شنبه / ۲ تیر ۱۴۰۳ / ۰۷:۳۶
سرویس : مسجد خبر
کد خبر : ۳۸۶۵۹
گزارشگر : جلال حیران نیا
آیت‌الله علیدوست:

جذب جوانان به مسجد نیازمند کار فرهنگی است

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم تأکید کرد: بدون هیچ تعصبی به جوانان می‌گویم ارتباط با مسجد نَه اینکه به نفع مسجد، خداوند یا دین باشد بلکه در مقام اول به نفع خود جوان است، سعادت دنیا و آخرت در مسجد است؛ البته مقصود از ارتباط با مسجد تقویت ارتباط فرهنگی با این مکان مقدس است.

به گزارش سرویس مسجدخبرپایگاه تخصصی مسجد؛ آیت‌الله «ابوالقاسم علیدوست» در گفت‌وگو با شبستان، با اشاره به اهمیت بررسی جایگاه مسجد در اسلام اظهار کرد: باید کیفیت چگونگی ورود مسجد به عنوان محیط فرهنگی اسلام بررسی شود؛ وقتی حضرت رسول (ص) به رسالت مبعوث شدند به نهادسازی دست زدند، امری که اهمیت بسزا دارد چراکه در غیر این صورت یک مصلح اجتماعی و پیامبر خدا تفاوتی با دیگران نداشت.
 
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، با بیان اینکه مسجد از جمله نهادهایی بود که پیامبر(ص) تاسیس کردند، افزود: فعالیت‌های مختلفی در دوره صدر اسلام برای مساجد تعریف شده بود از جمله کارکردهای عبادی، نظامی، برپایی جلسات مهم و ... که برخی از این کاکردها همچنان باقی مانده اند.
 
 این استاد سطح عالی حوزه علمیه قم در بخش دیگری از مباحث خود با اشاره به اهمیت احیای مساجد در جامعه و توجه دادن اقشار مختلف به ظرفیت‌های مختلف این مکان مقدس تصریح کرد: این مساله در گروی آن است که همه افراد از مردم گرفته تا مسئولان نسبت به تحقق این جایگاه بکوشند.
 
 آیت‌الله علیدوست در پاسخ به پرسشی در مورد ظرفیت های مسجد برای شادی های مومنانه و بزرگداشت شادی های دینی اهل بیتی، گفت: البته در این عرصه باید حریم و حرمت مسجد حفظ و نباید کاری انجام شود که با قداست مسجد منافات داشته باشد چراکه مسجد در اسلام مکان مقدسی محسوب می‌شود که نه فقط مکانِ ضروری که در واقع مکانِ مقدسِ ضروری است، به همین دلیل است که نجس کردن مسجد حرام و تکریم آن واجب است، بنابراین با در نظر گرفتن همه این جوانب و مسایل می‌توان میان مسجد و شادی پیوند برقرار کرد به این معنا که می‌شود شادیی‌هایی را که با شأن و قداست مسجد منافاتی نداشته باشد، در این مکان مقدس تعریف کرد.
 
 وی در ادامه افزود: باید تحمل و سعه صدر نسبت به مسایل مختلف در سطح جامعه بیشتر شود، معتقدم احیای کارکردهای مساجد در گرو یتوجه به بسیاری از مسائلی است که شاید محل ابهام و پرسش برای بسیاری از افراد از جمله قشر جوان باشد؛ در این راستا توصیه من به مسئولان این است که به گونه‌ای رفتار کنند که جوانان از مساجد فاصله نگیرند، چراکه به هرحال جوان با ابهاماتی مواجه می شود که برایش پاسخی نمی یابد؛ بنابراین از رسالت‌های مهم مسئولان نظام آن است که نسبت به حفظ اعتقادات مردم بیشترین اهتمام را داشته باشند، چراکه اگر در سایه کم‌کاری یا قصور آنها، شخص از اعتقادات دینی فاصله بگیرد، خداوند نیز به راحتی از چنین مساله‌ای گذر نخواهد کرد.
 
 عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، در ادامه خطاب به اولیا و والدین، در مورد وظایف آنها برای تربیت یک جوان مسجدی ادامه داد: یکی از مهمترین محورها در جذب و ایجاد علاقه جوان نسبت به مسجد این است که این حسِ احترام نسبت به مسجد از کودکی در خانواده ایجاد شده باشد؛ بنابراین ایجاد چنین پیوندی قبل از هرچیز در گروی تربیت خانواده است و اینکه فرزند در این محیط با مسجد آشنا شده باشد. 
 
 آیت‌الله علیدوست خاطرنشان کرد: از سوی دیگر جوانان نیز باید سعی کنند که مسجد را به مثابه خانه دوم یا سوم خود قرار دهند و به مسجد رفت و آمد داشته باشند؛ بدون هیچ تعصبی این مساله را خطاب به جوانان مطرح می کنم که ارتباط با مسجد نَه اینکه به نفع مسجد، خداوند یا دین باشد بلکه در مقام اول به نفع خود جوان است، سعادت دنیا و آخرت در مسجد است؛ البته مقصود از ارتباط با مسجد تقویت ارتباط فرهنگی با این مکان مقدس است.

 

پایان پیام/

https://www.masjed.ir/u/1cLI

ارسال نظر

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید

سایر اخبار