1 . و عن جعفر بن محمد علیهالسلام أَنَّهُ
قَالَ: یَؤُمُّ الْقَومَ أَقْدَمُهُمْ فَاِنِ اسْتَوَوا فَأَقْرَؤُهُمْ وَ اِنِ اسْتَوَوا
فَأَفْقَهُهُمْ وَ اِنِ اسْتَوَوْا فأَکْبَرُهُمْ سِنّا وَ صَاحِبُ الْمَسْجِدِ أَحَقُّ
بِمَسْجِدِهِ.
امام صادق علیهالسلام مىفرماید:
هرکس زودتر از دیگران هجرت نموده امام جماعت مردم شود [هجرت
به مدینه در صدر اسلام، شاید امروز مصداق هجرت؛ هجرت براى کسب علوم دینیه باشد] و اگر
همه از این نظر برابر بودند، آنکه بهتر قرائت مىکند و چنانچه در قرائت یکسان بودند،
آنکه فقیهتر است و هرگاه در فقاهت همطراز بودند آنکه مسنتر است و صاحب مسجد به امامت
جماعت در مسجدش سزاوارتر است.
لازم به توضیح
است که در ارتباط با شرایط عمومى امام جماعت و شرایط ویژهاى که هر امام جماعتى باید
داشته باشد و اینکه چگونه نماز بخواند و چه شرایطى را رعایت بکند در کتبروایى و فقهى
بحثهاى مفصلى شده است که ذکر آنها نقض غرض خواهد بود. لذا خوانندگان محترم به ابواب
مختلف بحث «احکامالجماعة» که در کتب مختلف روایى آمده است، مراجعه کنند.
. دعائمالاسلام، ج 1 ، ص 152 / مستدرکالوسائل، ج 6 ، ص 475 ، ح 7290 / بحارالأنوار، ج 85 ، ص 110 . نظیر این روایت با
این سند در کافى آمده است: على بن محمد و
غیره عن سهل بن زیاد عن ابنمحبوب عن ابنرئابٍ عن أبىعُبَیْدَة. قال سألت
أباعبداللّه علیهالسلام. ج 3 ، ص 376 ، ح 7 / شیخ طوسى از کافى نقل مىکند، التهذیب، ج 3 ، ص 31 ، ح 25 .