نمایش صفحات

عمران مساجد

                         «إِنَّمَا یَعْمُرُ مَساجدَ اللَّهِ مَنْ ءَامَنَ بِاللَّهِ وَ الْیَوْمِ الاَخِرِ وَ أَقَامَ
                         الصلَوةَ وَ ءَاتى الزَّکوةَ وَ لَمْ یخْش إِلا اللَّهَ فَعَسى أُولَئک أَن یَکُونُوا
                         مِنَ الْمُهْتَدِینَ
».[6]

                        «مسجدهاى خدا را تنها کسى تعمیر مى‏کند که به خدا و روز جزا
                         ایمان داشته و نماز بپا دارد و زکات دهد، و جز از خدا نترسد،
                         ایشانند که امید هست که از راه یافتگان باشند
».


 

احکام فقهى

     1 ـ اولین نکته فقهى مستفاد از آیه آن است که احداث و تعمیر و ترمیم
مساجد فقط توسط مسلمانان باید انجام گیرد.

     2 ـ نکته دوم آن که افرادى مجازند مساجد را احداث و مرمت و مدیریت
کنند که داراى ویژگى‏هاى ذکر شده در آیه باشند. از آیه استفاده مى‏شود
که اشتهار این اشخاص به ویژگى‏هاى مذکور باید احراز گردد.

     3 ـ آن‏چه صرف مسجد مى‏شود باید از مال مباح و حلال باشد و بدیهى
است که مال مسلمان هنگامى پاک و مباح خواهد بود که علاوه بر شرایط اکتساب
آن، باید وجوهات مالى خود را هم پرداخت کرده باشد.

     4 ـ نیت بانیان مساجد از ساخت و تعمیر مساجد باید انگیزه خدایى و قصد
قربت باشد تا عنوان مسجد محقق شود. ریا، تظاهر، تفاخر و قصدهاى شیطانى
مانع از این هدف مى‏شود. این مطلب از اضافه مسجد به اللّه‏ استفاده مى‏شود
که اضافه ملکیت است یعنى با وقف و سلب علقه مالکیت از خود این هدف
تأمین مى‏شود.

     5 ـ استفاده‏کنندگان از مساجد نیز باید با انگیزه الهى از مسجد بهره‏بردارى
کنند در نتیجه اعمالى را در محیط مسجد دنبال کنند که دقیقا (عبادت و ذکر الهى)
تلقى شود یا در راستاى این هدف مقدس باشد.

     6 ـ از اضافه مساجد به اللّه‏ مى‏توان قداست مساجد و در نتیجه وجوب
تعظیم و حرمت اهانت به مساجد را استفاه نمود.

     7 ـ از آیه مى‏توان استفاده کرد که آن‏چه صرف احداث و تعمیر مسجد
شود نخست باید از ملک شخص خارج شده و در شکل وقف و هبه و... به قصد

جلب رضایت الهى مصرف گردد. این مطلب از اضافه مساجد به اللّه‏ استفاده
مى‏کنیم و ذیل آیه هم «فعسى...» مویدى براین مطلب است.