1 . و عن على علیهالسلام: مَنْ أَحْسَنَ الطَّهُورَ ثُمَّ مَشَى اِلَى الْمَسْجِدِ فَهُوُ فى صَلاَةٍ مَا لَمْ یُحْدِث.[1]
امام على علیهالسلاممىفرمایند: هر کس نیک وضو بگیرد، سپس به مسجد برود تا زمانى که حدثى از او سر نزده است در حال نماز است.
[در روایت دیگرى که در بحث «الاغتیاب فىالمسجد» ذکر کردیم در تفسیر معنى «حدث» فرمودند مقصود غیبت کردن است. بنابراین شاید بتوان گفت مقصود اینگونه روایات این است که انسان در مسجد باید از ارتکاب هر گونه گناهى اجتناب نماید.]
2 . و عن ابىجعفر علیهالسلام قال: لاَ تَدْخُلِ الْمَسَاجِدَ اِلاَّ بِالطَّهَارَةِ وَ مَنْ دَخَلَ مَسْجِدا بِغَیْرِ الطَّهَارَةِ فَالْمَسْجِدُ خَصْمُهُ.[2]
امام باقر علیهالسلام مىفرمایند: داخل مساجد نشو مگر اینکه طاهر و باوضو باشى و هر کس بدون طهارت و وضو وارد مسجد شود، پس مسجد دشمن اوست.
ر.ک: حدیث پنجم از روایات «دعاهاى وارده به هنگام ورود و خروج از مسجد».
3 . کتاب زیدالنرسى قال: سَمِعْتُ أَبَاالْحَسَنِ مُوسَى بن جَعْفَرٍ علیهالسلام یُحَدِّثُ عَنْ أَبِیْهِ أَنَّهُ قَالَ: مَنْ أَسْبَعَ وُضُوءَهُ فى بَیْتِهِ وَ تَطَیَّبَ ثُمَّ مشَى مِن بَیْتِهِ غَیْرَ مُسْتَعْجِلٍ وَ عَلَیْهِالسَّکِینَةُ وَالْوَقَارُ اِلى مُصَلَّاهُ رَغْبَةٍ فِى جَمَاعَةِ الْمُسْلِمِیْنَ لَمْ یَرْفَعْ قَدَما وَ لَمْ یَضَعْ أُخْرى اِلاَّ کُتِبَتْ لَهُ حَسَنَةٌ وَ مُحِیَتْ سَیِّئَةٌ وَ رُفَعِتْ لَهُ دَرَجَةٌ فَاِذَا دَخَلَ الْمَسْجِدَ وَ قَالَ: بِسْمِاللّهِ وَ بِاللّهِ وَ عَلَى مِلَّةِ رَسُولِ اللّهِ صلىاللهعلیهوآله وَ مِنَاللّهِ وَ اِلَىاللّهِ وَ مَا شَاءَاللّهُ وَ لاَ قُوَّةَ اِلاَّ بِاللّهِ، اللَّهُمَّ افْتَحْ لِى أَبْوَابَ رَحْمَتِکَ وَ مَغْفِرَتِکَ وَ أَغْلِقْ عَنِّى أَبْوابَ سَخَطِکَ وَ غَضبِکَ. اللَّهُمَّ مِنْکَ الرَّوحُ وَالْفَرَجُ، اللَّهُمَّ اِلَیْکَ غُدُوِّى وَ رَوَاحِى وَ بِفِنَائِکَ أَنَخْتُ أَبْتَغِى رَحْمَتَکَ وَ رِضْوَانَکَ وَ أَتَجَنَّبُ سَخَطَکَ، اللَّهُمَّ وَ أَسأَلُکَ الرَّوْحَ والرَّاحَةَ والْفَرَجَ ثُمَّ قَالَ اللَّهُمَّ اِنِّى أَتَوَجَّهُ اِلَیْکَ بِمُحَمَّدٍ وَ عَلِىٍّ أَمِیْرِالمُؤْمِنِیْنَ فَاجْعَلْنِى مِنْ أَوْجَهِ مَنْ تَوَجَّهَ اِلَیْک بِهِمَا وَ أَقْرَبِ مَنْ تَقَرَّبَ اِلَیْکَ بِهِمَا وَ قَرِّبْنِى بِهِمَا مِنْکَ زُلْفَى وَ لاَ تُبَاعِدْنِى عَنْکَ آمِینَ رَبَّ الْعَالَمِیْنَ ثُمَّ افْتَتِحِالصَّلاَةِ مَعَ الْاِمَامِ جَمَاعَةٍ اِلاَّ وَجَبَتْ لَهُ مِنَاللّهِ الْمَغْفِرَةُ وَالْجَنَّةُ مِنْ قَبْلِ أَن یُسَلِّمَ
الاِمَامُ.[3]
امام موسى کاظم علیهالسلام از پدر بزرگوارش امام صادق علیهالسلام: نقل مىکند که مىفرمودند: کسى که در خانهاش نیکو وضو بگیرد و خود را خوشبو کند، و سپس با آرامش و وقار از خانه خارج و با رغبت براى شرکت در جماعت مسلمین براى نماز برود، در هر قدمى که برمىدارد و بر زمین مىگذارد، حسنهاى برایش نوشته مىشود و گناهى از او پاک مىگردد و یک درجه بالا مىرود. و هرگاه وارد مسجد مىشود بگوید: به نام خدا و با استعانت از او که من بر دین
رسول خدا صلىاللهعلیهوآله هستم، بلکه از خدایم، و بازگشتم به سوى اوست و هر چه او بخواهد و هیچ نیرویى جز نیروى الهى نیست، خداوندا! درهاى رحمت و مغفرتت را بر من بگشایى و درهاى خشم و غضبت را بر من فرو بند، خداوندا! آرامش و گشایش از توست، و روز و شبم به سوى تو در گردش است و من به امید برخوردارى از رحمت و خشنودىات و دور مانده از خشمت در پیشگاه تو زانو بر زمین زدهام. پروردگارا از تو آرامش و آسایش و گشایش مىطلبم. سپس بگوید: بار خدایا من به کمک محمد صلىاللهعلیهوآله و على امیر مؤمنان علیهالسلام به تو روى مىآورم، پس مرا از روى آورندهترین کسانى قرار بده که بوسیلهى آن دو بزرگوار به سوى تو توجه کنم. و در زمرهى نزدیکترین کسانى به شمار آور که به وسیلهى آن دو به تو تقرب جستهاند و مرا به خاطر آن دو به خود نزدیک فرما و از خود دور مساز. آمین، اى پروردگار عالمیان. آنگاه با امام جماعت نماز را آغاز کند. قبل از اینکه امام سلام نماز را بدهد، خداوند او را بیامرزد و بهشت را بر وى واجب گرداند.
4 . حدثنا محمد بن على ماجیلویه عن عمه محمد بن أبىالقاسم عن احمد بن محمد بن خالد عن أبیه عن بکر بن صالح عن عبداللّه بن ابراهیم الغفارى عن عبدالرحمن عن عمه عبدالعزیز بن على عن سعید بن المسیب عن أبىسعید الخدرى قال: قال رَسُولُ اللّهِ صلىاللهعلیهوآله: أَلاَ أَدُلُّکُمْ عَلَى شَیْىءٍ یُکَفِّرُاللّهُ بِهِ الْخَطایا وَ یَزِیْدُ فِى الْحَسَناتِ؟ قِیْلَ: بَلى یَا رَسُولَاللّهِ قَالَ: اِسْبَاغُ الْوُضُوءِ عَلَى الْمَکَارِهِ وَ کَثْرَةُ الْخُطى الَى هَذِهِ الْمَسَاجِدِ وَ انْتِظَارُ الصَّلاةِ بَعْدَ الصَّلاةِ وَ ما مِنْکُمْ أَحَدٍ یَخْرُجُ مِنْ بَیْتِهِ مُتَطَهِّرا فَیُصَلِّى الصَّلاةِ فِى الْجَمَاعَةِ مَعَ
الْمُسْلِمِیْنَ ثُمَّ یَقْعُدُ یَنْتَظِرُ الصَّلاةَِ الْأُخْرى اِلاَّ وَالْمَلائِکَةُ تَقُولُ: اللَّهُمَّ اغْفِرْلَهُ اللَّهُمَّ ارْحَمْهُ... .[4]
رسول خدا صلىاللهعلیهوآله فرمودند: آیا شما را بر چیزى که گناهان را بپوشاند و بر حسنات بیفزاید، راهنمایى کنم؟ گفتند: آرى اى رسول خدا صلىاللهعلیهوآله، فرمودند: وضوى نیکو گرفتن گرچه همراه با سختى باشد و بسیار به مسجد رفتن و منتظر نمازى پس از نماز دیگر ماندن و هر یک از شما با وضو از خانه خارج شود و همراه با مسلمانان نماز جماعت بخواند و سپس بنشیند و منتظر نماز بعدى بماند، ملائکه مىگویند خدایا او را ببخشایى، خدایا بر وى رحم کن.
روایات اهلسنّت
1 . حدثنا ابوبکر بن أبىشیبة عن أبو معاویة عن الأعمش عن أبىصالح عن أبىهریرة قال: قال رسول اللّه صلىاللهعلیهوآله: اِنَّ أَحَدُکُمْ اِذَا تَوَضَّأَ فَأَحْسَنَ الْوُضُوءَ ثُمَّ أَتَى الْمَسْجِدَ لایَنْهَزُهُ اِلاَّ الصَّلاةَ، لَمْ یَخْطُ حُطْوَةً اِلاَّ رَفَعُه اللّهُ عَزَّوَجَلَّ بِها دَرَجَةً وَ حُطَّ عَنْهُ بِهَا خَطِیئَةً حَتّى یَدْخُلَالْمَسْجِدَ، فَاِذَا دَخَلَ الْمَسْجِدَ کَانَ فِى صَلاةٍ، ما کَانَتِ الصَّلاةُ تَحْبِسُهُ.[5]
ابوهریره مىگوید: رسول خدا صلىاللهعلیهوآله فرمودند: هرگاه یکى از شما نیکو وضو گیرد، سپس به مسجد آید به طورى که جز نماز چیزى او را به حرکت در نیاورد و هدفى به غیر از نماز نداشته باشد هر گامى که برمىدارد خداوند بوسیلهى آن او را درجهاى ترفیع دهد و گناهى را بر او ببخشاید تا وارد مسجد شود، هنگامى که وارد مسجد شد تا زمانى که به خاطر نماز در آن مىماند
گویى پیوسته در حال نماز است.
ر.ک: «خانههاى خداوند در روى زمین» حدیث 2 و 11 .
ر.ک: «پیاده رفتن به مسجد» حدیث 1 و 3 از منابع اهلسنت.
ر.ک: «رفت و آمد به مسجد» حدیث 4 و 14 و 15 .
[1]. دعائمالاسلام، ج 1، ص 100 / بحارالأنوار، ج 77، ص 237.
[2] . جامعالأخبار، ص 70 .
[3] . بحارالأنوار، ج 85 ، ص 99 ـ 98 ، ح 68 .
[4] . الأمالى الصدوق، ص 322 ، ح 9 / وسائل الشیعة، ج 1 ، ص 380 ، ح 1006 / به همین مضمون در کتب اهلسنت نیز نقل شده است: ر.ک: صحیح البخارى، ج 1 ، ص 159 .
[5] . سنن ابنماجه، ج 1 ، ص 255 ـ 254 ، ح 774 .