1 . مُحَمَّدُ بن عَلِىِّ بن
محبوبٍ عَن مُحَمَّدِ بنِ الْحُسَیْنِ عن موسى بن یسارٍ عن على بن جعفرالسَّکُونِىِّ
عن اسماعیل بن مُسْلِم الشَّعِیرىِّ عَن جعفر عن أبیهِ عن آبائه علیهالسلام قال:
مَن وَقَّرَ بِنُخَامَتِهِ الْمَسْجِدَ لَقِىَاللّهَیَوْمَ الْقِیامَةِ ضَاحِکا قَدْ
أُعْطِىَ کِتابَهُ بِیَمِینِهِ. امام صادق علیهالسلام از
پدرش و او از اجداد بزرگوارش نقل مىکند که فرمود: کسى که احترام مسجد را حفظ کند و
از انداختن اخلاط (بینى و سینه) در آن خوددارى کند، در روز قیامت خوشحال و خندان، در
حالى که نامه اعمالش در دست راست اوست با خداوند ملاقات مىکند.
2 . احمد بن محمد عن محمد بن یحیى
عن غیاث بن ابراهیم عن جعفر عن أبیه عن آبائه علیهالسلامأنَّ
عَلِّیا علیهالسلام قال: أَلْبُزاقُ فِى الْمَسْجِدِ
خَطِیئةٌ وَ کَفَّارَتُهُ دَفْنُهُ.
امام على علیهالسلام طبق
این روایت مىفرماید: ریختن آب دهان در مسجد گناه و کفّارهاش پوشاندن آن است.
3 . محمد بن على بن مَحْبُوب عَنْ
أَبىاسحاقَ النَّهاوَنْدِىِّ عَنِ الْبَرْقِىِّ عَنِ ابن أَبِىعُمَیرٍ عَنْ عَبْدِاللّه
بن سنان قالَ: سَمِعْتُ أَبَاعبداللّهِ علیهالسلام یَقُولُ:
مَنْ تَنَخَّعَ فِى الْمَسْجِدِ ثُمَّ رَدَّهَا فِى جَوفِهِ لَمْ تَمُرَّ بِدَاءٍ فِى
جَوفِهِالاَّ أَبْرَأَتْهُ.
عبداللّه بن سنان مىگوید از امام
صادق علیهالسلام شنیدم که مىفرمود: هر کس آب دهان
و اخلاط سینه را در مسجد فرو برد، این آب دهان یا خلط به هر دردى که در بدن او برخورد
نماید آن را بهبودى مىبخشد.
4 . الحسین بن سعید عن محمد بن مهران
عن عبداللّه بن سنان عن أبىعبداللّه علیهالسلام قال:
قُلْتُ لَهُ: الرَّجُلُ یکونُ فِى الْمَسْجِدِ فِى الصَّلاةِ فَیُرِیْدُ أنْ یَبْصُقَ
فقالَ: عن یساره و ان کانَ فى غَیْرِ صَلاةٍ فَلا یَبْزُقْ حِذَاءَ الْقِبْلَةِ و یَبْزُقُ
عَنْ یَمِیْنِهِ وَ شِمالِهِ.
عبداللّه بن سنان مىگوید: به امام
صادق علیهالسلام عرض کردم: مردى در نماز است و مىخواهد
آب دهان اندازد، امام علیهالسلام فرمود: از طرف چپ اندازد و اگر
در حال نماز نیست باز هم به طرف قبله نیاندازد بلکه به دو طرف راست یا چپ اندازد.
5 . محمد بن أحْمَدَ بن یحیى عَن
العَبَّاسِ بن معروفِ عن محمد بن سنان عن طلحة بن زیدٍ عن جعفر عن أبیه علیهالسلام قال:
لا یَبْزُقَّنَ أَحَدُکُمْ فِى الصَّلاةِ قِبَلَ وَجْهِهِ وَ لا عن یَمِیْنِهِ وَلْیَزُقْ
عَنْ یَسَارِهِ وَ تَحْتَ قَدَمِهِ الیُسْرَى.
امام صادق علیهالسلام از
پدر بزرگوارش نقل فرمود که: هیچ یک از شما در حال نماز آب دهان یا خلط سینه را به طرف
مقابل (قبله) نیندازد بلکه به طرف راست هم نیندازد ولى به طرف چپ و زیر پاى چپ مانعى
ندارد.
6 . مُحمّد بن الحُسَین الرَّضِىُّ
فِى الُْمجازاتِ النَّبَویَّةِ عَنْهُ علیهالسلام أَنَّهُ
قالَ: انالْمَسْجِدَ لَیَنْزَوِىْ مِنَالنُّخامَةِ کَما تَنْزَوِى الْجِلْدَةُ مِن
النَّارِ اذا انْقَبَضَتْ و اجْتَمَعَتْ.
همانا مسجد از انداختن آب دهان در
او به خود مىپیچد، همانگونه که پوست در هنگام آتش گرفتن جمع و منقبض مىشود.
7 . مُحَمَّدِ بنُ عَلِىّ بن الحسین
باسناده عن شعیب بن واقَدٍ عن الحسین بن زید عن جعفر بن محمّدٍ عن أبیه عن آبائه علیهالسلام فى
حدیث المناهى قال: نَهى رَسُولُ اللّهِ صلىاللهعلیهوآله عَنِ
التَّنَخُّعِ فى المسَاجِدِ.
پیامبر اکرم صلىاللهعلیهوآلهطبق
حدیث مناهى از انداختن آب دهان و خلط سینه و بینى در مساجد نهى فرمودند.
8 . و رأى صلىاللهعلیهوآله نُخامَةً
فى الْمَسْجِد فَمَشى اِلَیْها بِعُرْجونٍ مِنْ عَراجینِ ابن طابٍ فَحَکَّها ثُمَّ
رَجَعَ الْقَهْقَرى فَبَنى عَلَى صَلاتِهِ.
پیامبر صلىاللهعلیهوآله خلط
در مسجد دیدند، و آن را با جارویى که از درختهاى خرماى مدینه ساخته بودند، پاک کردند
و عقب، عقب برگشتند و نماز را ادامه دادند.
9 . أخبرنا الشَّریفُ أبُوالْحَسَنِ
عَلِىُّ بن عبدالصَّمَدِ بن عُبَیدِاللّهِ الهاشِمِىُّ عن الأَبْهَرِىُّ عن أَحْمَدُ
بن عمیر بن یوسف عن عمرو بن عثمان عن الولید عن رجلٍ من آلشُبْرُمَةَ و هو عبدالملک
بن عبداللّه بن شُبْرُمَةَ عن أَبیهِ عن أَبى زُرْعَةَ: أَنَّ النبىَّ صلىاللهعلیهوآله رأى
نُخامَةً فِى قِبْلَهِالْمَسْجِدِ فَأَمَرَ بِها فَحُکَّتْ و قالَ فیهِ قَوْلاً شدیدا.
پیامبر خدا صلىاللهعلیهوآله در
طرف قبله مسجد خلط دیدند، پس دستور دادند آن را پاک کنند و سخن شدیدى را فرمودند [کنایه
از اینکه خیلى ناراحت شدند].
10 . و عن رَسول اللّه صلىاللهعلیهوآله: أَنَّهُ
نَهى عن النُّخامَةِ فِى الْقِبْلَةِ وَ أَنَّهُ صلىاللهعلیهوآله رَأى
نُخامَةً فِى قِبْلَةِ الْمَسجد فَلَعَنَ صاحِبَها وَ کان غائبا فَبَلَغَ ذلِکَ امْرَأتَهُ
فَأَتَتْ فَحَکَّتِ النّخامَةَ وَ جَعَلَتْ مَکانَها خَلُوقا فَأَثنى رسُولُ اللّه
صلىاللهعلیهوآله عَلَیْها لِما حَفِظَتْ مِنْ أَمْرِ
زَوْجِها. از رسول خدا صلىاللهعلیهوآله نقل
شده که از: آب دهان و خلط سینه در طرف قبله نهى فرمودند و پیامبر صلىاللهعلیهوآلهکسى
را که به طرف قبله آب دهان انداخته بود لعن کردند و آن فرد غایب بود. این قضیه به گوش
همسر آن شخص رسید، آمدند و پاک کردند و به جاى آن خلوق (نوعى عطر و بوى خوش) گذاشتند،
رسول خدا صلىاللهعلیهوآله او را به دلیل کار نیکى که انجام
دادند، ستایش کردند.
11 . و فى الحدیث أَنَّهُ صلىاللهعلیهوآله رَأَى
بُصاقَا فِى جِدارِ الْقِبْلَةِ فَحَکَّهُ ثُمَ أَقْبَلَ عَلَىالنَّاسِ فَقالِ: إذا
کان أَحَدُکُمْ یُصَلِّى فَلا یَبْصُقْ قِبَلَ وَجْهِهِ فإنَّ اللّهِ قِبَلَ وَجْهِهِ
اذا صَلّى.
در روایت وارد شده که پیامبر صلىاللهعلیهوآلهدر دیوار
قبله آب دهان دیدند، پس آن را پاک کردند، سپس
روى آوردند و به مردم و گفتند: هرگاه یکى از شما نماز مىگذارد به طرف روبهرو آب دهان
نیاندازد، زیرا خداوند متعال در هنگامى که نماز مىخوانید مقابل شماست.
روایات
اهل سنّت
1 . حدثنا قتیبة عن اسماعیل بن جعفر
عن حمید عن أنس أنَّ النّبى صلىاللهعلیهوآله رأى
نُخامَةً فِى الْقِبْلَةِ فَشُقَ ذلک عَلَیْهِ حَتّى رُوءى فِى وَجْهِهِ فَقامَ فَحَکَّهُ
بِیَدِهِ فقال إِنَّ أَحَدُکُمْ إذا أقامَ فِى صَلاتِهِ فَاِنَّهُ یُناجى رَبَّهُ أَوْ
أَنَّ رَبَّهُ بَیْنَهُ وَ بَیْنَ الْقِبْلَة فَلا یَبْزُقَنَّ أَحَدُکُمْ قِبَلَ قِبْلَتِهِ
وَ لکن عَن یَساره أَوْ تَحْتَ قَدَمَیْهِ ثُمَّ أَخَذَ طَرْفَ رِدائِهِ فَبَصُقَ فِیه
ثُمَّ رَدَّ بَعْضَهُ عَلَى بَعْض فَقالَ أَوْ یَفْعَلَ هکذا.
انس از پیامبر اکرم صلىاللهعلیهوآله نقل
مىکند که خلط در قبله مسجد دیدند و خیلى برایشان سخت بود به صورتى که آثار ناراحتى
در صورت ایشان پیدا بود، پس بلند شدند و با دست پاک کردند و فرمودند: هنگامى که نماز
مىخوانید با خدا مناجات مىکنید یا فرمود: همانا خداوند در نماز بین شما و قبله است،
پس هیچگاه به طرف قبله آب دهان و خلط نیندازید ولکن به چپ یا به زیر پاى خود اندازید،
سپس یک طرف از عباى خود را گرفتند و در آن آب دهان انداختند و مالیدند تا محو شود و
فرمودند اگر در مسجد بودید چنین کنید.
2 . عبداللّه بن یوسف قال أخبرنا
مالک عن نافع عن عبداللّه بن عمر أنّ رسولاللّه صلىاللهعلیهوآله رأى
بُصاقا فِى جِدارِ الْقِبْلَةِ فَحَکَّهُ ثُمَّ أَقْبَلَ عَلَى النّاسِ فَقالَ إذا
کانَ أَحَدُکُمْ یُصَلِّى فَلاْ یَبْصُقْ قِبَلَ وَجْهِهِ فإِنَّ اللّه قِبَلَ وَجهه
إذا صلّى.
عبداللّه بن عمر مىگوید پیامبر
خدا صلىاللهعلیهوآله در قبله مسجد آب دهان دیدند پس
پاک کردند و رو به مردم فرمودند: هنگامى که یک نفر از شما نماز مىخواند به طرف قبله
آب دهان نیندازد، زیرا هنگام نماز خداوند در مقابل شماست.
3 . عبداللّه بن یوسف قال أخبرنا
مالک عن هشامبن عروة عن أبیه عن عائشة امّالمؤمنین أن رسول اللّه صلىاللهعلیهوآله رأى
فى جدار القبلة مخاطا أو بصاقا أو نخامة فحکّه.
عائشه از پیامبر خدا صلىاللهعلیهوآله نقل
مىکند که پیامبر در دیوار قبله خلط سینه و بینى یا آب دهان دیدند پس آن را پاک کردند.
4 . موسى بن اسماعیل قال أخبرنا
ابراهیم بن سعد قال أخبرنا ابن شهابٍ عن حمید بن عبدالرحمن أن أباهریرة و أبا سعید
حدثاه أنّ رسول اللّه صلىاللهعلیهوآله رأى
نُخْاَمة فى جدار المسجد فتناول حصاة فحکها فقال: اِذا تَنَخَّمَ اَحَدَکُم فَلایَتَنَخَّمَنَّ
قِبَلَ وَجْهِهِ وَ لا عَنْ یمینه وَ لْیَبْصُقَ عَنْ یَسارِهِ أَوْ تَحْتَ قَدَمِهِ
الْیُسْرى.
پیامبر خدا صلىاللهعلیهوآله خلط
در دیوار مسجد دیدند و با سنگریزه پاک کردند و فرمودند:هنگامى که خلط سینه و بینى مىاندازید
به طرف مقابل و راست نیندازید بلکه به طرف چپ یا زیر پاى چپ بیندازید.
5 . حدثنا یحیى بن حبیب بن عربى
ثنا خالد یعنى ابنالحارث عن محمد بن عجلان عن عیاض بن عبداللّه عن أبىسعید الخدرى
أن النبى صلىاللهعلیهوآله کان یُحِبُّ الْعَراجِینَ و لایَزالُ
فى یَدِهِ مِنْها، فَدَخَلَ الْمَسْجِدَ، فَرأى نُخامةً فى قبلةِ الْمسجِدِ فَحَکَّها
ثُم أَقْبَلَ عَلى النّاسِ مُغْضِبا فَقالَ: أَیَسر أحُدُکُمْ أَنْ یُبْصَقَ فى وَجهه!
إن أحدُکُم اِذا اسْتُقْبِلَ القِبلَةَ فاِنَّما یَسْتَقْبِل رَبَّه عزّوجل، و المَلَکُ
عن یمینه، فَلا یَتْفَل على یمینه و لا فى قِبْلَتِهِ وَ لْیُبْصَقَ عَنْ یَسارِهِ
أو تَحتَ قَدَمِهِ. فاِنْ عَجَلَ بِهِ أَمرٌ فَلْیَفْعل هکَذا وَ وَصَفَ لَنا ابِنُ
عَجْلان ذلک: أن یتفل فى ثَوبِهِ ثُمَّ یُرَدُ بَعَضَهُ عَلى بَعضٍ.
پیامبر صلىاللهعلیهوآله عراجین
(وسیلهاى براى نظافت یا جارو) را دوست مىداشت و همیشه همراه داشت، داخل مسجد شد و
خلطى را در قبله دیدند پس آن را پاک کردند و با ناراحتى رو بهمردم گفتند: آیا آسان
است بر شما که کسى در صورت شما آب دهان اندازد، همانا یکى از شما هنگامى که رو به قبله مىایستد به طرف خداوند متعال
ایستاده است و مَلِک الهى در طرف راست اوست پس به طرف قبله و سمت راست آب دهان نیندازید
و به طرف چپ یا در زیر پا اندازید و اگر به شما سخت بود و نتوانستید تحمل کنید در لباس
خود آب دهان اندازید و آن را بمالید تا محو شود.
. تهذیبالأحکام، ج 3 ، ص 256 ، ح 33 . سند شیخ طوسى به محمد بن على بن محبوب در مشیخه این
چنین است: و ما ذکرته فى هذا الکتاب عن
محمد بن على بن محبوب فقد أخبرنى به: الحسین بن عُبَیداللّه عن احمد بن محمد بن
یحیى العطّار عن أبیه، محمدبن یحیى عن محمدبن على بن محبوب. / الاستبصار، ج 1 ، ص 442 ، ح 2 / وسائلالشیعة، ج 5 ، ص 223 ، ح 6392 / بحارالأنوار، ج 81 ، ص 16 / لجعفریات، ص 38 : أخبرنا محمد عن موسى عن
أبى، عن أبیه عن جده على بن الحسین عن أبیه عن على علیهالسلام قال: قال
رسول اللّه صلىاللهعلیهوآله مثله / مثل این روایت با اندکى اختلاف در کتاب «المحاسن» از
نوفلى نقل شده است. المحاسن، ج 1 ، ص 54 ، ح 83 / همچنین در دعائمالاسلام، ج 1 ، ص 149 این روایت نقل شده و در ادامه آن چنین آمده است: و أنّ المسجد لیلتوى من النّخامة کما یلتوى
أحدکم بالخیزران اذا وقع به؛ و همانا مسجد، هنگامى که یک نفر در آن خلط
مىاندازد، از شدت درد و ناراحتى در خود مىپیچد همانگونه که اگر یکى از شما را
با چوب خیزران بزنند، از شدت درد به خود مىپیچید.
. تهذیب
الاحکام، ج 3 ، ص 256 ، ح 32 . سند شیخ طوسى به احمد بن محمد این چنین است: و من جملة ما ذکرته
عن احمد بن محمد ما رویته ـ بهذا الاسناد ـ عن محمد بن الحسن الصفار عن احمد بن
محمد و ایضا: ما رویته بهذا الاسناد عن سعد بن عبداللّه عن احمد بن محمد / استبصار، ج 1، ص 442، ح 1 / وسائل الشیعة، ج 5 ، ص 222 ، ح 6387 / بحارالأنوار، ج 81 ، ص 2 به همین مضمون در
منابع اهلسنت نیز وارد شدهاست. ر.ک: صحیح بخارى، ج 1 ، ص 107 / صحیح مسلم، ج 2 ، ص 77 .
. تهذیب الاحکام، ج 3 ، ص 256 ، ح 34 : اسناد شیخ به محمد بن على بن محبوب
در ذیل روایت اول گذشت. استبصار، ج 1 ، ص 442 ، ح 3 / این روایت در محاسن از پیامبر گرامى اسلام به این صورت
نقل شده است: و قال صلىاللهعلیهوآله:
من ردّ ریقه تعظیما لِحَقَّ الْمَسْجِدِ جعل اللّه ذلک قوة فى بدنه و کتب له بها
حسنةً و حطّ عنه بها سیئة و قال: لا تَمرّ بداءِ فى جوفه الاّ أَبرأتهُ. کسى که به خاطر بزرگداشت مسجد آب دهانش را فرو برد، خداوند
آن آب را به قدرت تبدیل مىکند و براى او در مقابل این کار حسنهاى مىنویسد و
سیئهاى را از وى محو مىنماید و این آب به هر دردى بخورد، خوب مىشود وسائل الشیعة، ج 5 ، ص 223 ، ح 6391 .
. التهذیب، ج 3 ، ص 257 ، ح 35 / استبصار، ج 1 ، ص 442 ، ح 4: و
ما ذکرته فى هذاالکتاب عن الحسین بن سعید: فقد أخبرنى به الشیخ، ابوعبداللّه،
محمد بن محمد بن النعمان والحسین بن عبیداللّه و احمد بن عبدون کُلّهم عن احمد بن
محمد بن الحسن بن الولید عن أبیه محمد بن الحسین بن الولید. و أخبرنى ـ أیضا ـ أبوالحسین: ابن أبىجیدا
القمى عن محمد بن الحسن بن الولید عن الحسین بنالحسن بن أبان عن الحسین بن
سعید. و رواه ـ أیضا ـ محمد بن الحسین
بن الولید، عن محمد بن الحسن الضعار عن أحمد بن محمد عن الحسین بن سعید.
این روایت با کمى تغییر در کافى نیز آمده است، ج 3 ، ص 370 ، ح 12 : جماعة عن احمد بن محمد عن الحسین بن سعید مثله. وسائل الشیعة: ج 5 ، ص 221 ، ح 6385 / بحارالأنوار، ج 80 ، ص 365 .
. التهذیب، ج 3 ، ص 257 ، ح 36 / سند شیخ طوسى به محمد بن احمد بن یحیى در مشیخه این چنین است:
و ما ذکرته فى هذا الکتاب عن محمد بن احمد
بن یحیى، الأشعرى: فقد أخبرنى به الشیخ أبوعبداللّه، والحسین بن عبیداللّه و
احمد بن عبدون کلّهم: عن أبىجعفر محمد بن الحسین بن سفیان عن احمد بن ادریس عن
محمدبن أحمد بن یحیى، و أخبرنى ابوالحسین، ابن أبى جید عن محمد بن الحسن بن الولید
عن محمد بن یحیى و احمدبن ادریس جمیعا عن محمد بن احمد بن یحیى. و اخبرنى به ـ
أیضا ـ الحسین بن عبیداللّه عن احمد بن محمد بن یحیى عن أبیه محمد بن عیسى عن
محمد بن احمد بن یحیى. و أخبرنا الشیخ ابوعبداللّه
والحسین بن عبیداللّه و احمد بن عبدون کلّهم: عن أبىمحمد الحسن بن حمزة العلوى و
ابىجعفر محمد بن الحسینالبزوفرى جمیعا: عن احمد بن ادریس عن محمد بن أحمد بن
یحیى / وسائلالشیعة، ج 5 ، ص 222 ، ح 6388 / بحارالأنوار، ج 81 ، ص 201 / و رواه فى من لایحضرهالفقیه مرسلاً، ج 1 ، ص 277 ، ح 853 .
. وسائلالشیعة، ج 5 ، ص 224 ، ح 6395 / بحارالأنوار، ج 80 ، ص 364 .
. من لایحضرهالفقیه، ج 4 ، ص 3 ، ح 4968 . سند شیخ صدوق در مشیخه به شعیب بن واقد در حدیث مناهى این چنین است: و ما کان فیه عن شعیب بن واقد ـ فى المناهى ـ : فقد رویته عن حمزة بن محمد
بن احمد بن جعفربن محمد بن زید بن على بن الحسینبن علىبن أبىطالب علیهمالسلام، قال: حدثنى أبوعبداللّه؛ عبدالعزیز بن محمد بن عیسى،
الأبهرى، قال: حدثنا أبوعبداللّه محمد بن زکریّا الجوهرى، الغَلّابِىّ،
البَصْرِىّ قال: حدثنا شعیب بن واقد. / وسائلالشیعة، ج 5 ، ص 224 ، ح 6393 / بحارالأنوار، ج 73 ، ص 328 / الأمالىالصدوق، ص 422 / مکارمالأخلاق، ص 424 .
. من لایحضرهالفقیه، ج 1 ، ص 277 ، ح 851 / وسائلالشیعة، ج 5 ، ص 191 ، ح 6303 و ج 7 ، ص 292 ، ح 9377 .
. مستدرکالوسائل، ج 3 ، ص 375 ، ح 3891 / دعائمالاسلام، ج 1 ، ص 173 / الجعفریات، ص 251 .
. مستدرکالوسائل، ج 3 ، ص 376 ، ح 3821 / بحارالأنوار، ج 81 ، ص 308 .
. عوالىاللآلى، ج 1 ، ص 137 ، ح 42 / مستدرکالوسائل، ج 3 ، ص 376 ، ح 3823 .
. صحیح البخارى، ج 1 ، ص 105 ـ 106 . نظیر این روایت با تفاوت در صحیح مسلم آمده است، ج 2 ، ص 76 ، سنن ابن ماجه، ج 1 ، ص 326 ، ح 1022 .
. همان، ص
106 . با کمى اختلاف در صحیح مسلم، ج 2 ، ص 75 .
. همان، ص
106 / صحیح مسلم، ج 2 ، ص 76 .
. همان، نظیر این روایت با سند دیگرى در
ذیل همین روایت در بخارى آمده است؛
همچنین با اندکى اختلاف با سند دیگرى در صفحه 107 بخارى آمده است.