1 . على بن ابراهیم عن أبیه عن ابن
ابىعمیر عن جمیل قال: سَأَلْتُ أَبَاعَبْدِاللّهِ علیهالسلامعَنِ
الْجُنُبِ یَجْلِسُ فِى الْمَسَاجِدِ؟ قَالَ: لا وَلَکِنْ یَمُرُّ فِیهَا کُلِّهَا
اِلاَّ الْمَسْجِدَ الْحَرَامَ وَ مَسْجِدَالرَّسُولِ صلىاللهعلیهوآله.
جمیل مىگوید: از امام صادق علیهالسلام پرسیدم
که آیا جنب مىتواند در مساجد بنشیند؟ فرمود: خیر؛ اما مىتواند از دیگر مساجد بجز
از مسجدالحرام و مسجدالنبى صلىاللهعلیهوآله گذر
کند.
2 . أبى(ره) عن سعد بن عبداللّه
عن یعقوب بن یزید عن حماد بن عیسى عن حریز عن زرارة و محمد بن مسلم عن أبىجعفر علیهالسلام قالا:
قُلْنَا لَهُ: أَلْحَائِضُ وَالْجُنُبُ یَدْخُلاَنِ الْمَسْجِدَ أَمْ لاَ؟ قال: أَلْحائِضُ
وَالْجُنُبُ لاَ یَدخُلاَنِ الْمَسْاجِدَ اِلاَّ مُجْتَازَیْنَ اِنَّ اللّهَ تَبَارَکَ
وَ تَعَالَى یَقُولُ: و لا جُنُبا اِلاَّ عَابِرِى سَبِیْلٍ حَتَّى تَغْتَسِلُوا و یَأْخُذَانِ
مِنَ الْمَسْجِدِ وَ لا یَضعَانِ فِیهِ شَیئا قَالَ زُرَارَةُ قُلْتُ لَهُ: فَمَا بَالُهُمَا
یَأْخُذَانِ مِنْهُ وَ لاَ یَضَعانِ فِیهِ؟
قَالَ: لأَِّهُمَا
لا یَقْدِرانِ عَلَى أَخْذِ مَا فِیْهِ اِلاَّ مِنْهُ وَ یَقْدِرَانِ عَلَى وَضْع مَا
بِیَدِهِمَا فِى غَیْرِهِ.
زراره و محمد بن مسلم مىگویند:
به امام باقر علیهالسلام عرض کردیم: حائض و جنب مىتوانند
داخل مسجد شوند یا خیر؟ فرمود: فقط مىتوانند از مسجد عبور کنند چنان که خداوند مىفرماید:
«جنب به مسجد نروید مگر اینکه در حال عبور و رهگذر باشید تا غسل کنید» و مىتوانند
از مسجد چیزى بردارند ولى حق ندارند چیزى در آن بگذارند. زراره مىگوید: به حضرت عرض
کردم: علت چیست که مىتوانند چیزى بردارند ولى نمىتوانند چیزىبگذارند؟ فرمود: براى
اینکه قدرت ندارند آنچه را که در مسجد است بردارند مگر از مسجد بردارند ولى مىتوانند
آنچه در دستان خود دارند در غیر مسجد هم بگذارند.
3 . و فى الحدیث مناهى النَّبِىِّ
صلىاللهعلیهوآله: وَ نَهَى أَن یَقْعُدَ الرَّجُلُ
فِى الْمَسْجِدِ وَ هُوَ جُنُبٌ... .
پیامبر اکرم صلىاللهعلیهوآله نهى
فرمود که مرد در حال جنابت در مسجد بنشیند.
4 . روى حماد بن عمرو و انس بن محمد
عن ابیه جمیعا عن جعفر بن محمد عن أبیه عن جدّه عن على بن ابىطالب علیهمالسلام عن
النَّبِىِّ صلىاللهعلیهوآله أَنَّهُ قَالَ لِعَلِىٍّ علیهالسلام: إِنَّ
اللّهَ کَرِهَ لِأُمَّتِىَالْعَبَثَ فِىالصَّلَآةِ... وَ اتْیَانَ الْمَسَاجِدِ
جُنُبا.
طبق این روایت پیامبر اکرم صلىاللهعلیهوآله به
امیرالمؤمنین على علیهالسلام فرمودند: خداوند، امورى را براى
امّت من مکروه شمرده است که یکى از آنها کار بیهوده کردن در نماز، و یکى جنب به مسجد
آمدن است.
5 . أبوداود عَن الحسین بن سعید
عن فضالة بن أیوب عن عبداللّه بن سنان قال: سَأَلْتُ أَبَاعَبْدِاللّهِ علیهالسلامعَن
الْجُنُبِ وَالْحَائِضِ یَتَناولانِ مِنَ الْمَسْجِدِ الْمَتَاعَ یَکُونُ فِیهِ؟ قَالَ:
نَعَمْ وَلَکِنْ لاَیَضَعَانِ فِى الْمَسْجِدِ شَیئا.
عبداللّه بن سنان مىگوید: از امام
صادق علیهالسلام پرسیدم: آیا جنب و حائض مىتوانند
کالاى خود را از درون مسجد بردارند؟ فرمود: آرى، ولى نمىتوانند چیزى در مسجد بگذارند.
6 . محمد بن یحیى رفعه عن أبىحمزة
قال: قَالَ أَبُو جَعْفَرٍ علیهالسلام: اِذَا
کَانَ الرَّجُلُ نَائِما فِى الْمَسْجِدِ الْحَرَامِ
أَو مَسْجِدِ الرَّسُولِ صلىاللهعلیهوآله فَاحْتَلَمَ
فَأَصَابَتْهُ جَنَابَةٌ فَلْیُتَیَمَّمْ وَ لاَ یَمُرَّ فِىالْمَسْجِدِ اِلاَّ مُتَیِّما
حَتَّى یَخْرُجَ مِنْهُ ثُمَّ یَغْتَسِلَ وَ کَذَلِکَ الْحَائِضُ اِذَا أَصَابَهَا
الْحَیْضُ تَفْعَلُ کَذَلِکَ وَ لاَ بَأسْ أَن یَمُرَّا فِى سَائِرِالْمَسَاجِدِ وَ
لاَ یَجْلِسَانِ فِیْهَا.
امام باقر علیهالسلام فرمود:
هنگامى که مردى در خواب در مسجدالحرام و مسجدالنبى صلىاللهعلیهوآله محتلم
و جنب شود، باید تیمم کند و با تیمم از مسجد عبور کند تا اینکه خارج شود و سپس غسل
نماید. و همچنین زن اگر در این دو مکان حیض شد باید تیمم کند، ولى؛ در سایر مساجد مىتوانند
بدون تیمم عبور کنند و حق نشستن در سایر مساجد هم ندارند.
7 . عن حفص البخترى عن أبىعبداللّه
صلىاللهعلیهوآله فِى قَولِ اللّهِ «انِّى نَذَرْتُ
لَکَ ما فِى بَطْنِى مُحَرَّرا» الُمحَرَّرُ یَکُونُ فِى الْکَنِیسَةِ
وَ لاَیَخْرُجُ مِنْهَا «فَلَمَّا وَضَعتْهَآ أُنْثَى قَالَتْ رَبِّ اِنِّى وَضَعْتُهَا
أُنْثَى وَاللّهُ أَعْلَمُ بِمَا وَضَعَتْ وَ لَیْسَ الذِّکَرُ کَالأُنْثُى» اِنَّ
الأُنْثَى تَحِیضُ فَتَخْرُجُ مِنَ الْمَسْجِدِ وَالُْمحَرَّرُ لاَ یَخْرُجُ مِنَ الْمَسْجِدِ.
از امام صادق علیهالسلام در
معناى آیه «من نذر کردم فرزندى که در شکم دارم در خدمت تو باشد» فرمود: خادم در کنیسه
و معبد است و از آن خارج نمىگردد. هنگامى که همسر عمران؛ [مریم
علیهاالسلام ]را به دنیا آورد گفت: پروردگارا؛
من دختر به دنیا آوردهام و پسر همچون دختر نیست! چون دختر حیض مىشود و از مسجد بیرون
مىرود در حالى که خادم نمىتواند از مسجد بیرون برود.
8 . محمد بن الحسن الصفار عن ابراهیم
بن هاشم عن نوح بن شعیب عن حریز عن محمد بن مسلم قال: قال أبوجَعْفَرِ علیهالسلام: أَلْجُنُبُ
وَالْحَائِضُ یَفْتَحَانِ الْمُصحَفَ مِنْ وَرَاءِالثَّوبِ وَ یَقْرَآنِ مِنَ الْقُرآنِ
مَاشَاءَ اِلاَّ السَّجْدَةَ وَ یَدْخُلاَنِ الْمَسْجِدَ مُجْتَازیْنِ وَ لاَ یَقْعُدَانِ
فِیهِ وَلایَقْرَبَانِ الْمَسْجِدَینِ الْحَرَمَیْنِ.
امام باقر علیهالسلامفرمودند:
جنب و حائض مىتوانند: قرآن را از پشت لباس بىآنکه با دست لمس کنند بگشایند، و جز
سورههاى سجدهدار هر جا را که مىخواهند مىتوانند تلاوت کنند. و در عبور از مسجد
منعى ندارند، ولى نمىتوانند در آن بنشینند، و نزدیک مسجدالحرام و مسجدالنبى صلىاللهعلیهوآلهنشوند.
[یعنى از آن دو حق عبور هم ندارند.]
9 . و قال الرضا علیهالسلام: وَ
لاَتَدْخُلِ الْحَائِضُ الْمَسْجِدَ أَنْ تَکُونَ مُجْتَازَةً... .
امام رضا علیهالسلامفرمودند:
حائض نمىتواند وارد مسجد شود مگر اینکه بخواهد عبور کند
10 . و عن على علیهالسلام أَنَّهُ
قَالَ: لاَ تَقْرَأُ الْحَائِضُ قُرْآنا وَلاتَدْخُلُ مَسْجِدا وَ لا تَقْرِبُ صَلاَةً
وَ لاَتُجَامَعُ حَتَّى تَطْهُرَ.
امام على علیهالسلام فرمود:
زن حائض قرآن نخواند، وارد مسجد نشود، نماز نگذارد و جماع نکند تا پاک شود.
روایات
اهلسنت
1 . حدثنا ابوبکر بن أبىشیبة و
محمد بن یحیى عن أبونعیم عن ابى أبنغنیة عن أبىالخطاب الهجرى عن محدوج الذهلى عن
جسرة قالت: أخبرتنى أمسلمة، قالت: دَخَل رَسُولُ اللّهِ صلىاللهعلیهوآله صَرْحَةَ
هذا المَسْجِدِ فَنادى بِأعلى صُوته «اِنَّ الْمَسْجِدَ لاَیَحِلُّ لِلْجُنُبِ وَالحَائِضٍ».
امسلمه مىگوید: رسول خدا صلىاللهعلیهوآلهوارد
صحن این مسجد شد و با صداى بلند فرمود: مسجد براى جنب و حائض حلال نیست.
2 . حدثنا مسدد عن عبدالواحد بن
زیاد عن الافلت بن خلیفة عن جسرة بنت (جاجة) قالت: سمعت عائشة تقول: جاء رسول اللّهِ
صلىاللهعلیهوآله و وُجُوهُ بُیُوتِ أَصحَابِهِ شَارِعَةٌ
فِى الْمَسْجِدِ فَقالَ: وَجَّهُوا هَذِهِ الْبُیُوتَ
عَنِ الْمَسْجِدِ، ثُمَّ دَخَلَ النَّبِىُّ صلىاللهعلیهوآله ولم
یَصْنَعِ القَوْمُ شیئا رجاءً أن تنزل فیهم رُخْصَةً، فَخرَجَ اِلیهِمْ بعد فَقَال:
وَجَّهُوا هَذِهِ البُیُوتِ عَنِ الْمَسْحِدِ فانِّى لا أَحِلُّ الْمَسْجِدَ لِحَائضٍ
وَ لا جُنُبِ.
جسره
مىگوید: شنیدم عایشه مىگفت: رسول خدا صلىاللهعلیهوآله آمد
در حالى که درهاى خانههاى اصحاب به مسجد باز مىشد. پس فرمود: این درها را از مسجد
برگردانید [ببندید و از سوى دیگر راه خانه را بگشائید ]سپس داخل شدند ولى هیچ کس به امید اینکه رسول خدا صلىاللهعلیهوآله
تخفیف دهد و اجازه بدهد درها به همان شکل باقى بماند؛ کارى انجام
نداد. اما بعد رسول خدا صلىاللهعلیهوآله به سوى آنها رفتند و فرمودند: این
درها را از مسجد برگردانید، من مساجد را براى جنب و حائض حلال نمىدانم.
. الکافى، ج 3 ، ص 50 ، ح 4 / التهذیب، ج 1 ، ص 125 ، ح 29 ؛ ایشان به واسطه أبىالقاسم جعفر بن
محمد از کلینى نقل مىکند. / وسائلالشیعة، ج 2 ، ص 205 ، ح 1932 / عوالىاللآلى، ج 3 ، ص 28 ، ح 73 .
. عللالشرایع، ج 1 ، ص 288 ، ح 1 / تفسیرالقمى، ج 1 ، ص 139 / تفسیرالعیاشى، ج 1، ص 243 / بحارالأنوار، ج 78 ، ص 44 / وسائلالشیعة، ج 2 ، ص 214 ، ح 1958 / به همین مضمون در متون روایى
اهلسنت وارد شده است: سننالدارمى، ج 1 ، ص 264 ـ 265 .
. من لایحضرهالفقیه، ج 4 ، ص 8 ، ح 4968 . اسناد شیخ صدوق به شعیب بن واقد در
صفحه 74 ذکر شد. / وسائلالشیعة، ج 2 ، ص
207 ، ح 1938 / الأمالىالصدوق، ص 424 .
. من لایحضرهالفقیه، ج 4 ، ص 356 ـ 352 / وسائلالشیعة، ج 2 ، ص 12 ، ح 1937 / نظیر این
روایت با تفاوت در الأمالىالصدوق با این سند نقل شده است: حدثنا محمد بن الحسن بن احمد بن الولید عن
محمد بن الحسن الصفار عن احمد بن محمد بن عیسى عن الحسین بن موسى عن غیاث بن
ابراهیم عن الصادق علیهالسلامعن آبائه عن رسول اللّه صلىاللهعلیهوآله، ص 62 ، ح 3 / مکارمالأخلاق، ص 435 .
. الکافى، ج 3 ، ص 51 ، ح 8 / التهذیب، ج 1 ، ص 125 ، ح 30 ، از حسین بن سعید نقل مىکند و اسناد
شیخ طوسى به حسین بن سعید در صفحه 73 ذکر شد. / وسائلالشیعة، ج 2 ، ص 213 ، ح 1957 / عوالىاللآلى، ج 3 ، ص 28 ، ح 74 .
. الکافى، ج 3 ، ص 73 ، ح 14 / التهذیب، ج 1 ، ص 407 ، ح 18 با این سند نقل مىکند: محمد بن احمد عن یعقوب بن یزید عن النضر بن
سوید عن عبداللّه بن سنان عن أبىحمزة قال قال أبوجعفر علیهالسلام ./ وسائلالشیعة، ج 2 ، ص 205 ـ 206 ، ح 1933 و 1936 .
. تفسیرالعیاشى، ج 1 ، ص 170 / مستدرکالوسائل، ج 2 ، ص 27 ، ح 1316 / بحارالأنوار، ج 14 ، ح 204 .
. التهذیب، ج 1، ص 371، ح 25، سند شیخ طوسى به محمدبن حسنالصفار این
چنین است: و ما ذکرته فى هذاالکتاب عن
محمد بن الحسن، الصفار: فقد أَخبرنى به: الشیخ ابوعبداللّه محمد بن محمد بن
النعمان والحسین بن عبیداللّه و احمد بن عبدون کلهم عن احمد بن محمد بن الحسن بن
الولید عن ابیه. و أخبرنى به ـ أیضا ـ أبوالحسین ابن
أبىجیّد عن محمد بن الحسن بن الولید عن محمد بن الحسن الصفار / وسائلالشیعة، ج 2 ، ص 209 ، ح 1947.
. فقهالرضا علیهالسلام، ص 191 / بحارالأنوار، ج 78 ، ص 91 / مستدرکالوسائل، ج 2 ، ص 27 ، ح 1315 .
. دعائمالاسلام، ج 1 ، ص 128 / جامعالأخبار، ص 70 / مستدرکالوسائل، ج 2 ، ص 18 ، ح 1286 .
. سنن ابنماجة، ج 1 ، ص 212 ، ح 645 .
. سنن ابىداود، ج 1 ، ص 58 ، ح 232 .