واجبات
هنگامى که شخصى قصد دارد وارد مسجدى شود، رعایت چه نکاتى بر وى
لازم است؟ مراد ما از «واجبات کاربران» پاسخ به این گونه وظائف است.
در کتابهاى فقهى طرح مسائل بدینگونه مرسوم نبوده است اما با توجه بهبرخى
احکام و فتواها در ابواب دیگر مىتوان پاسخ مناسب را در این زمینه جست.
در ذیل به برخى از این نکات اشاره مىکنیم:
1 ـ مسلمان بودن
از فتواى بسیارى از فقها پیداست که یکى از شرطهاى اساسى براى دخول
به هر مسجدى، مسلمان بودن است و بر همین اساس ورود کفار و مشرکین
به تمام مساجد ممنوع است. اما فتواى برخى از فقها در این مورد براى ورود
به غیر از مسجدالحرام و مسجدالنبى جواز است و ورود به این دو مسجد را لزوما
فقط براى مسلمانان جایز مىدانند. از آنجا که این بحث تحت عنوان ورود
مشرکان به مساجد به عنوان یکى از محرمات کاربران مورد بحث قرار خواهد
گرفت در این جا از اطاله کلام خوددارى مىکنیم.
2 ـ طهارت از حدث اکبر
یکى از چیزهایى که بر هر مسلمان هنگام ورود به مساجد رعایت آن لازم است
پاک بودن از (حدث اکبر) است منظور از حدث اکبر، جنابت و حیض و نفاس
مىباشد. البته در این مورد مساجد داراى حکم یکسان نیستند. برخى از مساجد
همچون مسجدالحرام و مسجدالنبى حتى ورود از یک در و خروج از در دیگر
هم ممنوع است. اما در مساجد دیگر اگر صرف گذر باشد بدون درنگ کردن
اشکالى ندارد. به نظرات امام در تحریرالوسیله توجه فرمایید:
«شخص جنب و زن حائض یا نفساء نباید به مسجدالحرام
و مسجد النبى صلى اللّه علیه و آله وارد شوند، هر چند از یک در
داخل شود و از در دیگر بیرون رود، یعنى حتى عبور از این دو
مسجد براى چنین افرادى حایز نیست. توقف جنب و حائض
و نفساء در مسجد ـ هرمسجدى باشد ـ حرام است».
3 ـ پاک بودن بدن و لباس از نجاست
یکى دیگر از چیزهایى که هنگام ورود به مساجد باید مورد توجه قرار بگیرد
آن است که بدن و لباس و هرچه همراه فرد است پاک باشد و اگر پاک نیست
به گونهاى خشک باشد که موجب آلوده کردن مسجد نگردد. در این مورد فتواى
امام و سایر فقها مبنى براین که «نجس کردن مسجد حرام است» و هم چنین
«همراه بردن عین نجس اگر اهانت به مسجد تلقى شود حرام است»:
مؤید این مطلب است.
«بردن عین نجس، به مسجد، مانند خون وچیزى که نجس شده،
مثلاً لباس نجس، اگر بىاحترامى به مسجد باشد حرام است».[1]