نمایش صفحات

 

          1 . محمد بن یحیى عن احمد بن محمد عن على بن الحکم عن معاویة بن وهب قال: قُلْتُ لِأَبى‏عَبْدِاللّه‏ علیه‏السلام: هَلْ قَالَ رَسُولُ اللّه‏ِ صلى‏الله‏علیه‏و‏آله: مَا بَیْنَ بَیْتِى وَ مِنْبَرِى رَوْضَةٌ مِنْ رِیَاضِ‏الْجَنَّةِ فَقَالَ: نَعَمْ وَ قَالَ: بَیْتُ عَلِىٍّ وَ فَاطِمَةَ علیهاالسلام مَا بَیْنَ الْبَیْتِ‏الَّذِى فِیهِ النَّبِىُّ صلى‏الله‏علیه‏و‏آله اِلى الْبَابِ الَّذِى یُحَاذِى الزُّقَاقَ[1] اِلَى الْبَقِیعِ، قَالَ: فَلَوْ دَخَلْتَ مِنْ ذَلِکَ الْبَابِ وَالْحَائِطُ مَکَانَهُ أَصَاب مَنْلِبَکَ الأَیْسَرَ ثُمَّ سَمَّى سَائِرَ الْبُیُوتِ وَ قَالَ: قَالَ رَسُولِ‏اللّه‏ِ صلى‏الله‏علیه‏و‏آله: الصَّلاَةُ فِى مَسْجِدِى تَعْدِلُ أَلْفَ صَلاَةٍ فِى غَیْرِهِ اِلاَّ الْمَسْجِدَالْحَرَامَ فَهُوَ أَفْضَلُ.[2]

         معاویه بن وهب مى‏گوید: به امام صادق علیه‏السلامعرض کردم: آیا رسول خدا صلى‏الله‏علیه‏و‏آله فرمود که (فاصله) مابین خانه و منبرم باغى از باغ‏هاى بهشت است؟ امام علیه‏السلام فرمودند: بله، راوى مى‏گوید: امام فرمود: خانه على و فاطمه علیهماالسلام نیز مابین خانه پیامبر تا درى که محاذّى کوچه‏اى است که به بقیع مى‏رسد، و فرمود: اگر از این در داخل شوى، دیوار در سمت شانه چپ تو قرار خواهد گرفت و سپس بقیه خانه‏ها را نام بردند و فرمودند که رسول خدا صلى‏الله‏علیه‏و‏آلهفرمود: یک نماز در مسجد من معادل هزار نماز در غیر این مسجد است مگر مسجدالحرام که او بافضیلت‏تر است.

          2 . عن رسول اللّه‏ صلى‏الله‏علیه‏و‏آله فى وصیته لِأَبَاذَرٍّ[3] ـ فى حدیث ـ قال: یا أَبَاذَرٍّ صَلاَةٌ فِى مَسْجِدِى هَذَا تَعْدِلُ مِائَةَ أَلْفِ صَلاَةٍ فِى غَیْرِهِ مِنَ الْمَسَاجدِ الاَّ الْمَسْجِدَالْحَرَامَ و صَلاَةُ فِى‏الْمَسْجِدِالْحَرَامِ تَعْدِلُ مِائَةَ أَلَفِ صَلاةٍ فى غَیْرِهِ.[4]

          رسول خدا صلى‏الله‏علیه‏و‏آله در وصیت به اباذر فرمودند: اى ابوذر! یک نماز در مسجد من معادل یکصد هزار نماز در غیر این مسجد از مساجد دیگر است، مگر مسجدالحرام که یک نماز در مسجدالحرام معادل یکصد هزار نماز در غیر خودش است.

          3 . عدة من أصحابنا عن احمد بن محمد عن على بن الحکم عن أبى‏سلمة عن هارون بن خارجة قال: الصَّلاَةُ فِى مَسْجِدِالرَّسُولِ صلى‏الله‏علیه‏و‏آله تَعْدِلُ عَشْرَةَ آلاَفِ صَلاَةٍ.[5]

         نماز در مسجد پیامبر صلى‏الله‏علیه‏و‏آله معادل ده هزار نماز در (مساجد) دیگر است.

          4 . على بن ابراهیم عن أبیه و محمد بن اسماعیل عن الفضل بن شاذان عن ابى‏ابن‏عمیر و صفوان بن یحیى عن معاویة بن عمّار قال: قال أبوعبداللّه‏ علیه‏السلام: اِذَا فَرَغْتَ مِنَ الدُّعَاءِ عِنْدَ قَبْرِالنَّبِىِّ صلى‏الله‏علیه‏و‏آله فَائتِ الْمِنْبَرَ فَامْسَحْهُ بِیَدِکَ وَ خُذْ بِرُمَّانَتَیْهِ وَ هُمَا السُّفْلاَوَانِ وَامْسَحْ عَیْنَیْکَ وَ وَجْهَکَ بِهِ فَاِنَّهُ یُقَالُ اِنَّهُ شِفَاءُ الْعَیْنِ وَ قُمْ عِنْدَهُ فَاحْمَدِاللّه‏َ وَ أَثْنِ عَلَیْهِ وَسَلْ حَاجَتَکَ فَاِنَّ رَسُولَ اللّه‏ صلى‏الله‏علیه‏و‏آله قالَ: ما بَیْنَ مِنْبَرِى وَ بَیْتِى رَوْضَةٌ مِنْ رِیاضِ الْجَنَّةِ وَ مِنْبَرِى عَلَى تُرْعَةٍ مِنْ تُرَعِ الْجَنَّةِ وَالتُّرْعَةُ هَِى الْبَابُ الصَّغِیْرُ.[6] ثُمَّ تَأتِى مقام النبى صلى‏الله‏علیه‏و‏آله فَتُصَلّى  فیه ما بدا لک فَإذا دَخَلْتَ الْمَسْجِدَ فَصَّلِ على النَّبِىِّ صلى‏الله‏علیه‏و‏آله و اِذَا خَرَجْتَ فَاصْنَعْ مِثلَ ذَلِکَ وَ أَکْثِرْ مِنَ الصَّلاةِ فى مَسْجِدِ الرَّسُولِ صلى‏الله‏علیه‏و‏آله.[7]

         امام صادق علیه‏السلام مى‏فرماید: هنگامى که از دعا در نزد مرقد مطهر پیامبر صلى‏الله‏علیه‏و‏آله فارغ شدى، نزدیک منبر حضرت بیا و دو پایه آن را بگیر و بر چشمان و صورتت با دستى که بر پایه‏هاى منبر است دست بکش. که گفته مى‏شود: شفاى چشم است و در نزد منبر بایست، پس خدا را ستایش کن و بر او درود و ثنا بفرست و حاجتت را بخواه؛ همانا رسول خدا صلى‏الله‏علیه‏و‏آله فرمود: ما بین منبر و خانه‏ام باغى از باغ‏هاى بهشت است و منبرم بر درى از درهاى بهشت قرار گرفته است. سپس به مقام پیامبر صلى‏الله‏علیه‏و‏آلهمى‏آیى و در آن نماز مى‏خوانى آنچه بتوانى. پس هنگامى که داخل  مسجد مى‏شوى و همچنین هنگامى که خارج مى‏شوى بر پیامبر درود بفرست، و در این مسجد زیاد نماز بخوان.

          5 . محمد بن یحیى عن احمد بن محمد عن ابن‏فضال عن جمیل عن أبى‏بکر الحضرمى عن أبى‏عبداللّه‏ علیه‏السلام قَالَ: قَالَ رَسُولُ اللّه‏ِ صلى‏الله‏علیه‏و‏آله: مَا بَیْنَ بَیْتِى وَ مِنْبَرِى روضة مِنْ رِیاضِ‏الْجَنَّةِ وَ مِنْبَرِى عَلَى تُرْعَةٍ مِن تُرَعِ الْجَنَّةِ وَ قُوَائِمُ مِنْبَرى رُبَّتْ[8] فِى الْجَنَّةِ قَالَ: قُلْتُ هِىَ رَوْضَهُ‏الْیَوْمِ؟ قَالَ: نَعَمْ اِنَّهُ لَوْ کُشِفَ  الْغِطَاءُ لَرَأَیْتُمْ.[9]

         امام صادق علیه‏السلام فرمودند: پیامبر خدا صلى‏الله‏علیه‏و‏آله فرمود: ما بین خانه‏ام و منبرم باغى از باغ‏هاى بهشت است و منبرم بر درى از درهاى بهشت است و پایه‏هاى منبرم از بهشت بالا آمده است [همان‏گونه که در پاورقى آمده: گویا مقصود اینست که بهشت نیز همچون منبرم درجات دارد و پله به پله است]، راوى مى‏گوید عرض کردم: ما بین خانه و منبر امروز هم بوستان است؟ حضرت فرمود: آرى اگر پرده‏ها کنار مى‏رفت یقینا مى‏دیدید.

          6 . و روى أن زَیْنَ‏العابِدِینَ علیه‏السلام مَرَّ بِرَجُلٍ وَ هُوَ قَاعِدٌ عَلى بَابِ رَجُلٍ، فَقَالَ لَهُ: مَا یُقْعِدُکَ عَلَى بابِ هَذا الْمُتْرَفِ[10] الْجَبَّارِ؟ فَقالَ: الْبَلاءُ، قالَ: قُمْ فَأُرْشِدُکَ اِلى بَابٍ خَیْرٍ مِنْ بابِهِ وَ اِلى رَبٍّ خَیْرٍ لَکَ مِنْهُ فَأَخَذَ بِیَدِهِ حَتّى انْتَهى بِهِ اِلى الْمَسْجِدِ، مَسْجِدُ رَسُولِ‏اللّه‏ِ صلى‏الله‏علیه‏و‏آله، ثُمَّ قَالَ: اسْتَقْبِلِ‏الْقِبْلَةَ وَ صَلِّ رَکْعَتَیْنِ ثُمَّ ارْفَعْ یَدَیْکَ اِلَى اللّه‏ِ عَزَّوَجَلَّ فَأَثْنِ عَلَى اللّه‏ِ وَ صَلِّ عَلَى رَسُولِهِ صلى‏الله‏علیه‏و‏آله ثُمَّ ادْعُ بِآخِرِ الْحَشْرِ وَسِتَّ آیاتٍ مِنْ أَوَّلِ الْحَدِیْدِ وَ بِالْآیَتَیْنِ اللَّتَیْنِ فِى آلِ‏عِمْرانَ[11] ثُمَّ سَلِ‏اللّه‏َ سُبْحَانَهُ فَاِنَّکَ لاتَسْأَلُ شَیْئا الاَّ أَعْطَاکَ.[12]

         و روایت شده است که امام سجاد علیه‏السلام از کنار مردى که بر در خانه شخصى نشسته بود عبور مى‏کرد، پس فرمود: چه چیزى تو را بر در خانه این مرد خوشگذران و ستمگر نشانده است؟ جواب داد: بلاء (مشکلات و حاجت خواستن). امام فرمود: بلند شو که اکنون تو را به‏درى راهنمایى کنم که از در خانه او بهتر است و به صاحبى که براى تو از او بهتر است، پس دست او را گرفت تا به مسجد رسول خدا صلى‏الله‏علیه‏و‏آلهرسیدند، سپس فرمود: رو به قبله کن و دو رکعت نماز بگذار و دست‏هایت را به سوى خداوند متعال بردار و او را ثنا بگو و بر رسولش درود بفرست و با نام‏هایى که در پایان سوره حشر آمده و شش آیه از اول سوره حدید و دو آیه‏اى که در سوره آل‏عمران وارد شده، خداوند را بخوان و حاجتت را بخواه، پس بدان که تو هر چیزى را بخواهى به تو عطا مى‏فرماید.

          7 . سهل بن زیاد عن احمد بن محمد عن حماد بن عثمان عن جمیل بن دراج قال: سَمِعْتُ أَبَاعَبْدِاللّه‏ِ علیه‏السلامیَقُولُ: قَالَ رَسُولُ اللّه‏ِ صلى‏الله‏علیه‏و‏آله مَا بَیْنَ مِنْبَرِى وَ بُیُوتِى رَوضَةٌ مِنْ رِیَاضِ الْجَنَّةِ وَ مِنبَرِى عَلَى تُرْعَةٍ مِنْ تُرَعِ الْجَنَّةِ وَ صَلاَةٌ فِى مَسْجِدِى تَعْدِلُ أَلْفَ صَلاَةٍ فِیَما سِوَاهُ مِنَ الْمَسَاجِدِ الاَّ الْمَسْجِدَالْحَرَامَ. قَالَ جَمیلٌ قُلْتُ لَهُ: بیوت النَّبِىِّ وَ بَیْتُ عَلِىٍّ مِنْهَا؟ قَالَ: نَعَمْ وَ أَفْضَلُ.[13]

         جمیل بن دراج مى‏گوید: شنیدم امام صادق علیه‏السلاممى‏فرمود: رسول خدا صلى‏الله‏علیه‏و‏آله فرمودند: مابین منبر و خانه‏ام باغى از باغ‏هاى بهشت است و منبرم بر درى از درهاى بهشت قرار دارد و نماز در مسجد من معادل هزار نماز در غیر این مسجد از مساجد دیگر است مگر مسجدالحرام. جمیل مى‏گوید: به امام عرض کردم: آیا خانه پیامبر و على از مسجد است یعنى بخشى از مسجد پیامبر محسوب مى‏شود؟ امام علیه‏السلام فرمود: بله، و فضیلت آنها بیشتر است.

          8 . الحسین بن سعید عن صفوان و فضالة و ابن ابى‏عمیر عن جمیل بن دراج قال: سَأَلْتُ أَبَاعَبْدِاللّه‏ِ علیه‏السلام عَنْ مَسْجِدِ رَسُولِ اللّه‏ِ صلى‏الله‏علیه‏و‏آله کَمْ تَعْدِلُ الصَّلاَةُ فِیهِ؟ فَقَالَ: قَالَ رَسُولُ اللّه‏ِ صلى‏الله‏علیه‏و‏آله: صَلاةٌ فى مَسْجِدِى هَذَا أَفْضَلُ مِنْ أَلْفِ صَلاَةٍ فى غَیْرِهِ الاَّ الْمَسْجِدَ الْحَرَامِ.[14]

         از امام صادق علیه‏السلامسؤال کردم نماز در مسجد رسول خدا صلى‏الله‏علیه‏و‏آله با چه چیزى برابرى مى‏کند؟ فرمود: رسول خدا صلى‏الله‏علیه‏و‏آلهفرمود: نماز در مسجد من برتر از هزار نماز در غیر این مسجد است مگر در مسجدالحرام.

        9 . حدثنا الشیخ ابوجعفر محمد بن الحسن بن على الطوسى عن جماعة عن أبى‏المفضل عن أبوالعباس احمد بن محمد بن سعید عن محمد بن المفضل بن ابراهیم عن على بن حسان‏الواسطى عن عبدالرحمن بن کثیر عن جعفر بن محمد عن جده على بن الحسین علیهم‏السلام قال: لمّا اجمع الحسن بن على علیه‏السلامعلى صلح معاویة... فقام الحسن علیه‏السلام فخطب... وَ جَعَلَ الصَّلاةَ فِى مَسْجِدِ رَسُولِ اللّه‏ِ صلى‏الله‏علیه‏و‏آله بِأَلْفِ
صَلاَةٍ فِى سائِرِ الْمَساجِدِ اِلاَّ مَسْجِدَ خَلِیلهِ اِبْرَاهِیمَ
علیه‏السلام بِمَکَّةَ وَ ذلِکَ لِمَکانِ رَسُولِ‏اللّه‏ِ صلى‏الله‏علیه‏و‏آله بیْنَ رَبِّهِ...  .[15]

         امام سجاد علیه‏السلام مى‏فرماید: چون که [عمویم] امام مجتبى علیه‏السلام بر صلح با معاویه موافقت نمود، ایستاد و خطبه خواند [یکى از مطالبى که در آن خطبه فرمودند این بود که] و خداى متعال نماز در مسجد پیامبر را با هزار نماز در دیگر مساجد برابر قرار داده است ـ مگر در مسجدالحرام که مسجد خلیلش ابراهیم علیه‏السلام است‏ـ و این به سبب مقام رسول خدا صلى‏الله‏علیه‏و‏آله در نزد پروردگار است.

          10 . على بن ابراهیم عن أبیه عن حماد عن الحلبى عن أبى‏عبدِاللّه‏ِ علیه‏السلام قَالَ: اِذَا دَخَلْتَ‏الْمَسْجِدَ فَاِنِ اسْتَطَعْتَ أَنْ تُقِیْمَ ثَلاثَةَ أَیّامٍ الأَرْبَعاءَ وَالْخَمِیْسَ وَالْجُمُعَةَ فَصَلِّ مَا بَیْنَ الْقَبْرِ وَالْمِنْبَرِ یَوْمَ الْأَرْبِعَاءَ عِنْدَ الْأُسْطُوَانَةِ الَّتِى تَلِىَ الْقَبْرَ فَتَدْعُوا اللّه‏َ عِنْدَها وَ تَسْأَلُهُ کُلَّ حَاجَةٍ تُرِیْدُهَا فى آخِرَةٍ أَو دُنْیا وَالْیَوْمَ الثانِىَ عِنْدَ أُسْطُوَانَهِ‏التَّوْبَةِ وَ یَوْمَ الْجُمُعَةِ عِنْدَ مَقَامِ النَّبِىِّ صلى‏الله‏علیه‏و‏آلهمُقابِلَ الْأُسْطُوَانَةِ الْکَثِیْرَةِ الْخُلُوقِ فَتَدْعُواللّه‏َ عِنْدَهُنَّ لِکُلِّ حَاجَةٍ وَ تَصُومُ تِلکَ الثَّلاثَةَ الْأَیّامِ.[16]

         امام صادق علیه‏السلام مى‏فرماید: هنگامى که وارد مسجد [النبى صلى‏الله‏علیه‏و‏آله ]شدى، اگر مى‏توانى سه روز چهارشنبه و پنج‏شنبه و جمعه را در آنجا اقامت کن، و روز چهارشنبه میان قبر و منبر، کنار ستونى که نزدیک قبر است، نماز بگزار و در آنجا خدا را بخوان و همه حاجت دنیوى و أخروى که دارى از او طلب کن، در روز دوم کنار ستون توبه و روز جمعه نزدیک مقام پیامبر صلى‏الله‏علیه‏و‏آلهمقابل ستونى عطرآگین، پس در آنجا بخواه خداوند را و دعا کن براى هر حاجتى که دارى و در تمام این سه روز روزه بگیر.

 



[1].  الزُّقاق بالضم: الطریق و السبیل والسوق. روایات و نقل‏هاى تاریخى متعددى در ارتباط با زمین و نحوه ساخت مسجدالنبى صلى‏الله‏علیه‏و‏آله وارد شده است که از آنها صرفنظر مى‏کنیم.

[2] .  الکافى، ج 4 ، ص 555 ، ح 8 / التهذیب، ج 6 ، ص 8 ، ح 8 ، ایشان از شیخ کلینى نقل مى‏کند و استاد ایشان به کلینى در صفحه 59 ذکر شد. / وسائل‏الشیعة، ج 5 ، ص 279 ، ح 6543 / بحارالأنوار، ج 97 ، ص 193 .

 

[3] .  سند کامل این روایت در بحث «خرید و فروش در مسجد» ذکر شد.

[4] .  الأمالى‏الطوسى، ص 527 / بحارالأنوار، ج 80 ، ص 369 / وسائل‏الشیعة، ج 5 ، ص 272 / اعلام‏الدین، ص 192 /به همین مضمون در منابع اهل‏سنت وارد شده است. ر.ک: سنن ابن‏ماجة، ج 1 ، ص 451 .

[5] . الکافى، ج 4 ، ص 556 ، ح 11 و نظیر همین روایت‏است با سنددیگرى ح 12/ وسائل‏الشیعة، ج 5 ، ص 279 ، ح 6544 / بحارالأنوار، ج 97 ، ص 147 .

[6] . الترعة: الروضة و یقال الدرجة و قیل: الباب کما فى هذا الحدیث و کان الوجه فیه أنّ بالعبادة هناک یتیسر دخول الجنّة کما أنّ بالباب  تمکن من الدخول.

[7] .  الکافى، ج 4 ، ص 553 / التهذیب، ج 6 ، ص 7 ، ح 5 ، از کافى نقل مى‏کند و سند شیخ طوسى به شیخ کلینى در بحث صفحه 59 ذکر شد / وسائل‏الشیعة، ج 14 ، ص 345 ـ 344 ، ح 19358 / بحارالأنوار، ج 97 ، ص 151 .

[8] .  در مجمع‏البحرین مى‏فرماید: «قوائم منبرى صلى‏الله‏علیه‏و‏آله ربت فى‏الجنة» أى «نشأت و فى بعض النسخ» «رتب و کأَنَّ المراد: درجات فى الجنة یعلو علیها کما کان یعلو على‏المنبر». مجمع‏البحرین، ج 2 ، ص 139 ، و فى الحدائق الناظرة نقلاً عن الوافى: ربت أى نمت و ارتفعت.

 

[9] .  الکافى، ج 4 ، ص 554 ، ح 3 / وسائل‏الشیعة، ج 14 ، ص 345 ، ح 19359 / به همین مضمون در منابع روایى اهل‏سنت نیز روایت آمده است، صحیح‏البخارى، ج 2 ، ص 57 / سنن‏الترمذى، ج 5 ، ص 376 ، ح 4008 .

[10] .  المترف: الموسع علیه عیشه، العین، ج 8 ، ص 114 و المترف الذى قد أبْطَرَتْهُ النعمةُ وَسَعة العْیشِ. لسان‏العرب،  ج 9 ، ص 17 .

[11].  أقول لعلهما آیة شهداللّه‏ و آیه‏الملک مقصود دو آیه 18 و 26 آل عمران است، بحارالأنوار، ج 89 ، ص 272 .

[12] . الدعوات، ص 55 ، ح 138 / مستدرک‏الوسائل، ج 6، ص 317 ، ح 6900 / بحارالأنوار، ج 88 ، ص 375 و ج 89 ، ص 271 .

[13] .  الکافى، ج 4 ، ص 556 ، ح 10 / التهذیب، ج 6 ، ص 7 ، ح 6 ؛ از کافى نقل کرده و اسناد شیخ طوسى به شیخ کلینى در صفحه 59 ذکر شد / وسائل‏الشیعة، ج 5 ، ص 280 ، ح 6546 / بحارالأنوار، ج 97 ، ص 151 .

 

[14] .  التهذیب، ج 6 ، ص 15 ، ح 13 ؛ اسناد شیخ طوسى به حسین بن سعید در صفحه 73 ذکر شد. نظیر این روایت بااندک تفاوت در متن با سندهاى مختلفى در متون معتبر روایى ذکر شده است. ر.ک: وسائل‏الشیعة، ج 5 ، ص 281 ، احادیث 6550 تا 6554 .

[15] .  الأمالى‏الطوسى، ص 563 / بحارالأنوار، ج 10 ، ص 141 و ج 69 ، ص 153 .

[16] .  الکافى، ج 4 ، ص 558 ، ح 4 / وسائل‏الشیعة، ج 14 ، ص 351 ، ح 19370 / بحارالأنوار، ج 97 ، ص 147 .