1 . أخبرنا محمد عن موسى عن أبیه عن جده جعفر بن محمد عن أبیه
عن على علیهمالسلام قال: قال رَسُولُ اللّهِ صلىاللهعلیهوآله: لََتمْنَعُنَّ
مِنْ مَساجِدِکُمْ یَهُودَکُم وَ نَصاراکُمْ وَ صِبْیانُکُمْ أَوْ لََیمْسَخَنّکُمْاللّهُ
قِرَدَةً أَوْخَنازِیْرَ رُکَّعا أَوْ سُجَّدا.
امام على علیهالسلام مىفرماید:
پیامبر خدا صلىاللهعلیهوآلهفرمودند: هر یک از شما [مسلمانان ]باید مانع ورود یهود و نصارا و کودکان به مساجد شوید، وگرنه
خداوند شما را در حال رکوع و سجود، به میمون و خوک مسخ خواهد کرد.
در ارتباط با ورود غیرمسلمانان به مسجد در
کتب فقهى بحثهاى فراوانى در میان قدماء و معاصرین انجام شده است که تفصیل آن در این
مجموعه نقض غرض خواهد بود. از باب نمونه به منابع ذیل مراجعه فرمائید.
روایات
اهلسنت
1 . حدثنا عبداللّه عن أبیه عن
أسود بن عامر عن شریک عن أشعث بن سوار عنالحسن عن جابر عن النّبِىِّ صلىاللهعلیهوآله قال:
لا یَدْخُلُ مَسْجِدَنا هذا مُشْرِکُ بَعْدَ عامِنا هذا غَیْرُ أَهْلِالْکِتابِ وَ
خَدَمِهِمْ.
رسول خدا صلىاللهعلیهوآله مىفرماید:
بعد از این سال هیچ مشرکى حق ندارد وارد مسجدمان بشود، مگر اهل کتاب و خدمتکارانشان.
2 . حدثنا قتیبة عن اللیث عن سعید
بن أبىسعید أَنَّهُ سَمِعَ أَبا هُرَیْرَةَ یَقُولُ: بَعَثَ رَسُولُاللّهِ صلىاللهعلیهوآله
خَیْلاً قِبَلَ نَجْدٍ فَجائَتْ بِرَجُلٍ مِنْ بَنِىحَنِیفَةَ،
یُقالُ لَهُ: ثُمامَهُبْنُ أُثالٍ، فَرَبَطُوهُ بِسارِیٍَة مِنْ سَوَارِى الْمَسْجِد، فَخَرَجَ اِلَیْهِ النَّبِىُّ صلىاللهعلیهوآله فقالَ:
أَطْلِقُوا ثُمامَةَ، فَانْطَلَقَ اِلىَ نَخْلٍ قَرِیْبٍ مِنَالْمَسْجِدِ فَاغْتَسَلَ
ثُمَّ دَخَلَ الْمَسْجِدَ فَقالَ: أَشْهَدُ أنْ لا اِلهَ الاَّ اللّهُ وَ أَنَّ مُحَمَّدا
رَسُولُ اللّهِ.
ابوهریره مىگوید: رسول خدا صلىاللهعلیهوآلهلشکرى
را به طرف نجد گسیل داشت و آنان با مردى از بنىحنیفه به نام ثمامة بن اُثال برگشتند،
پس او را به یکى از ستونهاى مسجد بستند، سپس پیامبر به سوى او آمد و دستور داد: او
را رها کنند؛ ثمامه کنار درخت خرمایى که نزدیک مسجد بود رفت و غسل کرد و سپس وارد مسجد
شد و شهادتین را بر زبان جارى کرد و مسلمان شد.
3 . اخبرنا بشر بن ثابت البزار عن
شعبة عن المغیرة عن الشعبى عنالمحرر بن ابىهریرة عن أبیه قال: کُنْتُ مَعَ على بن
أبىطالب علیهالسلام لَمَّا بَعَثَهُ رَسُولُ اللّه
صلىاللهعلیهوآله فَنادا بِأَرْبَعِهِ حتّى صهل صوتة
ألا اِنَّهُ لا یَدْخُلُ الْجَنَّةَ الّا نَفْسٌ مُؤمِنَةُ وَ لا یَحُجَّنَّ بَعْدَ
العامِ مُشْرِکٌ وَ لایَطُوفُ بِالْبَیتِ عریانٌ وَ مَن کانَ بَیْنَهُ وَ بَیْنَ رَسُولِ
اللّهِ صلىاللهعلیهوآله عَهْدٌ فَإِنَّ أَجَلُهُ اِلَى
أَرْبَعَةِ أشهُرٍ فاذا مَضَتِالأَربَعَةُ فَانّاللّه برىءٌ مِنَالْمُشْرِکینَ
وَ رسُولُهُ.
فرزند ابوهریره از پدرش نقل مىکند
که در روزى که پیامبر اکرم صلىاللهعلیهوآله على
علیهالسلام را از مدینه به مکّه فرستاد من
هم همراهش بودم، حضرت با تمام توان و با صداى بلند و رسا فرمود: وارد بهشت نمىشود
مگر نفسى که ایمان دارد و از این سال هیچ مشرکى حج انجام نمىدهد و هیچ کس برهنه، خانه
خدا را طواف نمىکند و هر کس که عهدى بین او و رسول خداست مدت او تا چهار ماه آینده
است، و از آن پس خداوند و رسولش از مشرکان بیزارند.
4 . حدثنا محمد بن یحیى بن فارس
عن عبدالرزاق عن معمر عن الزهرى عن رجل من مزینة ـ و نحن عند سعید بن المسیب ـ عن أبىهریرة قال: الْیَهُودُ
أتوا النَّبِىَّ صلىاللهعلیهوآله وَ هُو جالسٌ فى الْمَسجِدِ فى
أصحابه فقالُوا... .
ابوهریره نقل مىکند یهودیان در
حالى که پیامبر در میان یارانش در مسجد نشسته بود به حضور حضرت آمدند.
روایات دیگرى
درخصوص آمدن هیئتهاى مختلف و قرار گرفتن در مسجد در منابع اهل سنت آمده است.
نظیر اختلاف فقهاى شیعه در این مسئله
در بین ائمه اهلسنت هم موجود است.
. الجعفریات، ص 51 / در دعائمالاسلام روایت از امام على علیهالسلام نقل شده است، ج 1 ، ص 149 / مستدرکالوسائل، ج 3 ، ص 378 و 381 / بحارالأنوار، ج 80 ، ص 349 و ص 381 .
. الخلاف، ج 1 ، ص 518 / المبسوط فى فقهالامامیة، ج 2 ، ص 47 ـ 46 و از معاصرین: نتائجالأفکار، ج 1 ، ص 11تا 150 .
.
مسند احمد، ج 3 ، ص
339 / مجمعالزوائد، ج 4 ، ص 10
/ کنزالعمال، ج 7 ، ص 670 ، ح 20838 .
.
الساریة: اسطوانة من حجارة أو آجر. العین، ج 7 ، ص 292 .
. صحیحالبخارى، ج 1 ، ص 119 ـ 118 .
.
سنن الدارمى، ج 1 ، ص
332 .
. سنن ابىداود، ج 1 ، ص 118 ، ح 448 . دو روایت که
قبل از این روایت در کتاب ذکر شده است، دالّ بر ورود مشرکینبه مسجد در زمان پیامبر
صلىاللهعلیهوآلهاست. ن.ک: ص 117 و 118 ، ش 446 و 447 .
. ر.ک: سنن ابىداود، ج 2 ، ص 39، باب ما جاء فى خبر
الطائف.
.
ر.ک: فتحالبارى، ج 1 ، ص
465 [و فى دخول المشرک المسجد مذاهب].