1 . على بن ابراهیم عن أبیه عن ابن
أبىعمیر عن حمّاد بن عثمان، عن الحلبى ـ فى حدیث ـ قال: سالت أباعبداللّه علیهالسلام: أَیُعَلَّقُ
الرَّجُلُ السِّلاَحَ فِى الْمَسْجِدِ؟ قَالَ: نَعَمْ وَ أَمَّا فِىالْمَسْجِدِالْأَکْبَرِ
فَلا، فَاِنَّ جَدِّى صلىاللهعلیهوآله نَهَى رَجُلاً یَبْرِى مِشْقَصا فِى الْمَسْجِدِ.
حلبى مىگوید: از امام صادق علیهالسلامسؤال
کردم: آیا جایز است مرد اسلحه خودش را درمسجد آویزان کند، فرمود: بله ولى در مسجد بزرگ
(جامع) این کار را نکند. همانا جدم نهى کرد مردى را که در مسجد چوب (تیر) براى سلاح
خود مىتراشید.
2 . عبداللّه بن الحسن عن جدّه
على بن جعفر عن أخیه موسى بن جعفر علیهالسلام قال:
سَأَلْتُهُ عَنِ السَّیْفِ هَلْ یَصْلُحُ أَنْ یُعَلَّقَ فِى الْمَسْجِدِ؟ فَقَالَ:
أَمَّا فِى الْقِبْلَةِ فَلا وَ أَمَّا فِى جانِبٍ فَلاَ بَأْسَ.
على بن جعفر مىگوید از برادرم امام
موسى کاظم علیهالسلام سؤال کردم: آیا جایز است شمشیر
خود را در مسجد آویزان کرد؟ امام فرمود: اگر در طرف قبله نباشد اشکالى ندارد.
. المشقص: نصل السهم إذا کان طویلاً غیرعریض. لسان العرب، ج 7 ، ص 49 ـ 48 .
.
الکافى، ج 3 ، ص 369 ، ح 4 / التهذیب، ج 3 ، ص 253 ، ح 15 ، محمد بن احمد بن یحیى عن احمدبن محمد عن أبیه
عن ابن أبىعمیر... مثله. سند شیخ طوسى به محمد بن احمد بن یحیى در صفحه 73
ذکر شده است. / وسائلالشیعة، ج 5 ، ص 212 ، ح 6395 / بحارالأنوار، ج 80 ، ص 364 .
. قربالاسناد، ص 120 / وسائلالشیعة، ج 5 ، ص 213 ، ح 6360 / بحارالأنوار، ج 80 ، ص 363 ، ح 18 .