عامل اصلی جذب افراد معرفی شده است لذا شاید بتوان گفت عامل معنوی جذب افراد، عشق و محبت در پرتو رحمت است.
مردم داری یکی از عناصر مهم در مدیریت بر قلوب پیروان است. اگر یک رهبر بتواند با رفتار متواضعانه خود رویکرد خدمت مداری خود را به پیروان نشان دهد به آنان بفهماند که دلسوز و خیرخواه آنان است در صورتی که این امر با اخلاص نیر همراه باشد او قادر خواهد بود به آسانی در قولب مردم نفوذ کند و نوعی پیروی آزادانه و از روی اشتیاق در پیروان اش ایجاد شود.
در این رابطه می توان به آیه 29 سوره فتح اشاره کرد که رسول خدا و یاران اش را سخت گیر علیه کفار و مهربان نسبت به یکدیگر بیان می کند. در اهمیت اخلاق نیکو می توان به این حدیث اشاره کرد. عبدالله بن سنان از امام صادق(علیه السلام) نقل کرده است که فرمود:« ان سوء الخلق لیفسد العمل لکما یفسد الخلّ العسل» (بداخلاقی عمل را تباه می کند همچنان که سرکه عسل را).
یکی از نشانه های اصلی موفقیت مسجد، جذی حداکثری است که شامل دو عامل رشد میزان حضور افراد وفاداری آنها به مسجد است. رشد میزان حضور افراد به میزان افزایش حضور مراجعان و داوطلبان فعالیت در مسجد از نظر زمان و فراوانی دفعات حضور، آن هم از گروه های سنی مختلف به ویژه نوجوانان و جوانان به تفکیک جنسیت اشاره دارد.
منبع: اصول اسلامی مدیریت پیشرفت در مساجد