1 . عِدَّةٌ من أَصحابنا عن احمد
بن محمد، عن احمد بن أبىداود عن عبداللّه بن أبان قال: دَخَلْنَا عَلى أَبِىعَبْدِاللّهِ
علیهالسلام فَسَأَلْنَا أَفِیْکُمْ أَحَدٌ
عِنْدَهُ عِلْمُ عَمِّى زَیْدِ بْنِ عَلِىٍّ؟ فَقالَ: رَجُلٌ مِنَ الْقَوْمِ: أَنَا
عِنْدِى عِلْمٌ مِنْ عِلْمِ عَمِّکَ کُنَّا عِنْدَهُ ذَاتَ لَیْلَةٍ فِى دَارِ مُعَاوِیَةَ
بْنِ اِسْحاقَ الْأَنْصَارِى اِذ قَالَ: اِنْطَلِقُوا بِنَا نُصَلِّى فِى مَسْجِدِ
السَّهْلَةِ فَقَالَ أَبُوعَبْدِاللّهِ علیهالسلام: وَ
فَعَلَ؟ فَقالَ: لاَ جَاءَهُ أَمْرٌ فَشْغَلَهُ عَن الذَّهَابِ، فَقَالَ: أَمّا وَاللّهِ
لَوْ أَعَاذَاللّه بِهِ حَوْلاً لَأَعَاذَهُ أَمَا عَلِمْتَ أَنَّهُ مَوْضِعُ بَیْتِ
اِدْرِیسَ النَّبِىّ علیهالسلام وَالَّذِى کَانَ یَخِیْطُ فِیهِ
وَ مِنْهُ سَارَ اِبْرَاهِیمُ علیهالسلاماِلَى
الَْیمَن بِالْعَماقِلَةِ وَ مِنْهُ سَارَ دَاوُدُ اِلَى جَالُوتَ و انَّ فِیْهِ لَصَخْرَةً
خَضْرَاءَ فِیها مِثالُ کُلِّ فَبِىٍّ وَ مِنْ تَحْتِ تِلْکَ الصَّخْرَةِ أُخِذَتْ
طِیْنَةُ کُلِّ نَبىٍّ وَ اِنَّهُ لَمُناخُ الرَّاکِبِ،
قِیْلَ: وَ مَنِالرَّاکِبُ؟ قَالَ: الْخَضِرُ علیهالسلام.
عبداللّه بن ابان مىگوید من و
جمعى دیگر بر امام صادق علیهالسلام وارد شدیم؛ حضرت سؤال کردند: آیا
در میان شما کسى هست که چیزى از عمویم زید بن على بداند؟ مردى از آن گروه گفت: در نزد
من چیزى از علم عمویتان هست؛ شبى با او در خانهى معاویه بن اسحاق انصارى بودیم که
فرمود: همراه من آیید تا در مسجد سهله نماز بگزاریم. امام علیهالسلام پرسیدند:
آیا در مسجد نماز خواندید، مرد گفت: خیر کارى پیش آمد که مانع از رفتن شد. امام علیهالسلام فرمودند:
به خدا سوگند اگر یک سال هم در آنجا به خدا پناه مىبرد، پناه داده مىشد. مگر نمىدانید
آنجا جایگاه ادریس پیامبر علیهالسلام است
و محلى است که در آنجا خیاطى مىکرد. و از همانجا حضرت ابراهیم علیهالسلام به
سوى عماقله حرکت کرد و از آنجا داود علیهالسلام به
سوى جالوت حرکت کرد و در این مسجد صخرهاى سبز رنگ وجود دارد که در آن صورت و مثال
همهى پیامبران است و در زیر آن صخره خاکى است که پیامبران از آن آفریده شدهاند و
آنجا جایگاه راکب است؟
گفته شد: راکب کیست؟ حضرت فرمودند: حضرت خضر علیهالسلام.
2 . محمد بن یحیى، عن على بن الحسن بن على، عن عثمان،
عن صالح بن أبىالأسود قال: قال أبُوعَبْدِاللّهِ علیهالسلام وَ
ذُکِرَ مَسْجِدُ السَّهْلَةِ فَقالَ: أَمّا اِنَّهُ مَنْزِلُ صَاحِبِنَا اِذَا قَامَ
بِأَهْلِهِ.
صالح بن أبىالأسود مىگوید: امام
صادق علیهالسلام مسجد سهله را یادآور شد و فرمودند:
هنگامى که امام عصر علیهالسلام قیام کنند، جایگاه ایشان مسجد سهله
خواهد بود.
3 . محمد بن یحیى، عن عمرو بن عثمان،
عن حسین بن بکر عن عبدالرحمن بن سعیدالخزاز عن أبىعبداللّه علیهالسلام قال:
بالکوفة مسجد یقال له: مَسْجِدُ السَّهْلَةِ لَوْ أَنَّ عَمِّى زَیْدا أَتَاهُ فَصَلّى
فِیهِ وَاسْتَجارَ اللّهَ لَأَجَارَه عِشْرِیْنَ سَنَةً، فِیْهِ مُنَاخُ الرَّاکِبِ
وَ بَیْتُ اِدریسَ النَّبِى علیهالسلام وَ
مَا أتَاهُ مَکْرُوبٌ قَطُّ فَصَلّى فِیهِ بَیْنَ العِشَائَینِ وَ دَعَا اللّهُ اِلاَّ
فَرَّجَ اللّهُ کُرْبَتَهُ.
امام صادق علیهالسلاممىفرماید:
در کوفه مسجدى که سهله نامیده مىشود و اگر عمویم زید به مسجد سهله مىآمد و در آن
نماز مىگزارد و به خداوند پناه مىبرد خداوند او را بیست سال پناه مىداد؛ آن مسجد
جایگاه راکب (حضرت خضر علیهالسلام است) و خانه ادریس پیامبر صلىاللهعلیهوآله
و هر گرفتارى به آنجا آمده است و بین نماز مغرب و عشاء دو رکعت
نماز خوانده و دعا کرده، خداوند گرفتاریش را برطرف کرده است.
4 . وُ رُوِىَ أَنَّ مَسْجِدَ السَّهْلَةِ
حَدُّهُ اِلَى الرَّوْحَاءِ.
و روایت شده که مسجد سهله حد و اندازهى
آن تاروحاء بوده است.
5 . بالأسنَادِ اِلَى الصَّدُوقِ
عَنِ الصَّائِغِ عَنِ ابْنِزَکَرِیَّا الْقَطَّانِ عَنْ ابْنِحَبِیْبٍ عَنِ ابنِ
بُهْلُولٍ عَنْ أَبِیْهِ عَنِ ابن مِهْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ علیهالسلام قال:
اِذَا دَخَلْتَ الْکُوفَةَ فَأْتِ مَسْجِدَ السَّهْلَةِ فَصَلِّ فِیهِ و اسْأَلُ اللّهَ
حَاجَتَکَ لِدِینِکَ وَ دُنیَاکَ فِانَّ مَسْجِدَ السَّهْلَةِ بَیْتُ اِدْرِیسَ النَّبِىِّ
علیهالسلام الَّذِى کَانَ یَخِیطُ فِیهِ وَ
یُصَلِّى فِیهِ وَ مَنْ دَعَااللّهَ فِیهِ بما أَحَبَّ قَضَى لَهُ حَوَائِجَهُ وَ
رَفَعَهُ یَوْمَ الْقِیَامَةِ مَکانا عَلِیّا اِلَى دَرَجَةِ اِدْرِیسَ علیهالسلام وَ
أُجِیْرَ مِنْ مَکْروهِ الدُّنیَا وَ مَکایِدِ أَعْدائِهِ.
امام صادق علیهالسلام فرمودند:
هنگامى که وارد کوفه شدى به مسجد سهله برو و در آن نماز بخوان و خواستههاى دینى و
دنیایىات را از خداوند سبحان بخواه، زیرا مسجد سهله خانهى حضرت ادریس نبى علیهالسلام است
که در آن خیاطى مىکرد و نماز مىخواند، کسى که در آن مسجد، خدا را بخواند، خواستههایش
برآورده مىشود و خداوند در روز قیامت، مقام بزرگى همچون جایگاه حضرت ادریس علیهالسلامبه او
عنایت مىکند و از ناگوارىهاى دنیا و مکرهاى دشمنان مصون مىماند.
6 . أَبُوالْقَاسِم جَعْفَرُ بنُ
محمّدِ قُولَوَیْهِ(ره) عن أبیه عن سعدِ بن عبداللّه عن محمدبن عبداللّهالرَّازِى
عن الحُسَیْن بنِ سَیْفِبن عَمِیرَة عَنْ أَبیه سَیْفِ بْنِ عَمِیرَةَ عَن أبىبَکْرِ
الحَضْرَمِىِّ عَن أبىجَعْفَرِالباقر علیهالسلام قال:
قُلْتُ لَهُ أَىُّ الْبِقَاعِ أَفْضَلُ بَعْدَ حَرَمِ اللّهِ وَ حَرَمِ رَسُول اللّهِ
صلىاللهعلیهوآله؟ فَقَالَ: الْکُوفَةُ یَا أَبابَکْرٍ
هِىَ الزَّکِیَةُ الطَّاهِرَةُ فِیها قُبُورُ النَّبِیِّینَ الْمُرْسَلِیْنَ وَ غَیْرِ
الْمُرْسَلِینَ وَالأَوصِیاءَ الصَّادِقِیْنَ وَ فِیها مَسْجِدُ سُهَیْلٍ الَّذِى لَمْ
یَبْعَثِ اللّهُ نَبِّیا الاّ وَ قَدْ صَلَّى فِیهِ وَ فِیها یَظْهَرُ عَدْلُ اللّهِ
وَ فیها یکُونُ قائِمُهُ وَالْقَوَّامُ مِنْ بَعْدِهِ وَ هِىَ مَنازِلُ النَّبِیِّینَ
والْأَوْصِیاءِ والصَّالِحینَ.
ابىبکر حضرمى مىگوید: به امام
باقر علیهالسلام عرض کردم: کدام مکان بعد از حرم
خداوند و حرم پیامبرش از فضیلت بیشترى برخوردار است؟ حضرت فرمودند: اى ابابکر کوفه!
کوفه سرزمین پاکان است. در آنجا قبرهاى پیامبران مرسل و نا مرسل است و او صیاى صادق
الهى، و در آنجا مسجد سهیل (سهله) است، خداوند پیامبرى را مبعوث نکرده مگر اینکه در
آنجا نماز گزارده است و در آن مسجد عدل ظاهر مىشود و آنجا حکومت حضرت قائم علیهالسلاماست
و حکومت پس از حضرت در آنجاست و آنجا جایگاه انبیاء و أوصیاء و صالحان است.
7 . أبوالقاسم جعفر بن محمد عن أخیه
عَلِىُّ بن محمدٍ عن احمد بن ادریس عن عمران بن موسى الخَشَّابِ عَن علىّ بنِ حَسَّانَ
عَن مُحَمَّدِ عَبدالرحمن بنِ کثیرٍ عَن أبىعبداللّه علیهالسلام قال:
سَمِعْتُهُ یَقُولُ لِأَبى حَمْزَةَالُّثمالِىِّ: یا أَبَاحَمْزَةَ هَلْ شَهِدْتَ عَمِّى
لَیْلَةً خَرَجَ؟ قال: نعم، قال: فَهَلْ صَلَّى فى مَسْجِدِ سُهَیٌلٍ قَالَ وَ أَیْنَ
مَسْجِدُ سُهَیْلٍ! لَعَلَّکَ تَعْنِى مَسْجِدَ السَّهْلَةِ؟ قال: نَعَمْ قال: أَ مَا
اِنَّهُ لَوْ صَلَّى فِیْهِ رَکْعَتَینٍ ثُمَّ اسْتَجارَ باللّهِ لَأَجَارَهُ سَنَةً
فقال: أَبُو حَمْزَةَ بأَبى أَنْتَ و أُمِّى هَذا مَسْجِدُ السَّهْلَةِ؟ قالَ نَعَمْ
فِیْهِ بَیْتُ اِبراهِیمَالَّذِى کان یَخْرُجُ اِلَى الْعَمَاقِلَةِ و فیه بَیْتُ
اِدریسَ الَّذِى کان یَخِیْطُ فیهِ و فیه صَخْرَةٌ خَضْرَاءُ فِیها صُورَةُ جَمِیعِالنَّبیِّینَ
علیهمالسلام و تَحْتَ الصَّخْرَةِ الطِّیْنَةُ
الَّتى خَلَقَ اللّهُ مِنها النَّبییِّن...
.
ابنکثیر
از امام صادق علیهالسلام نقل مىکند: شنیدم حضرت به ابوحمزهى
ثمالى در ارتباط با مسجد سهله مىفرمایند: اى أبو حمزه! آیا عمویم (زید بن على علیهالسلام) را
در شبى که [بر علیه هشام] قیام نمود مشاهده کردى؟ ابو
حمزه گفت: بله، امام فرمودند: آیا در هنگام خروج در مسجد سهیل نماز به جاى آورد؟ ابو
حمزه عرض کرد: آیا مراد شما از مسجد سهیل همان مسجد سهله است؟ امام فرمودند: بله. اگر
عمویم به هنگام خروج دو رکعت نماز در این مسجد به جاى مىآورد و به خداوند پناه مىبرد
تا یک سال او را پناه داده و حفظ مىنمود، ابو حمزه عرض کرد: پدر و مادرم فداى شما!
آیا مسجد سهله این قدر با فضیلت است؟ امام علیهالسلامفرمودند:
بله، در این مسجد خانهى ابراهیم علیهالسلام است
از آنجا به سوى عماقله (قومىکه در زمان حضرت ابراهیم علیهالسلامدر جنوب
فلسطین زندگى مىکردند) حرکت کرد و خانهى حضرت ادریس علیهالسلاماست
که در آن خیاطى مىکرد. در این مسجد صخرهاى سبز رنگ وجود دارد که تصویر تمام پیامبران
در آن موجود است و در زیر آن صخره طینت و خاکى است که خداوند، پیامبران را از آن خلق
نموده است... .
8 . وَ رُوِىَ عَنِ الصَّادِقِ علیهالسلام أَنَّهُ
قَالَ: ما مِنْ مَکروب یأتى مَسْجِدَ السَّهْلَةِ فَیُصَلِّى فِیهِ رَکْعَتَیْنِ بَیْنَ
الْعِشَائَینِ وَ یَدْعُو اللّهُ تَعالى اِلاَّ فَرَّجَ اللّهُ کُرْبَهُ.
از امام صادق علیهالسلام روایت
شده که فرمودند: هر گرفتارى که به مسجد سهله بیاید و میان نماز مغرب و عشا دو رکعت
نماز به جاى آورد و دعا کند، خداوند متعال گرفتارى او را برطرف خواهد کرد.
9 . عبداللّه بن جعفر فى (قربالاِسناد) عن مُحَمَّدِ بْنِ خَالِدالطَّیَالِسىُّ
عَنِ الْعَلاَءِ بن رزین قال: قَالَ لى أَبُوعَبْدِاللّه علیهالسلام یُصَلِّى
فِى الْمَسْجِدِ الَّذِى عِنْدَکُمُ الَّذِى تُسَمُّونَهُ مَسْجِدَالسَّهْلَةِ وَ نَحْنُ
نُسَمِّیْهِ مَسْجِدَ الشِّرى قُلْتُ: اِنّى أُصَلِّى فِیْه جُعِلْتُ فِداَک. قَالَ:
إِئتِه فَاِنَّهُ لَمْ یَأْتِهِ مَکْرُوبٍ اِلاَّ فَرَّجَاللّهُ کُرْبَتَهُ أَو قَالَ:
قَضَى حَاجَتَهُ وَ فِیْهِ زَبْرَجَدَةٌ فِیها صُورَةٌ کُلِّ نَبِىِّ وَ کُلِّ وَصِىٍّ.
علاء بن رزین مىگوید امام صادق
علیهالسلامبه من فرمودند: آیا در مسجدى که
شما آن را سهله مىنامید و ما او را مسجد شرى مىنامیم، نماز مىخوانى؟ به امام عرض
کردم: من در آنجا نماز مىخوانم فدایت شوم. فرمود: به آنجا بروید که هیچ گرفتارى به
آنجا نیامده است مگر اینکه خداوند مشکل و گرفتارى او را حل کرده است یا امام فرمودند:
حاجت او را برآورده مىکند و در آن زبرجدى است که تمثال همه پیامبران و اوصیاء در آن
وجود دارد.
10 . و روى على بن الحسین علیهالسلام قَالَ:
مَن صَلَّى فِى مَسْجِدِ السَّهْلَةِ رَکْعَتَیْنِ زَادَه اللّهُ عَزَّوَجَلَّ فِى
عُمْرِهِ سَنَتَیْنِ.
امام سجاد علیهالسلام مىفرمایند:
کسى که در مسجد سهله دو رکعت نماز بگزارد خداوند عزّوجل دو سال به عمر او بیفزاید.
11 . و عن ابنبابویه عن محمد بن
على بن المفضل بن تمام عن احمد بن محمد بن عمار عن ابیه عن حمدان القلانسى عن محمد
بن جمهور عن مرازم بن عبداللّه بن أبىبصیر عن أبىعبداللّه علیهالسلام أنّه
قال: یَا أَبَامُحَمَّدٍ کَأَنِّى أَرَى نُزُولَ القَائِمِ فِى مَسْجِدِ السَّهْلَةِ
بِأَهْلِهِ وَ عَیَالِهِ قُلْتُ: یَکُونُ مَنْزِلَهُ قَالَ: نَعَمْ هُوَ مَنْزِلَ اِدریسَ
علیهالسلام وَ مَا بَعَثَ اللّهُ نَبِیّا
اِلاَّ وَ قَدْ صَلَّى فِیْهِ وَالْمُقِیْمُ فِیهِ کَالْمُقِیْمِ فِى فسْطَاطِ رَسُولِاللّهِ
صلىاللهعلیهوآله وَ مَا مِنْ مُؤْمِنٍ وَ لاَ مُؤْمِنَةٍ
وَ قَلْبُهُ یَحِنُّ اِلَیْهِ وَ مَا مِنْ یَوْمٍ وَ لاَ لَیْلَةٍ اِلاَّ وَالْمَلاَئِکَةُ
یَأوُونَ اِلَى هَذَا الْمَسْجِدِ یَعْبُدُونَ اللّهَ فِیهِ یَا أَبَآ مُحَمَّدٍ أَمَا
اِنِّى لَوْ کُنْتُ بِالْقُربِ مِنْکُمْ مَا صَلَّیْتُ صَلاَةً اِلاَّ فِیْهِ ثُمَّ
اِذَا قَامَ قَائِمُنَا انْتَقَمَاللّهُ لِرَسُولِهِ وَ لَنَا أَجْمَعِینَ.
ابىبصیر
مىگوید امام صادق علیهالسلام فرمودند: اى ابومحمد، گویا مىبینم
که حضرت قائم(عج) همراه با اهل و عیالش به مسجد سهله تشریففرما شده است. گفتم فدایت
شوم، آیا منزلش آنجاست؟ فرمودند: آرى، آنجا منزل ادریس علیهالسلام پیامبر
است و خداوند هیچ پیامبرى را مبعوث نکرد مگر اینکه در آن نماز خواند و کسى نیست مگر
اینکه قلب او مشتاق به این مسجد است و روز و شبى نیست مگر اینکه ملائکه به این مسجد
پناه مىآورند و خداوند را در آن عبادت مىکنند. اى أبو محمد! اگر من نزدیک آن مسجد
بودم هیچ نمازى نمىخواندم مگر در آن مسجد، و هنگامى که قائم ما قیام کند خداوند به
وسیلهى او انتقام همهى رسولش و انتقام ما را [از دشمنان ]خواهد گرفت.
. المناخ:
مبرک الأبل أى الموضع الذى تنام و تناخ فیه.
. الکافى، ج 3 ، ص 494 ، ح 1 / وسائلالشیعة، ج 5 ، ص 266 ، ح 6506 / من لایحضرهالفقیه، ج 1 ، ص 232 ، ح 697 ، به صورت
اختصار و مرسل نقل مىکند. / بحارالأنوار، ج 11 ، ص 57 .
. الکافى، ج 3 ، ص 495 ، ح 2 / وسائلالشیعة، ج 5 ، ص 267 ، ح 6507 / و فى التهذیب: محمد بن یحیى عن على بن الحسن بن فضال عن الحسین بن سَیفِ عن عثمانِ عن صالحٍ
بن أبىالأسود مثله، ج 3 ، ص
252 ، ح 12 ، سند شیخ طوسى به محمد بن یحیى در مشیخه این چنین است: و ما ذکرته عن محمد بن یحیى، العطار: فقد
رویته ـ بهذهالأسانید ـ عن محمد بن یعقوب، عن محمد بن یَحْیىَ العَطّار. و أخبرنى به ـ أَیضا ـ الحُسین بن
عبیداللّه و أبوالحسین، ابن أبىجید القمى جمیعا: عن احمدبن محمدبن یحیى عن أبیه
محمد بن یحیى العطّار. بحارالأنوار، ج 97 ، ص 439 / المزار، ص 13 .
. الکافى، ج 3 ، ص 495 ، ح 3 / وسائلالشیعة، ج 5 ، ص 267 ، ح 6508 / التهذیب، ج 3 ، ص 252 ، ح 13 . سند شیخ طوسى به محمد بن یحیى در روایت قبل ذکر شد /
بحارالأنوار، ج 97 ، ص 434 .
. همان / وسائلالشیعة، ج 5 ، ص 267 ، ح 6509 / محقق کتاب کافى در ذیل روایت از
علامه مجلسىره نقل مىکند که: الروحاء
الان غیر معروف والغرض أنّه کان اوسع مما هُوَ الآن، و فى مراصد الاصلاع: الروحاء
من الفرع ـ بضمالفاء ـ على نحو اربعین میلاً من المدینة.
. بحارالأنوار، ج 11 ، ص 280 و ح 97 ، ص 434 / مستدرکالوسائل، ج 3 ، ص 413 / قصص الأنبیاء، ص 80 .
. تهذیبالأحکام، ج 6 ، ص 31 ، ح 1 . سند شیخ طوسى در مشیخه به أبىالقاسم
جعفر بن محمد بن قولویه این چنین است: و
ما ذکرته عن أبىالقاسم، جعفر بن محمد بن قولویه: فقد أخبرنى به الشیخ
أبوعبداللّه والحسین بن عبیداللّه جمیعا عن جعفر بن محمد بن قولویه. / وسائلالشیعة، ج 5 ، ص 256 ، ح 6476 و ج 14 ، ص 360 ، ح 19388 .
. تهذیبالأحکام، ج 6 ، ص 38 ، ح 20 . سند شیخ به ابن قولویه در روایت قبل گذشت / وسائلالشیعة، ج 5 ، ص 265 ، ح 6504 / بحارالأنوار، ج 97 ، ص 436 .
. تهذیب الاحکام، ج 6 ، ص 38 ، ح 21 / وسائلالشیعة، ج 5 ، ص 266 ، ح 6505 / بحارالأنوار، ج 97 ، ص 440 / المزار، ص 14 .
. قربالاسناد، ص 74 / بحارالأنوار، ج 97 ، ص 437 / همین روایت را شیخ حرّ عاملى در وسائل از قربالاسناد نقل مىکند ولى با این تفاوت که نام دیگر مسجد را
«مَسْجِدَ الثَّرَى» ذکر مىکند. / وسائلالشیعة، ج 5 ، ص 268 ، ح 6510 .
. کتابالمزار، ص 14 / مستدرکالوسائل، ج 3 ، ص 417 ، ح 3906 / بحارالأنوار، ج 97 ، ص 436 .
. قصصالأنبیاء، ص 80 ، ح 63 / مستدرکالوسائل، ج 3 ، ص 414 / بحارالأنوار، ج 52 ، ص 317 .