1 . احمد بن محمد عن على بن الحکم
عن عقبة بن مسلم، عن ابراهیم بن میمون، عن أبىعبداللّه علیهالسلام قال:
قُلْتَ لَهُ: اِنَّ رَجُلاً یُصَلِّى بِنا نَقْتَدِى بِهِ فَهُوَ اَحَبُّ اِلَیْکَ
أَوْ فِىالْمَسْجِدِ؟ قَالَ: ألْمَسْجِدُ أَحَبُّ اِلَىَّ.
ابراهیم بن میمون مىگوید: به امام
صادق علیهالسلام عرض کردم: مردى براى ما نماز مىگذارد
و ما به او اقتدا مىکنیم. آیا این در نزد شما محبوبتر است یا در مسجد نماز خواندن؟
امام فرمود:مسجد در نزد من محبوبتر است.
2 . عدة من أصحابنا عن سهل بن زیاد
عن احمد بن محمد بن أب نصر عن أبىالحسن علیهالسلامقال:
سَأَلْتُهُ عَنِ الرَّجُلِ یُصَلِّى فِى جَمَاعَةٍ فِى مَنْزِلِهِ أَفْضَلُ أَوْ وَحْدَهُ
فِىالْمَسْجِدِالْحَرامِ؟ فَقَالَ: وَحْدَهُ.
محمد بن ابىنصر مىگوید: از امام
رضا علیهالسلام سؤال کردم مردى در خانهاش در مکه
نماز را به جماعت بخواند بهتر است یا به تنهایى و فرادا در مسجدالحرام؟ فرمود: فرادا
در مسجدبخواند.
3 . حدثنى أبى عن سعد بن عبداللّه
عن احمد بن محمد عن الحسن بن سعید عن محمد بن سنان قال: سَمِعْتُ أَبَاالْحَسَنِالرّضَا
علیهالسلام یَقُولُ: الصَّلاَةُ فِى مَسْجِدِ
الْکُوفَةِ فَرْدا أَفْضَلُ مِنْ سَبْعِیْنَ صَلاَةً فِى غَیْرِه جَمَاعَةً.
محمد بن سنان مىگوید: شنیدم امام
رضا علیهالسلام مىفرمود: نماز فرادا در مسجد کوفه
بهتر از هفتاد نماز است که در غیر مسجد به صورت جماعت خوانده شود.
4 . و بهذا الأسناد عن رُزَیْقِ
قَالَ: سَمِعْتُ أَبَاعَبْدِاللّهِ علیهالسلام یَقُولُ:
صَلاَهَالرَّجُلِ فِى مَنْزِلِهِ جَمَاعَةً تَعْدِلُ أَرْبَعَا وَ عِشْرِیْنَ صَلاَةً
وَ صَلاَةُ الرَّجُلِ جَمَاعَةً فِى الْمَسْجِدِ تَعْدِلُ ثَمانِیا وَ أَرْبَعِیْنَ
صَلاَةً مُضَاعَفَةً فِى الْمَسْجِدِ وَ اِنَّ الرَّکْعَةَ فِى الْمَسْجِدِ الْحَرَامِ
أَلْفُ رَکْعَةٍ فِى سِوَاهُ مِنَ الْمَسَاجِدِ وَ اِنَّ الصَّلاَةَ فِى الْمَسْجِدِ
فَرْدا بِأَرْبَعٍ وَ عِشْرِیْنَ صَلاَةً. وَالصَّلاةَ فِى مَنْزِلِکَ فَرْدا هَبَاءٌ
مَنْثُورٌ، لاَ یَصْعَدُ مِنْهُ اِلَى اللّهِ شَیْىءٌ وَ مَنْ صَلَّى فِى بَیْتُهُ
جَمَاعَةً رَغْبَةً عَنِ الْمَسْجِدِ فَلا صَلاَةَ لَهُ وَ لاَ لِمَنْ صَلَّى تَبِعَهُ
اِلاَّ مِنْ عِلَّةٍ تَمْنَعُ مِنَ الْمَسْجِدِ.
شنیدم امام صادق علیهالسلاممىفرمود:
نماز مرد در خانهاش به جماعت معادل 24 نماز است و نماز مرد به جماعت در مسجد معادل
48 نماز مضاعف است. و یک رکعت در مسجدالحرام هزار رکعت در مساجد دیگر است. و همانا
نماز فرادا در مسجد برابر با 24 نماز است و نماز فراداى فرد در خانهاش بر باد رفته
است و چیزى از او به سوى خدا بالا نمىرود و هر کس در خانهاش نماز را به جماعت بخواند
ـ به جهت اعراض از مسجدـ نمازش مقبول نیست و همچنین
نماز کسانى که با او خواندهاند مگر اینکه دلیل و عذرى بر ترک مسجد داشته باشند.
5 . سعد عن أبىجعفر عن العباس بن
معروف عن على بن مهزیار عن محمد بن عبدالحمید عنمحمد بن عمارة قال: أَرْسَلْتُ اِلَى
أَبِىالْحَسَنِ الرِّضا علیهالسلام أَسْأَلُهُ
عَنِ الرَّجُلِ یُصَلِّى الْمَکْتُوبَةَ وَحْدَهُ فِى مَسْجِدِالْکُوفَةِ أَفْضَلُ
أَوْ صَلاَتُهُ فِى جَمَاعَة؟ فَقَالَ: الصَّلاةُ فِى جَمَاعَة أَفْضَلُ.
محمد بن عماره مىگوید: پیکى را
به امام رضا علیهالسلام فرستادم و سؤال کردم از مردى که
نماز واجبش را به تنهایى در مسجد کوفه بخواند بهتر است یا نمازش را در جماعت بخواند؟امام
علیهالسلامفرمود: نماز در جماعت بهتر است.
.
التهذیب، ج 3 ، ص
261 ، ح 54 . سند شیخ طوسى به احمد بن محمد در صفحه 72 ذکر شد. / وسائلالشیعة، ج 5 ، ص 239 ، ح 6441 .
. الکافى، ج 4 ، ص 527 ، ح 11 / وسائلالشیعة، ج 5 ، ص 239 ، ح 4639 .
.
ثوابالأعمال، ص 30 / در
وسائل «الحسین بن سعید» در سند نقل شده است، ج 5، ص 239، ح 6440 / بحارالأنوار، ج 80 ، ص 371 / در کاملالزیارات سند این است: حدثنى
ابو عبدالرحمن محمد بن احمد بن الحسینالعسکرى عن الحسن بن على بن مهزیار عن أبیه
عن الحسن بن سعید...، ص 31 .
. الأمالىالطوسى، ص 699 . سند شیخ طوسى به رُزَیق
این چنین است: أخبرنا الحسین بن
عبیداللّه عن هارون بن موسى، اَلتلَّعُکبَرِى عن محمد بن همام عن عبداللّه بن
جعفرالحمیرىّ عن محمد بن خالد الطیالِسّى عن أبىالعَبّاس رزیق بن الزبیر
الخلقانى. / وسائلالشیعة، ج 5 ، ص 240 ، ح 6443 / بحارالأنوار، ج 85 ، ص 14 .
. التهذیب، ج 3 ، ص 25 ، ح 7 . سند شیخ طوسى
به سعد بن عبداللّه در مشیخه چنین است: و
ما ذکرته فى هذا الکتاب عن سعد بن عبداللّه: فقد اخبرنى به الشیخ أبوعبداللّه،
عن أبىالقاسم جعفر بن محمد بن قولویه عن أبیه عن سعد بن عبداللّه. / وسائلالشیعة، ج 5 ، ص 240 ، ح 6442 .