نمایش صفحات


مکروهات

1 ـ خوردن پیاز و سیر هنگام ورود به مساجد

یکى از مکروهات در مورد استفاده‏کنندگان از مسجد آن است که فردى پیاز
یا سیر یا دیگر چیزهایى که بوى نامطبوع وتند دارد بخورد و در حالى
که بوى آنها باقى است بخواهد وارد مسجد شود. ورود به مسجد در این‏حال

مکروه مى‏باشد.[38] پیامبر گرامى صلى‏الله‏علیه‏و‏آله و امامان معصوم علیهم‏السلام در این مورد

سفارش زیادى کرده‏اند که به بعضى از آن روایات اشاره مى‏گردد. از جمله
پیامبرگرامى‏اسلام صلى‏الله‏علیه‏و‏آله فرمود:

                         «من اکل هذه البقله الخبیثه قلا یقربن مسجدنا حتى یذهب
                         ریحها
».[39]

                        «هر کس از سبزى‏هاى که بوى نامطبوع دارند بخورد به مسجد
                         نزدیک نشود تا بوى آن از بین برود
».

     و در حدیث دیگر فرمودند:

                         «... فقال: ألم أنهکم عن هذه البقلة الخبیثة من أکلها فلا یغشانا
                         فى مسجدنا فان الملائکة تتأذى بما یتأذى منه الانسان
».[40]

    آیا شما را از خوردن این سبزى‏هاى نامطبوع باز نداشتم؟ کسى که
ازین‏گونه سبزیجات خورده است نباید در مسجد ما به ما نزدیک گردد
زیرا ملائکه هم از آنچه که انسان را اذیت کند اذیت مى‏شوند. حضرت على علیه‏السلام
هم فرمود:

 

                         «مَنْ اَکَلَ شَیْئا مِنَ الْمُؤْذِیاتِ ریحُها فَلا یَقْرُبَنَّ الْمَسْجِدَ».[41]

                        «هر کسى چیزى خورده است که بوى آن مردم را مى‏آزارد،
                         به مسجد نزدیک نشود
».

     در روایتى دیگر ابن‏سنان از امام صادق علیه‏السلام روایت مى‏کند:

                         «سألت أباعبداللّه‏ علیه‏السلام عن الکراث فقال: لابأس بأکله مطبوخا

                        و غیرمطبوخ، ولکن ان أکل منه شیئا أذى فلا یخرج الى المسجد
                         کراهیه أذاه أن یجالس
».[42]

    از امام صادق  علیه‏السلام در مورد تره سؤال کردم؟ امام علیه‏السلام فرمود:

                         «خوردن آن‏چه پخته و چه خام اشکال ندارد، اما اگر مقدارى از
                         آن بخورى بطورى که مردم از بوى آن اذیت شوند نباید به سوى
                         مسجد برود. زیرا مکروه است که در جاى بنشینى که هم‏نشینان
                         آدمى از آن ناراحت و اذیت شوند
».

     هم‏چنین ابوبصیر از امام صادق علیه‏السلام نقل مى‏کند:

                         «سئل عن اکل الثوم و البصل و الکراث فقال: لاباس باکله نیا
                         و فى القدور و لاباس بان یتداوى بالثوم ولکن اذا اکل احدکم
                         ذلک فلا یخرج الى المسجد
».[43]

    از امام علیه‏السلام درباره خوردن سیر و پیاز و تره سؤال شد؟ امام علیه‏السلام فرمود:

                         «خوردن آن‏چه خام و چه پخته اشکال ندارد و نیز معالجه کردن
                         با سیر اشکال ندارد اما اگر کسى از آنها بخورد (قبل از برطرف
                         کردن بوى آن) به مسجد نرود
».

     روایاتى که بیان شد همه تأیید کننده این مطلب است که هرگاه کسى سیر
یا پیاز یا تره بخورد مکروه است قصد مسجد نموده وارد آن گردد و در بعضى از
نصوص بر این نکوهش بیشتر از آنچه گذشت تأکید شده، بطورى که نه تنها رفتن
به مسجد را مکروه شمرده بلکه مى‏گوید: و مکروه است کسى که بوى بدى از او
استشمام مى‏شود مثل بوى سیر و پیاز، داخل مسجد شود، بعید نیست نمازى را که

با این حال خوانده اعاده‏اش مستحب باشد.[44] زراره در ضمن روایتى ذکر مى‏کند:

                        «حدثنى من اصدق اصحابنا سألت أحدهما علیهماالسلام عن الثوم فقال:
                         أعد کل صلاة صلیتها مادمت تأکله».[45]

                        «این روایت را از کسى که راستگوترین اصحاب ماست نقل
                         مى‏کنم که گفت: از یکى از دو امام (امام باقر یا امام صادق
علیهماالسلام)
                         در مورد سیر سؤال کردم؟ ایشان فرمود: هر نمازى را در حالى که
                         سیر خورده‏ى آن نماز را اعاده کن».

     البته این روایت شدّت کراهت عمل را بیان مى‏کند و این روایات دلالت
بر حرمت نمى‏کند چون اجماعى است که خوردن این اشیاء موجب اعاده نماز
نمى‏گردد.[46]

                        «... کسى که پیاز و سیر و مانند این‏ها خورده که بوى دهانش
                         مردم را اذیت مى‏کند، مکروه است به مسجد برود
».[47]

 

2 ـ پرتاب کردن سنگریزه به مساجد

فقها پرتاب کردن سنگریزه در مسجد از موارد عمل مکروه در مساجد
برشمرده‏اند زیرا این عمل، بیهوده و عبث بوده و شایسته نیست در مسجد کار
عبث انجام گیرد بلکه ظاهرا بطور مطلق کراهت دارد اگرچه در مسجد تأکید شده
است. روایاتى براین مطلب دلالت مى‏نماید. در یکى از این روایات،
امام صادق علیه‏السلام به نقل  از پدرانش علیهم‏السلام فرمود:


                         «انّ النبى صلى‏الله‏علیه‏و‏آله ابصر رجلاً یخذف بحصاة فى المسجد فقال صلى‏الله‏علیه‏و‏آله:
                         ما زالت تلعنه حتّى وقعت ثم قال علیه‏السلام: الخذف فى النادى من
                         اخلاق قوم لوط ثم تلى: «و تاتُون فى نادیکم المنکر»[48]
                         قال هو الحذف».[49]

                        «پیامبر صلى‏الله‏علیه‏و‏آله مردى را دید که در مسجد سنگریزه پرتاب مى‏کند
                         حضرت صلى‏الله‏علیه‏و‏آله فرمود: این سنگریزه‏ها تا بر زمین واقع گردند تو را
                         لعنت مى‏کنند. سپس حضرت علیه‏السلام فرمود: پرتاب کردن سنگریزه
                         در مجامع، از اخلاق قوم لوط است و سپس این آیه قرآن کریم را
                         تلاوت نمود: و در مجامع ایشان به اعمال زشت و ناشایست
                         دست مى‏زنند».

     منظور از منکر گفته شد، پرتاب کردن سنگریزه است.

     در توضیح آیه مذکور، روایاتى ذکر شده که بیان آن مفید به‏نظر مى‏رسد:
جابر گفت: رسول خدا صلى‏الله‏علیه‏و‏آله از خذف ـ یعنى ریگ یا هسته خرما را بین دو سبابه
نهادن، و آن را به سوى چیزى پرتاب کردن[50] ـ نهى فرمود و به آیه «تأتون فى
نادیکم المنکر
» استشهاد فرمود.[51] روایت دیگرى در مورد کراهت پرتاب کردن
سنگریزه در مسجد از امام باقر علیه‏السلام نقل شده است:

                         «الخذف بالحصى و مضغ الکندر فى المجالس و على ظهر الطریق
                         من عمل قوم لوط
».[52]

                        «پرتاب کردن سنگریزه و جویدن کندر در مجالس و راه‏ها از

                        اعمال قوم لوط مى‏باشد
».

 

3 ـ آب دهان انداختن در مساجد

انداختن آب دهان یا بینى در مسجد کراهت دارد. در این مورد روایات زیادى
وارد گردیده است. حضرت على علیه‏السلام فرمود:

                         «من وَقر بنخامة المسجد لقى اللّه‏ تعالى یوم القیامة ضاحکا
                         قد أعطى کتبه بیمینه
».[53]

                        «کسى که احترام مسجد را حفظ کند و از انداختن اخلاط
                         (آب دهان و سینه) در آن خوددارى نماید در روز قیامت خدا را
                         یا سرور و شادمانى در حالى که کتاب اعمالش را در دست
                         راستش دارد ملاقات کند
».

     و نیز حضرت صادق علیه‏السلام مى‏فرماید:

                         «من تنخع فى المسجد ثم ردّها فى جفه لم تمرّ بداء فى جوفه
                         الاّ أبرأته
».[54]

                        «هر کس بخواهد آب دهانش را در مسجد بیندازد پس آن را
                         به درونش فرو برد دردى به درونش نرسد جز آن که وى را از
                         آن برهاند
».

     و نیز حضرت رسول اکرم صلى‏الله‏علیه‏و‏آله فرمود:

                         «مَن ردّ ریقه تَعظیما لحق المسجد جعلَ اللّه‏ ریقه صحه فى بدنه
                         و عوفى من بلوى فى جسده
».[55]


                        «هر کس آب دهانش را به احترام مسجد فرو برد، خداوند آن آب
                         دهان را به وسیله بدن و عافیت از بلاهاى جمسى قرار مى‏دهد
».

     و نیز امام صادق علیه‏السلام از پدرش علیه‏السلام نقل مى‏نماید:

                         «مَن ردّ ریقه تعظیما لحقّ المسجد جعل اللّه‏ ذلک قوّة فى بدنه،
                         وکتب له بها حسنة و حط عنه بها سیئة، و قال: لا تمُرّ بداء
                         فى جوفه الآ أبرائته
».[56]

                        «کسى که به‏خاطر بزرگداشت و تعظیم مسجدف آب دهان خود
                         را فرو برد و در مسجد نیندازد، خداوند این آب دهان را در بدن
                         او به قدرت و توانایى تبدیل مى‏کند و براى او در مقابل این کار،
                         حسنه‏اى مى‏نویسد و سیئه‏اى را از وى محو مى‏نماید و این آب
                         دهان به هر دردى که در بدن او بر خورد نماید آن را شفا
                         مى‏بخشد
».

     در روایتى دیگر، حضرت على علیه‏السلام فرمود:

                         «...و ان المسجد لیتلوى عند النخامة کتلوى احدکم بالخیزران
                         اذا وقع به
».[57]

                        «وقتى کسى آب بینى یا دهانش را در مسجد بیندازد،
                         مسجد به خود مى‏پیچد مانند به خود پیچیدن یکى از شما،
                         وقتى که تازیانه به او زده مى‏شود
».

 

     و در جاى دیگر حضرت على علیه‏السلام فرمود:

                         «وَ نهى النبى صلى‏الله‏علیه‏و‏آله تقلیم الاظفار بالاسنان و عن السواک

                        فى الحمّام و التنخع فى المساجد».[58]

                        «پیامبر اکرم صلى‏الله‏علیه‏و‏آله از کوتاه کردن ناخن‏ها بوسیله دندان‏ها و از
                         مسواک زدن در حمام و از آب انداختن در مساجد نهى
                         فرمودند».

     و در روایتى دیگر فرمود:

                         «البزاق فى المسجد خطیئه و کفارتها دفنه».[59]

                        «آب دهان انداختن در مسجد گناه است و کفاره آن پوشاندنش
                         مى‏باشد
».

     اگر فردى در بین نماز ناچار به این عمل شود باید به طرف چپ و اگر در
نماز نباشد به طرف چپ یا راست آب دهانش را بیندازد و در هرحال انداختن
آن رو به قبله جایز نیست. عبداللّه‏ بن سنان از امام صادق علیه‏السلام سؤال کرد:

                         «الرجل یکونُ فى المسجد فى الصلاة فیرید أن یبزق فقال:
                         عن یساره و ان کان فى غیر صلاة فلایبزق حذاء القبلة و یبزق
                         عن یمینه ویساره
».[60]

                        «مردى در مسجد در نماز هست، مى‏خواهد آب دهان بیندازد.
                         امام
علیه‏السلام فرمود: سمت چپش این‏کار را انجام دهد و اگر در نماز
                         نباشد رو به قبله آب دهان نیندازد و از سمت چپ و راستش آب
                         دهان بیندازد».

     و از رسول خدا صلى‏الله‏علیه‏و‏آله نقل شده:


                         «انّه نهى عن النخامة فى القبلة و انّه صلى‏الله‏علیه‏و‏آله رأى نخامة فى قبلة
                         المسجد فلعن صاحبها و کان غائبا فبلغ ذلک امراته فأتت
                         فحکت النخامة و جعلت مکانها خلوقا فأثنى رسول اللّه‏ صلى‏الله‏علیه‏و‏آله
                         علیها خیرا لما حفظت من أمر زوجها».[61]

                        «رسول خدا صلى‏الله‏علیه‏و‏آله از انداختن اخلاط سینه و بینى در مسجد نهى
                         نمودند. روزى آن حضرت اخلاطى را در قبله مسجد مشاهده
                         نمودند صاحب آن را لعن کردند. مردى که آن را در مسجد
                         انداخته بود، غایب بود. هنگامى که این خبر به گوش همسر آن
                         مرد رسید به مسجد آمد. اخلاط را پاک کرده و بجاى آن بوى
                         خوش مالید. رسول خدا صلى‏الله‏علیه‏و‏آله این زن را به‏خاطر جبران این‏کار
                         همسرش ثنا گفتند».

 

 

بالا بردن صدا در مساجد

پیامبر گرامى اسلام صلى‏الله‏علیه‏و‏آله در جواب سؤال اباذر از چگونگى عمارت مسجد فرمود:

                         «لاترفع فیها الاصوات و لایخاض فیها الباطل».[62]

                        «صداها در آنجا بالا نرود و سخنان باطل در آنجا رد و بدل
                         نشود...
».

     و در روایتى دیگر پیامبر اکرم صلى‏الله‏علیه‏و‏آله فرمود:

                         «جنبوا مساجدکم صبیانکم و مجانینکم و خصوماتکم رفع

                        اصواتکم الا بذکر اللّه‏ تعالى
».[63]

                        «در مساجدتان اجتناب نمائید از ورود کودکان و دیوانگان
                         و صداهایتان را بالا نبرید جز براى ذکر خداوند متعال...
».

     و در روایات دیگرى مشابه روایات ذکر شده کراهت بالا بردن صدا در
همه حالت‏ها استفاده مى‏شود مگر آن‏جا که یک غرض ارزشمند باشد از قبیل
تلاوت قرآن در یک جلسه عمومى در مساجد را بیان مى‏کند.

     یک نکته: این عمل گویا چون با احترام مسجد منافات دارد به ترک آن
سفارش شده است. از همین‏جا مى‏توان گفت این کراهت شامل مشاهد مشرفه
و حرم امامان هم مى‏شود و نیز مکروه است صداى خود را بلند کند،
ولى بلند کردن صدا براى اذان مانعى ندارد.[64]

4 ـ ورود کودکان و دیوانگان به مسجد

منظور از کودکان در این حکم آنهایى هستند که رعایت نجاست را نمى‏نمایند
و یا باعث آزار و اذیّت نمازگزاران مى‏گردند. و بعضى از فقهاء گفته‏اند:
مستحب است از ورود دیوانگان و اطفال غیر ممیز که مراعات آداب مساجد را
نمى‏نمایند به مساجد خوددارى شود. بنابراین اگر کودکى رعایت نجاست را
بنماید و بر اداء نمازهاى خود ساعى و محافظ باشد و اعتماد و اطمینان به او داشته
باشیم نه تنها راه دادن وى به مسجد مکروه نیست، بلکه امرى مطلوب و مستحب
نیز مى‏باشد. از داستان‏هایى که از حضور امام حسن و امام حسین علیهماالسلام و دیگر
امامان معصوم علیهم‏السلام در زمان کودکى نقل شده این مطلب استفاده مى‏شود.[65]

    منظور از دیوانگان هم در این موارد افرادى هستند که حالت جنون آنها

استمرار دارند اما اگر افرادى، جنون ادوارى داشته باشند در آن دوره که حالت
هوشیارى دارند و جنون آنها از بین رفته است ورود آنها به مساجد اشکال ندارد
مگر این که در معرض برگشت جنون باشند که احتمال آلوده کردن مسجد و آزار
و اذیت نمازگزاران از حضور آنها مى‏رود، در این صورت ورود آنها مکروه
مى‏باشد.[66]

    خوب است در هنگام نماز کودکان در صف اوّل نماز جماعت نیاستند
زیرا بعضى از فقهاء معتقدند که:

 

                         «... راه دادن افرادى که از کمال عقل برخوردار نیستند مثل طفل
                         و دیوانه و ابله در صف اوّل و به خصوص نزدیک امام یا جایى
                         که گمان مى‏رود موجب فساد نماز دیگران شود مکروه است
».[67]

    به هر حال «اگر در بین کسانى که در یک صف ایستاده‏اند بچه ممیز یعنى
بچه‏اى که خوب و بد را مى‏فهمد فاصله شود، چنانچه ندانند نماز او باطل است
مى‏توانند اقتدا کنند».[68] در نماز جماعت شایسته است کودکان در بین نمازگزاران
متفرق گردند که در این مورد روایتى وارد شده است:

                         «عن جابر عن أبى‏جعفر علیه‏السلام قال: سألته عن الصبیان اذا صفّوا فى
                         الصلاة المکتوبة قال: لاتؤخروهم عن الصلاة و فرّ قوابینهم».[69]

    جابر مى‏گوید: از امام باقر علیه‏السلام در مورد کودکانى که در نماز جماعت واجب
شرکت کرده‏اند سؤال کردم امام علیه‏السلام فرمود:


                         «آنان را در انتهاى صفوف نماز جماعت، قرار ندهید. بلکه آنان
                         را در میان بزرگسالان، پراکنده سازید
».

     از جمله مکروهات دیگر راه دادن کودکان و دیوانگان به مساجد مى‏باشد
راه دادن بچه و دیوانه به مسجد مکروه است.[70] و راه دادن دیوانه به مسجد مکروه
است و هم چنین است راه دادن بچه اگر موجب زحمت نمازگزاران شود و یااین
که احتمال رود مسجد را نجس کند و در غیراین دو صورت مانعى از راه دادن
بچه به مسجد نیست.[71] البته باید یادآور شد که این فتوا به‏طور مطلق نمى‏باشد
و شامل تمام کودکان و دیوانگان نمى‏شود بلکه در مورد هریک از این‏ها قیدى
وجود دارد.