طبق این نظرکه مقصود از «لمسجد...» درآیه 108 سوره توبه مسجد قبا است از این آیه استفاده مىشود که مسجد قبا:
1.مسجدى است که در اولین روزهاى هجرت پیامبر صلى الله علیه وآله بنا شده است.
2.مسجدى است که براساس تقوا و پرهیزکارى و رعایت قوانین الهى و با هدف و نیت مقدس بنا گردیده ا ست.
3.مسجدى است که شایسته است در آن قیام به عبادت و اقامه نماز شود.
4.پاسداران و اهالى این مسجد انسانهایى پاک، درستکار و مؤمناند که در راه تکامل و طهارت سیر مىکنند و خداوند ایشان را دوست مىدارد:
«... لَمَسجِدٌ اُسِّسَ عَلَى التَّقوى مِن اَوَّلِ یَومٍ اَحَقُّ اَن تَقومَ فیهِ فیهِ رِجالٌ یُحِبّونَ اَن یَتَطَهَّروا واللَّهُ یُحِبُّ المُطَّهِّرین».
«آن مسجدى که از روز نخست بر پایه تقوا بنا شده، شایستهتر است که در آن به عبادت بایستى؛ در آن، مردانى هستند که دوست مىدارند پاکیزه باشند؛ و خداوند پاکیزگان را دوست دارد».
در آیه 109 قرآن کریم بین این مسجد که بر اساس تقوا و نیت خالص بنا شده و مسجد ضرار که براى زیان رساندن و تقویت کفر و ایجاد اختلاف در صفوف مؤمنان و پایگاه فعالیّت دشمنان خدا و رسول او ساخته شده مقایسه شده و ویژگى[1] هر کدام برجسته شده است.
«افمن أسس بنیانه على تقوى من اللّه و رضوان خیر ام من أسس بنیانه على شفا جرف هار فانهار به فى نار جهنم واللّه لایهدى القوم الظالمین».
«آیا کسى که شالوده آن را بر تقواى الهى و خشنودى او بنا کرده بهتر است یا کسى که اساس آن را برکنار پرتگاه سستى بنا نموده که ناگهان در آتش دوزخ فرو مىریزد؟ و خداوند گروه ستمگران را هدایت نمىکند».
به طور حتم بنایى که شالودهاش براساس تقوا و رضاى خدا نهاده شده براى همیشه در تاریخ مىماند و منشأ خیر و برکت براى مؤمنان خواهد بود و این مسجد اکنون از مساجد زیبا و بزرگ مدینه است و همواره مورد زیارت و محل عبادت مجاوران و زائران حرم نبوى صلى الله علیه وآله است.
به تناسب نزول آیه 108 توبه «لمسجد اسس على التقوى من اوّل یوم...»؛ درباره مسجد قبا، در آن زمان مسجد یاد شده را به نام «مسجد التقوى» مىشناختند.[2]
[1] . خصوصیات مسجد ضرار در مبحث مسجد ضرار در همین نوشته مطرح شده است.
[2] . آثار اسلامى مکّه و مدینه، ص 245 .