مسجد ضرار
«وَ الَّذِینَ اتخَذُوا مَسجِدا ضِرَارا وَ کفْرا وَ تَفْرِیقَا بَینَ الْمُؤْمِنِینَ
وَ إِرْصادا لِّمَنْ حَارَب اللَّهَ وَ رَسولَهُ مِن قَبْلُ وَ لَیَحْلِفُنَّ إِنْ أَرَدْنَا
إِلا الْحُسنى وَ اللَّهُ یَشهَدُ إِنهُمْ لَکَذِبُونَ * لا تَقُمْ فِیهِ أَبَدا».[13]
«و کسانى که مسجدى ساختهاند براى ضرر زدن و (تقویت) کفر
و تفرقه میان مؤمنان و به انتظار کسى که از پیش با خدا و رسولش
ستیزه کرده، و قسم مىخورند که جز نیکى منظورى نداریم،
و حال آنکه خدا گواهى مىدهد که دروغ گویند».
اگر بخواهیم اسلام را به شکل مکتوب تصور کنیم قطعا قرآن همان اسلام
مکتوب است و اگر بخواهیم اسلام را در شکل آدمیان تصور کنیم بدون شک
پیامبر اکرم صلىاللهعلیهوآله و ائمه معصومین علیهمالسلام مظهر واقعى اسلاماند. اما اگر بخواهیم اسلام
را در قالب سرزمین و مکان تصور کنیم چه مکانى این قابلیت را دارد که تجسم
اسلام باشد؟ باید گفت:مسجد «نمادى» است براى نمود اسلام. از این روى باید
همگان مراقب باشند تا این مظهر اسلام، ابزارى براى دشمنان اسلام نکردد.
احکام
1 ـ هر مکانى که نام مسجد برآن نهادهاند هر چند با انگیزه مسجد بودن،
اگر رعایت شرایط در آن نشده باشد از جهت حکم وضعى و تکلیفى احکام
مسجد را نخواهد داشت.
2 ـ هر چیزى که عامل تفرقه و تبلیغ اندیشههاى کفرآمیز و سبب گمراه
کردن افراد مسلمان گردد تحت هر عنوان باشد خواه مسجد، خواه خانقاه
یا کلیسا... حضور و شرکت مسلمانان در آن حرام است.
3 ـ وظیفه یکایک جامعه اسلامى به ویژه دولت اسلامى نسبت به این قبیل
اماکن تخریب و نابود کردن این مکانها است.