نمایش صفحات


 

مدیریت سوء

در این بخش به بیان مدیریت سوء و ممنوع مى‏پردازیم. قرآن نشانه‏هاى چنین
مدیران مساجد را با ذکر اوصاف و نشانه‏هاى آن بازگو مى‏کند و ما به اختصار آنها
را مرور مى‏کنیم.

 

1 ـ منع از فعالیت‏هاى مؤمنان در مساجد

یکى از اهداف مهم در ساخت و عنران مساجد انجام فرائض دینى و عبادت در
مسجد است. در این صورت وقتى که شخصى مانع از این هدف گردد
بدون شک از جمله کسانى مى‏باشد که قرآن آنها را ستمگران به مساجد نامیده
است:

                         «مَنْ أَظْلَمُ مِمَّن مَّنَعَ مَسَاجِدَ اللّهِ أَن یُذْکَرَ فِیهَا اسْمُهُ وَسَعَى فِى
                         خَرَابِهَا أُوْلَئِکَ مَا کَانَ لَهُمْ أَن یَدْخُلُوهَا إِلاَّ خَآئِفِینَ لهُمْ فِى الدُّنْیَا

                        خِزْیٌ وَلَهُمْ فِى الآخِرَةِ عَذَابٌ عَظِیم
».[33]

    آرى، این‏گونه افراد در نخستین گام خود از مسجد چهره‏اى بى‏خاصیت
ارائه مى‏دهند تا آن جا که (مسجد) به عنوان قلب طپنده جهان اسلام در دستان
این نابخردان به صورت شى بى‏خاصیتى درمى‏آید که بود و نبود آن یکسان
است.

 

2 ـ تبدیل مسجد به پایگاه دشمنان امت اسلامى

مسجد ضرار نمونه بسیار روشنى از این نحوه مدیریت سوء است در حقیقت
منافقان قصد داشتند با تسلط بربنایى تحت نام مسجد، مکان امنى براى دشمنان
دین خدا درآورند.

                         «وَ الَّذِینَ اتخَذُوا مَسجِدا ضِرَارا وَ کفْرا وَ تَفْرِیقَا بَینَ الْمُؤْمِنِینَ
                         وَ إِرْصادا لِّمَنْ حَارَب اللَّهَ وَ رَسولَهُ مِن قَبْلُ وَ لَیَحْلِفُنَّ إِنْ أَرَدْنَا
                         إِلا الْحُسنى وَ اللَّهُ یَشهَدُ إِنهُمْ لَکَذِبُونَ * لا تَقُمْ فِیهِ أَبَدا
».[34]

    باید توجه داشت در هر زمان و در هر سرزمینى این امکان هست که مسجد
به سهولت به دست این‏گونه افراد قرار گیرد پس نباید مسجد ضرار را تنها
یک نمونه تاریخى غیرقابل تکرار تلقى کرد.

 

3 ـ تبدیل مسجد به مرکز نشر اندیشه‏هاى کافران

یکى از اهداف بسیار مهم در بناى مسجد، اعتلاى نام خداوند است که از طریق
نشر افکار و اندیشه‏هاى دینى صورت مى‏گیرد «...فى بیوت اذن اللّه‏ ان ترفع

و یذکر فیها اسمه ...
» و شگفت است که با اندکى غفلت از سوى مؤمنان،
امکان دارد کارآیى مساجد، به نقطه مقابل این هدف تبدیل گردد.

 

4 ـ استفاده از مسجد براى ایجاد تفرقه بین صفوف مؤمنان

وجود پر برکت مسجد در هر شهر و آبادى و در تمامى سرزمین‏هاى اسلامى
بدون شک نمادى از وحدت اسلامى است. در عین حال با مدیریت سوء افراد
فرصت طلب، در صورتى که زمینه براى آنها فراهم آید این عامل وحدت‏ساز را
به عاملى وحدت سوز تبدیل مى‏کنند.

 

5 ـ استفاده ابزارى از مقدسات در مدیریت سوء

از آن‏جا که در امت اسلامى، افراد دقیق و آگاه کم نیستند طبیعتا اگر جریانى
و افرادى بخواهند با نفوذ در مدیریت مساجد به آن اهداف شیطانى خود جامه
عمل بپوشانند، کارى چندان آسان نخواهد بود. پس در اولین گام خود متوسل
به فریب کارى شده و با سوگند دروغ، خود را خیر خواه امت اسلامى نشان
مى‏دهند. پس براى مصون ماندن جامعه، نظارت همگانى بر عملکرد مدیران
شرط اساسى براى جلوگیرى از این سوء استفاده‏هاى احتمالى است.
مى‏توان گفت: اهتمام قرآن به ذکر آثار و نشانه‏هاى مدیریت مطلوب در مساجد
و مدیریت سوء به قصد بالا بردن سطح آگاهى جامعه اسلامى بوده است
تا در نتیجه از بروز این پیامدهاى خطرناک و سوء در میان مردم مسلمان
جلوگیرى نماید.