نمایش صفحات

1 ـ جواز تبدیل دستشویى به مسجد

مکان دستشویى و مانند آن یعنى جاهایى که قبلاً محل بول و غایط و نظیراین دو
بوده است تبدیل به مسجد گردد در صورتى که خاک پاکیزه برآن ریخته شود
تا پرگردد و در این صورت نجاست باطنى ضررى ندارد هر چند که تنجیس
ظاهرى مسجد حرام است[39] و در صورت تنجیس فورا باید تطهیر گردد
اما نجاست باطنى اشکال ندارد به دلیل روایات متعددى که در این زمینه وارد
شده است: مثل آنچه که ابوالجارود از امام باقر علیه‏السلام نقل مى‏کند:

                         «وَسئلتُه عَن المکان یَکون حشاَ ثمّ ینظِفُ و َ یَجعَلُ مسجِدَا؟
                         قال یطرَحُ علیهِ مِن التُرابِ حَتى یَواریه فَهوَ أطهر
».[40]

                        «و از امام سؤال کردم از مکانى که دستشویى بوده سپس پاک
                         کردند و آن را مسجد قرار دادند؟ امام
علیه‏السلام فرمود: هرگاه برآن
                         خاک بریزند بطورى که پرگردد آن پاک مى‏گردد».

     و نیز روایتى که مسعدة بن صدقة از امام صادق علیه‏السلام نقل کرده است:

                         «سُئلَ أیَصلَحٌ مکان الحشّ أنْ یتّخذَ مَسجِدا؟ فقال: اذا ألقى علیه
                         مِن التّراب ما یُوارى ذلکَ او َ یَقطَعُ ریحه فَلابأس و ذلکَ لان

                        التّرابِ یَطهرهُ بِهِ مَضتَ السّنة
».[41]

                        «از امام سؤال شد: آیا مکانى که دستشویى بوده صلاحیت دارد
                         که براى مسجد انتخاب شود؟ امام
علیه‏السلام فرمود: هرگاه برآن خاک
                         ریخته شود تا پر شود و بوى آن قطع گردد، اشکالى ندارد و این
                         مطلب بخاطر آن است که خاک پاک کننده نجاست مى‏باشد
                         و سنّت پیامبر صلى‏الله‏علیه‏و‏آله بر آن بوده است».

     و این روایت را شیخ طوسى از عبید بن زراره از امام صادق علیه‏السلام نقل کرده
است و در ادامه آن مى‏گوید: ما هم این مطلب را قبول داریم و اگر چاه دستشویى
را براى مسجد شدن مى‏پذیریم منوط به آن است که جاى آن با خاک پر شده
و بوى آن از بین رفته باشد.

                         «الارضُ کُلّها مَسجِد الابئر غائط او مَقبرة».[42]

                        «تمام زمین‏ها قابلیت مسجد بودن را دارد غیر از چاه دستشویى
                         یا مقبره
».

     این روایات بیانگر آن است که نجاست باطنى ضررى ندارد زیرا این موارد
از نجس کردن مسجد خارج هستند و ادّله حرمت تنجیس مسجد شامل آنها
نمى‏شود و تنها مواردى را شامل مى‏شود که از ابتدا مسجد بوده سپس نجس
گردد. عدّه‏اى از بزرگان هم قائل به احتیاط شده‏اند و گفته‏اند: یکى از شرایط
مکان نمازگزار آن است که مکان نمازگزار نجس نباشد و اگر نجس است
بطورى‏تر نباشد که رطوبت آن به بدن یا لباس او برسد ولى جایى که پیشانى را
به آن مى‏گذارد اگر نجس باشد در صورتى که خشک هم باشد نماز باطل است

و احتیاط مستحب آن است که مکان نمازگزار اصلاً نجس نباشد[43] این نظر بااین
مطلب منافات ندارد. زیرا آن‏چه را این بزرگان فرموده‏اند مربوط به نجاستى
است که در ارتباط مستقیم با بدن و جاى سجده نماز گزار باشد.

 

2 ـ جواز تبدیل کلیساها و معابد متروکه به مسجد

هرگاه کلیساها و معابد یهودیان خراب شود، اگر استفاده‏کنندگان آن اهل‏ذمّه
باشند جایز نیست به آن‏ها تعرض شود[44] اگرچه اهل آن به بازسازى‏اش اقدام
نکرده باشند بلکه حتى اگر فعلاً اراده ساختن آن را نیز نداشته باشند و امیدى
به تجدید بناى آن نیز در حال و آینده نباشد، در همه این احوال، تصرف آن
معابد و زمین آنها جایز نیست به خاطر اطلاق ادله که اموال اهل ذمّه محترم بوده
و حقوق آنها باید حفظ گردد.[45]

    امّا اگر کلیساها و معابد در مناطقى واقع شده است که مسیحیان یا یهودیانى
آنجا در حال جنگ با اسلام باشند و یا اهل ذمه‏اى باشند که تمام آنها از آن
سرزمین کوچ کرده‏اند در این دو صورت مسلمین حقّ تصرف براى ساختن
مساجد درآن معابد که تخریب گشته را دارند.[46]

    به فتوا و استفتائى که در این مورد مطرح شده توجه فرمایید:

                         «تعرض به معابد یهودیان و مسیحیان که در ذمه اسلام هستند
                         و آن معابد هم در دست خود آنهاست جایز نیست و آن اماکن
                         مثل مساجد محترم است و جایز نیست خراب کردن آنها مگر با

                        شرایطى که در مساجد هم جارى است
».[47]

                        «... جائز است کلیسا را مسجد نمود و با احتمال آن که بنّاء
                         و عمله، مسلم بوده‏اند و تجس نشده اشکال ندارد، و با فرض
                         علم به نجاست، در صورت تمکن، ظاهر آن را تطهیر کنند،
                         کافى است
».[48]

 

3 ـ وقف بر مساجد

آیا مى‏توان ملکى یا وسیله‏اى که براى مسجدى وقف نمود تا منافعش صرف
همان مسجد گردد. با توجه به آن که این ملک یا وسیله به‏طور مستقیم در آن
مسجد کاربردى ندارد. مثلاً فردى، کامیونى را خریده تا منافعش صرف گردد.

     قبل از اثبات جواز وقف بر مسجد باید به این نکته توجّه داشت که نخست
مسجد بودن موقوف‏له باید احراز شود وبراى اثبات آن باید ببینیم که آیا در
تحقّق مسجدیّت، صیغه وقف و مانند آن معتبر است یا آن که تنها قصد بانى
کفایت مى‏کند و نیازى به لفظ ندارد؟ در این مورد برخى معتقدند: در تحقّق
مسجدیّت، صیغه وقف معتبر است اگر چه بگوید: جعلتَة مسجدا... و به نماز در
آن اذن دهد اگرچه یک نفر باشد و ولایت عامّه آن را به حاکم بسپارد. اما عدّه‏اى
دیگر معقتدند که مجرد قصد براى مسجد بودن کفایت مى‏کند و نیازى به بیان
لفظ ندارد.[49]


    اینک به بررسى موضوع مى‏پردازیم: در این مورد بین علما اختلاف است
و هر گروه دلایلى را براى اثبات نظر خود آورده‏اند که به برخى از آنها اشاره
مى‏شود.

 

دیدگاه عدم جواز وقف بر مساجد

کسانى که وقف بر مسجد را جایز نمى‏دانند یکى از دلیل‏هاى خود را این روایت
ذکر مى‏کنند: أبى‏الضحاک از امام صادق علیه‏السلام نقل کرده است:

                         «قلتُ لَهُ: رجل اشترى دارا فبناها فبقیت عرصة فبناها
                         بیت غلة ایوقفه على المسجد؟ قال: انّ المجوس و قفوا على
                         بیت النار
».[50]

                        «به ایشان عرض کردم: فردى خانه‏اى خریده و بنایى در آن ایجاد
                         کرده است عرصه‏اى از آن باقى مانده که جایى براى غله از آن
                         ساخته است. آیا مى‏تواند آن را وقف مسجد کند؟ امام
علیه‏السلام فرمود:
                         همانا مجوس بر آتشکده‏هاى خود وقف مى‏کردند».

     شیخ صدوق قدس‏سره براساس این روایت قائل به عدم جواز است و با توجه
به ظاهر فعل منفى (لایجوز) و سرزنش و ملامتى که از تشبیه به عمل مجوس
فهمیده مى‏شود فرموده جایز نیست زیرا مجوس چنین مى‏کنند. شهید در کتاب
ذکرى قائل به جواز وقف بر مساجد است و ضمن اشاره به این روایت دیدگاه
برخى از بزرگان را مبنى بر توجیه این روایت ذکر کرده و آن را حمل برآن جاکه

عمل حرامى در کار باشد از قبیل طلاکارى و تزیین به صور حرام نموده است.
مرحوم مولى محمدتقى مجلسى که احتمال داده که اینجا حدیث دلیل بر جواز
است و گفته‏اند: مجوس‏ها بر آتشکده‏هاى خود وقف مى‏کنند شما هم مجاز
هستید بر عبادتگاه خویش وقف کنید. ولى متن روایت ظهور در منع دارد.[51]

    دلیل دیگر بر عدم جواز وقف بر مسجد، روایتى است که محمد بن على
بن حسین از امام صادق علیه‏السلام نقل نموده است:

                         «قال سئل الصادق علیه‏السلام عن الوقوف على المساجد فقال: لایجوز
                         فان المجوس و قفوا على بیوت النار».[52]

                        «از امام صادق علیه‏السلام درباره وقف بر مسجد سؤال شد امام علیه‏السلام
                         فرمود: جایز نیست زیرا مجوس بر آتشکده‏هایشان وقف
                         مى‏کردند».

     طرفداران عدم جواز، به ظاهر این روایت توجّه کرده و به اثبات آن
پرداخته‏اند. برخى هم احتمال داده‏اند که وقف بر مسجد از آن جهت جایز نیست
که مسجد مالک نمى‏شود پس وقف بر مسجد همان وقف بر مسلمین خواهد بود
که در نتیجه منافع موقوفه، مى‏تواند به مساجدشان برگردد.

دیدگاه جواز وقف بر مساجد

بعد از ذکر دلایل عدم جواز وقف بر مسجد و جوابى‏هایى که مخالفان بیان کردند
حال به بیان دلیل جواز وقف بر مسجد مى‏پردازیم. آنان به این روایت استناد
کرده‏اند که امام صادق علیه‏السلام فرمود:

                         «لیس یتبع الرّجل بعد موته من الاجر الا ثلاث خصال:

                        صدقة اجراها فى حیاته فهى تجرى بعد موته و سنة هدى سنها
                         فهى یعمل بها بعد موته و ولد صالح یستغفرله
».[53]

                        «آدمى را بعد از مرگ اجر و مزدى نمى‏رسد مگر از سه خصلت:
                         صدقه جاریه‏اى که شخص در زمان حیاتش براى خداوند انجام
                         داده است که پس از مرگش سودش براى او جریان خواهد
                         داشت. سنّت و روش پسندیده‏اى که شخص آن را بنا نهد و پس
                         از مرگش نیز بدان عمل شود و فرزند صالحى که براى او استغفار
                         مى‏کند
».

     همان‏طور که اگر فردى مسجد بنا کند، این مسجد براى بانى‏اش از مصادیق
«باقیات صالحات» و «صدقه جاریه» است که پس از مرگ نیز وى را نفع
مى‏بخشد، وقف نمودن بر مسجد نیز از مصادیق صدقه جاریه است.
وقف نمودن املاک، باغ‏ها، زمین‏هاى مزروعى و مانند آن بر مسجد باعث
مى‏شود تمامى و یا بخشى از هزینه‏ها و مخارج مسجد تأمین شود و مسجد رونق
گیرد و آباد گردد. از همین روى صاحب جواهر قدس‏سره وقف بر مسجد را مقدّمه
عمارت و آباد نگه داشتن مسجد دانسته است:[54] بعلاوه که از اطلاق ادله
مشروعیت وقف هم مى‏توان مباح بودن آن رادر همه جااز جمله
«وقف بر مسجد» براى عمران و آبادى و رونق خانه خدا به دست آورد.

     به هرحال دیدگاه موافق امام خمینى قدس‏سره از این فتواها آشکار است:

                         «اگر چیزى را بر مسجد وقف کنند و مصرفى براى آن مشخص
                         نکرده باشند، منافع آن در تعمیر، نور، فرش و اجرت خادم

                        مصرف مى‏شود و اگر چیزى اضافه آمد به امام جماعت مسجد
                         داده مى‏شود
».[55]

    س ـ زمینى است وقف مسجد که متصل به آن است، آیا با نظر متولى
شرعى مى‏توانیم مقدارى از زمین موقوفه را به همان مسجد اضافه و جزو
آن قراردهیم؟

     ج ـ اگر وقف مسجد است که باید عوائد آن صرف مسجد شود،
اضافه کردن آن به‏مسجد جایز نیست.[56]

 

 

4 ـ تغییر مسجد به جهت ضرورت

موارد دیگرى که از احکام مى‏تواند به نفس مسجد مرتبط باشد و جواز یا مباح
بودن از آن استفاده مى‏شود این مورد است. البته باید توجه داشت که حکم
به جواز در صورت ضرورت براى تبدیل مسجد به خیابان یا عنوانى دیگر جزو
احکام اولیه خود مسجد محسوب نمى‏شود و مباح بودن آن صرفا از باب
ضرورت است و لذا حکم ثانوى است به هر حال توجه خوانندگان گرامى را
به استفتایى که از مقام معظم رهبرى شده است و این پاسخ را داده‏اند جلب
مى‏کنیم:

     س: زمینى که جزء قسمت سرپوشیده بوده، و چون در طرح عمرانى
شهردارى واقع است اکنون به خیابان تبدیل گشته و قسمتى از آن از باب اضطرار
تخریب شده است، حکمش چیست؟


     ج: اگر احتمال برگرداندن آن به حالت اول، یعنى مسجد بودن، بعید باشد
در این صورت، ترتّب آثار شرعى مسجد بر آن زمین معلوم نیست.

 

5 ـ گچ‏کارى مسجد با گچ‏پخته شده با مواد نجس جایز است

این مورد در روایات و کتب فقهى پیشینیان به‏طور گسترده مورد بحث قرار گرفته
است. اما از آن جهت که در حال حاضر در ساخت مساجد از مصالح موجود در
بازار مسلمین استفاده مى‏شود نیازى به این بحث‏ها نیست.