محراب مسجد
1 . محمد بن احمد بن یحیى عن أحمد بن محمد عن محمد بن
یَحْیى عن طلحة بن زید عن جعفر عن أبیه عن عَلِىِّ علیهالسلام، أَنَّهُ
کَانَ یَکْسِرُ الَْمحارِیبَ اذا رَآها فِى الْمَساجِدِ وَ یَقُولُ کَأَنَّهَا مَذابِحُ
الْیَهُودِ.
از امام على علیهالسلامنقل
شده است که حضرت، هنگامى که در مساجد به محرابى برخورد مىنمودند، آن را شکسته و مىفرمودند:
اینها شبیه به کشتارگاههاى یهود است.
در اینکه،
این دسته از محرابها چه ویژگى داشته و به چه شکلى ساخته مىشده است ابهام وجود دارد،
لذا تعابیر فقها نیز در این مورد مختلف است. برخى از اینگونه محرابها تعبیر به «محراب
داخل» نمودهاند.
روشن است که این دسته روایات؛ محرابهاى کنونى که با ایجاد اثر اندکى و همراه با کمى
فرورفتگى در دیوار مىباشد و از آن براى تعیین قبله استفاده مىشود، را شامل نمىشود.
فقها نیز اینگونه محراب را مکروه نمىدانند.
.
التهذیب، ج 3 ، ص
253 ، ح 16 . سند شیخ طوسى به محمد بن احمد بن یحیى در صفحه 73 ذکر شد. / شیخ صدوق
این روایت را در عللالشرایع: از پدرش و
او از سعد بن عبداللّه از احمد بن محمد بن عیسى از محمد بن یحیى الخزار از طلحة
بن زید... نقل مىکند. / من لایحضرهالفقیه، ج 1 ، ص 236 ، ح 707 / وسائلالشیعة، ج 5 ، ص 237 ، ح 6436 / بحارالأنوار، ج 80 ، ص 352 .
.
العروهالوثقى، ج 1 ، ص
600 : «و یکره أن یجعل لها المساجد محاریب
داخلة».
. جواهرالکلام، ج 14 ، ص 110 .