1 . احمد بن محمد عن محمد بن یحیى عن طلحة بن زید عن جعفر بن محمد عن أبیه عن على علیهالسلام قال: لا صَلاةَ لِمَنْ لَمْ یَشْهَدِ الصَّلَوَاتِالْمَکْتُوباتِ مِنْ جِیَرانِ الْمَسْجِدِ اِذَا کَانَ فارِغا صَحِیْحا.[1]
نماز همسایگان مسجد هنگامى که براى نمازهاى واجب در مسجد حاضر نمىشوند، نماز نیست، زمانى که سالم باشند و عذرى براى عدم حضور نداشته باشند.
2 . جعفر بن محمدالأشعرى عن ابنالقداح عن أبىعبداللّه علیهالسلام قال: اِشْتَرَطَ رَسُولُاللّهِ صلىاللهعلیهوآله عَلَى جِیَرانِ الْمَسْجِدِ شُهُودَ الصَّلاةِ وَ قالَ: لَیَنْتَهِیَنَّ أَقْوَامٌ لا یَشْهَدُونَ الصَّلاةَ أَوْ لآمُرَنَّ مُؤَذَّنا یُؤَذَنُ ثُمَّ یُقِیمُ. ثُمَّ لَآمُرَنَّ رَجُلاً مِنْ أَهْلِ بَیْتِى وَ هُوَ عَلِىُّ بنُ أَبىطالِبٍ فَلَیُحْرِقَنَّ عَلى أَقْوَامٍ بُیُوتَهُمْ بِحَزِم الْحَطَبِ لِأَنَّهُمْ لاَیَأتُونَ الصَّلاةَ.[2]
امام صادق علیهالسلام مىفرمایند: پیامبر خدا صلىاللهعلیهوآله بر همسایگان مسجد شرط کرد که در نمازها حاضر شوند و فرمودند: نزدیک است اقوامى که در نماز حضور پیدا نمىکنند، دستور دهم مؤذنى اذان گوید و اگر آنان حاضر نشوند، سپس دستور دهم مردى از أهلبیتم که على علیهالسلامباشد.
خانههاى آنان را بر سرشان بسوزاند، چون در نماز جماعت شرکت نمىکنند.
3 . و عن رزیق، عن أبىعبداللّه علیهالسلام، قال: شَکَتِ الْمَساجِدُ اِلَى اللّهِ تَعالى الَّذِینَ لایَشْهَدُوَنَهَا مِنْ جِیْرانِها فَأَوحى اللّهُ اِلَیْها وَ عِزَّتِى وَ جَلالِى لا قَبِلْتُ لَهُمْ صَلاَةً وَاحِدَةً وَ لا أَظْهَرْتُ لَهُمْ فِىالنَّاسِ عَدَالَةً وَ لا نَالَتْهُمْ رَحْمَتِى وَ لا جَاورُونى فِى جَنَّتِى.[3]
امام صادق علیهالسلام مىفرمایند: مساجد، نسبت به آن دست از همسایگان خود که در مسجد حاضر نمىشوند به خداوند متعال شکایت نمودند، خداوند به مساجد وحى فرمود: به عزت و جلال خودم سوگند، یک رکعت نماز را هم از آنان قبول نخواهم کرد و در میان مردم عدالتى را از آنان آشکار نمىسازم. رحمت من آنان را شامل نمىشود و در بهشت همسایه و نزدیک به من نخواهند بود.
4 . و عن رزیق قال: سمعت أباعبداللّه علیهالسلام یقول: رُفَعِ الَى أمِیْرَالمُومِنینَ علیهالسلام بِالْکُوفَةِ أَنَّ قَوْما مِنْ جِیَرانِ الْمَسْجِدِ لایَشْهَدُونَ الصَّلاةَ جَماعةً فِى الْمَسجِدِ، فقال علیهالسلام: لَیَحْضُرُنَّ مَعَنا صَلاتَنَا جَماعةً أَو لَیَتَحَوَّلُنَّ عَنَّا وَ لا یُجَاوِرنَّا وَ لا نُجاوِرُهُمْ.[4]
امام صادق علیهالسلام مىفرمایند: به حضرت امیر علیهالسلام در کوفه خبر دادند، گروهى از همسایگان مسجد در نماز جماعت مسجد حاضر نمىشوند، امام علیهالسلام فرمودند: یا حضور پیدا مىکنند با ما، یا کوچ مىکنند از نزد ما و همسایهى ما نمىشوند و ما نیز همسایهى آنان نخواهیم شد.
5 . کما قال النبىُّ صلىاللهعلیهوآله: لاصلاة لِجارِ الْمَسْجِدِ اِلاَّ فَى مَسْجِدِهِ.[5]
همسایهى مسجد نمازش قبول نمىشود مگر در مسجد.
6 . روینا عن جعفر بن محمّدٍ عن أبیه عن آبائه علیهالسلام عن عَلِىٍّ أنّه قال: لا صَلاَةَ لِجارِالْمَسْجِدِ الاَّ فِى الْمَسْجِدِ الاَّ أن یَکُونُ لَهُ عُذْرٌ أوبِهِ علَّةٌ فَقِیْلَ: و مَن جارُ الْمَسْجِدِ یا أمیرالمؤمنین علیهالسلام؟ قال: مَنْ سَمِعَ النِّداءَ.[6]
امیرالمؤمنین علیهالسلام مىفرماید: همسایه مسجد چنانچه عذر یا بیمارى نداشته باشد نمازش جز در مسجد مقبول درگاه الهى نخواهد بود. از آن حضرت علیهالسلام سؤال شد: همسایهى مسجد چه کسانى هستند؟ فرمود: کسى که صداى اذان را بشنود.
7 . و فى روایة أبىبصیر عن أبىعبداللّه علیهالسلام قال: مَنْ سَمِعَ النِّداءَ مِنْ جِیرانِ الْمَسْجِدِ فَلَمْ یُجِبْ فَلا صَلاةَ لَهُ.[7]
أبىبصیر از امام صادق علیهالسلام نقل مىکند که فرمودند: هر کس از همسایگان مسجد صداى اذان را بشنود و پاسخ ندهد، نمازش نماز نیست.
8 . و روى محمد بن مسلمٍ عن أبىجعفر علیهالسلام أَنَّهُ قال: لا صَلاَةَ لِمَنْ لا یَشْهَدُ الصَّلاةَ مِنْ جِیرَانِ الْمَسْجِدِ الاَّ مریضٌ أو مَشغُولٌ.[8]
محمد بن مسلم از امام باقر علیهالسلام نقل مىکند که فرمودند: نماز همسایگان مسجد نماز نیست مگر اینکه مریض باشند یا دلیل موجهى داشته باشند.
9 . روى عن الصادق علیهالسلام أنَّ رسول اللّه صلىاللهعلیهوآله قال: وَ مَن قَرُبَتْ دَارُهُ مِنَ الْمَسْجِدِ لَزِمَه مِن حُضُورِ الْجَمَاعَةِ مَا لاَیَلْزَمُ مَن بَعُدَ مِنْهُ.[9]
رسول خدا صلىاللهعلیهوآله فرمود: کسى که خانهاش نزدیک مسجد است حضور در [نماز] جماعت بر او الزامى است برخلاف آن که خانهاش دور است.
روایات اهلسنّت
1 . حدثنا عبداللّه عن أبیه عن موسى بن داود عن ابنلهیعة عن بکر بن عمرو عن أبىعبدالملک عن حذیفة بن الیمان قال: قال رسولُ اللّهِ صلىاللهعلیهوآله فَضْلُ الدّارِ القَرِیْبَةِ مِنَ الْمَسْجِدِ على الدار الشاسِعَةِ کَفَضْلِ الغازِى عَلَى القاعِدِ.[10]
رسول خدا صلىاللهعلیهوآله مىفرماید: فضیلت خانهاى که نزدیک به مسجد است بر خانهاى که دور است مثل فضیلت کسى است که جهاد مىکند نسبت به کسى که در خانهاش نشسته است.
[1] . التهذیب، ج 3 ، ص 261 ، ح 55 . سند شیخ طوسى به احمد بن محمد در صفحه 72 ذکر شد. / وسائلالشیعة، ج 5 ، ص 194 ، ح 6312 / در قرب الأسناد با تفاوت در متن و با همین مضمون سند اینست: ابوالبخترى عن جعفرٍ عن أبیه أن علیّا علیهالسلام... قربالأسناد، ص 68 .
[2] . المحاسن، ج 1 ، ص 84 ، ح 20 / شیخ صدوق در ثوابالأعمال از محمد بن على ماجیلویه، عن على بن ابراهیم عن أبیه عن عبداللّه بن میمون القداح همین روایت را نقل مىکند: ثوابالأعمال، ص 232. همچنین در أمالى با این سند نقل مىکند: عن احمد بن زیاد بن جعفرالهمدانى عن على بن ابراهیم عن أبیه. الأمالى، ص 485 ، ح 14 .
[3] . الأمالىالطوسى، ص 696 . اسناد شیخ طوسى بهرزیق در صفحه 123 ذکر شد. / وسائلالشیعة، ج 5 ، ص 196 ، ح 6317 / بحارالأنوار، ج 80 ، ص 348 .
[4] . الأمالى الطوسى، ص 696 / بحارالأنوار، ج 85 ، ص 13 / وسائلالشیعة، ج 5 ، ص 195 ، ح 6316 .
[5] . وسائل الشیعة، ج 5 ، ص 194 ، ح 6310 / عین همین کلیشه در روایات اهلسنت نیز وارد شده است. مسستدرک الحاکم، ج 1 ، ص 246 / السننالکبرى، ج 3 ، ص 57 .
[6] . دعائمالاسلام، ج 1 ، ص 148 / بحارالأنوار، ج 80 ، ص 379 ، ح 47 / مستدرکالوسائل، ج 3 ، ص 356 ، ح 3767 .
[7] . المحاسن، ج 1 ، ص 85 / بحارالأنوار، ج 85 ، ص 13 ، ح 24 / وسائلالشیعة، ج 8 ، ص 294 ، ح 10705 .
[8] . من لایحضرهالفقیه، ج 1 ، ص 376 ، ح 1091. اسناد شیخ صدوق به محمد بن مسلم در مشیخه این چنین است:
و ما کان فیه عن محمد بن مسلم الثقفى: فقد رویته عن على بن احمد بن عبداللّه بن احمد بن أبىعبداللّه عن أبیه عن جده احمد بن أبىعبداللّه البرقى عن أبیه محمد بن خالد البرقى عن العلاء بن رزین عن محمد بن مسلم./ وسائلالشیعة، ج 8 ، ص 291 ، ح 10696 / روضهالواعظین، ج 2 ، ص 335 .
[9] . بحارالأنوار، ج 80 ، ص 354 .
[10] . مسند احمد، ج 5 ، ص 387 / مجمع الزوائد، ج 2 ، ص 16 .