نمایش صفحات

1 ـ فروش مسجد یا تغییر هیئت آن

فروش زمین مسجد و یا تغییر کاربرى آن به غیر مسجد جایز نیست. این حکم
اجماعى مى‏باشد و همه فقهاء بر این امر اتفاق نظر دارند. در ذکرى آمده است:

                         «قرار دادن قسمتى از مسجد در ملک دیگرى یا به عنوان جاده
                         و راه جایز نیست زیرا موافق با وقف نمى‏باشد و مسجد براى
                         عبادت و ذکر خدا بنا شده است پس نمى‏توان از آن تجاوز
                         نمود...
».[109]

    و در شرایع آمده است:

                         «حرام است که قسمتى از مسجد ملک دیگرى یا راه و جاده قرار
                         گیرد
».[110]

    در جواهرالکلام علّت حرمت، از بین رفتن آثار مسجدیّت و عدم استفاده
مطلوب از مسجد ذکر شده است و علّت دیگر، آن است که این امر خلاف قاعده
وقوف مى‏باشد زیرا مسجد براى عبادت ایجاد شده است. بنابراین نمى‏توان آن
را در جهت دیگر استفاده نمود و فرقى ندارد که این استفاده به این‏گونه باشد
که قسمتى از آن در ملک دیگرى وارد شود یا جاده قرار گیرد و یا در وقف

دیگرى واقع گردد مثل این که قسمتى از آن را مدرسه یا حسینیه و... قرار دهند.[111]
نظر امام خمینى قدس‏سره هم آن است که:

                         «اگر مسجد خراب شود نمى‏توانند آن را بفروشند یا داخل ملک
                         و جاده نمایند
».[112]

    در این زمینه ذکر چند استفتائیه و فتاوا مفید به‏نظر مى‏رسد:

     1 ـ آیا عقب‏نشینى هنگام تجدید بناى مسجد طبق قوانین شهردارى جایز
است به نحوى چند متر از مسجد داخل خیابان واقع شود؟

     ج: اگر ضرورتى در کار نباشد جایز نیست.[113]

    2 ـ مسجد و حسینیه‏اى را در زمان سابق به مدرسه تبدیل کرده‏اند.
آیا این عمل جایز است؟

     ج: لازم است به حالت اوّل برگردد.[114]

    3 ـ مقدارى از مسجد را جهت حسینیه، جدا کرده و همین مقدار زمین را از
خارج، اضافه به مسجد نموده‏اند و درب این حسینیه به مسجد باز مى‏شود این
عمل، صحیح است یا نه و آیا تبدیل به احسن در موقوفات به همین معنى است؟
و بر فرض صحّت و جواز، دیوارى را که حایل بین مسجد و حسینیه است بردارد
که مسجد به طرز اوّل باشد یا به حال خود بگذارند؟

     ج: آنچه اضافه به مسجد نموده‏اند مانعى ندارد و امّا آنچه را که از مسجد
جزء حسینیه نموده‏اند واجب است به حال اوّل برگردانند و جایز نیست مسجد را

تبدیل نمایند.[115]

 

2 ـ فروش وسایل مسجد یا استفاده آن در مساجد دیگر

فروختن در و پنجره و چیزهاى دیگر مسجد حرام است و اگر مسجد خراب شود
باید وسایل آنها را صرف تعمیر همان مسجد کنند و چنانچه به درد آن مسجد
نخورد باید در مسجد دیگر مصرف شود ولى اگر به درد مسجدهاى دیگر هم
نخورد مى‏توانند آن را بفروشند و پول آن را اگر ممکن است صرف تعمیر همان
مسجد و گرنه صرف تعمیر مسجد دیگر نمایند.[116]

    در توضیح این مسئله فقهاء شرایطى را براى استفاده وسایل یک مسجد
براى مسجد دیگر ذکر کرده‏اند که به بعضى از آنها اشاره مى‏گردد:

     1 ـ علم به بى‏نیازى آن مسجد داشته باشد.[117]

    2 ـ هرگاه مسجد در معرض خرابى باشد بطورى که امیدى براى نماز
خواندن در آن نباشد بخاطر این‏که اطراف آن بطور کلى از بین رفته و راهش بسته
شده است در این صورت استفاده وسایل آن مسجد براى مسجد دیگر اشکال
ندارد.[118]

    3 ـ مسجد دیگر به آن نیاز بیشتر داشته باشد بخاطر این که نمازگزاران در
آن بیشتر است.[119]

    در کتاب جواهر آمده است:


                         «هرگاه مسجدى خراب شود جایز است وسایل آن را براى
                         آبادانى مسجد دیگرى از مساجد استفاده نمود زیرا مالک یگانه،
                         خداوند متعال است
».[120]

    و در جواهر چنین آمده است:

                         «اشکالى ندارد که اصلاح بعضى از مساجد توسط بعضى دیگر
                         صورت گیرد بخاطر مصلحتى که وجود دارد زیرا غرض از
                         مساجد و آنچه در آن قرار دارد، براى اقامه و برپایى شعائر دین
                         و انجام عبادت در آن مى‏باشد و در این مورد اختلافى بین
                         مساجد وجود ندارد و این عملى نیکو و حسن شمرده مى‏شود
                         و از طرف دیگر واقف آن راضى است خصوصا هنگامى که
                         ترس تلف در بقاى آن وجود داشته باشد
».[121]

 

3 ـ زینت‏کارى مسجد با طلا

زینت‏کارى مسجد به طرق مختلف قابل تصور است بدیهى است هرگونه زینت
کردن مساجد و اماکن مقدس حرام نیست مثلاً استفاده از سنگ‏هاى معدنى
و مصنوعى هر چند گران قیمت باشد به خودى خود حرام نیست حتى زینت
با برخى از فلزها از قبیل مس و روى و آلمینیوم و... حرام نیست تنها زینت کردن
مساجد با طلا مورد نهى قرار گرفته است در ذیل به برخى دیدگاه‏ها و دلایل
اشاره مى‏شود.

                         «بنابر احتیاط واجب مسجد را به طلا نباید زینت نمایند
                         و همچنین نباید صورت چیزهایى که مثل انسان و حیوان روح

                        دارد در مسجد نقش کنند
».[122]

    زینت کارى مسجد حرام است[123] یعنى زینت آن به طلا بلکه احوط ترک
نقش به صورت و تصویر مى‏باشد.[124] البته اکثر فقهاء معتقدند که: بنابر احتیاط
واجب مسجد را نباید به طلا زینت کرد.[125]

    در کتاب‏هاى فقهى، دلایل مختلفى براى اثبات حرمت ذکر گردیده است
که به آن اشاره مى‏گردد:

     1 ـ زینت‏کارى مساجد بدعت مى‏باشد زیرا در زمان پیامبر صلى‏الله‏علیه‏و‏آله این‏گونه
نبوده است.

     2 ـ زینت‏کارى مساجد اسراف مى‏باشد در روایتى که از ابن‏مسعود نقل
شده و از وصایاى پیامبر صلى‏الله‏علیه‏و‏آله به وى مى‏باشد. پیامبر صلى‏الله‏علیه‏و‏آله فرمود:

                         «یا ابن مسعود! ما ینفع من یتنّعم فى الدنیا اذا اخلد فى النار،
                        
«یَعْلَمُونَ ظَاهِرا مِنْ الْحَیَاةِ الدُّنْیَا وَهُمْ عَنْ الاْخِرَةِ
                         هُمْ غَافِلُونَ»[126]».

                        «اى ابن‏مسعود، کسى که در آتش جاویدان خواهد بود از بهره
                         بردن از دنیا چه سودى مى‏برد؟ تنها ظاهرى از این زندگى دنیوى
                         را مى‏دانند و از آخرت غافلند
».

                         «یبنون الدور و یشیدون القصور و یزخرفون المساجد...».[127]


                        «خانه‏ها مى‏سازند و قصرها برپا مى‏کنند و مساجد را با طلا زینت
                         مى‏کنند...
».

     از نکوهش رسول خدا صلى‏الله‏علیه‏و‏آله فهمیده مى‏شود که زینت کارى مساجد،
سبب غفلت از یاد آخرت شده و با محل عبادت بودن مسجد منافات دارد.
روایات دیگرى نیز از پیامبر اکرم صلى‏الله‏علیه‏و‏آله در مقام نکوهش و مذمت زینت‏کارى
مساجد ذکر شده که به دو روایت اشاره مى‏گردد.

     روایت اول:

                         «لاتزخرفوا مساجدکم کما زخرفت الیهود و النصارى
                         بیعهم
».[128]

                        «مساجد خود را با طلا زینت نکنید همچنان که یهود و نصارى
                         معابد خود را با طلا زینت نمودند
».

     روایت دوم:

                         «اذا رأیتم المصاحف حلّیت و المساجد زینت و المنارة طولت
                         و اتّخذ القرآن مزامیر و المساجد طرقا، المؤمن فى ذلک الزّمان
                         أعزّ من الکبریت الأحمر أمّا ان مساجدهم مزخرفة و ابدانهم
                         نقیة و قلوبهم انتن من الجیفة
».[129]

                        «هنگامى که دیدید قرآن‏ها آراسته و مساجد تزیین شده و مناره‏ها
                         طولانى وبلند بنا شده و قرآن به صورت آهنگین تلاوت مى‏شود،
                         مساجد راه عبور قرار داده شده است، مؤمن در آن زمان از طلاى
                         سرخ وخالص کمیاب‏تر است. مساجد آنان آراسته و بدن‏هایشان
                         پاکیزه ولى دل‏هاى آنان از مردار، بد بوى‏تر است
».


     صاحب جواهر معتقد است: زینت‏کارى مساجد حرام نمى‏باشد و دلایل
ذکر شده کامل نیست و بر حرمت دلالت نمى‏کنند. وى در پاسخ به دلایل ذکر
شده مى‏گوید: هر چیزى که در زمان پیامبر صلى‏الله‏علیه‏و‏آله نبوده و بعدا بوجود آمده بدعت
و حرام نمى‏باشد و تزیین مسجد اسراف بشمار نمى‏آید و چون براى آن غرض
عقلایى وجود دارد و روایت لب اللباب دلیل بر حرمت نیست علاوه براین که
سیاق آن، سیاق مکروهات مى‏باشد پس جواز آن موافق اصل مى‏باشد و مؤید
آن (جواز) وجود درب کعبه مى‏باشد که در زمان پیامبر صلى‏الله‏علیه‏و‏آله با طلا زینت شده بود
و تفاوتى در اقسام زینت‏کارى نیست بلکه بعید نیست که زینت مساجد
اگر به قصد بزرگداشت و احترام آن باشد مستحب باشد زیرا خداوند متعال
مى‏فرماید:

                         «وَ مَن یعظم شعائر اللّه‏ فانّها من تقوى القُلوب».[130]

                        «هر کس شعائر دین خدا را بزرگ و محترم دارد (خوشا بر او که)
                         این صفت دل‏هاى با تقوا است
».

     و نتیجه مى‏گیرد که منقّش کردن مساجد به غیر طلا جایز است زیرا دلیلى
بر حرمت وجود ندارد و مى‏گوید: براستى دلیلى شایسته براى اثبات حرمت
زینت کارى بطور مطلق نیافتم.[131]


 

 

 

 


 

 

 



[1]العروة الوثقى مع تعالیق امام خمینى، فصل فى بعض احکام المسجد، ص 319 .

[2] .   بحارالأنوار، ج 7 ، ص 304 . 

[3]بحارالأنوار، ج 81 ، ص 16 ؛ المحاسن، ج 1 ، ص 54 ـ 55 ؛ وسائل الشیعة، ج 5 ، ص 223 .

[4]علل الشرایع، ج 2 ، ص 318 ؛ وسائل الشیعة، ج 5 ، ص 298 . 

[5] .   وسائل الشیعة، ج 5 ، ص 223 ؛ بحارالأنوار، ج 81 ، ص 16 .

[6] .   مستدرک الوسائل، ج 3 ، ص 435 ؛ بحارالأنوار، ج 73 ، ص 355 . 

[7] .  جن:  18  .

[8] . رساله توضیح المسائل امام خمینى قدس‏سره، مسئله 900 ، ص 124 و مطابق با فتاواى مراجع تقلید، م900 ،
ص 255 ؛ رساله توضیح المسائل آیت‏اللّه‏ خویى قدس‏سره م 909 با مقدارى اختلاف و مسئله 909 آیت‏اللّه‏ گلپایگانى و م 893 آیت‏اللّه‏ اراکى. 

[9]تحریر الوسیله امام قدس‏سره، نجاسات، ج 1 ، ص 115 .

[10]توضیح المسائل امام قدس‏سره، م 901 ، ص 124 ـ 125 مسئله در رساله دیگر مراجع عظام هم به این صورت آمده است.

[11]توضیح المسائل آیت‏اللّه‏ سیستانى، م 911 یا خراب نمایند در صورتى که کندن یا خراب کردن جزیى باشد یا آن که رفع هتک متوقف برکندن یا خراب کردن کلى باشد و الا خراب کردن محل اشکال است ...  .

[12] .   رساله توضیح المسائل امام قدس‏سره، مسئله 902 ، مطابق با فتاواى دیگر مراجع عظام. 

[13]رساله توضیح المسائل امام خمینى قدس‏سره، م 905 .

[14]توضیح المسائل آیت‏اللّه‏ گلپایگانى قدس‏سره، م911 ، ص 160 این مسئله در رساله آیت‏اللّه‏ صافى این‏گونه
آمده: واگر خراب کردن آن جایز نیست چنانچه متبرعى هم باشد که بعد از تخریب آن را بسازد جایز بودن خراب کردن آن مشکل است... مسئله 911 و...  . 

[15]العروة الوثقى مع تعالیق امام خمینى، ج 1 ، ص 46 .

[16]تحریرالوسیله، ج 1 ، مسئله نجاسات، مسئله 1 . 

[17]تحریرالوسیله، ج 1 ، ص 116 ، م 2  .

[18]تحریرالوسیله، ج 1 ، ص 116 ؛ توضیح المسائل امام خمینى قدس‏سره، م 903 . 

[19]تحریرالوسیله، ج 1 ، القول فى احکام النجاسات، م 3 ، ص 116 .

[20]المحاسن، ج 1 ، ص 57 ؛ وسائل الشیعة، ج 5 ، ص 239 . 

[21] .  حدید:  28  .

[22]من لایحضر الفقیه، ج 1 ، ص 233 ؛ ثواب الاعمال، ص 31 ؛ تهذیب الاحکام، ج 3 ، ص 254 . 

[23]الاصول السته عشر، ص 55 ؛ مستدرک الوسائل، ج 3 ، ص 386 ؛ بحارالأنوار، ج 80 ، ص 382 .

[24]مستدرک الوسائل، ج 3 ، ص 385 . 

[25]داستان‏ها و حکایت‏هاى مسجد، غلامرضا نیشابورى، ص 58 .

[26]مستدرک الوسائل، ج 3 ، ص 385 . 

[27]مستدرک الوسائل، ج 3 ، ص 385 .

[28]مستدرک الوسائل، ج 3 ، ص 386  

[29]توضیح المسائل امام، مسئله 912 .

[30]جایگاه مساجد در فرهنگ اسلامى، على رضایى، ص 48 ، انتشارات ثقلین، چاپ اول. 

[31]الحدائق الناضره، ج 7 ، ص 269 ؛ دعائم الاسلام، ج 1 ، ص 149 وضعوا فیها المطاهر.

[32]الکافى، ج 3 ، ص 295 ؛ وسائل الشیعة، ج 5 ، ص 206 ؛ تهذیب الاحکام، ج 2 ، ص 262 ؛ بحارالأنوار ج 19 ، ص 119 .

[33]مصباح الفقیه، ج 2 ، ص 703 ؛ من لایحضره الفقیه، ج 1 ، ص 235 ، یکره القیام فیها؟ قال نعم ولکن
لاتضرکم الصلاة فیها. 

[34]رساله توضیح المسائل مراجع، آیت‏اللّه‏ بهجت، م 750 ، ص 149 .

[35]مستدرک الوسائل، ج 3 ، ص 381 ؛ بحارالأنوار، ج 80 ، ص 349 . 

[36] .  شرح لمعه، ج 1 ، ص 541 .

[37]مستدرک الوسائل، ج 3 ، ص 380 . 

[38]جامع المقاصد، ج 2 ، ص 146 .

[39]عروه‏الوثقى، ج 1 ، ص 84 . 

[40]الاستبصار، ج 1 ، ص 441 ؛ و در کتاب وسائل الشیعة آمده: عن المکان یکون خبیثا... ،
ج 3 ، ص 490

[41]الاستبصار، ج 1 ، ص 442 ، ح 1702 . 

[42]بحارالأنوار، ج 80 ، ص 292 .

[43]رساله توضیح المسائل امام خمینى قدس‏سره، م 885 ؛ رساله توضیح المسائل آیت‏اللّه‏ اراکى قدس‏سره، م 879 ، ص 163 . 

[44]مدارک الاحکام، ج 4 ، ص 406 .

[45]جواهرالکلام، ج 14 ، ص 132 . 

[46] .  همان، ص 133 .

[47]توضیح المسائل آیت‏اللّه‏ بهجت، ص 150 ، م 753 . 

[48]مجمع المسائل آیت‏اللّه‏ گلپایگانى قدس‏سره، س 109 ، ص 155 ـ 156 .

[49] .  آیت‏اللّه‏ اراکى قدس‏سره و هم‏چنین اگر بدون صیغه، چیزى به صورت معاطات وقف کند، وقف صحیح
است و بنابراحتیاط واجب قبول هم لازم است و در وقف عام حاکم شرع قبول نمایید. توضیح المسائل مراجع، ج 1، ص 560 و آیت‏اللّه‏ خویى قدس‏سره و تبریزى قدس‏سره بلکه وقف به عمل نیز محقق مى‏شود... و هم‏چنین آیت‏اللّه‏ فاضل هم همین نظر را دارد ص 561 ، توضِح المسائل المراجع. 

[50]علل الشرایع، ج 2 ، ص 319 ؛ وسائل الشیعة، ج 5 ، ص 291 ؛ در حدیث عن ابى‏الصحارى آمد
و در حاشیه فى المصدر: ابى‏الضحاک. بحارالانوار، ج 81، ص 7 ـ 6 .

[51]من لایحضره الفقیه، ج 1 ، ص 238 . 

[52]وسائل الشیعة، ج 5 ، ص 291 .

[53]الکافى، ج 7 ، ص 56 ؛ الخصال، ص 151 ؛ وسائل الشیعة، ج 16 ، ص 174 . 

[54]جواهرالکلام، ج 28 ؛ کتاب الوقوف والصدقات، ص 30 .

[55]تحریرالوسیله، ج 2 ، کتاب وقف، م 56 ، ص 74 . 

[56] .  همان، ص 359 .

[57]العروه‏الوثقى مع تعالیق امام خمینى، ص 321 ؛ حاشیه الارشاد، ج 1 ، ص 129 ؛ تبصره المتعلمین، ج 1 ، ص 41 ؛ النهایه، ج 1 ، ص 340 . 

[58]المبسوط، ج 1 ، ص 160 ؛ السرائر، ج 1 ، ص 278 ؛ الروضه البهیه، ج 1 ، ص 64 .

[59]معمارى مساجد جهان، ص 20 . 

[60]الفقه، کتاب الصلاة، ج 2 ، ص 453 .

[61]المنجد، ماده حرب، ص 124 ـ 125 . 

[62]ترجمه تفسیر المیزان، ج 3 ، ص 272 ـ 273 .

[63] .  سبأ:  12  . 

[64]وسائل الشیعة، ج 5 ، ب 58 از ابواب صلاة الجماعه، ص 460 .

[65]المساجد و احکام‏ها، ص 150 . 

[66]المبسوط، ج 1 ، ص 160 ؛ السرائر، ج 1 ، ص 279 .

[67] .   علل الشرایع، ج 2 ، ص 320 ؛ تهذیب الاحکام، ج 3 ، ص 253 ؛ وسائل الشیعة، ج 5 ، ص 237 و... 

[68]وسائل الشیعة، ج 5 ، ص 238 .

[69]العروة الوثقى مع تعالیق امام خمینى، فصل فى بعض احکام المسجد، ص 321 . 

[70] .  همان.

[71]المبسوط، ج 1 ، ص 160 ؛ السرائر، ج 1 ، ص 279 . 

[72]جواهرالکلام، ج 14 ، ص 79 ؛ الفقه، کتاب الصلاة، ج 2 ، ص 454 .

[73]جواهرالکلام، ج 14 ، ص 80 . 

[74]تهذیب الاحکام، ج 3 ، ص 256 ؛ وسایل الشیعة، ج 5 ، ص 230 .

[75]وسایل الشیعة، ج 5 ، ص 230 ؛ تهذیب الاحکام، ج 3 ، ص 256 . 

[76]مستدرک الوسایل، ج 3 ، ص 384 ؛ بحارالأنوار، ج 52 ، ص 323 .

[77]جواهرالکلام، ج 14 ، ص 79 . 

[78]العروه‏الوثقى مع تعالیق الامام خمینى، ص 321 ، م 11 ، ص 321 ؛ حاشیة الارشاد، ج 1 ، ص 129 ؛ تبصرة المتعلمین، ج 1 ، ص 41 .

[79]المبسوط، ج 1 ، ص 160 ؛ السرائر، ج 1 ، ص 278 . 

[80]المجازات النبویة، ص 62 ؛ وسائل الشیعة، ج 5 ، ص 217 ، ص 149 .

[81]من لایحضره الفقیه، ج 1 ، ص 236 ؛ علل الشرایع، ج 2 ، ص 320 . 

[82]وسایل الشیعة، ج 17 ، ص 347 .

[83]مستدرک الوسائل و مستنبط المسائل، ج 17 ، ص 121 ؛ الغیبه، ص 475 . 

[84]علل الشرایع، ج 2 ، ص 320 .

[85] .  اسرا:  44  . 

[86] .  بقره:  114  .

[87]بحارالأنوار، ج 84 ، ب 30 ، ص 7 ـ 8 . 

[88]من لایحضره الفقیه، ج 2 ، ص 253 .

[89]الکافى، ج 4 ، ص 229 . 

[90] .  همان؛ من لایحضره الفقیه، ج 2 ، ص 253 .

[91] .  جواهرالکلام، ج 14 ، ص 105 . 

[92] .  همان.

[93]العروة الوثقى مع تعالیق الامام خمینى، ص 320 ، م 1  . 

[94]جواهرالکلام، ج 14 ، ص 105  .

[95]وسائل الشیعة، ج 3 ، ص 622 . 

[96] .  همان، ص 461 .

[97] .  همان، ح 3497 . 

[98]شوق دیدار، ص 297 .

[99]تحریرالوسیله، ج 1 ، مقدمه 4 ، م 20 ، ص 138 ـ  139 ؛ الروضة البهیة، ج 1 ، ص 66 . 

[100]وسائل الشیعة، ج 5 ، ص 159 ، ح 6214 ؛ معتبر، ج 2 ، ص 115 .

[101]وسائل الشیعة، ج 5 ، ص 159 ، ح 6216 . 

[102] .  حج:  40  .

[103]المیزان فى تفسیر القرآن، ج 13 ، ص 267 . 

[104]تفسیر نمونه، ج 12 ، ص 388 .

[105]مجمع المسائل، آیت‏اللّه‏ گلپایگانى قدس‏سره، ج 1 ، ص 132 . 

[106]توضیح المسائل مراجع، ج 1 ، ص 527 ، م 908 .

[107]رساله توضیح المسائل، امام خمینى قدس‏سره، م 898 ؛ توضیح المسائل مراجع، ج 1 ، ص 522 . 

[108]فروع الکافى، ج 3 ، ص 369 .

[109]الذکرى، ص 157 . 

[110]جواهرالکلام، ج 14 ، ص 106 .

[111] .  همان. 

[112]رساله توضیح المسائل، امام خمینى1، م 909 ، ص 124 ؛ رساله توضیح المسائل، مراجع، م 209 ،
ص 477

[113]جامع المسائل، آیت‏اللّه‏ فاضل لنکرانى قدس‏سره، س 275 ، ص 87 . 

[114] .  همان، س 284 ، ص 89 .

[115]مجمع المسائل، آیت‏اللّه‏ گلپایگانى قدس‏سره، س 526 ، ص 161 . 

[116]رساله توضیح المسائل، امام خمینى قدس‏سره، م 910 ، ص 125 ؛ فتاواى مراجع معظم تقلید، م 910 ،
ص 257

[117]مدارک الاحکام، ج 4 ، ص 296 . 

[118]جواهرالکلام، ج 14 ، ص 84 .

[119]مدارک الاحکام، ج 4 ، ص 296 . 

[120]جواهرالکلام، ج 14 ، ص 84 .

[121] .  همان، ص 85 ـ 86 . 

[122]توضیح المسائل، امام خمینى قدس‏سره، م 908 .

[123]عروة الوثقى، ج 1 ، ص 305 ، بل یحرم تزیین المساجد والمشاهد المشرفه... . 

[124]مستمسک العروة الوثقى، ج 5 ، م 1 ، ص 522 .

[125]رساله توضیح المسائل، مطابق با فتاواى مراجع، م 908 ، ص 147 . 

[126] .  روم:  7  .

[127]مکارم الاخلاق، شیخ طبرسى، ص 449 . 

[128]مستدرک الوسائل و مستنبط المسائل، ج 3 ، ص 372 .

[129]روضة الواعظین، ص 338 . 

[130] .  حج:  32  .

[131]جواهرالکلام، ج 14