1 . و عن سلمان الفارسى (ره) قال: قال لِى رَسُولُ اللّه
صلىاللهعلیهوآله... لا یَبْقَى مِنَّا عَبْدٌ فَیُحْسِنُ
الْوُضُوءَ ثُمَّ یَأتِى الْمَسْجِدَ لِجُمُعَةٍ
اِلاَّ کَانَتْ کَفَّارةً لِمَا بَیْنَهَا وَ بَیْنَ الْجُمُعَةِ الأُخْرِى مَا اجْتَنَبَ
الْکَبَائِرَ.
سلمان فارسى(ره) مىگوید: رسول خدا
صلىاللهعلیهوآله به من فرمودند: هیچ بندهاى از
ما باقى نمىماند که نیک وضو بگیرد و سپس براى نماز جمعه به مسجد بیاید، (این عمل)
کفاره هر گناهى تا روز جمعه دیگر است مگر اینکه کبیرهاى مرتکب شود.
2 . محمد بن یحیى عن احمد بن محمد
عن الحسین بن سعید عن النضر بن سوید عن عبداللّه بن سنان عن حفص بن البخترى عن محمد
بن مسلم عن أبىجعفرٍ علیهالسلام قال:
اِذَا کَانَ یَوْمُ الْجُمُعَةِ نَزَلَ الْمَلاَئِکَةُ الْمُقَرَّبُونَ مَعَهُمْ قَرَاطِیسُ
مِنْ فِضَّةٍ وَ أَقْلاَمٌ مِنْ ذَهَبٍ فَیَجْلِسُونَ عَلَى أَبْوَابِ الْمَسْجِدِ
عَلَى کَراسِىَّ مِنْ نُورٍ فَیَکْتُبُونَ النَّاسَ عَلَى مَنَازِلِهِمُ الْأَوَّلُ
وَالثَّانِىُ حَتَّى یَخْرُجَالْاِمَامُ طَوَوْا صُحُفَهُمْ وَ لاَ یَهْبِطُونَ فِى
شَیىءٍ مِنَ الْأَیَّامِ اِلاَّ فِى یَوْمٍ الْجُمُعَةِ یَعْنِى الْمَلاَئِکَةَ الْمُقَرَّبِیْنَ.
امام باقر علیهالسلام مىفرماید:
روز جمعه که مىشود ملائکه مقرب الهى فرود مىآیند، و به همراهشان برگههایى از نقره
و قلمهایى از طلاست. آنگاه بر در مسجد روى صندلىهایى از نور مىنشینند و نام مردم
را به ترتیب ورودشان مىنویسند، تا اینکه امام خارج شود. هنگامى که امام خارج شد فرشتگان
دفترهایشان را مىبندد و در هیچ یک از روزهاى دیگر غیر از جمعه فرود نمىآیند.
3 . و عن على بن ابىطالب علیهالسلام...
و قَالَ رَسُولُ اللّهِ صلىاللهعلیهوآله: مَنْ صَلَّى الصُّبْحَ یَوْمَ
الْجُمُعَةِ ثُمَّ جَلَسَ فِى الْمَسْجِدِ حَتَّى یَطْلُعَ الشَّمْسُ کَانَ لَهُ فِى
الْفِرْدَوْسِ سَبْعُونَ دَرَجَةً بُعْدُ مَا بَیْنَ الدَّرَجَتَیْنِ حُضْرُ الْفَرَسِ
الْمُضَمَّرِ سَبْعِینَ سَنَةً... .
رسول خدا صلىاللهعلیهوآله مىفرمایند:
هر کس که نماز صبح را در روز جمعه بخواند و تا هنگام طلوع آفتاب در مسجد بنشیند، براى
او در بهشت هفتاد درجه باشد؛ که فاصله میان دو درجه آنبه اندازه دویدن اسب لاغراندام
مسابقه، به مدت هفتاد سال است.
4 . أبوعلى الأشعرى عن محمد بن سالم
عن احمد بن النضر عن عمرو بن شمر عن جابرٍ قال: کَانَ أبُوجَعْفَرٍ علیهالسلام یُبَکِّرُ
اِلَى الْمَسْجِدِ یَوْمَ الْجُمُعَةِ حِینَ تَکُونُ الشَّمْسُ قَدْرَ رُمْحٍ فَاِذَا
کَانَ شَهْرُ رَمَضَانَ یَکُونُ قَبْلَ ذَلِکَ وَ کَانَ یَقُولُ اِنَّ لِجُمَعٍ شَهْرِ
رَمَضَانَ عَلَى جُمَعِ سَائِرِ الشُّهُورِ فَضْلاً کَفَضْلِ شَهْرِ رَمَضَانَ عَلَى
سَائِرِالشُهُورِ.
جابر مىگوید: امام باقر علیهالسلام صبح
روز جمعه زمانى که خورشید به اندازه یک نیزه بالا مىآمد به مسجدى مىرفت و در ماه
رمضان این عمل را زودتر انجام مىداد و مىفرمود: جمعههاى ماه رمضان بر دیگر جمعهها
برترى دارد، چنانکه ماه رمضان بر دیگر ماهها.
5 . و قَالَ النَّبِىُّ صلىاللهعلیهوآله: مَنِ
اغْتَسَلَ یَوْمَ الْجُمُعَةِ غُسْلَ الْجَنَابَةِ ثُمَّ رَاحَ فَکَأَنَّمَا قَرَّبَ
بَدَنَةً وَ مَنْ رَاحَ فِى السَّاعَةِ الثَّانِیَةِ فَکَأَنَّمَا
قَرَّبَ بَقَرَةً وَ مَن رَاحَ فِى السَّاعَةِ الثَّالِثَةِ فَکَأَنَّمَا قَرَّبَ کَبْشا
وَ مَن رَاحَ فِى السَّاعَةِ الرَّابِعَةِ فَکَأَنَّمَا قَرَّبَ دَجَاجَةً وَ مَنْ
رَاحَ فِى السَّاعَهِالْخَامِسَةِ فَکَأَنَّمَا قَرَّبَ بَیْضَةً فَاِذَا خَرَجَ الأَمَامُ
حَضَرتِ المَلائِکَةُ یَسْتَمِعُونَ الذِّکْرَ.
پیامبر اکرم صلىاللهعلیهوآله فرمودند:
هر کس در روز جمعه غسل جنابت انجام دهد و سپس [به مسجد] برود
انگار شترى را قربانى نموده است، و هر کس در ساعت دوم برود انگار گاوى را قربانى کرده
است، و هر کس که در ساعت سوم برود انگار که قوچى را قربانى کرده است، و هر کس که در
ساعت چهارم برود انگار که مرغى را قربانى کرده است، و هر کس که در ساعت پنجم برود انگار
که تخم مرغى را عطا نموده است، و هنگامى که امام به سوى مسجد رود، ملائکه حاضر مىشوند
تا به ذکر الهى گوش فرا دهند.
6 . تفسیر مجاهد و أبویوسف بن أبىسفیان
قال ابنعباس فِى قَوْلِهِ تَعالى «وَ اِذَا رَأَوْ تِجارَةً أَوْ لَهوا انْفَضُّوا
اِلَیها وَ تَرَکُوکَ قائِما» اِنَّ
دِحْیَةَ الْکَلْبِىِّ جَاءَ یَوْمَ الْجُمُعَةِ مِنَ الشَّامِ بِالْمَیْسِرَةِ فَنَزَلَ
عِنْدَ أَحْجارِ الزِّیْتِ ثُمَّ ضَرَبَ بِالطُّبُولِ
لیُؤذِنَ النَّاسَ بِقُدُومِهِ فأنْفَضَّ النَّاسُ اِلَیْهِ اِلاَّ عَلِىٌّ وَالْحَسَنُ
وَالْحُسَیْنُ وَ فاطِمَةُ علیهالسلام وَ
سَلْمانُ وَ أَبُوذَرٍّ وَالْمِقْدَادُ وَ صُهَیْبٌ وَ تَرَکُوا النَّبِىَّ قائِما
یَخْطُبُ عَلَى الْمِنْبَرِ فَقالَ النَّبِىُّ صلىاللهعلیهوآله: لَقَدْ
نَظَرَاللّهُ یَوْمَ الْجُمُعَةِ اِلى مَسْجِدِى فَلَوْلا الْفِئَةُ الَّذِیْنَ جَلَسُوا
فِى مَسْجِدِى لَأَنْضَرَمَتِ الْمَدِیْنَةُ عَلَى أَهْلِها نَارا وُحُصِبُوا بِالْحِجَارَةِ
کَقَوْمِ لُوْطٍ وَ نَزَلَ فِیْهِمِ «رِجالٌ لا تُلْهِیْهِمْ تِجارَةٌ...».
ابنعباس در ذیل آیه شريفه «هرگاه
تجارت یا بازیچهاى را دیدند، به سوى او پراکنده مىشوند و تو را ایستاده رها مىکنند»
نقل مىکند که: روز جمعه دحیه کلبى از شام مواد خوراکى آورده و در أحجارالزیت فرود
آمده بود، آنگاه طبلها را به صدا درآورد تا مردم را از ورود خویش آگاه کند، همگان
جز على و حسن و حسین و فاطمه علیهمالسلام سلمان،
ابوذر، مقداد و صهیب پراکنده شدند و پیامبر را در حالى که خطبه مىخواند ایستاده رها
کردند. پس پیامبر صلىاللهعلیهوآلهفرمود: خداوند روز جمعه به مسجدم
نگریست و اگر این گروه براى اقامه نماز در مسجدم باقى نمىماندند، شهر مدینه و مردمانش
گرفتار آتش الهى مىشدند و چون قوم لوط سنگباران مىشدند. و درباره کسانى که در مسجد
ماندند این آیه نازل شد: مردانى که هیچ تجارت آنان را از یاد خدا باز نمىدارد.
روایات
اهلسنت
1 . حدثنا ابراهیم بن موسى، عن عیسى
عن عبدالرحمن بن یزید بن جابر عن عطاء الخراسانى عن مولى امراته ام عثمان قال: سمعت
علیا علیهالسلام على منبرالکوفة یقول: اِذَا کَانَ
یَوْمُ الْجُمُعَةِ غَدَتْ الشَّیَاطِینُ بِرایَاتِهَا اِلَى الأَسْوَاقِ فَیَرمُونَ
النَّاسَ بِالتَّرابِیْثِ أَو الرَّبَائِثِ وَ یُثَبِّطُونَهُمْ عَنِ الْجُمُعَةِ وَ
تَغْدُوالْمَلائِکَةَ فَیَجْلَسُونَ عَلَى أَبْوابِ الْمَسجِدِ فَیَکْتُبُونَ الرَّجُلُ
مِنْ سَاعَةٍ وَالرَّجُلُ مِنْ سَاعَتَیْنِ حَتَّى یَخْرُجَ الامامُ... .
عطاء خراسانى از بنده همسرش امعثمان
نقل مىکند که گفت: از امام على علیهالسلام شنیدم
که بر منبر کوفه فرمود: چون روز جمعه فرا رسید شیاطین به وقت صبح با پرچمهاى خود به
بازارها مىروند و مردم را از طریق ایجاد موانع فریبنده از رفتن به نماز جمعه باز مىدارند
و فرشتگانبامدادان بر در مساجد مىنشینند و نام افراد را از ساعات اول و دوم مىنویسند
تا زمانى که امام جماعت خارج مىشود.
2 . أخبرنا عبیداللّه بن عبدالمجید
عن ابن ابىذیب عن المقبرى عن أبیه عن عبداللّه بن ودیعة عن سلمان الفارسى صاحب رسول
اللّه صلىاللهعلیهوآله أن النبى صلىاللهعلیهوآله قال:
مَنِ اغْتَسَلَ یَوْمَ الْجُمُعَةِ فَتَطَهَّرَبِمَا اسْتَطَاعِ مِنْطُهْرٍ ثُمَّ ادهَنَ
مِنْ دُهْنِهِ أَوْمَسَّ مِنْ طِیْبِ بَیْتهٍ ثُمَّ رَاحَ فَلَمْ یُفَرِّقْ بَیْنَ
اثْنَیْنِ وَ صَلَّى ما کُتِبَ لَهُ فَاِذَا خَرَجَ الأَمَامُ أَنْصَتَ غُفِرَ لَهُ
ما بَیْنَهُ وَ بَیْنَ الْجُمُعَةِ الأُخْرى.
پیامبر صلىاللهعلیهوآلهفرمود:
کسى که در روز جمعه غسل بکند و به آنچه مىتواند [دسترسى
به آن دارد ]خود را پاک و تمیز گرداند، سپس از
روغن یا عطر خانهاش، خود را خوشبو کند و سپس[به مسجد ]رود و بین دو مسلمان فرق نگذارد، [مبارزه
با تبعیض نژادى و فاصله طبقاتى است] و نماز واجبش را بخواند، و
هنگام خطبه خواندن امام سکوت اختیار کند؛ خداوند گناهان بین این جمعه و جمعه دیگرش
را ببخشاید.
. بحارالأنوار، ج 86 ، ص 214 .
. الکافى، ج 3 ، ص 413 ، ح 2 / وسائلالشیعة، ج 7 ، ص 347 ، ح 9542 / جمالالاسبوع، ص 223 / به همین مضمون با اندک تفاوت در منابع اهلسنت
نیز نقل شده است. ر.ک: سنن ابنماجة، ج 1 ، ص 347 ، ح 1092 .
. جمالالاسبوع، ص 157 ـ 158 / بحارالأنوار، ج 86 ، ص 371 ، ح 66 .
. الکافى، ج 3 ، ص 429 ، ح 8 / التهذیب، ج 3 ، ص 244 ، ح 42 / وسائلالشیعة، ج 7 ، ص 347 ، ح 9543 .
. از ذکر
کلمه «راح» به معناى کوچ کردن استفاده مىشود که مقصود فردى است که بعد از غسل
راهى مسجد شود.
. مستدرکالوسائل، ج 6 ، ص 38 ـ 39 ، ح 6370 ، نظیر این روایت با اندک تفاوت
در حدیث شماره 6373 در همین بابمىباشد. / بحارالأنوار، ج 86 ، ص 213 .
. المناقب، ج 2 ، ص 146 / مستدرکالوسائل، ج 6 ، ص 25
، ح 6347 / بحارالأنوار، ج 86 ، ص
195 .
. محلى است در بازار مدینه یا مکانى است در شهر
مدینه. ر.ک: الکافى، ج 8 ، ص 33 / بحارالأنوار، ج 22 ، ص 59 .
. سنن ابىداود، ج 1 ، ص 237 ، ح 1051 .
. سنن الدارمى، ج 1 ، ص 362 / صحیح البخارى، ج 1 ، ص 218 / به این مضمون با
اندک تفاوت در بحارالأنوار، ج 86 ، ص 212 وارد شده است.