1 . على بن ابراهیم عن أبیه عن النوفلى
عن السکونى عن أبىعبداللّه علیهالسلام قال:
قالَ رَسُولُ اللّهِ الأَحْتِباءُ فِى الْمَسْجِدِ حِیْطَانُ
الْعَرَبِ.
امام صادق علیهالسلام از
پیامبر اکرم صلىاللهعلیهوآله نقل مىکند که فرمود: احتباء (جمع
کردن دو ساق پا و چسباندن آنها به شکم و انداختن لباس بر روى آنها نظیر گرفتن هر دو
پا با دستها) در مسجد ازخصلتهاى عرب است.
2 . عدة من أصحابنا عن احمد بن محمدبن
خالد عن محمد بن على عن على بن أسباط عن بعض أصحابنا، عن أَبِىعَبْدِاللّهِ علیهالسلام، قال:
لاَ یَجُوزُ لِلرَّجُلِ أَنْ یَحْتَبِىَ مُقَابِلَ الْکَعْبَةِ.
امام صادق علیهالسلام فرمود:
جایز است براى مرد که در مقابل خانه کعبه احتباء کند (گویا نشستن با این حالت هتک خانه
کعبه است).
3 . أبى(ره) عن سعد بن عبداللّه
عن احمد بن یحیى عن حماد بن عثمان قال: رَأَیْتُ أَبَاعَبْدِاللّهِ علیهالسلام: یَکْرَهُ
الاِحْتِبَاءَ لِلْمُحْرِمْ قَالَ: وَ یُکْرَهُ الاِحْتِبَاءُ
فِى الْمَسْجِدِ الْحَرَامِ اِعْظَاما لِلْکَعْبَةِ.
حماد بن عثمان مىگوید: امام صادق
علیهالسلام را دیدم که مىفرمود: احتباء براى
انسان محرم مکروه است. وى فرمود در مسجدالحرام هم مکروه است به دلیل بزرگداشت خانه
کعبه.
4 . و اِنَّمَا یُکْرَهُ الاِحْتِبَاءُ
فِى الْمَسْجِدِالْحَرامِ تَعْظیما لِلْکَعْبَةِ.
احتباء در مسجدالحرام به خاطر تعظیم
و بزرگداشت خانه کعبه مکروه است.
5 . سَهلُ عن عَلِىِّ بن أسباطٍ
عَن عَبْدِاللّه بن سِنَانٍ عن أبىعبداللّه علیهالسلام قَالَ:
لاَیَنْبَغِى لِأَحَدٍ أَن یَحْتَبِىَ قُبالَةَ الْکَعْبَةِ.
امام صادق علیهالسلام مىفرماید:
براى هیچ کس سزاوار نیست که در مقابل کعبه احتباء کند.
6 . علِّىُ بن أسباطٍ فى نوادره
عن رجلٍ من أصحابنا بنایُکَنَّى أبا اِسْحَاقَ عَن بَعْضِ أَصْحابِهِ عَنعَلِىِّ بْنِ
الْحُسَیْنِ علیهالسلام أنَّهُ قالَ فِى حَدیثٍ: وَ اِذا
کَانَ مُقابِلَ الْکَعْبَةِ لَمْ یَجُزْ أَن یَحْتَبِىَ وَ هَو نَاظِرٌ اِلَیْهَا.
امام سجاد علیهالسلام مىفرماید:
هنگامى که در مقابل کعبه قرار مىگیرید و به کعبه مىنگرید جایز نیست براى شما که احتباء
کنید.
. الاحتباء هو أن یضّم الانسان ساقیه الى بطنه
بثوب یجمعهما به مع ظهره و یشده علیهما.
.
الکافى، ج 2 ، ص
662 ، ح 2 / وسائلالشیعة، ج 5 ، ص
236 ، ح 6428 / حیطانالعرب أى: أن العرب
تتوسل فى الاتکاء بالاحتباء کما یتوسل أصحاب البیوت المبنیة بالجدران./ نظیر
این روایت در: الجعفریات، ص 52 / مستدرک الوسائل، ج 3 ، ص 383 ، ح 3843 .
. الکافى، ج 2 ، ص 663 ، ح 5 / وسائلالشیعة، ج 5 ، ص 236 ، ح 6429 .
.
المحرم: من لبس لباسالاحرام لحجٍ أو عمرة، معجمالفاظ الفقهالجعفرى، ص 373 .
. عللالشرایع، ج 2 ، ص 446 ، ح 1 / بحارالأنوار، ج 96 ، ص 60 ، ح 27 / وسائلالشیعة، ج 13 ، ص 267 ، ح 17715 .
.
من لایحضرهالفقیه، ج 2 ، ص 198 ، ح 2131 / وسائلالشیعة، ج 13 ، ص 267 ، ح 17714 .
. الکافى، ج 4 ، ص 546 ، ح 31 / التهذیب، ج 5 ، ص 453 ، ح 226 ، الاّ أنّه
روى: قُبَالَةَ الْبَیْتِ، سند شیخ طوسى به سهل بن زیاد در صفحه 300 ذکر شده
است. / وسائلالشیعة، ج 13 ، ص 226 ، ح 17712 .
.
مستدرکالوسائل، ج 3 ، ص
384 ، ح 3844 / نوادرالراوندى، ص 30 .