اگر چندلحظهای در خیال به دوران نوجوانی خودمان برگردیم و کمی روی الگوهای آن زمان خود تمرکز کنیم، درمییابیم که اکثریت قریب به اتفاق الگوهایمان در یک خصیصه اشتراک داشتهاند و آن خصیصه مسجدی بودن و مذهبی بودن است، به گونهای که گذشته از آنها شاگردان و دوستداران آنها هم که به نوعی به فردی مسجدی وصل بودهاند نیز انسانهای موفقی در زندگی هستند.
چهارشنبه ۲۹ شهریور ۱۳۹۱ ساعت ۰۷:۰۰
راز این توفیق در وهله اول توکل به خداوند بزرگ و در وهله دوم به کارگیری فرامین و دستورات قرآن کریم در متن زندگی است که این دو مقوله بیگمان حاصل رفت و آمد به مسجد و حشر و نشر با مسجدیهای صالح و صادق است. با این اوصاف باید پذیرفت که در یکی دو دهه اخیر به سبب دلبستگی به مادیات و حاشیههای زندگی مقولهای مانند رفت و آمد به مسجد و مراوده با مسجدیها هیچ جایگاهی در تربیت کودکان و نوجوانان ما نداشته است.
حجت موجه این مدعا تربیت مملو از اشکال نوجوانان و جوانانی است که امروزه از هیچ هنجارشکنی رویگردان نیستند و این نقص بزرگ زاییده دوری از دستورات و فرامین دین مبین اسلام و احادیث ائمه اطهار است، با این همه یکی از اقدامات ارزشمند شبکه ۲ سیما، تعریف، تدوین و روی آنتن فرستادن برنامهای با نام «بچههای مسجد» به کارگردانی نیره پروندی است که به نوعی تجربههای موفق گذشته را از طریق آنتن رسانه ملی در اختیار نوجوانان و جوانان امروزی و سایر مخاطبان قرار میدهد.
دوران کودکی و نوجوانی بهترین و کارآمدترین زمان برای جذب فرزندانمان به مساجد است، به همین خاطر رسانه ملی که شبکه ۲ سیما را به طور اختصاصیتری در خدمت نیازهای کودک و نوجوان قرار داده است، برنامه بچههای مسجد را در تمام ایام هفته به جز روزهای جمعه، حدود ساعت ۱۳ که مصادف با اذان ظهر و حس و حال معنوی این وقت روز است روی آنتن میفرستد و با پخش آیتمهای مختلفی که به آنها خواهیم پرداخت در جهت مسجدی بارآوردن نسل آیندهساز کشور، تمام توان خود را به کار گرفته است.
بخشی از برنامه بچههای مسجد هر روز به معرفی یک مسجد نمونه و الگو در سطح کشور اختصاص دارد و کودکان و نوجوانان فعال از راهنماییهای امام جماعت و بزرگان آن مسجد درخصوص نماز و نماز جماعت، موضوعات دینی و مذهبی، فعالیت در مسجد، احکام، فضیلتها و... استفاده میکنند. در این برنامه با تهیه گزارشهای جالبی در خصوص عملکرد مساجد الگوی سطح کشور، مخاطبان کودک و نوجوان ضمن آشنایی با روحیات مخاطبان بزرگسال به خصوص اولیای کودکان و نوجوانان با دیدن این برنامه و فعالیتها و ارتباطات دوستانه کودکان و نوجوانان، بهترین و مطمئنترین شیوه دوستیابی را در چنین شکلی و در محیط سالم و معنوی مسجد عملی دانستهاند چراکه گذشته از دوستیهای مطمئن، فرزندانشـان میتوانند به لحاظ دینی، اخلاقی و مهمتر از همه از جنبه درسی (علمی) پیشرفت قابل ملاحظهای داشته باشند
دینی و مذهبی هموطنان شهرهای مختلف کشور قبل از آنکه خود با سؤال یا چالشی جدی در حوزه دین و مذهب مواجه شوند، با طرح سؤالات برنامه و رصد آن برنامه مخاطبان کودک و نوجوان خیلی سریعتر ابعاد تاریک یک سؤال برایشان روشن میشود، به گونهای که دیگر نیازی به طرح سؤال نخواهند داشت.
مبحث بعد، توفیقات علمی و آکادمیک بچههای مسجد است؛ بچههایی که از دوره کودکی با مسجد و تعالیم دینی مخصوص به این مکان مقدس آشنا بوده و از آن فیض بردهاند و اکنون در مدارج بالاتری مشغول فعالیت هستند. فرزندان ما باید از کودکی توجیه شوند که نه تنها فعالیت در مساجد و حضور در برگزاری مناسبتها و برپایی برنامههای مذهبی، دینی و... هیچ منافاتی با مسائل و تحصیل مدارج علمی و دانشگاهی ندارد، بلکه لازمه دینداری و دینمداری توجه به مسائل علمی و تحصیل علم و دانش است، به گونهای که پیامبر گرامی اسلام(ص)، امامان معصوم و ائمه اطهار(ع) همگی ضمن برخورداری از علم و دانش پیشرفته زمان خود، پیروان و شیعیان راستین خود را به تحصیل علم بارها توصیه کردهاند، در واقع این دو خصیصه باید در کنار هم باشند تا انسان و جامعه به کمال مطلوب برسند.
یکی دیگر از معضلاتی که امروزه به عنوان مشکلی مطرح و قابل بحث شناخته میشود، بحث دوستیابیهایی است که متأسفانه در چندین سال گذشته به شدت مشکلآفرین بوده است، به گونهای که متأسفانه هرچه پیش میرویم، این معضل پررنگتر و جدیتر به راه خود ادامه میدهد و از این بابت خانوادهها به شدت اظهار نگرانی میکنند، بنابراین همانطور که از زیرنویس برنامه و تماسهای مردم با برنامه برمیآید، مخاطبان بزرگسال به خصوص اولیای کودکان و نوجوانان با دیدن این برنامه و فعالیتها و ارتباطات دوستانه کودکان و نوجوانان، بهترین و مطمئنترین شیوه دوستیابی را در چنین شکلی و در محیط سالم و معنوی مسجد عملی دانستهاند چراکه گذشته از دوستیهای مطمئن، فرزندانشان میتوانند به لحاظ دینی، اخلاقی و مهمتر از همه از جنبه درسی (علمی) پیشرفت قابل ملاحظهای داشته باشند، برای همین به تصویر کشیدن صمیمتی که بین بچههای مسجد با هم و امام جماعت و بزرگان مسجد است، از ظرافتهای تولید این برنامه محسوب میشود و این امر که خانوادهها و والدین، نگران دوستیها و دوستیابیهای مسئلهدار هستند، امری انکارناپذیر است، بنابراین واکنش خانوادهها و والدین اتخاذ بهترین تصمیمی است که به واسطه آن کودکانشان بتوانند از بیشترین امنیت و آسودگی برخوردار شوند، پس چه بهتر که مکان والایی چون خانه خدا را مأمن فعالیتهای فرزندان خود کنند و شاهد دوستی فرزند خود با کودکان و نوجوانان دیگر که پرورشیافته فرهنگ مسجد هستند، باشند، همچنین در برنامه بچههای مسجد ویژگی مهم دیگری نهفته است که این ویژگی در تشویق کودکان و نوجوانان به حضور در مساجد و به اصطلاح مسجدی کردن آنها تأثیری بسزا دارد و آن ویژگی حضور ائمه جماعت و روحانیونی است که عمدتاً جوان هستند و به واسطه اختلاف سنی کمتر با نوجوانان از توان برقراری ارتباط خوبی برخوردارند، این افراد با آگاهی از دنیای نوجوانان در واقع با آنان رابطهای دوستانه برقرار میکنند و در طول مدت دوستی آهستهآهسته آنها را با شرع و عرف جامعه آشنا میکنند و برای این کار طبق ضوابط پذیرفته شده میان خود مسئولیتهایی به بچهها محول میکند و به سبب حس کمالجویی موجود در درون این قشر در واقع به شکلگیری شخصیت اجتماعی کودکان کمک شایانی میکند.
برنامه بچههای مسجد با وجود ویژگیها و آیتمهای بسیار موفق و جالبی که دارد اما هنوز قابلیت ارتقای سطح کمی و کیفی را به بهترین شکل ممکن داراست.