1 . عِدَّةٌ من أصحابنا عن أحمد
بن محمد عن ابنفضّالِ عن الحسن بن الْجَهْم قالَ: سَأَلْتُ أبالحسنالرضا علیهالسلام عَنْ
أَفْضَلِ مَوْضِعٍ فِى الْمَسْجِدِ یُصَلَّى فِیهِ؟ قال: الْحَطِیمُ مَا بَیْنَالْحَجَرِ
وَ بَابِ الْبَیْتِ قُلْتُ: والّذى یَلِى ذلِکَ فى الْفَضْلِ؟ فَذَکَرَ أَنَّهُ عِنْدَ
مَقَامِ اِبْرَاهِیْمَ علیهالسلام قلت: ثُمَالَّذِى یَلِیهِ فِىالْفَضْلِ؟
قال: فى الْحِجْرِ قُلْتُ: ثُمَّ الّذى یَلِى ذلِکَ؟ قال: کُلَّمَا دَنَا مِنَ الْبَیْتِ.
حسن بن جهم مىگوید: از امام رضا
علیهالسلام درباره بهترین جایگاه مسجد که در
آن نماز گزارده شود سؤال کردم؟ فرمود: «حطیم» که بین حجرالأسود و در خانه کعبه است.
پرسیدم: پس از آن کجا؟ فرمود: در نزد مقام ابراهیم علیهالسلام. پرسیدم:
پس از آن کجا؟ فرمود: در حجر اسماعیل علیهالسلام؛ پرسیدم
پس از آن کجا؟ فرمود: هر قدر نزدیکتر به خود خانه (کعبه باشد) فضیلت آن بیشتر است.
2 . أَبُو عَلِىِّ الأَشْعَرِىُّ
عَنْ مُحَمَّدِ بنِ عَبْدِالْجَبَّارِ عَنْ صَفوان بن یحیى عن أَبى أَیُّوبَالْخَزَّازِ
عَنْ أَبِىعُبَیْدَةَ قَالَ قُلْتُ لِأَبى عبداللّه علیهالسلام: الصَّلاة
فى الْحَرَمِ سَوَاءٌ؟ فقالَ: یَا أَبَا عُبَیْدَةَ ماالصَّلاةُ فى الْمَسْجِدِالْحَرَامِ
کُلِّهِ سَوَاءً فَکَیفَ یَکُونُ فِى الْحَرَمِ کُلِّهِ سَوَاءً قُلْتُ: فَأَىُّ بقاعِهِ
أَفْضَلُ قَالَ: مَا بَیْنَالْبابِ اِلَىالْحَجَرِالْأَسْوَدِ.
ابوعبیده مىگوید به امام صادق علیهالسلام عرض
کردم: نماز در حرم (مسجدالحرام) در همه جا مساوى است؟ حضرت فرمود: چگونه ممکن است در
همه جا مساوى باشد! عرض کردم: پس کدام مکان نسبت به بقیه أفضل است؟ فرمود: بین در خانه
کعبه تا حجرالأسود.
3 . أَحمد بن محمدبن على بن الحکم
عن الْکَاهِلِىّ قال: کُنَّا عِنْدَ أَبىعَبْدِاللّه علیهالسلام فَقالَ:
أَکْثِرُوا مِنَ الصَّلاةِ وَالدُّعاءِ فِى
هذا الْمَسْجِدِ أَما اِنَّ بُکلِّ عَبْدٍ رِزْقا یُجَازُ اِلَیْهِ جَوْزا.
نزد امام صادق علیهالسلام بودیم
فرمود: زیاد نماز و دعا در این مسجد بخوانید و بدانید که براى هر بندهاى روزى اى است
که به طرف او خواهد آمد.
4 . احمد بن محمد عن على بن أبىسَلَمَةَ
عن هارون بن خَارِجَةَ عَن صامتٍ عَن أبىعبداللّه علیهالسلام عن آبائه
علیهالسلام قال: الصَّلاةُ فى الْمَسْجِدِالْحَرَامِ
تَعْدِلُ مِائَةَ أَلْفِ صَلاةٍ.
امام صادق علیهالسلام از
پدران بزرگوارش نقل مىکند که فرمودند: نماز در مسجدالحرام معادل یک صد هزار نماز [در جاى
دیگر] است.
5 . عِدَّةٌ مِن أَصحابنا عن سهل
بن زیادٍ عن أحمد بن مُحَمَّدِبنِ أَبىنَصْرٍ عَن أَبِىالْحَسَنِ علیهالسلام قالَ:
سَأَلْتُهُ عَنِ الرَّجُلِ یُصَلِّى فِى جَمَاعَةٍ فى مَنْزِلَةِ بمَکَّةَ أَفْضَلُ
أَو وَحْدَهُ فِى الْمَسجِدِالْحَرَامِ؟ فقالَ: وَحْدَهُ.
محمد بن ابىنصر مىگوید: از امام
رضا علیهالسلام پرسیدم درباره مردى که در خانهاش
در مکّه نماز را به جماعت مىخواند، آیا این بهتر و بافضیلتتر است یا اینکه نماز را
به صورت فرادا در مسجدالحرام بخواند؟ امام علیهالسلام فرمودند:
فرادا در مسجدالحرام بخواند.
6 . أبى (ره) عن على بن ابراهیم
عن أبیه عن على بن معبد عن الحسین بن خالد عن أبىالحسن الرّضا علیهالسلام عن
آبائه علیهالسلام قالَ: قال محمد بن عَلِىٍّ الباقر
علیهالسلام: صَلاَةٌ فِى الْمَسْجِدِ الْحَرَامِ
أَفْضَلُ مِنْ مِائَةِ أَلْفِ صَلاَةٍ فِى غَیْرِهِ مِنَ الْمَسَاجِدِ.
امام
رضا علیهالسلام از پدرانش نقل مىکند که امام باقر
علیهالسلامفرمود: یک نماز در مسجدالحرام برتر
از یکصد هزار نماز در غیر آن از مساجد دیگر است.
7 . و روى ابوحمزهالثمالِىُّ عَن
أَبىجَعْفَرٍ علیهالسلام أَنَّهُ قال: مَنْ صَلَّى فِى الْمَسْجِدِالْحَرَامِ
صَلاَةً مَکْتُوبَةً قَبِلَاللّهُ بِهَا
مِنْهُ کُلَّ صَلاَةٍ صَلَّاهَا مُنْذُ یَوْمَ وَجَبَتْ عَلَیْهِ الصَّلاةُ وَ کُلِّ
صَلاَةٍ یُصَلِّیهَا اِلَى أَنْ یَمُوتَ.
ابوحمزه ثمالى مىگوید: هر کس نماز
بگذارد در مسجدالحرام، نماز واجب، خداوند متعال به (برکت) آن نماز واجب قبول مىکند
هر نماز واجبى را که تا آن روز خوانده است و نیز هر نماز واجبى که بعد از آن مىخواند
تا هنگامى که بمیرد.
8 . و قَالَ رَسُولُ اللّهِ صلىاللهعلیهوآله: الصَّلاَةُ
فِى مَسْجِدِى کَأَلفِ صَلاَةٍ فِى غَیْرِهِ اِلاَّ الْمَسْجِدَ الْحَرَامَ فاِنَّ
الصَّلاَةَ فِى الْمَسْجِدِ الْحَرَامِ تَعْدِلُ أَلْفَ صَلاَةٍ فِى مَسْجِدِى.
پیامبر خدا صلىاللهعلیهوآله فرمود:
نماز در مسجد من مانند هزار نماز در غیر آن از مساجد دیگر است مگر مسجدالحرام. همانا
نماز در مسجدالحرام معادل هزار نماز در مسجد من است.
9 . الحسین بن سعید عن حمّادٍ عن
معاویة بن وهب عن أبىعبداللّه قالَ: قَالَ: رَسُولُاللّهِ صلىاللهعلیهوآله
الصَّلاَةُ فِى مَسْجِدى تَعْدِلُ أَلْفَ صَلاَةٍ فِى غَیْرِهِ
اِلاَّ الْمَسْجِدَالْحَرَامَ فاِنَّهُ أَفْضَلُ مِنهُ.
امام صادق علیهالسلاممىفرماید:
رسول خدا صلىاللهعلیهوآله فرمود: نماز در مسجد من معادل هزار
نماز در غیر مسجد من است مگر مسجدالحرام! همانا مسجدالحرام برتر از مسجد من است.
10 . أبى (ره) عن عبداللّه بن جعفر
عن هارون بن مسلم عن مسعدة بن صدقة عنالصادق علیهالسلام عن آبائه
علیهمالسلام قالَ: قالَ رسولُ اللّه صلىاللهعلیهوآله: صَلاَةٌ
فِى مَسْجِدِى تَعْدِلُ عِنْدَاللّهِ عَشَرَةَ آلاَفِ صَلاَةٍ فِى غَیْرِهِ مِنَ الْمَسَاجِدِ
اِلاَّ الْمَسْجِدَ الْحَرَامِ، فَاِنَّ الصَّلاَةَ فِیهِ تَعْدِلُ مِائَةَ أَلْفِ
صَلاَةٍ.
امام صادق علیهالسلام از
پدران بزرگوارش نقل مىکند که رسول خدا صلىاللهعلیهوآله فرمود:
نماز در مسجد من در نزد خداوند معادل ده هزار نماز در مساجد دیگر است مگر مسجدالحرام،
که نماز در آن معادل یکصد هزار نماز است.
11 . حدثنا ابى عن احمد بن ادریس
عن محمد بن احمد بن یحیى بن عمران الأشعرى عن محمد بن احمد عن الحسن بن على بن کیسان
عن موسى بن سلام قَالَ: اِعْتَمَرَ أَبُوالْحَسَنِالرِّضَا علیهالسلام فَلَمَّا
وَدَّعَ الْبَیْتَ وَ صَارَ اِلَى بَابَ الْحَنَّاطِینَ لِیَخْرُجَ مِنْهُ وَقَفَ فِى
صَحْنِ الْمَسْجِدِ فِى ظَهْرِ الْکَعْبَةِ ثُمَّ رَفَعَ یَدَیْهِ فَدَعَا ثُمَّ الْتَفَتَ
اِلَیْنَا فَقَالَ نِعْمَ الْمَطْلُوبُ بِهِالْحَاجَةُ اِلَیهِ الصَّلاَةُ فِیهِ أَفْضَلُ
مِنَ الصَّلاةِ فِى غَیْرِهِ بِسِتِّینَ سَنَةً أَو شهرا. فلَمَّا صَارَ عِنْدِالْبَابِ
قَالَ: اللَّهُمَّ اِنِّى خَرَجْتُ عَلَى أنْ لا اِلَه اِلاّ أَنْتَ.
موسى بن سلام مىگوید: امام رضا
علیهالسلامعمرهاش را انجام داد. پس چون خواست
وداع کند رفت به سمت در «حناطین» تا خارج
شود، ایستاد در صحن مسجد در پشت کعبه و دستهایش را بلند کرد و دعا نمود. سپس برگشت
به طرف ما و فرمود: خوب است انسان حاجتاش را در اینجا بخواهد. نماز در این جا برتر
از نماز در غیر این مکان است، به شصت سال یا ماه [ظاهرا
تردید از راوى است که امام علیهالسلام سال
فرمود یا ماه] پس چون به نزد در رسید فرمود: بار
خدایا من از خانه بیرون مىروم در حالى که شهادت مىدهم، خدایى جز تو نیست.
12 . عدة من أصحابنا عن احمد بن
محمد عن الحسین بن سعید عن فضالة بن ایوب عن أبان عن زرارة قال: سَأَلْتُهُ عَنِ الرَّجُلِ
یُصَلِّى بِمَکَّةَ یَجْعَلُ الْمَقَامَ خَلْفَ ظَهْرِهِ وَ هُوَ مُسْتَقْبِلُ الْقِبْلَةِ
فَقَالَ: لاَبَأسَ یُصَلِّى حَیْثُ شَاءَ مِنَ الْمَسْجِدِ بَیْنَ یَدَىِ الْمَقَامِ
أَو خَلْفَه وَ أَفْضَلُهُ الْحَطِیمُ وَالْحِجْرُ وَ عِنْدَالْمَقَامِ وَالْحَطِیْمُ
حِذَاءَ الْبَابِ.
زراره مىگوید: سؤال کردم از امام
علیهالسلام درباره مردى که در مکه نماز مىگذارد
و مقام حضرت ابراهیم علیهالسلام را پشت سرش قرار مىدهد در حالى
که رو به قبله است؟ فرمود: اشکالى ندارد، در هر نقطه از مسجد که خواست نماز بگذارد
چه مقام مقابل او باشد و چه پشت سر او، ولى برترین جاى مسجد (حطیم) است که مقابل درِ
کعبه است و حجر اسماعیل و نزد مقام حضرت ابراهیم علیهالسلام.
13 . محمد بن یحیى و غیره عن احمد
بن محمد عن العباس بن معروف عن على بن مهزیار عن الحسین بن سعید عن ابراهیم بن أبىالبلاد،
عن أبىبلال المکى قال: رَأَیْتُ أَبَاعَبْدِاللّهِ علیهالسلام طَافَ
بِالْبَیْتِ ثُمَّ صَلَّى فِیَما بَیْنَ الْبَابِ
وَالْحَجَرِالأَسْوَدِ رَکَعَتَیْنِ فَقُلْتُ لَهُ مَا رَأَیْتُ أَحَدا مِنْکُمْ صَلَّى
فِى هَذَا الْمَوْضِعِ فَقَالَ: هَذَا الْمَکَانُ الَّذِى تِیبَ عَلَى آَدَمَ فِیهِ.
أبوبلال مکى مىگوید: امام صادق
علیهالسلام را دیدم که دور خانه [کعبه] طواف
کردند، سپس دو رکعت نماز مابین درِ خانه و حجرالأسود به جا آوردند. به حضرت عرض کردم:
ندیدم کسى از شما را که در این مکان نماز بگزارد؟ پس فرمود: این مکانى است که حضرت
آدم علیهالسلام در اینجا توبه داده شد.
14 . عدة من أصحابنا عن احمد بن
محمد عن الحسین بن سعید عن ابراهیم بن أبىالبلاد عن أبىبلال المَکِّى قَالَ: رَأَیْتُ
أَبَاعَبْدِاللّهِ علیهالسلام: دَخَلَ الْحِجْرَ مِنْ نَاحِیَةِ
الْبَابِ فَقَامَ یُصَلِّى عَلَى قَدْرِ ذِرَأَعیْنِ مِنَ الْبَیْتِ. فَقُلْتُ لَهُ
مَا رَأَیْتُ أَحَدا مِنْ أَهْلِ بَیْتکَ یُصَلِّى بِحِیَالِ الْمِیزَابِ فَقَالَ هَذَا
مُصَلَّى شَبَّرَ وَ شَبِیرٍ ابْنَىْ هَارُونَ.
ابوبلال مکى مىگوید: امام صادق
علیهالسلام را دیدم که از طرف در خانه وارد
حجر اسماعیل شد. پس ایستاد ـ به اندازهاى که دو زرع (به اندازه جاى نماز گزاردن یک
نفر) بیشتر فاصله با خانه خدا نداشت ـ و نماز گزارد، به امام علیهالسلام عرض
کردم: ندیدهام احدى از اهل بیت تو را که در این مکان ـ محدوده میزاب یا ناودان طلاـ
نماز بگزارد؟ حضرت فرمود: این مکان جایگاه نماز شبّر و شبیر فرزندان حضرت هارون علیهالسلام است.
15 . ابوعلى الأشعرى عن محمد بن
عبدالجبار عن ابنفضال عن ثعلبة عن معاویةٍ قال: سَأَلْتُ أَباعَبداللّه علیهالسلام عَنِ
الْحَطِیمَ فقال: هُوَ مَا بَیْنَ الْحَجَرِالْأَسْوَدِ وَ بَیْنَ الْبَابِ وَ سَأَلْتُهُ
لِمَ سُمِّىَ الْحَطِیمَ فَقَالَ: لِأَنَّ النَّاسَ یَحْطِمُ بَعْضُهُمْ بَعضا هُنَاکَ.
معاویة بن عمار مىگوید: از امام
صادق علیهالسلام درباره حطیم سؤال کردم؟ فرمود:
فاصله بین حجرالاسود و در خانه کعبه، حطیم است. سؤال کردم: چرا به حطیم نامگذارى شده
است؟ فرمود: براى اینکه در این مکان بعضى از مردم مزاحم بعضى دیگر مىشوند به جهت ازدحام
زیاد و برخى زیر دست و پا له مىشوند.
16 . وَ قَالَ الصادِقُ علیهالسلام: اِنْ
تَهَیَّأَ لَکَ أَنْ تُصَلِّى صَلَوَاتِکَ کُلَّهَا الْفَرَائِضَ وَ غَیْرَهَا عِنْدَالْحَطِیْمِ
فَافْعَلْ فَاِنَّهُ أَفْضَلُ عَلَى وَجْهِالأَرضِ.
امام صادق علیهالسلام مىفرماید:
اگر آماده شد براى تو که تمامى نمازهایت ـ واجب و مستحب ـ را در نزد حطیم بخوانى پس
این کار را انجام بده که این مکان برترین نقطه بر روى زمین است.
17 . محمد بن ادریس فى آخر (السرائر)
نقلاً من کتاب (مسائلالرجال) روایة أحمد بن محمد الجوهرى و عبداللّه بن جعفر الحمیرى
جمیعا عن داود الصرمى، (عن بشر بن بشّار) قال: سَأَلْتُهُ یَعْنِى عَلِىَبنَ مُحَمَّدٍ
علیهالسلام عَنِ الصَّلاَةِ بِمَکَّةَ فِى
أَىِّ مَوْضِعٍ أَفْضَلُ فَقَالَ: عِنْدَ مَقَامِ اِبْرَاهِیمَالْأَوَّلِ فِاِنَّهُ
مَقامُ اِبْرَاهِیمَ وَ اِسْمَاعِیلَ وَ مُحَمَّدٍ (علیهمالسلام).
از امام على علیهالسلامپرسیدم:
نماز در چه مکانى از مکّه با فضیلتتر است؟ فرمود: در نزد مقام ابراهیم اول که جایگاه
حضرت ابراهیم علیهالسلام و حضرت اسماعیل علیهالسلام و حضرت
محمد صلىاللهعلیهوآله است.
صاحب وسائل
(ره) در ذیل روایت مىفرماید: مقام ابراهیم اول نزد حطیم است. یعنى فاصله بین در کعبه
و سنگ حجرالأسود.
18 . محمد بن الحسین عن الحسن بن
على عن یونس بن یعقوب قال: قُلْتُ لِأَبىعبداللّه علیهالسلام: اِنِّى
کُنْتُ أُصَلِّى فِى الْحِجْرِ فَقَالَ لِى رَجُلٌ: لاتُصَلِّ الْمَکْتُوبَةَ فِى هَذَا
الْمَوْضِعِ فاِنَّ فِى الْحِجْرِ مِنَ الْبَیْتِ فَقَالَ: کَذَبَ صَلِّ فِیْهِ حَیْثُ
شِئْتَ.
یونس بن یعقوب مىگوید: به امام
صادق علیهالسلام عرض کردم: من در حجر اسماعیل نماز
مىخواندم که مردى به من گفت: نماز واجب را در این مکان نخوان، زیرا بخشى از حجر اسماعیل
جزء خانه کعبه است! امام علیهالسلامفرمود، دروغ گفته است. در هر نقطه
از حجر که خواستى مىتوانى نماز بگزارى.
19 . محمد بن یحیى عن احمد بن محمد
عن الحسین بن سعید عن فضالة بن أیوب عن معاویة بن عمار قال: سَأَلْتُ أَبَاعَبْدِاللّه
علیهالسلام: عَنِ الْحِجْرِ أَمِنَ الْبَیْتِ
هُوَ فِیْهِ شَىءٌ مِنَ الْبَیْتِ فَقَالَ: لاَ وَ لاَ قُلاَمَةُ ظُفُرٍ وَلَکِنْ
اِسْمَاعِیلُ دَفَنَ أُمَّهُ فِیْهِ فَکَرِهَ أَنْ تُوطَأَ فَحَجَّرَ عَلَیْهِ حِجْرا
وَ فِیهِ قُبُورُ أَنْبِیَاءَ.
معاویه بن عمار مىگوید: از امام
صادق علیهالسلام سؤال کردم: آیا حجر اسماعیل جزء
خانه کعبه است یا بخشى از آن جزء کعبه است؟ فرمود: خیر، حتى به اندازه ناخنى که مىگیرند
جزء کعبه نیست. و لکن حضرت اسماعیل علیهالسلام مادرش
را در حجر دفن کرد لذا کراهت داشت بر آن پا بگذارد و داخل آن شود. پس سنگى بر روى حجر
کشید و در آن حجر قبور پیامبران است.
20 . محمد بن الحسن الصفار عن محمد
بن الحسین عن الحسن بن حماد بن عدیس عن عمران بن حمان قال: قُلْتُ لِأَبِى الْحَسَنِ
علیهالسلام: أَقْصُرُ فِى الْمَسْجِدِالْحَرَامِ
أَو أُتِمُّ قَالَ: اِنْ قَصَرْتَ فَلَکَ وَ اِنْ أَتْمَمَتَ فَهُوَ خَیْرٌ وَ زِیَادَةُ
الْخَیْرِ خَیْرٌ.
عمران مىگوید: به امام کاظم علیهالسلام عرض
کردم: نماز را در مسجدالحرام شکسته بخوانم یا تمام؟ فرمود: مىتوانى شکسته بخوانى،
اما اگر تمام بخوانى بهتر است و زیادت در کار خیر نیکوست.
21 . محمد بن یحیى عن محمد بن احمد
عن الحسین بن على بن مروان عن عدة من اصحابنا عن أبىحمزة الثمالى قال: قُلْتُ لِأَبِى
جَعْفَرٍ علیهالسلام فِى الْمَسْجِدِالْحَرَامِ لِأَىِّ
شَیىءٍ سَمَّاهُ اللّهُ الْعَتِیقَ فَقالَ: اِنَّهُ لَیْسَ مِنْ بَیْتٍ وَضَعَهُ
اللّهُ عَلَى وَجْهِ الْأَرْضِ اِلاَّ لَهُ رَبٌّ وَ سُکَّانٌ یَسْکُنُونَهُ غَیْرِ
هَذَا الْبَیْتَ فَانَّهُ لاَ رَبَّ لَهُ اِلاَّ اللّهُ عَزَّوَجَلَّ وَ هُوَ الْحُرُّ
ثُمَّ قَالَ: اِنَّ اللّهَ عَزَّوَجَلَّ خَلَقَهُ قَبْلَ الْأَرضِ ثُمَّ خَلَقَ الأَرضَ
مِنْ بَعْدِهِ فَدَحَاها من تَحْتِهِ.
ابوحمزه
ثمالى مىگوید: در مسجدالحرام به امام باقر علیهالسلام عرض
کردم: چرا خداوند این مسجد را عتیق نام نهاده است؟ پس فرمود: هیچ خانهاى را خداوند
بر روى زمین ایجاد نکرد مگر اینکه براى او صاحبان و ساکنانى است که در آن به سر مىبرند
مگر این خانه را که هیچ صاحبى غیر از خداوند (عزّوجل) ندارد و این خانه آزاد است. پس
فرمود: خداوند این خانه را قبل از آفرینش زمین خلق کرده سپس زمین را خلق، و از زیر
آن خانه گسترش داد.
. الکافى، ج 4 ، ص 525 ، ح 1 و نظیر این روایت حدیث 9 است / وسائلالشیعة، ج 5 ، ص 273، ح 6527 / به همین مضمون با تفاوت در متن: المحاسن، ج 1 ، ص 91 / ثوابالأعمال، ص 204 .
. الکافى، ج 4 ، ص 525 ، ح 2 / وسائلالشیعة، ج 5 ، ص 274 ، ح 6530 .
. الکافى، ج 4 ، ص 526 ، ح 4 / و فى الوسائل فى آخرالحدیث: یحاز
الیه حوزا، ج 5 ، ص 272 ، ح 6524. [یُجَازُ اِلَیْهِ جَوْزا أى یجمع و یساق و یحتمل أن یکون الغرض أن الدعاء
والصلاة فیه یصیر سببا لمزید الرزق].
. الکافى، ج 4 ، ص 526 ، ح 5 / و روى على بن
ابراهیم عن أبیه عن النوفلى عن السّکونى مثله، همان ، ح 6 / وسائلالشیعة، ج 5 ، ص 272 ، ح 6522 و 6523 .
. الکافى، ج 4 ، ص 527 ، ح 11 / وسائلالشیعة، ج 5 ، ص 239 ، ح 6439 .
. ثوابالأعمال، ص 30 ـ 29 / وسائلالشیعة، ج 5 ، ص 271 ، ح 6519 / بحارالأنوار، ج 96، ص 241.
. من لایحضرهالفقیه، ج 1 ، ص 228 ، ح 681 / ایشان در ج 2 من لایحضرهالفقیه همین روایت را به صورت مرسل نقل مىکند ولى در نقل مرسل
«الصلاةً واحدةً» مىفرماید، ج 2 ، ص 209 ، ح 2171 / وسائلالشیعة، ج 5 ، ص 270 ، ح 6516 .
. من لایحضرهالفقیه، ج 1 ، ص 228 ، ح 682 / و فى التهذیب: الحسین بن سعید عن معاویة بن عمار عن أبىعبداللّه علیهالسلامـ فىالحدیث ـ
مثله، ج 6 ، ص 14 ، ح 10 / وسائلالشیعة، ج 5 ، ص 271 ، ح 6518 .
. التهذیب، ج 6 ، ص 15 ، ح 11 / و فى روایة آخر: الحسین بن سعید عن صفوان عن اسحاق بن عمار عن ابىعبداللّه علیهالسلام قال: قال رسولُ اللّه مثله، الاَّ أَنَّهُ قال:
فَاِنَّهَا خیرٌ مِن أَلْفِ صَلاَةٍ، همان ح 17 / و فى روایة: الحسین بن سعید عن صفوان و فضالة و ابن ابىعمیر عن جمیل بن دراج قال سألت
أباعبداللّه... مثله الاّ أنّه قال: الاّ المسجد الحرام، همان، ح 13 / هر دو
روایت در وسائلالشیعة، ج 5 ، ص 280 ، ح 6547 و 6548 .
. ثوابالأعمال، ص 30 / وسائلالشیعة، ج 5 ، ص 271 ، ح 6520 .
. عیون أخبارالرضا علیهالسلام، ج 2 ، ص 17 / وسائلالشیعة، ج 5 ، ص 271 ، ح 6521 / بحارالأنوار، ج 96 ، ص 370 .
. در «حناطین» درى از درهاى صحن
مسجدالحرام است که در زمان بنىامیه به مسجد اضافه شده است.
. الکافى، ج 4 ، ص 526 ، ح 9 / وسائلالشیعة، ج 5 ، ص 273 ، ح 6526 .
. الکافى، ج 4 ، ص 194 ، ح 5 / وسائلالشیعة، ج 5 ، ص 273 و ج 13، ص 426، ح 18121 / بحارالأنوار، ج 11 ، ص 196 .
. الکافى، ج 4 ، ص 214 ، ح 9 / وسائلالشیعة، ج 5 ، ص 274 ، ح 6529 / بحارالأنوار، ج 13 ، ص 11 .
. الکافى، ج 4 ، ص 527 ، ح 12 / التهذیب، ج 5 ، ص 451 ، ح 221 / وسائلالشیعة، ج 5 ، ص 274 ، ح 6531 / عللالشرائع،
ج 2 ، ص 400 : حدثنى ابى ره عن سعد بن عبداللّه عن احمد بن
محمد بن عیسى عن الحسن بن على بن فضال عن ثعلبة بن میمون عن معاویة بن عمار مثله /
بحارالأنوار، ج 96 ، ص 229 .
. من لایحضرهالفقیه، ج 2 ، ص 209 ، ح 2170 / وسائلالشیعة، ج 5 ، ص 275 ، ح 6532 / بحارالأنوار، ج 96 ، ص 231 .
. وسائلالشیعة، ج 5 ، ص 275 ، ح 6533 / روایت فوق در مستطرفات السرائر به این شکل آمده است: و من مسائل داود الصرمى قال و سألته عن
الصلاة بمکّة فى أى موضع أفضل فقال عند مقام ابراهیم الأول فانّه مقام ابراهیم و
اسماعیل و محمد صلىاللهعلیهوآله ص 582 / بحارالأنوار، ج 96 ، ص 231 .
. التهذیب، ج 5 ، ص 474 ، ح 316 : سند شیخ در
مشیخه به محمدبنالحسین این چنین است: و
ما ذکرته عن ابىجعفر محمد بن على بن الحسین فقد اخبرنى الشیخ أبوعبداللّه، محمد
بن محمد بن النعمان، عنه / وسائلالشیعة، ج 5 ، ص 276 ، ح 6534 .
. الکافى، ج 4 ، ص 210 / التهذیب، ج 5 ، ص 469 ، ح 289 ، محمد بن الحسین عن الحسین بن على بن فضال و
عبداللّه الحجال عن ثعلبة بن میمون عن زرارة عن ابىعبداللّه علیهالسلام مثله الى قوله: و لا قُلاَمَةُ ظُفُرٍ / وسائلالشیعة، ج 5، ص 276، ح 6535 / بحارالأنوار، ج 12 ، ص 117 .
. التهذیب، ج 5 ، ص 430 ، ح 139 / استبصار، ج 2 ، ص 334 ، ح 19 . اسناد شیخ طوسى به محمد بن حسن
الصفار در صفحه 136 ذکر شد / وسائل الشیعة، ج 8 ، ص 526 ، ح 11353 .
. الکافى، ج 4 ، ص 189 ، ح 5 / وسائلالشیعة، ج 13 ، ص 240 ، ح 17643 / در عللالشرایع با اندک تفاوت با این سند نقل شده است: محمد بن الحسن بن احمد بن الولید عن محمد بن یحیى العطار و احمد ابن ادریس
عن محمد بن احمد عن یحیى بن عمران الأشعرى عن الحسن بن على عن مروان بن مسلم عن
أبىحمزة الثمالى / بحارالأنوار، ج 96 ، ص 58 .