1 . حدثنى احمد بن محمد بن یحیى
العطار عن سعد بن عبداللّه عن احمد بن محمد بن عیسى عن ابیه عن محمد بن أبىعمیر عن
على بن ابىحمزة عن أبىبصیر عن الصادق علیهالسلام عن
آبائه عن على علیهمالسلامقال: قالَ رَسُولُ اللّهِ صلىاللهعلیهوآله: اِنَّ
فِى الْجَنَّةِ غُرَفا یُرَى ظَاهِرُها مِنْ بَاطِنِهَا وَ بَاطِنُها مِنْ ظَاهِرِها
یَسْکُنُهَا مِنْ أُمَّتِى مَنْ أَطَابَ الْکَلاَمَ وَ أَطْعَمَ الطَّعامَ وَ أَفْشَى
السَّلامَ وَ أَدَامَ الصِّیامِ وَ صَلَّى بِاللَّیْلِ وَالنَّاسُ نِیامٌ فَقَالَ عَلِىٌ
علیهالسلام: یا رَسُولَ اللّهِ وَ مَنْ یُطِیقُ
هَذا مِنْ أُمَّتِکَ فَقَالَ صلىاللهعلیهوآله: یَا
عَلِىُّ أَوَ ما تَدْرِى ما اِطَابَةُ الْکَلامِ مَنْ قَالَ: اِذَا أَصْبَحَ وَ أَمْسَى
سُبْحانَ اللّهِ والْحَمْدُ لِلَّهِ وَ لاَ اِلَه اِلاَّ اللّهُ وَاللّهُ أَکْبَرُ
عَشْرَ مرَّاتٍ وَ اِطْعامُالطَّعامُ نَفَقَهُالرَّجُل عَلَى عِیالِهِ وَ أَمَّا
اِدَامَةُ الصِّیامِ فَهُوَ أَنْ یَصُومَ الرَّجُلُ شَهْرَ رَمَضَانَ وَ ثَلاَثَةَ
أَیَّامٍ فِى کُلِّ شَهْرٍ یُکْتَبُ لَهُ صَوْمُ الدَّهْرِ وَ أَمَّا الصَّلاةُ بِاللَّیْلِ
وَالنَّاسُ نِیَامٌ فَمَنْ صَلّى الْمَغْرِبَ وَ صَلاةَ الْعِشَاءِ الآخِرَةِ وَ صَلاةَ
الْغَداةِ فِى الْمَسْجِدِ فِى جَمَاعَةٍ فَکَأَنَّمَا أَحْیَا اللَّیْلَ کُلَّهُ وَ
اِفْشَاءَ السَّلامِ أَنْ لایَبْخَلَ بِالسَّلامِ عَلى أَحَدٍ مِنَ الْمُسْلِمِینَ.
امام صادق علیهالسلام از
پدرانش، از امام على علیهالسلام روایت کرده که رسول خدا صلىاللهعلیهوآله فرمودند:
در بهشت خانههایى هست که بیرون آن از درونش و درون آن از بیرونش پیداست. از امت من
کسانى در آنجا اقامت مىگزینند که سخن به نیکى بگویند، اطعام نمایند، آشکارا سلام کنند،
دائما روزهدار باشند، و در شب که مردم خوابیدهاند، نماز بخوانند. امام على علیهالسلام پرسیدند:
اى رسول خدا صلىاللهعلیهوآله، چه کسى از امت شما توان این امور
را دارند؟ پیامبر صلىاللهعلیهوآلهفرمودند: اى على علیهالسلامآیا
مىدانى نیکو سخن گفتن چیست؟ آن است که انسان در صبح و شام ده مرتبه تسبیح و تحمید
و تهلیل و تکبیر بگوید و اطعام نمودن، نفقه و مخارجى است که مرد به خانواده و عیال
خود مىپردازد و دائم روزهدار بودن به این معناست که علاوه به روزهى ماه مبارک رمضان
در هر ماه سه روز را روزه بگیرد که ثواب روزهى همیشگى براى او نوشته مىشود. مراد
از نماز در شب هنگامى که مردم خوابند، این است که هر کس نماز مغرب و عشا و نماز صبح
را در مسجد به جماعت بخواند، گویا تمام آن شب را از اول تا آخر شب زندهدارى نموده
است. مقصود از افشاى سلام آن است، که انسان در سلام کردن بر هیچ یک از مسلمانان بخل
نورزد.
2 . و بهذا الأسناد عن رزیق قال:
سمعت أباعبداللّه علیهالسلام یقول: صَلاةُ الرَّجُلِ فِى مَنْزِلَةِ
جَمَاعَةً تَعْدِلُ أَرْبَعا و عِشْرِیْنَ صَلاةً وَ صَلاةُ الرَّجُلِ جَماعَةً فِى
الْمَسْجِدِ تَعْدِلُ ثَمانِىَ وَ أَرْبَعِیْنَ صَلاةً مُضَاعَفَةً فِى الْمَسْجِدِ
وَ اِنَّ الرَّکْعَةٍ فى المسجد الحرام ألف رکعة فِى سِوَاهُ مِنَ الْمَسَاجِدِ وَ
اِنَّ الصَّلاةَ فِى الْمَسْجِدِ فَرْدا بِأَرْبَعٍ وَ عِشْرِینَ صَلاةً... .
رزیق مىگوید: از امام صادق علیهالسلام شنیدم
که مىفرمودند: نماز مرد در خانهاش به جماعت برابر با بیست و چهار نماز است و نماز
جماعتش در مسجد برابر با چهل و هشت نماز، و یک رکعت نماز در مسجدالحرام با هزار رکعت
نماز در مساجد دیگر برابر است و نماز فرادا درمسجد برابر با بیست و چهار نماز است.
3 . حدثنا ابوجعفر بن محمد بن على
بن الحسین بن موسى بن بابویه القمى عن محمد بن على ماجیلویه عن عمه محمد بن أبىالقاسم
عن احمد بن أبىعبداللّه البرقى عن أبىالحسن على بن الحسین البرقى عن عبداللّه بن
جبلة عن معاویة بن عمار عن الحسن بن عبداللّه عن أبیه عن جده الحسن بن على بن أبىطالب
علیهالسلامقال: جَاءَ نَفَرٌ مِنَ الْیَهُودِ
اِلى رَسُولِ اللّهِ صلىاللهعلیهوآله... قَالَ الْیَهُودِىُّ الَّذِى
کَانَ أَعْلَمُهُمْ یا مُحَمَّد اِنِّى أَسْأَلُکَ عَنْ عَشْرِ کَلِمَاتٍ... فَأَخْبَرَنِى
عَنِ العاشِرَةِ عَنْ سَبْعِ خصالٍ أَعْطَاکَ اللّهُ مِنْ بَیْنَ النَّبِیِّینَ وَ
أَعْطَى أُمَّتَکَ مِنْ بَیْنِالأُمَمِ فَقَالَ النَّبِىُّ صلىاللهعلیهوآله: أَعْطَانِى
اللّهُ عَزَّوَجَلَّ فَاتِحَةَ الْکِتَابِ وَالْأَذَانِ وَالْجَمَاعَةَ فِى الْمَسْجِدُ.
امام مجتبى علیهالسلامفرمودند:
گروهى از یهودیان نزد رسول خدا صلىاللهعلیهوآله آمدند.
یک نفر که عالمترین آنها بود گفت: من درباره ده کلمه [مسأله] از
تو سؤال مىکنم [روایت بسیار طولانى است] پس
خبر بده مرا از دهمین کلمه از هفت خصلت که خداوند از میان پیامبران به تو و از میان
امتها به امت تو بخشیده است؟ پس پیامبر صلىاللهعلیهوآله فرمود:
خداوند متعال عطا کرده است به من: سورهى حمد، اذان و نماز جماعت در مسجد را.
روایات
اهل سنّت
1 . حدثنا عثمان بن أبىشیبة عن
اسماعیل بن عیاش عن عمارة بن غریة عن أنس بن مالک عن عمر بن الخطاب عن النبى صلىاللهعلیهوآله أَنَّهُ
کَانَ یَقُولُ: مَنْ صَلَّى فِى مَسْجِدٍ جَمَاعَةً، أَرْبَعِیْنَ لَیْلَةً، لاَ تَفُوتُهُ
الرَّکْعَةَ الأولى مِنْ صَلاةِ العِشاءِ کَتَبَ اللّهُ لَهُ بِهَا عِتْقا مِن النَّارِ.
پیامبر اکرم صلىاللهعلیهوآلهمىفرمایند:
هر کس به مدت چهل شب در مسجد نماز جماعت به جاى آورد، به طورى که رکعت اول از نماز
عشاء را از دست ندهد، خداوند او را از آتش دوزخ رهایى بخشد.
2 . حدثنا احمد بن حنبل عن اسحاق
بن یوسف عن سفیان عن أبىسهل ـ یعنى عثمان بن حکیم ـ عن عبدالرحمن بن أبىعمرة عن عثمان
بن عفان قال: قَالَ رَسُولُ اللّهِ صلىاللهعلیهوآله: مَنْ
صَلَّى الْعِشَاءَ فِى جَمَاعَةٍ کَانَ کَقِیَامِ نصف لیلةٍ وَ مَنْ صَلَّى الْعِشَاءَ وَالْفَجْرَ
فِى جَماعَةٍ کَانَ کَقِیامِ لَیْلَةٍ.
رسول خدا صلىاللهعلیهوآله فرمودند:
هر کس نماز عشا را در جماعت [مسجد] بخواند
مثل این است که نصف شب را به عبادت گذرانده است و هر کسى که نماز عشا و صبح را به جماعت
بخواند مثل کسى است که تمام شب را به عبادت گذرانده است.
3 . حدثنا ابوبکر بن أبىشیبة عن
محمد بن بشرالعبدى عن زکریا بن ابىزائدة عن عبدالملک بن عمیر عن أبىالاحوص قال: قال
عبداللّه... و قال: انّ رسُولَ اللّهِ صلىاللهعلیهوآله عَلِمْنَا
سُنَنَ الْهُدى وَ اِنَّ مِنْ سُنَنِ الهُدى الصَّلاةُ فِى الْمَسْجِدِ الَّذِى یؤذن
فِیْهِ.
عبداللّه مىگوید: همانا رسول خدا
صلىاللهعلیهوآله سنتهاى هدایت را به ما تعلیم فرمودند
و همانا از این سنتهاى هدایت نماز خواندن در مسجدى است که در آن اذان گفته مىشود.
ر.ک: حدیث
9 «رفتن به مسجد».
. معانىالأخبار، ص 250 / الأمالىالصدوق، ص 328 ، ح 5 / وسائلالشیعة، ج 12 ، ص 60 ، ح 15646 / بحارالأنوار، ج 66 ، ص 369 ، ح 9 و ج 85 ، ص 7 و ج 94 ، ص 99 .
. سند کامل این روایت در بحث «ترک مسجد» ح
2 ذکر شده است. / الأمالىالطوسى، ص 696 / وسائلالشیعة، ج 5 ، ص 240 ، ح 6443 .
. الأمالىالصدوق، ص 193 / الخصال، ج 2 ، ص 355 ، ح 36 / وسائلالشیعة، ج 5 ، ص 377 ، ح 6837 .
. سنن ابنماجة، ج 1 ، ص 261 ، ح 798 .
. اهمیت نماز عشا در آن زمان به علّت این
بود که بلافاصله بعد از نماز مغرب برگزار نمىشده است و مردم پس از مراجعه به خانه
مجددّا باز مىگشتند.
. سنن ابىداود، ج 1 ، ص 134 ، ح 555 ، نظیرش در صحیح مسلم، ج 2 ، ص 125 .
. صحیح مسلم، ج 2 ، ص 124 / در روایت بعدى در همین صفحه ترک این سنت
نبوى را از نشانههاى نفاق به شمار مىآورد.