اعتکاف در مسجد «... وَلاَ تُبَاشِرُوهُنَّ وَ أَنتُمْ عَاکِفُونَ فِى الْمَسَاجِدِ تِلْکَ حُدُودُ اللّهِ
فَلاَ تَقْرَبُوهَا کَذَلِکَ یُبَیِّنُ اللّهُ آیَاتِهِ لِلنَّاسِ لَعَلَّهُمْ یَتَّقُونَ».[17]
«و نیز هنگامى که در مسجدها اعتکاف مىکنید با زنان نیامیزید
اینها که گفته شد حدود خداست زنهار که نزدیک آن مشوید این
چنین خدا آیات خود را براى مردم بیان مىکند تا شاید با تقوا
شوند».
این بخش از آیه شریفه به عمل اعتکاف و یکى از شروط آن اشاره دارد.
«اعتکاف عبادت مخصوصى است با آداب و شرائط خاص
و تنها در درون مسجد قابل انجام است نه جاى دیگر و یکى از
احکامش آن است که معتکف از مسجد نباید بیرون رود،
مگر براى عذرى موجه، یکى دیگر آن است که باید در ایام
اعتکاف روزه بگیرد، و چون جاى این توهم بود که به حکم آیه
قبلى معتکف مىتواند در شب با زنان در آمیزد، براى دفع این
توهم فرمود: «و لا تباشروهن و انتم عاکفون فى المساجد»،
درحالى که در مساجد اعتکاف کردهاید شبها با زنان نیامیزید،
و گفتیم مىتوانید درآمیزید مربوط به شبهاى ایام روزه
غیراعتکاف بود».[18]
از این آیه چند نکته فقهى استفاده مىشود:
1 ـ مشروعیت و مطلوبیت عمل اعتکاف از «و انتم عاکفون فى المساجد»
به وضوح فهمیده مىشود.
2 ـ محل انجام این عمل عبادى مساجد است که از «فى المساجد» استفاده
مىشود.
3 ـ یکى از محرمات اعتکاف عمل آمیزش جنسى و هرگونه تلذذهاى
جنسى است.[19] که ازفعل نهى «لا تباشروهن» بدست مىآید.
4 ـ از اطلاق آیه و جمع «المساجد» استفاده مىشود که اعتکاف در هر
مسجدى درست است.