نمایش صفحات

خداوند در آیه 108 توبه با تأکید به پیامبر صلى‏ الله‏ علیه ‏و‏آله دستور مى‏دهد که هرگز در این مسجد حاضر نشو و در آن، قیام به عبادت و اقامه نماز نکن:

«و لاتقم فیه ابدا».

 

شیوه صحیح در مقابله با یک برنامه انحرافى این است که ابتدا از آن برنامه جلوگیرى شود و سپس به جاى آن، راه صحیح ارائه شود. لذا خداوند پس از نهى از حضور و عبادت در مسجد ضرار مى‏فرماید: شایسته ‏تر این است که در مسجدى قیام به عبادت و نماز کنى که شالوده آن در روز نخست برتقوا واخلاص گزارده شده است:

 

«...لمسجد اسس على التقوى من اوّل یوم احق ان تقوم فیه».[1]

 

کلمه «أحقّ» به معناى شایسته ‏تر، در این‏جا براى مقایسه دو چیز در
شایستگى نیامده بلکه براى مقایسه مسجد شایسته (مسجد قبا یا مسجدالنبى) مسجد ضرار است. در هر حال، همان‏گونه که ذکر شد درپى دستور خداوند، پیامبر صلى‏ الله ‏علیه‏ و‏آله افرادى را مأمور کرد که مسجد ضرار را تخریب نمودند و مکان آن را محل ریختن زباله قراردادند.

از این دستور خدا و برخورد قاطع پیامبر صلى‏ الله‏ علیه‏ و‏آله استفاده مى‏شود که مسلمانان باید در شناخت و برخورد با منافقان دقیق و شدید باشند و در مورد هربنایى که بنام مسجد ساخته و حتى آنچه در مساجد تبلیغ و بیان مى‏شود و درباره کسانى که مدعى هستند اهل مسجدند کاملاً هوشیار باشند و فریب برخى ظواهر زیبا را نخورند؛ چرا که دشمن براى رسیدن به اهداف خود گاهى از مسجد علیه مسجد و بالاتر از آن، از دین علیه دین بهره مى‏گیرد.

براى واکسینه کردن جامعه دینى از چنین خطرات، خداوند متعال یک مسجد و به طورکلى یک کانون فعّال و مثبت دینى و اجتماعى را، مسجد و کانونى معرفى مى‏کند که از دو عنصر مثبت تشکیل گردد:

نخست شالوده و هدف آن از آغاز پاک باشد: «اُسس على التقوى من اوّل یوم» و دیگر این که حامیان و پاسدارانش انسان‏هایى پاک و درستکار و با ایمان و مصمم باشند: «فیه رجال یحبون ان یتطهروا» از میان رفتن هریک ازاین دو رکن اساسى باعث فقدان نتیجه و نرسیدن به مقصد است.[2]



[1] . در این که مقصود از «لمسجد اسس على التقوى من اوّل یوم...» مسجد قبا است یا مسجد پیامبر صلى‏الله‏علیه‏و‏آله در مدینه یا هر مسجدى که براساس تقوا بنا شده باشد، مفسران هرسه احتمال را مطرح کرده‏اند؛ اما با توجه به این که منافقان مسجد ضرار را نزدیک مسجد قبا ساخته بودند و باتوجه به تعبیر «اوّل یوم» و ساخت مسجد قبا در اولین روزهاى هجرت پیامبر صلى‏الله‏علیه‏و‏آله احتمال این که مقصود از آن مسجد قبا باشد مناسب‏تر است.

[2] .  اقتباس از تفسیر نمونه، ج 8 ، ص 146 .