1 . و سَأَلَ عُبَیْدُاللّهِبْنُ
عَلِىِّ الحَلَبِى ـ و فى حدیث ـ أنّه قال لأبى عبدِاللّه علیهالسلام: فَیَصْلَحُ
الْمَکَانُ الَّذِى کَانَ حَشّا زَمانَا أَنْ یُنَظَّفَ، وَ یُتَّخَذَ مَسْجِدا؟ قال:
نَعَم، اِذَا أُلْقِىَ عَلَیْهِ مِنَالتُّرابِ مَا یُوارِیدِ فَاِنَّ ذلِکَ یُنَظِّفُهُ
وَ یَطُهِّرُهُ.
عبیداللّه حلبى نقل مىکند: به
امام صادق علیهالسلام عرض شد: آیا مکانى که مدت طولانى
دستشویى بوده را مىتوان پس از نظافت؛ مسجد قرار داد؟ فرمود: بله، هنگامى که خاک بر
او ریخته شود و آن را بپوشاند؛ خاک آن را نظافت و پاک مىگرداند.
2 . و سئل أبوالحسن الأوّل علیهالسلام عَنْ
بَیْتٍ قَدْ کَانَ حَشّا زَمَانا، هَلْ یَصْلُحُ أَنْ یُجْعَلَ مَسْجِدا؟ فَقالَ: اِذَا
نُظِّفَ وَ أُصْلِحَ فَلاَ بَأْسَ.
از امام کاظم علیهالسلام از
خانهاى که دستشویى بوده سؤال شد که: آیا مىتوان آن را مسجد قرار داد؟ فرمود: اگر
نظافت و اصلاح شود اشکالى ندارد.
3 . على بن محمّد عن سهل بن زیاد
عن أحمد بن محمد بن أبىنصر، عن أبان بن عثمان، عن أبىالجارود ـ فى حدیث ـ قال: سَأَلْتُ
أَبَاعَبْدِاللّهِ علیهالسلام عَنِ الْمَکانِ یَکُونُ خَبِیْثا
[حَشّا] ثُمَّ یُنَظَّفُو یُجْعَلُ مَسْجدا؟ قَالَ: یُطْرَحُ
عَلَیْهِ مِنَ التُّرابِ حَتّى یُوَارِیَهُ، فَهُوَ أَطْهَرُ. أبىجارود مىگوید: از امام صادق
علیهالسلاماز مکانى که دستشویى بود سؤال کردم
که پس از نظافت مىتوان آن را مسجد قرار داد؟ فرمود: خاک بر او بریزید تا آن را بپوشاند.
چرا که خاک پاککننده است.
4 . محمد بن على بن محبوب عن محمد
بن الحسین عن الحسن بن على بن فضّال عن ثعلبة بن میمون عن محمد بن مضارب [مصادف] عن أبىعبداللّه علیهالسلام قال:
لاَ بَأْسَ بِأَنْ یُجْعَلَ عَلَى الْعَذِرَةِ مَسْجِدا.
محمد بن مضارب مىگوید: امام صادق
علیهالسلام فرمود: اشکالى ندارد که بر عذره
انسان [پس از محو یا نابودى ]مسجد
قرار داده شود.
5 . عبداللّه بن الحسن عن جدّه
على بن جعفر عن أخیه موسى بن جعفر علیهالسلام قال:
سَأَلْتُهُ عَنْ بَیْتٍ کَانَ حَشَّا زَمَانا، هَلْ یَصْلُحُ أَنْ یَجْعَلَ مَسْجِدا؟
قال: إذَا نُظِّفَ وَ أَصَلَحَ فَلا بَأس.
على بن جعفر مىگوید از برادرم امام
کاظم علیهالسلام از خانهاى که مدت طولانى دستشویى
بوده پرسیدم: آیا صلاح است که مسجد قرار داده شود؟ فرمود: اگر نظافت شود و اصلاح شود
ـ کارى شود که اثر دستشویى از بین برود و بوى آن قطع گردد ـ اشکالى ندارد.
6 . محمد بن على بن محبوب عن العباس
عن صفوان عن القاسم بن محمد عن سلیمان مَولَى طِرْبالٍ عن عبیدة بن زرارة قال سمعت
أباعبداللّه علیهالسلام یَقُولُ: الأرضُ کُلُّها مَسْجِدٌ
الاّ بِئرَ غائِطٍ أَو مَقْبَرَةً.
عبیدة بن زراره مىگوید: شنیدم امام
صادق علیهالسلام مىفرمود: در همه زمین مگر دستشویى
و قبرستانها مىتوان مسجد بنا نمود.
7 .
عن سعد، عن أبىجعفر عن أبیه: (عن عبداللّه بن المغیرة) عن عبداللّه
بن سنان فى حدیث ـ قال: سَأَلْتُ أَباعَبْدِاللّه
علیهالسلام: عَنِ المَکانِ یَکُونُ حَشَّا
زَمَانا فَیُنَظَّفُ، وَ یُتَّخَذُ مَسْجِدا؟ فَقَالَ: أَلْقِ عَلَیْهِ مِنَ التُّرابِ
حَتّى یَتَوارَى فَاِنَّ ذَلِکَ یُطَهِّرُهُ انْ شَاءَ اللّهُ.
عبداللّه بن سنان مىگوید: از امام
صادق علیهالسلام در مورد مکانى که مدت زمان طولانى
دستشویى بوده، سؤال کردم که آیا مىتوان آن را نظافت نمود و مسجد قرار داد؟ امام علیهالسلام فرمود:
آن قدر خاک بریزید که نجاسات آن پوشیده شود که این کار زمین را تطهیر خواهد کرد. انشاءاللّه.
8 . عن سعد بن عبداللّه عن هارونبن
مسلم عن مسعدهبن صدقهالرَّبَعِىِّ عن جعفربن محمد صلىاللهعلیهوآله قالَ
سُئِلَ: أَیَصْلُحُ مَکَانٌ حَشٌّ أَنْ یُتَّخَذَ مَسْجِدا؟ فَقالَ: اِذَا أُلْقِى
عَلَیْهِ مِنَالتُّرابِ مَا یُوَارِى ذَلِکَ وَ یَقْطَعُ رِیحَهُ فَلا بَأَسَ، وَ
ذَلِکَ لَأَنَّ التُّرابِ طهورٌ (یُطَهِّرُهُ) و به
مَضَتِ السُنَّةُ.
مسعده بن صدقه مىگوید از امام صادق
علیهالسلام سؤال شد: آیا مىتوان مکان دستشویى
را به مسجد تبدیل کرد؟ امام علیهالسلام فرمود:
اگر به قدرى خاک روى نجاسات بریزند که پوشیده و بوى آن قطع شود مانعى ندارد چون خاک
آن نجاسات را تطهیر مىکند و سنت پیامبر صلىاللهعلیهوآله نیز
اینگونه بوده است.
9 . عدة من أصحابنا عن احمد بن محمد
عن عثمان بن عیسى عن سماعة قال: سَأَلْتُهُ عَنْ زِیَارَةِ الْقُبُورِ وَ بِنَاءِ الْمَساجِدِ
فِیها فقال: أَمَّا زِیَارَةُ الْقُبُور فَلاَبأسَ بِها و لاتُبْنَى عِنْدَهَا الْمَسَاجِدُ.
سماعة بن مهران مىگوید از امام
علیهالسلام درباره زیارت قبور و ساختن مسجد
در قبرستان سؤال کردم؟ فرمود: زیارت قبور مانعى ندارد ولى نباید در قبرستان مسجد ساخته
شود.
10 . حدثنا محمد بن موسى المتوکل
عن على بن ابراهیم عن أبیه عن حماد بن حریز عن زرارة عن ابىجعفر علیهالسلام قال
رسول اللّه صلىاللهعلیهوآله: لا تَتَّخُذُوا قَبْرِى قِبْلَةً
وَ لاَ مَسْجِدا فانَّ اللّهُ تعالى لَعَنَ الَّذِینَ اتَّخَذُوا قُبُورَ أَنْبِیائِهِمْ مَسَاجِدَ.
امام باقر علیهالسلام از
رسول خدا صلىاللهعلیهوآله نقل مىکند که فرمودند: قبر مرا
قبله و مسجد خویش نگیرید. پس همانا خداى تعالى لعنت فرموده کسانى را که قبور پیامبرانشان
را مسجد قرار دادند.
11 . على بن محمد عن سهل بن زیاد
عن احمد بن محمد بن ابىنصر عَمَّن سَأَل أباعَبْدِاللّهِ علیهالسلام: عَنِ
الْمَسْجِدِ یَنِزُّ حائِطِ قِبْلَتِهِ مِنْ بَالوُعَةٍ فِیها فَقالَ: اِنْ کَانَ نَزُّهُ
مِنَ الْبالُوعَةِ فَلا تُصَلِّ فِیْهِ وَ اِنْ کَانَ نَزُّهُ مِنْ غَیْرِ ذَلِکَ فَلابَأسَ
بِهِ.
از امام صادق علیهالسلام سؤال
شد: آیا مىتوان در مسجدى نماز خواند که دیوار قبلهاش مرطوب و نمناک شده است از چاهى
که در آن بول مىشود؟ فرمود: اگر رطوبت او یقینا از چاه است خیر، ولى اگر از غیر چاه
باشد اشکالى ندارد.
روایات
اهلسنت
1 . قال النَبىُّ صلىاللهعلیهوآله: لعناللّهُ
الْیَهُودَ، إِتَّخَذُوا قُبُورَ أَنْبِیائِهِمْ مَساجِدَ.
خداوند لعنت کند یهود را که قبرهاى
پیامبران را مسجد قرار دادند.
2 . حدثنا محمد بن المثَنَّى عن
یحیى عن هشام عن ابیه عن عائشة أَنَّ أُمّ حبیبة و أُمَّ سَلَمَةَ ذَکَرَتا کنیسةً
رَأیَنَها بِالحَبَشَةِ فِیهَا تَصَاوِیرُ، فُذَکَرَتا لِلنَّبىِّ صلىاللهعلیهوآله فَقالَ:
انَّ اولئِکَ اِذا کان فیهم الرَّجُلُ الصَّالِحُ فَماتَ، بَنَوا على قَبْرِهِ مَسْجِدا
وَ صَوَّروا فیهِ تِلکَ الصُّورَ فَاولئکَ شرارُ الخَلْقِ عِنْدَاللّهِ یَوْمَ الْقِیامَةِ.
عایشه مىگوید: امحبیبه و امسلمه
از کنیسهاى که در حبشه دیده بودند، سخن گفتند که در آن تصاویرى بوده است و من داستان
را براى پیامبر صلىاللهعلیهوآله گفتم، فرمود: اینان زمانى که مرد
صالحى در بینشان فوت مىکرد بر قبر او مسجد مىساختند و تصاویرى نقش مىکردند، اینان
بدترین خلق در نزد خداوند در روز قیامت هستند.
. من لایحضره الفقیه، ج 1 ، ص 236 ، ح 712 . سند شیخ صدوق به عبیداللّه بن على
الحلبى: و ما کان فیهعن عُبیداللّه بن
على الحلبى: فقد رویته عن أبى و محمد بن الحسن عن سعد بن عبداللّه والحمیرى عن
أحمد و عبداللّه ابنى محمد بن عیسى عن محمد بن أبىعمیر عن حماد بن عثمان عن عبیداللّه
بن على الحَلَبِىّ. و رویته عن أبى و محمد بن الحسن و جعفر بن
محمد بن مسرور عن الحسین بن محمد بن عامر عن عمه عبداللّه بن عامر عن محمد بن
ابىعمیر عن حماد بن عثمان عن عبیداللّه بن على الحلّبى / وسائلالشیعة، ج 5 ، ص 209 ، ح 6349 .
. من لایحضره الفقیه، ج 1 ، ص 236 ، ح 711 / وسائلالشیعة، ج 5 ، ص 210 ، ح 6350 .
. در تهذیب و استبصار حَشّا وارد شده است، الاستبصار، ج 1 ، ص 442 ، ح 5 / التهذیب، ج 3 ، ص 259 .
. الکافى، ج 3 ، ص 368 ، ح 2 / وسائلالشیعة، ج 5 ، ص 210 ، ح 6351 .
. طبق نقل وسائل در حاشیه مخطوط یکى از
نسخ [مصادف] وارد شده است. وسائلالشیعة، ج 5، ص
211، ح 6354 .
. التهذیب، ج 3 ، ص 260 ، ح 51 . سند شیخ طوسى به محمد بن على بن محبوب در صفحه 71
ذکر شد. / الاستبصار، ج 1 ، ص 441 .
. قربالاسناد، ص 120 / مسائل علىبن جعفر علیهالسلام، ص 229 / بحارالأنوار، ج 80 ، ص 358 ، ح 10 / وسائلالشیعة، ج 5 ، ص 211 ، ح 6355 .
. تهذیبالأحکام، ج 3 ، ص 259 ، ح 48 / الاستبصار، ج 1 ، ص 441 ، ح 1 / وسائلالشیعة، ج 5 ، ص 211 ، ح 6356 . شیخ طوسى در توضیح این روایت مىفرماید: مقصود؛
بئر غائطى است که با خاک پر نشده و بوى او قطع نشده است / التهذیب، ج 3 ، ص 260 .
. در استبصار در سند عبداللّه بن مغیره نیست، استبصار، ج 1 ، ص 442 ، ح 5 .
. تهذیبالأحکام، ج 3 ، ص 260 ، ح 50 . سند شیخ طوسى به سعد در صفحه 251 ذکر شد. / وسائلالشیعة،
ج 5 ، ص 210 ، ح 6352 .
. در استبصار یُطَهِّرُهُ وارد شده است، ج 1 ، ص 441 ـ 442 ، ح 4 .
. تهذیبالأحکام، ج 3 ، ص 260 ، ح 49 . سند شیخ طوسى به سعد در صفحه 251
ذکر شد. / وسائلالشیعة، ج 5 ، ص 210
، ح 6353 .
. الکافى، ج 3 ، ص 228 ، ح 2 / من لایحضرهالفقیه، ج 1 ، ص 178 ، ح 531 . شیخ صدوق از سماعة بن مهران نقل مىکند.
سند شیخ به سماعه این چنین است: و ما کان
فیه عن سماعة بن مهران: فقد رویته عن ابىره عن على بن ابراهیم بن هاشم عن أبیه عن
عثمان بن عیسى العامرى عن سماعة بن مهران. / وسائلالشیعة، ج 3 ، ص 234 ، ح 3496 / بحارالأنوار، ج 79 ، ص 20 .
. عللالشرایع، ج 2 ، ص 358 ، ح 1 ، مرحوم صدوق در من لایحضرهالفقیه به صورت مرسل نقل مىکند و بعد از کلمه لَعَن مىفرماید: لَعَن الیَهُودَ. ج 1 ، ص 178 ، ح 532 / وسائلالشیعة، ج 5 ، ص 161 ، ح 6222 و 6224 .
. الکافى، ج 3 ، ص 388 ، ح 4 / شیخ طوسى هم از کافى نقل مىکند، تهذیب الاحکام، ج 2 ، ص 221 / وسائلالشیعة، ج 5 ، ص 146 ، ح 6172 .
. صحیحالبخارى، ج 1 ، ص 110 و در جلد 2 بخارى با این سند نقل شده است: حدثنا عبیداللّه بن موسى عن شیبان عن هلال
هوالوزان عن عروة عن عائشة عن النبى صلىاللهعلیهوآله...
مثله، ج 2 ، ص 90 ـ 91 و
در ص 106 : حدثنا موسى بن اسماعیل عن أبو
عوانة عن هلال... مثله و در ج 5 ، ص 138 : حدثنا الصلت بن محمد عن أبوعوانة مثله. در صحیح مسلم: حدثنا ابوبکر بن
شیبة و عمرو الناقد قالا حدثنا هاشم بن القاسم عن شیبان عن هلال بن ابىحمید عن
عروة بن الزبیر عن عائشة، ج 2 ، ص 67 / سننالنسائى، ج 4 ، ص 95
ـ 96 .
. صحیح البخارى، ج 1 ، ص 110 ؛ در ج 2 بخارى با اندک تفاوت با این سند
آمده است: حدثنا اسماعیل عن مالک عن هشام
عن أبیه عن عائشة...، ص 93 .