1 . الحسین بن سعید عن النضر، عن
ابنسنان یعنى عبداللّه، عن أبىعبداللّه علیهالسلام قال:
سَمِعْتُهُ یَقُولُ: اِنَّ أُنَاسا کَانُوا عَلَى عَهْدِ رَسُولِاللّهِ صلىاللهعلیهوآله أَبْطَأوُا
عَنِ الصَّلاةِ فِى الْمَسْجِدِ! فَقالَ رَسُولُ اللّهِ صلىاللهعلیهوآله: لَیُوشِکَ
قَوْمٌ یَدَعُونَ الصَّلاةَ فِى الْمَسْجِدِ أَنْ نَأْمُرَ بِحَطَبٍ فَیُوضَعَ عَلَى
أَبْوابِهِمْ فَتُوقَدَ عَلَیْهِمْ نَارٌ فَتُحْرِقَ عَلَیْهِمْ بُیُوتُهُمْ.
امام صادق علیهالسلام مىفرمایند:
در زمان رسول خدا صلىاللهعلیهوآلهبرخى از مردم در آمدن به مسجد و
شرکت در نماز کوتاهى مىکردند. رسول خدا صلىاللهعلیهوآلهفرمود:
نزدیک است دستور دهیم خانههاى چنین افرادى را با آتش بر سرشان بسوزانند.
2 . و عن رُزَیق عن أبىعبداللّه
علیهالسلام: أنَّ أَمِیرالمُؤمِنینَ علیهالسلام بَلَغَهُ
أَنَّ قَوْمَا لایَحْضُرُونَالصَّلاةَ فِى الْمَسْجِدِ فَخَطَبَ فَقالَ: انَّ قَوما
لا یَحْضُرُونَ الصَّلاةَ مَعَنا فِى مَسَاجِدِنا فَلا یُؤَاکِلُونا وَ لا یُشارِبُونا
وَ لا یُشاوِرُونا وَ لا یُنَاکِحُونا وَ لا یَأخُذُوا مِنْ فَیئِنا شَیْئا، أَوْ یَحضُرُوا
مَعَنَا صَلاَتَنَا جَمَاعَةً و اِنِّى لَأُوشِکُ أَن آمُرَ لَهُمْ بِنَارٍ تُشْعَلُ
فِى دُوَرِهمْ فَأُحْرِقُها عَلَیْهِمْ أَوْ یَنْتَهُونَ، قَالَ: فَامْتَنَعَالْمُسْلِمُونَ
عَنْ مُؤاکِلَتِهِمْ وَ مُشارَبَتِهِمْ وَ مُنَاکَحَتِهِمْ حَتَّى حَضَرُوا الْجَماعَةَ
مَعَ الْمُسْلِمِینَ.
به امیرالمؤمنین علیهالسلام خبر
رسید که گروهى براى نماز در مسجد حاضر نمىشوند، حضرت براى مردم سخنرانى کرد، و در
ضمن آن فرمودند: گروهى براى نماز خواندن با ما در مساجد حاضر نمىشوند، اینان حق ندارد
با ما بخورند و بیاشامند و مشورت کنند و با ما ازدواج کنند، و نیز حق ندارند از بیتالمال
مسلمین استفاده کنند مگر اینکه در نماز جماعت ما حاضر شوند. نزدیک است که اگر آنها
از کار خود دست برندارند فرمان دهم خانههاى آنان را با آتش بسوزانند. آنگاه امام صادق
علیهالسلام فرمود: مسلمانان از خوردن و آشامیدن
و ازدواج با آنان خوددارى نمودند تا اینکه آنان در نماز جماعت مسلمین حاضر شدند.
3 . و عن رزَیق قال: سمعت أباعبداللّه
علیهالسلام یقول: مَنْ صَلَّى فِى بَیْتِهِ
جَمَاعَةً رَغْبَةً عَنِ الْمَسْجِدِ فَلا صلاةَ لَهُ و لا لِمَنْ صَلَّى مَعَهُ اِلاَّ
مِنْ عِلَّةٍ تَمْنَعُ مِنَ الْمَسْجِدِ.
شنیدم امام صادق علیهالسلام مىفرمود:
کسى که در خانهاش نماز جماعت بگذارد، تا از شرکت در جماعت مسجد خوددارى کند، نماز
او و کسانى که با او نماز مىگذارند مورد قبول نیست مگر اینکه دلیل موجّهى بر ترک مسجد
داشته باشند.
4 . قال مولانا الحسن علیهالسلام: أَلْغَفْلَةُ
تَرْکُکَ الْمَسْجِدَ.
امام حسن علیهالسلام فرمودند:
غفلت آن است که مسجد را فراموش کنى.
5 . محمد بن احمد بن یحیى عن محمد
بن موسى عن الحسن بن على عن أبیه عن على بن عُقبة عن موسى بن أُکیل النمیرى عن ابن
أبىیعفور عن الصادق علیهالسلام قال: قال رسول اللّه صلىاللهعلیهوآله: لاَ
صَلاَةَ لِمَنْ لاَیُصَلِّى فِى الْمَسْجِدِ مَعَ الْمُسْلمِیْنَ اِلاَّ مِنْ عِلَّةٍ
وَ لا غِیْبَةَ اِلاَّ لِمَن صَلَّى فِى بَیْتِهِ وَ رَغِبَ عَنْ جَمَاعَتِنَا وَ مَنْ
رَغِبَ عَن جَمَاعَةِ الْمُسْلِمِیْنَ وَجَبَ عَلَى الْمُسْلِمِیْنَ غَیْبَتُهُ وَ
سَقَطَتْ بَیْنَهُمْ عَدَالَتُهُ وَ وَجَبَ هِجْرَانُهُ وَ اِذَا رُفِعَ اِلَى اِمَامِ
الْمُسْلِمِیْنَ أَنْذَرَهُ وَ حَذَّرَهُ فَاِن حَضَرَ جَمَاعَةَ الْمُسْلِمِیْنَ وَ
اِلاَّ أَحْرَقَ عَلَیْهِ بَیْتَهُ وَ مَن لَزِمَ جَمَاعَتَهُمْ حَرُمَتْ عَلَیْهِمْ
غِیْبَتُهُ وَ ثَبَتَتْ عَدَالَتُهُ بَیْنَهُمْ.
امام صادق علیهالسلام از
رسول خدا صلىاللهعلیهوآله روایت مىکند که فرمود: نماز کسى
که با مسلمانان در مسجد نماز نخواند درست نیست [کامل
نیست] مگر از روى دلیل، و کسى که در خانهاش نماز بخواند و از جماعت
ما دورى کند غیبتش ناروا نباشد و کسى که از جماعت مسلمانان روى گرداند، عدالتش ساقط؛
و دورى از او واجب است. و اگر او را نزد پیشواى مسلمین ببرند، باید بیمش دهد و بر حذرش
بدارد. پس اگر در جماعت مسلمین حاضر نشد، خانهاش را بر سرش بسوزانند، و کسى که به
جماعت مسلمانان بپیوندد غیبتش حرام و عدالتش ثابت مىباشد.
. التهذیب، ج 3 ، ص 25 ، ح 6 . سند شیخ طوسى
به حسین بن سعید در صفحه 73 ذکر شد. / وسائلالشیعة، ج 5 ، ص 194 ، ح 6311 / همان، ج 8 ،
ص 293 ، ح 10703 .
.
الأمالىالطوسى، ص 696 .
سند شیخ طوسى به رزیق این چنین است: و قد
روى فیه أحادیث کثیرة عن رزیقو هذا اسنادها: أخبرنا الحسین بن عبیداللّه عن هارون
بن موسى التَلَّعُکبَرِى عن محمد بن همام عن عبداللّه بن جعفر الحمیرى، عن محمد
بن خالد الطیالسى عن أبىالعباس رزیق بن الزبیر الخلقّانى. / وسائلالشیعة، ج 5 ، ص 196 ، ح 6318 / بحارالأنوار، ج 85 ، ص 14 .
.
الأمالىالطوسى، ص 696 .
سند شیخ به رزیق در ذیل روایت قبل ذکر شد. / وسائلالشیعة، ج 5 ، ص 196 ، ح 6319 ؛ و ص 240 ، ح 6443 .
. العددالقویة، ص 53 ـ 52 / بحارالأنوار، ج 75 ، ص 115 ـ 114 ، ح 10 / نظیر این روایت در منابع اهلسنت نیز وارد
شده است. ر.ک: مجمعالزوائد، ج 10 ، ص 283 / المعجمالکبیر، ج 3 ، ص 69 / کنزالعمال، ج 16 ، ص 216 .
. التهذیب، ج 6 ، ص 241 ، ح 1 . سند شیخ طوسى
به محمد بن احمد بن یحیى در صفحه 73 ذکر شد. / وسائلالشیعة، ج 8 ، ص 317 ، ح 10776 / بحارالأنوار، ج 85 ، ص 5 .