مسجد به عنوان محل عبادت و بندگى خداى یکتا اختصاص به زمینیان ندارد بلکه افلاکیان و فرشتگان در عوالم بالا نیز براى خود مسجد و محل عبادت دارند که به جهت اهمیّت خاصش مورد سوگند خداوند است:
«والبَیتِ المَعمور».[1]
«و قسم به خانه آباد».
بسیارى از مفسران گفتهاند:
«مقصود از «البیت المعمور» خانه و بنایى است در آسمان چهارم محاذى کعبه که همواره با عبادت و حضور انبوهى از فرشتگان معمور و آباد و نورانى است».[2]
در روایات متعدد نیز این معنا نقل شده است. در برخى از آنها آمده که «بیت المعمور» خانهاى است در آسمان چهارم و در برخى دیگر از روایات آمده که خانهاى است در آسمان دنیا و در همه این روایات تأکید شده است که «بیت المعمور» محاذى کعبه و محل عبادت و حضور انبوهى از فرشتگان است.[3]
از پیامبر صلىاللهعلیهوآله نقل شده است که روزى به اصحابش فرمود: آیا مىدانید «البیت المعمور» چیست؟ گفتند: خدا و رسولش داناترند. فرمود: آن، مسجدى است در محاذات و بالاى کعبه که اگر بیفتد برکعبه قرار مىگیرد. هر روز هفتاد هزار فرشته در آن نماز مىگزارند و هنگامى که خارج شدند دیگر به آن برنمىگردند.[4] (یعنى هر روز هفتاد هزار فرشته تازه وارد در آن نماز مىگزارند).
مسجد اختصاص به آیین اسلام و مسلمانان ندارد؛ بلکه در آیینهاى الهى گذشته و امتهاى پیشین هم رایج بوده است. در این بخش مرور کوتاهى خواهیم داشت به موضوع مسجد در ادیان و آیینهاى الهى گذشته از منظر قرآن.
[2] . مجمع البیان، ج 9 ـ 10 ، ص 247 ؛ المیزان، ج 19 ، ص 6 و 8 .
[3] . ر.ک: تفسیر نور الثقلین، ج 5 ، ص 136 ـ 137 ؛ الدّر المنثور، ج 7 ، ص 627 .
[4] . الدر المنثور، ج 7 ، ص 629 .