نمایش صفحات

اعتکاف در مسجد

                         «... وَلاَ تُبَاشِرُوهُنَّ وَ أَنتُمْ عَاکِفُونَ فِى الْمَسَاجِدِ تِلْکَ حُدُودُ اللّهِ
                         فَلاَ تَقْرَبُوهَا کَذَلِکَ یُبَیِّنُ اللّهُ آیَاتِهِ لِلنَّاسِ لَعَلَّهُمْ یَتَّقُونَ
».[17]

                        «و نیز هنگامى که در مسجدها اعتکاف مى‏کنید با زنان نیامیزید
                         این‏ها که گفته شد حدود خداست زنهار که نزدیک آن مشوید این
                         چنین خدا آیات خود را براى مردم بیان مى‏کند تا شاید با تقوا
                         شوند
».

     این بخش از آیه شریفه به عمل اعتکاف و یکى از شروط آن اشاره دارد.

                         «اعتکاف عبادت مخصوصى است با آداب و شرائط خاص
                         و تنها در درون مسجد قابل انجام است نه جاى دیگر و یکى از
                         احکامش آن است که معتکف از مسجد نباید بیرون رود،
                         مگر براى عذرى موجه، یکى دیگر آن است که باید در ایام
                         اعتکاف روزه بگیرد، و چون جاى این توهم بود که به حکم آیه
                         قبلى معتکف مى‏تواند در شب با زنان در آمیزد، براى دفع این
                         توهم فرمود:
«و لا تباشروهن و انتم عاکفون فى المساجد»،
                         درحالى که در مساجد اعتکاف کرده‏اید شب‏ها با زنان نیامیزید،
                         و گفتیم مى‏توانید درآمیزید مربوط به شب‏هاى ایام روزه
                         غیراعتکاف بود
».[18]

    از این آیه چند نکته فقهى استفاده مى‏شود:


     1 ـ مشروعیت و مطلوبیت عمل اعتکاف از «و انتم عاکفون فى المساجد»
به وضوح فهمیده مى‏شود.

     2 ـ محل انجام این عمل عبادى مساجد است که از «فى المساجد» استفاده
مى‏شود.

     3 ـ یکى از محرمات اعتکاف عمل آمیزش جنسى و هرگونه تلذذهاى
جنسى است.[19] که ازفعل نهى «لا تباشروهن» بدست مى‏آید.

    4 ـ از اطلاق آیه و جمع «المساجد» استفاده مى‏شود که اعتکاف در هر
مسجدى درست است.