جهان شمول بودن مسجدالحرام اقتضا دارد از امنیّت کامل و همه جانبه برخوردار باشد و کسى حق هیچگونه تعرّض به حقوق دیگران را در آن مکان مقدس نداشته باشد. ازاین روى، خداى تعالى هرنوع تعرّض و تجاوز به حقوق دیگران را در مسجدالحرام انحراف و ستمى نابخشودنى و ممنوع اعلام کرده است:
«اِنَّ الَّذینَ کَفَروا و یَصُدّونَ عَن سَبیلِاللَّهِ والمَسجِدِ الحَرامِ الَّذى جَعَلنهُ لِلنّاسِ سَواءً اَلعکِفُ فیهِ والبادِ ومَن یُرِد فیهِ بِاِلحادٍ بِظُلمٍ نُذِقهُ مِن عَذابٍ اَلیم».
«کسانى که کافر شدند و مؤمنان را از راه خدا باز داشتند و هم چنین از مسجدالحرام که آن را براى همه مردم برابر قرار دادیم چه کسانى که در آنجا زندگى مىکنند یا از نقاط دور وارد مىشوند (مستحق عذابى دردناکند) و هر کس بخواهد در این سرزمین از راه حق منحرف گردد و دست به ستم زند ما از عذابى دردناک به او مىچشانیم».[1]
جهان شمول بودن مسجدالحرام اقتضا دارد از امنیّت کامل و همه جانبه برخوردار باشد و کسى حق هیچگونه تعرّض به حقوق دیگران را در آن مکان مقدس نداشته باشد. ازاین روى، خداى تعالى هرنوع تعرّض و تجاوز به حقوق دیگران را در مسجدالحرام انحراف و ستمى نابخشودنى و ممنوع اعلام کرده است:
«اِنَّ الَّذینَ کَفَروا و یَصُدّونَ عَن سَبیلِاللَّهِ والمَسجِدِ الحَرامِ الَّذى جَعَلنهُ لِلنّاسِ سَواءً اَلعکِفُ فیهِ والبادِ ومَن یُرِد فیهِ بِاِلحادٍ بِظُلمٍ نُذِقهُ مِن عَذابٍ اَلیم».
«کسانى که کافر شدند و مؤمنان را از راه خدا باز داشتند و هم چنین از مسجدالحرام که آن را براى همه مردم برابر قرار دادیم چه کسانى که در آنجا زندگى مىکنند یا از نقاط دور وارد مىشوند (مستحق عذابى دردناکند) و هر کس بخواهد در این سرزمین از راه حق منحرف گردد و دست به ستم زند ما از عذابى دردناک به او مىچشانیم».[1]