نمایش صفحات

عبادت در مسجد

                         «قُلْ أَمَرَ رَبى بِالْقِسطِ وَ أَقِیمُوا وُجُوهَکُمْ عِندَ کلِّ مَسجِدٍ
                         وَ ادْعُوهُ مخْلِصِینَ لَهُ الدِّینَ کَمَا بَدَأَکُمْ تَعُودُونَ
».[14]

                        «بگو خدایم به دادگرى فرمان داده است، و روى خود را نزد هر
                         مسجدى متوجه (خدا) سازید، و او را با اخلاص در دین
                         بخوانید، چنانکه شما را آغاز کرد  برمى‏گردید
».

     علامه طباطبائى مى‏گوید:

                         «... جمله و اقیموا وجوهکم عند کل مسجد (به ضمیمه)
                        
و ادعوه مخلصین له الدین این معنا را افاده مى‏کند که: بر هر عابد
                         واجب است در عبادت خود، توجه خود را از غیرعبادت، و در
                         بندگى براى خدا توجه را از غیرخدا منقطع سازد. یکى از
                         چیزهایى که غیرخدا است همان عبادت او است، پس عابد نباید
                         به عبادت خود توجه کند، زیرا عبادت، توجه است نه متوجه الیه،
                         و توجه به عبادت، معناى عبادت و توجه به خدا بودن آن را از
                         بین مى‏برد
».

     در ادامه، علامه طباطبائى احتمالات دیگرى را در معناى آیه نقل مى‏کند:

                         «یکى اینکه در نماز بطورمستقیم متوجه قبله هر مسجدى شوید.
                         دیگر اینکه در موقع سجده که همان موقع نماز است متوجه آن

                        نقطه‏اى شوید که خدا دستور داده، و آن نقطه کعبه است.
                         دیگر اینکه وقتى در مسجدى وقت نمازى را درک کردید همانجا
                         نمازتان رابخوانید ونگویید باشد تا به مسجد محل خود برگردیم.
                         دیگر اینکه در موقع نمازهایى که باید به جماعت گزارد به سوى
                         مسجد بروید و نیز از آن جمله است که خدا را به خلوص اطاعت
                         کنید و در عبادت، بت‏ها را شریک او مگیرید
».

     قطب راوندى در کتاب فقه القرآن خود در ذیل آیات مربوط به صلاة
به برخى از این اقوال اشاره کرده است.[15]

 

احکام

     1 ـ از این مطلب که در هر مسجدى نماز مى‏خوانید توجه شما به سمت
و سوى خدا باشد فهمیده مى‏شود که فلسفه وجودى مسجد، عبادتگاه بودن آن
است. در نتیجه اگر زمین و لوازم دیگر آن را براى غیرجهت عبادت وقف کرده
باشند، موجب مى‏گردد که عنوان مسجد محقق نگردد.

     2 ـ از اطلاق آیه، معلوم مى‏شود انسان حق دارد به هر مسجدى رسید
نمازش را بخواند و لازم نیست صبر کند تا مسجد متعلق به شیعیان را بیابد.
همچنین از اطلاق آیه استفاده مى‏شود که هر نمازى را در هر مسجدى مى‏توان
خواند.

     3 ـ هر چند ظاهر این آیه خطاب به مردان است، چون صیغه جمع مذکر
بکار رفته است، اما حکم مربوط به همه مکلفان است و احکام در این قبیل آیات
از باب تغلیب خطاب به مردان آورده مى‏شود. اگر این مطلب پذیرفته نشود

پس باید قبول کنیم که زنان به هر سمت و سو حق دارند نماز بخوانند در حالى که
به ضرورت فقه، نماز به غیرجهت قبله، باطل است. پس از آیه معلوم مى‏شود
که زنان هم به عنوان بخشى از جامعه حق مشارکت در مساجد و شرکت در
عبادات دسته جمعى را دارند.

     1 ـ از این آیه استفاده مى‏شود که مسجد محل عبادت‏هایى همچون نماز
است  که قصد قربت رکن اصلى آنهاست در نتیجه مى‏توانیم مستحب بودن انجام
هر عمل عبادى از جمله اقامه نمازها مخصوصا جماعت را در مساجد اثبات
نماییم.

     2 ـ مساجد ایده‏آل.

                         «فى بُیُوتٍ أَذِنَ اللَّهُ أَن تُرْفَعَ وَ یُذْکرَ فِیهَا اسمُهُ یُسبِّحُ لَهُ فِیهَا
                         بِالْغُدُوِّ وَ الاَصالِ. رِجَالٌ لا تُلْهِیهِمْ تجَرَةٌ وَ لا بَیْعٌ عَن ذِکْرِ اللَّهِ
                         وَ إِقَامِ الصلَوةِ وَ إِیتَاءِ الزَّکَوةِ یخَافُونَ یَوْما تَتَقَلَّب فِیهِ الْقُلُوب
                         وَ الاَبْصرُ. لِیَجْزِیهُمُ اللَّهُ أَحْسنَ مَا عَمِلُوا وَ یَزِیدَهُم مِّن فَضلِهِ
                         وَ اللَّهُ یَرْزُقُ مَن یَشاءُ بِغَیرِ حِساب
».[16]

                        «در خانه‏هایى که خدا اجازه داده همواره محترم و با عظمت
                         باشند و نام وى در هر بامداد و پسین در آن یاد شود.
                         مردانى هستند که تجارت و معامله، از یاد خدا و نماز خواندن
                         و زکات دادن غافلشان نمى‏کند. و از روزى که در اثناى آن روز
                         دل‏ها و دیدگان زیر و رو شود بیم دارند. تا خدا بهتر از آنچه
                         کردند پاداش‏شان دهد و از کرم خویش افزونشان کند و خدا هر
                         که را بخواهد بى‏حساب روزى مى‏دهد
».


 

احکام

     1 ـ مسجد به معناى واقعى کلمه «خانه خدا» است پس هرگونه دخل
و تصرف در خانه خدا باید به اجازه صاحب خانه باشد. از این‏رو مى‏بینیم در زبان
آیات و روایات از آغازین لحظه طراحى و زمان اجرا تا زمان بهره‏بردارى
به نحوى دقیق و مشخص برنامه‏ریزى شده و آمده است از جمله طبق این آیه
یکى از اهداف اساسى مساجد اعتلاى کلمه اللّه‏ و بلند آوازگى نام خدا در سراسر
گیتى مى‏باشد.

     2 ـ بسنده کردن فعالیت‏هاى درون مساجد به اقامه جماعت و عبادت‏هاى
شخصى نمى‏تواند غرض و هدف غایى خداوند براى مساجد باشد؛
زیرا پر واضح است که اعتلاى کلمه اللّه‏ در جهان با فعالیت‏هاى مناسب با آن
امکان‏پذیر است و تحقق این امر با یک برنامه‏ریزى دقیق و برنامه‏هاى آموزشى
منسجم ممکن خواهد بود.

     3 ـ استفاده از مساجد به عنوان مرکزى براى آموزش علوم اسلامى یکى از
کاربردهاى مباح بلکه مستحب مساجد خواهد بود. آموزش اعتقادات
و برگزارى کلاس‏هاى قرائت و تفسیر قرآن و مجالس وعظ و خطابه و... همه در
این راستاست.

     4 ـ استفاده از مساجد براى کلاس‏هاى آموزش فنون دفاع و نحوه
جنگ‏هاى دفاعى نیز مى‏تواند مباح و مجاز باشد البته در صورتى که انجام این
گونه کلاس‏ها منافات با قداست مساجد نداشته باشد.

     5 ـ برگزارى جلسات مناظره و گفتمان بین ادیان نیز مى‏تواند یکى دیگر از
کاربردهاى مباح مساجد شمرده شود، زیرا؛ به منطق برتر و قوت استدلال

اندیشه‏هاى دینى باور داشته و اعتقاد داریم «الاسلام یعلو و لایعلى علیه».