نمایش صفحات

1 ـ صحبت درباره امور دنیوى

مسجد محل عبادت خداوند متعال است و شایسته است که اهل مسجد نیز جز
ذکر و یاد خدا و آن چه درین جهت است در مسجد سخنى بر زبان نیاورند.
پیامبراکرم صلى‏الله‏علیه‏و‏آله به ابوذر در این مورد فرمود:

                         «یا أباذر، کل جلوس فى المسجد لغو الا ثلاثه :قرائة مصلّ
                         أو ذاکر اللّه‏ تعالى أو مسائل عن علم...
».[7]

                        «اى ابوذر، هر نشستنى در مسجد لغو و بیهوده است الا سه چیز
                         نماز خواندن یا ذکر و یاد خداوند متعال یا بحث و گفتگو درباره
                         مسائل علمى...
».

     در بعضى از روایات از این‏که مردم در آخرالزمان مسجد را براى بیان امور
دنیوى انتخاب نموده و بجاى خواندن نماز و ذکر و یاد خدا با پرداختن به مسائل
غیردینى به بیان امور مادى و مشکلات دنیوى مورد نکوهش قرار گرفته‏اند از

جمله پیامبر گرامى اسلام صلى‏الله‏علیه‏و‏آله در این مورد فرمود:

                         «یأتى فى آخرالزمان قوم یأتون المساجد، فیقعدون حلقا ذکرهم
                         الدنیا و حبّ الدنیا، لاتجالسوهم فلیس للّه‏ فیهم حاجة
».[8]

                        «در آخرالزمان، مردمى یافت مى‏شوند که در مساجد حضور
                         یافته و تشکیل جلسه مى‏دهند. آنگاه از دنیا و دوستى دنیا سخن
                         مى‏گویند. شما با چنین افرادى همنشینى نکنید (که خداوند آنان
                         را به حال خود رها کرده) و کارى به آنان ندارد
».

                         «صحبت کردن راجع به کارهاى دنیا و مشغول صنعت شدن
                         و خواندن شعرى که نصیحت و مانند آن نباشد، مکروه است
».[9]

2 ـ اعلام گمشده در مساجد

از جمله کارهاى مکروه در مسجد آن است که اشیاء گمشده را در مسجد اعلام
نماید[10] تا اگر کسى آن را پیدا نموده به صاحبش برگرداند یا این که اگر شى‏ء پیدا
شده و صاحبش مشخص نیست اعلام نمایند تا صاحبش به آن شى‏ء برسد اما در
احادیث و روایات این عمل نکوهش شده است.

     امام صادق علیه‏السلام از پدرانش علیهم‏السلام نقل مى‏کند:

                         «نهى رسول اللّه‏ صلى‏الله‏علیه‏و‏آله ان ینشد الشعرا و تنشد الضالة
                         فى المسجد».[11]

                        «رسول خدا صلى‏الله‏علیه‏و‏آله از این که در مسجد شعر خوانده شود یا گمشده
                         خود را اعلام نمایند نهى فرموده است».


     در علل الشرایع آمده است:

                         «ان رجلا جاء الى المساجد ینشد ضالة له فقال رسول اللّه‏ صلى‏الله‏علیه‏و‏آله
                         قولوا له: لا رد اللّه‏ علیک فانها لغیر هذا بنیت».[12]

                        «مردى به مسجد آمده گمشده خود را اعلام نمود
                         پیامبر اکرم
صلى‏الله‏علیه‏و‏آله فرمود به او بگویید: خداوند گمشده‏ات را به تو
                         برنگرداند؛ مسجد براى غیر این کار ساخته شده است».

     نظر امام خمینى قدس‏سره آن است:

                         «... و نیز مکروه است آب دهان و بینى و اخلاط سینه را در
                         مسجد بیندازد و گمشده‏اى را طلب کند...
».[13]

 

3 ـ شعر خواندن در مساجد

یکى از دیگر کارهاى که انجام آن درون مسجد مکروه است شعر خواندن در
مسجد مى‏باشد. به‏نظر مى‏رسد مقصود از کراهت شعر خواندن در مساجد آن
باشد که مسجد را به صورت کانون شعر و جلسات ادبى درآوردن باشد
یعنى کارآیى مسجد را در حد یک محیط شعر خوانى پایین آوردن مراد باشد.
و الا صرف خواندن شعرى به مناسبت موعظه یا در مدح قرآن، پیامبر و اهل‏بیت
بعید است مکروه باشد. بخاطر حفظ احترام و عظمت مسجد است و روایات
زیادى بر نهى از شعر خواندن در مسجد وارد گشته است. امام سجاد علیه‏السلام نقل
مى‏کنند که پیامبر گرامى اسلام صلى‏الله‏علیه‏و‏آله به مسلمانان مى‏فرمایند:

                         «من سمعتموه ینشد الشعر فى المساجد فقولوا: فضّ اللّه‏ فاک انما

                        نصبت المساجد للقرآن
».[14]

                        «به کسى که در مسجد شعر مى‏خواند، بگوئید: خداوند دهانت را
                         خرد کند، مساجد را براى قرآن خواندن ساخته‏اند
».

     و در حدیثى دیگر امام صادق علیه‏السلام مى‏فرمود:

                         «انّ امیرالمؤمنین علیه‏السلام رأى قاصا فى المسجد فرضربه بالدّرّه
                         و طرده».[15]

                        «امیرالمؤمنین علیه‏السلام شخصى را دیدند که در مسجد براى مردم قصه
                         مى‏گفت، پس او را با شلاق زد و از مسجد بیرون کرد».

     این روایات بیانگر این است که شعر خواندن و قصه گفتن در مسجد
کراهت دارد اما در برخى از احادیث که شعر خواندن در مسجد را بدون اشکال
اعلام مى‏کند. مثل این روایت که على بن جعفر از برادر گرامیش حضرت
موسى بن جعفر علیه‏السلام پرسید:

                         «سئلته عن الشعر ایصلح ان ینشد فى المسجد؟
                         فقال: لابأس...
».[16]

                        «از امام علیه‏السلام درباره شعر سؤال کردم که آیا شایسته است
                         در مسجد شعر خوانده شود؟ امام علیه‏السلام فرمود: اشکال ندارد».

     به چند طریق مى‏توان بین این دو دسته روایات جمع نمود:

     وجه اول: شهید اوّل قدس‏سره در کتاب ذکرى گفته است روایاتى که بر جواز انشاد
شعر دلالت دارد محمول بر اشعارى باشد که با الفاظ کم، حاوى معانى و منابع

کثیره‏اى باشند نظیر اشعارى که مشتمل بر حکمت و موعظه یا ابیاتى که به‏عنوان
شاهد براى معناى لغتى از لغات قرآن یا احادیث مرویّه از پیامبر گرامى صلى‏الله‏علیه‏و‏آله ذکر
مى‏شود و روایاتى که منع مى‏کند حمل بر اشعار دیگر شود زیرا در کتب سیره
و تاریخ چنین آمده است که در محضر حضرتش در مسجد اشعارى خوانده
شده اما ایشان انکار نکرده‏اند.[17]

    محقق کرکى در جامع المقاصد در تأیید این توجیه افزوده است:

                         «به این سنخ اشعار، ابیاتى که مشتل بر موعظه یا مدح
                         پیامبر اکرم
صلى‏الله‏علیه‏و‏آله و یا مرثیه براى حضرت سیدالشهداء علیه‏السلام باشد
                         ملحق مى‏شود چه آنکه سرودن و انشاد این نحو از اشعار عبادت
                         بوده وبا غرض و هدف وضع مساجد (محل عبادت) منافاتى
                         ندارد».[18]

    شهید ثانى قدس‏سره بعد از آوردن استدلال کتاب ذکرى و جامع المقاصد این چنین
مى‏نویسد:

                         «لیس ببعید» این کلام دور از صواب نیست و مى‏توان نهى وارد
                         در کلام حضرت نبوى را حمل بر غالب اشعار عرب نمود که از
                         این نحو اسالیب خارج و «نوعا در وصف دنیا» و منافات با وضع
                         مسجد براى عبادات دارد.
[19]

 

     علامه مجلسى قدس‏سره در کتاب بحارالانوار بعد از ذکر مطلب ذکرى بیان

مى‏کند:

                         «آنچه که ذکر شد خالى از قوت نیست و امیرالمؤمنین علیه‏السلام
                         در خطبه‏هاى خویش که غالبا در مسجد ایراد مى‏شد، به ابیاتى از
                         اشعار شعراء استشهاد نموده‏اند و نیز شاعران مداح مانند حسّان
                         در حضور معصومین علیهم‏السلام اشعار خود را خوانده‏اند این دیدگاه را
                         تأیید مى‏کند که مدح آنان خود خود عبادتى بزرگ است و مسجد
                         نیز جایگاه عبادت است. پس مراد از روایات مانعه، اشعار باطل
                         و بى‏فایده است».[20]

    در روایت صحیح، على بن یقطین از امام رضا علیه‏السلام در مورد شعر خواندن در
طواف پرسید. حضرت علیه‏السلام فرمود:

                         «شعرى که خواندن آن اشکال نداشته باشد خواندن آن در طواف
                         اشکال ندارد
».[21]

                        «... و خواندن شعرى که نصیحت و مانند آن نباشد،
                         مکروه است ...
».[22]

 

4 ـ خوابیدن در مساجد

خوابیدن در مسجد مکروه است[23] زیرا از سوئى مسجد محل عبادت است
که با خوابیدن منافات دارد و از سوى دیگر با احترام و بزرگداشت مسجد
ناسازگار است و پیامبر صلى‏الله‏علیه‏و‏آله و امامان معصوم علیهم‏السلام نیز در این مورد سفارش کرده‏اند.

از جمله در روایتى پیامبر گرامى اسلام صلى‏الله‏علیه‏و‏آله خوابیدن بدون عذر در مسجد را نهى
فرموده است:

                         «من نام فى المسجد بغیر عذر ابتلاه اللّه‏ بداء لازوال له».[24]

                        «کسى که بدون عذر در مسجد بخوابد، خداوند او را به دردى که
                         دوا ندارد مبتلا مى‏نماید
».

     در روایت دیگر از امام صادق علیه‏السلام نقل شده است: در صورتى که فرد ناچار
است، اشکال ندارد در مسجد بخوابد و ایشان افزودند:

                         «ان المساکین کانوا یبیتون فى المسجد على عهد رسول صلى‏الله‏علیه‏و‏آله».[25]

                        «همانا مساکین در زمان پیامبر صلى‏الله‏علیه‏و‏آله شب‏ها در مسجد
                         مى‏خوابیدند».

     بنابراین «خوابیدن در مسجد اگر انسان ناچار نباشد و... مکروه است»[26]
و این کراهت در مورد دو مسجد یعنى مسجدالحرام و مسجدالنبى صلى‏الله‏علیه‏و‏آله شدیدتر
مى‏باشد.[27] زیرا خوابیدن با احترام به مسجد منافات دارد چون انسان در هنگام
خواب مانند کودکان و دیوانگان بر افعال و کردار خود تسلطى ندارد و احتمال
خروج حدث و خبث از هر فرد خوابیده مى‏رود که منافات با احترام و قداست
مساجد دارد به همین دلیل خوابیدن در مساجد مکروه است مخصوصا در دو
مسجد مقدس که ذکر گردید[28] در این مورد روایت زراره از سند صحیح از
امام باقر علیه‏السلام نقل شده است:


                         «فقلت لأبى‏جعفر علیه‏السلام ما تقول فى النوم فى المساجد؟ فقال:
                         لا بأس الاّ فى المسجدین: مسجد النبیّ صلى‏الله‏علیه‏و‏آله و مسجد الحرام...».[29]

    از امام باقر علیه‏السلام در مورد خوابیدن در مساجد سؤال کردم؟ امام علیه‏السلام فرمود:

                         «اشکالى‏نداردمگردر دو مسجد، مسجدالنبیّ و مسجدالحرام ...».

     اما روایتى از اباعبداللّه‏ علیه‏السلام نقل شده که اگر فرد مضطر باشد خوابیدن وى در
مسجدالحرام نیز مکروه نمى‏باشد اسماعیل بن عبدالخالق روایت مى‏کند:

                         «سألت أباعبداللّه‏ علیه‏السلام عن النوم فى المسجد الحرام؟ فقال: هل بدّ
                         للناس من أن یناموا فى المسجد الحرام؟ لا بأس به قلت الریح
                         تخرج من الانسان؟ قال: لا بأس».[30]

    از أباعبداللّه‏ علیه‏السلام درباره خوابیدن در مسجدالحرام سؤال کردم؟
امام علیه‏السلامفرمود:

                         «اگر مردم از این که در مسجدالحرام بخوابند ناگزیر بوده‏اند
                         اشکال ندارد
».

     البته براى این حدیث احتمالاتى وارد شده است:

     1 ـ ممکن است حمل بر ضرورت شود زیرا مساکین مضطر و ناچار
بوده‏اند.

     2 ـ ممکن است حمل بر زوائد مسجدالحرام گردد.

     نظر حضرت امام قدس‏سره چنین است:

                         «خوابیدن در مسجد اگر انسان ناچار نباشد و صحبت کردن راجع
                         به کارهاى دنیا و مشغول صنعت شدن و خواندن شعرى که

                        نصیحت و مانند آن نباشد، مکروه است و نیز مکروه است
                         آب دهان و بینى و اخلاط سینه را در مسجد بیندازد، و گمشده‏اى
                         را طلب کند و صداى خود را بلند کند، ولى بلند کردن صدا براى
                         اذان مانعى ندارد
».[31]

 

 

 

5 ـ قضاوت در مساجد

در مورد قضاوت کردن در مساجد چند دیدگاه وجود دارد.[32]

    1 ـ عده‏اى قائل‏اند که قضاوت نمودن در مساجد کراهت دارد.

     2 ـ گروهى گفته‏اند که قضاوت نمودن در مساجد اشکالى ندارد.

     3 ـ عده‏اى قائل به مطلق یا مقید بودن روایت شده‏اند.

     گروه نخست به روایتى استناد کرده‏اند که در این مورد ذکر شده
و از قضاوت کردن و اجراى حدود در مساجد نهى کرده است. روایت از
امام صادق علیه‏السلام مى‏باشد:

                         «جنّبوا مساجدکم البیع و الشراء و المجانین و الصبیان
                         و الاحکام و الحدود و رفع الصوت
».[33]

    امام صادق علیه‏السلام فرمود:

                         «در مساجدتان از خرید و فروش و ورود دیوانگان و کودکان
                         به مسجد و قضاوت کردن و اجراى حدود و بلند کردن صدا

                        خوددارى نمائید
».

     کسانى که قائل به عدم کراهت هستند در پاسخ به قائلین قول اوّل چند
جواب دادند:

     اوّلاً: روایتى که ذکر شده است، سندش خدشه‏دار است زیرا بطور مرسل
ذکر گردیده است.

     ثانیا پیامبر صلى‏الله‏علیه‏و‏آله و حضرت على علیه‏السلام در مساجد به قضاوت مى‏پرداختند.
مخصوصا حضرت على علیه‏السلام در مسجد جامع کوفه قضاوت نموده و در بین مردم
حکم مى‏کرد و اختلافى در آن نیست و در مسجد کوفه امروزه مکانى معروف
به «دکة القضاء» وجود دارد و معروف است که در آنجا حضرت به قضاوت
مى‏پرداختند.[34]

    ثالثا حکم و قضاوت کردن، طاعت و عبادت است، پس واقع شدن آن در
مساجد جایز مى‏باشد زیرا مساجد براى عبادت و طاعت ایجاد شده است.[35]

 

6 ـ اجراى حدود در مساجد

در مورد اقامه و اجراى حدود در مساجد دو نظریه وجود دارد:

     1 ـ بعضى قائلند اجراء و اقامه حدود در مساجد مکروه است.

     2 ـ بعضى دیگر قائل به حرمت اجراء و اقامه حدود در مساجد مى‏باشند.

     قائلین به قول اوّل دلیل‏شان روایتى است از امام صادق علیه‏السلام که فرمود:

                         «جنبوا مساجدکم... الاحکام والحدود...».[36]

                        «در مساجدتان از قضاوت کردن و اجراى حدود خوددارى

                        نمائید
».

     هم‏چنین به عمل حضرت على علیه‏السلام استناد کرده‏اند که امام علیه‏السلام امر فرمود از
مسجد خارج شود.[37]

    گروه دوّم نیز دلیل‏شان دو روایت مى‏باشد:

     1 ـ روایتى از پیامبر اکرم صلى‏الله‏علیه‏و‏آله که فرمود:

                         «لاتقام الحدود فى المساجد».[38]

                        «در مساجد اقامه حدود نمى‏شود».

     روایتى از حضرت على علیه‏السلام که فرمود:

                         «نهى رسول اللّه‏ صلى‏الله‏علیه‏و‏آله أن تقام الحدود فى المساجد و ان یرفع فیها
                         الاصوات...».[39]

                        «رسول خدا صلى‏الله‏علیه‏و‏آله از اقامه حدود در مساجد و بلند کردن صدا در
                         آن نهى فرموده‏اند».

     در مورد اجراى حدود در مساجد مى‏توان گفت: هر چند ظاهر برخى از
روایات دلالت بر منع مى‏کند و از طرفى عمل امیرالمؤمنین نشان دهنده جواز
است. اما نظر به آن که مسجد خانه خداست و مظهر الطاف خداوند به بندگان
است اگر بنا باشد در هر ایام سال و در تماى شکایات و فصل خصومت‏ها،
مسجد به عنوان شعبه‏اى از محاکم درآید طبیعتا با اهداف اصلى و کارکرد حقیقى
مساجد در قضاء خواهد بود اما در بعضى وقایع مهم یا در حالات ناچارى مثل
اوایل انقلاب با استفاده فضایى از برخى مساجد براى اهداف خاصى اشکال

ندارد و شاید به این طریق بین دو دیدگاه بتوانیم جمع کنیم.

 

7 ـ آویزان کردن شمشیر در مساجد

در زمان نبى اکرم صلى‏الله‏علیه‏و‏آله مسلمانان معمولاً در حال جنگ و ستیز با کفّار و مشرکین
بوده‏اند اعزام قشون اسلام به جنگ در بسیارى از غزوه‏ها و سرایا پس از به جاى
آوردن نمازهاى فریضه و از محلّ مسجد بوده است و طبعا در بسیارى از اوقات
مؤمنین با سلاح خود که معمولاً شمشیر بوده است در مسجد حاضر مى‏شده‏اند.

     ولى با وجود این در روایات از آویزان کردن شمشیر رو به قبله و نیز از
آویزان کردن آن در مسجد اعظم نهى شده است. على به جعفر روایت
مى‏نماید:

                         «سألته موسى بن جعفر علیه‏السلام عن السیف هل یصلح أن یعلّق فى
                         المسجد؟ فقال: أمّا فى القبله فلا، و أمّا فى جانب فلا بأس».[40]

    از برادرم موسى بن جعفر علیه‏السلام سؤال کردم:

                         «آیا جایز است شمشیر را در مسجد، آویزان نمود؟ امام علیه‏السلام
                         فرمود: در قبله مسجد جایز نیست اما در سمت راست یا چپ
                         قبله، مانعى ندارد».

     در روایتى دیگر حلبى از امام صادق علیه‏السلام روایت مى‏کند
وى مى‏گوید:

                         «سألته أیعلق الرجل السلاح فى المسجد؟ فقال: نعم، و أما فى
                         المسجد الأکبر فلا، فانّ جدى
علیه‏السلام نهى رجلاً أن یبرى مشقصا
                         فى المسجد».[41]


    از امام صادق علیه‏السلام پرسیدم آیا شایسته است که فردى سلاحش را در مسجد
آویزان نماید؟ امام علیه‏السلام فرمود:

                         «اشکال ندارد، امّا در مسجد اعظم نباید عمل را انجام دهد
                         زیرا جدّم
علیه‏السلام مردى را از تراشیدن تیر در مسجد نهى فرمودند».

     مى‏توان از این قبیل روایات چنین استفاده کرد که اصولاً در هر زمانى ورود
افراد مسلح به مسجد امر مطلوبى نیست خواه اسلحه را در هنگام ورود به مسجد
کنار گذاشته و یا با همان حالت مسلحانه وارد شود و اینکه روایت موسى بن جعفر
نهى از گذاشتن شمشیر رو به قبله شده است گویا مراد این است که اگر در شرایطى
فردى ناگزیر به حمل اسلحه به مسجد شده است به جهت آن که سبب جلب
توجه مسجدیان از امور معنوى به امور مادى و دنیوى نشود از گذاشتن اسلحه
خود مقابل چشمان مردم خوددارى نماید.

 

 

8 ـ برکشیدن شمشیر در مساجد

این عمل باعث ناامنى و ایجاد رعب و ترس در میان مردم مى‏گردد و در روایات
متعددى  پیامبر صلى‏الله‏علیه‏و‏آله و امامان معصوم علیهم‏السلام از این کار نهى نموده‏اند. از جمله در
روایتى از امام باقر یا امام صادق علیهماالسلام آمده است که ایشان فرمود:

                         «نهى رسول اللّه‏ صلى‏الله‏علیه‏و‏آله عن سلّ السّیف فى المسجد و برى النبل فى
                         المسجد قال: انّما بنى لغیر ذلک».[42]

    پیامبر اکرم صلى‏الله‏علیه‏و‏آله از کشیدن شمشیر در مسجد و تراشیدن تیر در مسجد نهى

نمود و فرمود:

                         «مسجد براى غیر این کار بنا شده است».

     برخى گفته‏اند:

                         «ظاهرا منظور از برکشیدن شمشیر در این روایت بخاطر تمرین
                         یا جنگیدن یا چیزهایى از این قبیل مى‏باشد نه بخاطر اصلاح آن
                         و مانند آن
».[43]

    در این مورد هم مانند حمل سلاح به درون مساجد، باید بگوییم:
اصولاً این‏گونه کارکردها براى مساجد با هدف اصلى و کارکرد اصلى مساجد در
تضاد است. زیرا وقتى در مسجد فردى اسلحه مى‏کشد طبیعتا به دلیلى این کار را
مى‏کند در این صورت باید پرسید چه علتى باعث شده تا در مرکز توجه و التفات
به خدا فردى دست به اسلحه ببرد. در اینجا اگر قصدش دفاع از جان یک مؤمن
باشد (مانند محافظان شخصیت‏ها) قطعا عملش واجب است نه مکروه و اگر
قصد تخویف مسلمانى را داشته و مى‏خواهد از قدرت اسلحه سود جوید قطعا
عمل تخویف مؤمن حرام است مخصوصا در مسجد که مکان محترم است.

 

9 ـ داد و ستد و صنعت‏گرى در مساجد

انجام دادن خرید و فروش و اعمالى نظیر نجّارى، آرایشگرى و... در مسجد
مکروه مى‏باشد و در روایات نیز از انجام آنها در مساجد نهى شده است.
در روایتى از رسول خدا صلى‏الله‏علیه‏و‏آله آمده است که ایشان فرموده:

                         «جنّبوا مساجدکم بیعکم و شراءکم...».[44]


                        «در مساجدتان از خرید و فروش خوددارى نمائید».

     در علل الشرایع آمده است:

                         «انّ رسول اللّه‏ صلى‏الله‏علیه‏و‏آله مرّ برجل یبرى مشاقص له فى المساجد فنهاه
                         و قال: انّها لغیر هذا بنیت».[45]

    رسول خدا صلى‏الله‏علیه‏و‏آله در مسجد به مردى که تیرهاى خود را مى‏تراشید برخورد
نمودند. وى را از این کار منع کرده و فرمودند:

                         «مسجد را براى این‏گونه کارها نساخته‏اند».

     مشهور از این‏گونه روایات مکروه بودن هرگونه صنعت را در مسجد
استفاده کرده‏اند و به گفته علامه مجلسى اگر این‏گونه کارها موجب تغییر هیات
مسجد (کاربرى) یا مزاحمت براى نمازگزاران گردد حرام خواهد بود.[46]

 

10 ـ محل عبور قرار دادن مساجد

منظور از این‏که مسجد را محل عبور قرار دهند این است که بدون عبادت در
مسجد براى این که راهشان نزدیک‏تر گردد از یک درب مسجد وارد شوند و از
درب دیگر خارج گردند البته اگر ضرورت ایجاد کند اشکال ندارد.[47]

    باید یادآور شد که اگر مسجد را محل عبور قرار دهند در صورتى مکروه
است که هیئت مسجد تغییر ننماید زیرا در غیر این‏صورت حرام مى‏باشد.[48]

    محل عبور قرار دادن مساجد مکروه است مگراین‏که در آن دو رکعت
نماز خوانده شود.


     مساجد براى عبادت و اجتماع مردم براى نماز بنا شده است نه این که محل
عبور و مرور قرار گیرد زیرا این عمل مخالف و منافى با احترام و بزرگداشت
مساجد مى‏باشد زیرا مساجد، خانه‏هاى خدا برروى زمین و بهترین مکان‏هاست.

                         «قال رسول اللّه‏ صلى‏الله‏علیه‏و‏آله لجبرئیل علیه‏السلام یا جبرئیل اى البقاع احب الى
                         اللّه‏ عزّوجل؟ قال: المساجد واجب أهلها الى اللّه‏ اوّلهم دخولاً
                         و آهرهم خروجا منها».[49]

    رسول خدا صلى‏الله‏علیه‏و‏آله از جبرئیل سؤال مى‏کند اى جبرئیل بهترین مکان از نظر
خداوند عزّوجلّ کدام است؟ جبرئیل مى‏گوید:

                         «مساجد و بهترین اهل مساجد نیز خداوند کسى است که اوّل از
                         همه وارد مسجد گردد و آخر از همه بیرون مى‏آید
».

     و از طرف دیگر در روایات از این عمل منع شده است. از جمله در روایتى
از رسول گرامى اسلام صلى‏الله‏علیه‏و‏آلهآمده است:

                         «لا تجعلو المساجد طرقا حتى تصلوا فیها رکعتین».[50]

                        «مساجد را محل عبور قرار ندهید مگر این که در آن دو رکعت
                         نماز به جاى آورید
».