1 . محمد بن على بن محبوب عن محمد
بن الحسین عن على بن أسباط عن على بن جعفر قال: سَأَلْتُ أَبَاالْحَسَنِ علیهالسلام عَنِ
الأَذَانِ فِى الْمِنارَةِ، أَسُنَّةُ هُوَ؟ فَقالَ: اِنَّما کَانَ یُؤَذَّنُ لِلنَّبِىِّ
صلىاللهعلیهوآلهفِىالْأَرْضِ وَ لَمْ تَکُنْ یَومَئذٍ
مَنارَةٌ.
على بن جعفر مىگوید: از امام کاظم
علیهالسلام سؤال کردم: آیا اذان گفتن در مناره
سنّت است؟امام علیهالسلامفرمود: براى پیامبر صلىاللهعلیهوآله بر
روى زمین اذان مىگفتند، در آن ایام منارهاى نبود.
2 . احمدُ عن البرقى عن النوفلى
عن السکونى عن جعفر عن أبیه عن آبائه علیهالسلام أَنَّ
عَلِّیا علیهالسلام مَرَّ عَلَى مَنَارَةٍ طَوِیْلَةِ
فَأَمَرَ بِهَدْمِهَا ثُمَّ قَالَ: لاَ تُرْفَعُ الْمَنَارَةُ اِلاَّ مَعَ سَطْحِ الْمَسْجِدِ.
امام صادق علیهالسلام به
نقل از پدران بزرگوارش مىفرماید: على علیهالسلام به
منارهاى بلند برخورد کردند، فرمان داد تا آن را خراب کنند، آنگاه فرمودند: مناره را
بایستى همسطح با پشتبام مسجد ساخت.
3 . و روى سعد بن عبداللّه عن داود
بن قاسمالجعفرى قَالَ: کُنْتُ عِنْدَ أَبِىمُحَمَّدٍ
علیهالسلام فَقَالَ: اِذَا قَامَ الْقَائِمُ یَهْدُم الْمَنَارِ والمقاصِیرِ التى فِى الْمَساجِد،
فَقُلْتُ فى نَفْسِى لأى معنى هذا فَأقبل على فقال: مَعْنى هذا أَنَّها مُحْدثة مبتدعة، لَمْ یُبْنِها نَبِىُّ ولاحجةٌ.
داود
بن قاسم مىگوید: نزد امام حسن عسکرى علیهالسلام بودم
که فرمود: هرگاه حضرت قائم قیام کند منارهها و مقصورههایى را که در مساجد است را
ویران مىکند، با خود گفتم: این کار به چه معنایى است؟ امام رو به من کرد و فرمود:
به معناى بدعتگذارى در دین است که هیچ پیامبر و حجت خدا به ساخت آن اقدام ننموده است.
بهنظر مىرسد
در جمع بین روایات دوم و سوم مىتوان گفت: مقصود انهدام منارههاى بلند است که از سطح
مساجد بلندتر ساخته مىشود و الاّ اگر همسطح با مساجد باشد اشکالى ندارد. همانطور
که در در روایت دیگر که در بحث «طلاکارى مساجد» ذکر شد از بلند ساختن مناره نهى شده
بود.
.
التهذیب، ج 2 ، ص
284 ، ح 36 . سند شیخ طوسى به محمد بن على بن محبوب در صفحه 71 ذکر شد. / وسائلالشیعة، ج 5 ، ص 230 ، ح 6412 / مسائل علىبن جعفر علیهالسلام، ص 233 .
. التهذیب، ج 3 ، ص 256 ، ح 30 . سند شیخ طوسى
به احمد بن محمد در صفحه 72 ذکر شد. / شیخ صدوق روایت را مرسل نقل مىکند. من لایحضرهالفقیه، ج 1 ، ص 239 ، ح 722 / وسائلالشیعة، ج 5 ، ص 230 ، ح 6413 / مستدرکالوسائل، ج 4 ، ص 36 ، ح 4120 / در دعائمالاسلام آمده است: انّه رأى مأذنة طویلة فأمر بهدمها و قال لایُوذن على اکثر من سطح المسجد، ج
1 ، ص 147 .
.
در کشفالغمة عن أبىهاشم
الجعفرى نقل شده است. ج 2 ، ص 418 / المناقب، ج 4 ، ص 437 .
. در اعلام الورى: أَمَرَ بهدم المنابر والمقاصیر
«آمده که به نظر مىرسد صحیح نمىباشد چون منبر در زمان رسول خدا صلىاللهعلیهوآله ساخته شد و حضرت مخالفتى نکردند، اعلامالورى، ص 373 ـ 374 . ر.ک: منبر در مسجد.