1 ـ یاد خدا
ذکر و یاد خداوند که حقیقت و روح دیندارى است در هر زمان و مکان و به هر اندازهاى باشد مطلوب و شایسته است؛ اما در جامعه دینى و الهى باید مراکز پایگاههایى وجود داشته باشد که مؤمنان در اوقات خاص، فارغ از هر چیزى در آن به پرستش و یاد خدا بپردازند. به همین منظور در جامعه دینى و اسلامى بناهایى بنام مسجد پیشبینى شده است و خداوند در کلام خویش این بناها را به خود نسبت داده و بنام خود و «مساجد اللّه» خوانده است و این نشان دهنده عنایت و توجه خاصّ بارى تعالى به این اماکن است؛ چه اینکه این مراکز در زمین نماد یاد و پناهگاه بندگان شیفته او مىباشند.
این ویژگى یعنى یاد خدا، در آیات متعدد قرآن به صورت وصف اصلى و جداناپذیر مساجد مطرح شده است:
الف) در آیه 114 سوره بقره:
«و مَن اَظلَمُ مِمَّن مَنَعَ مَساجِدَ اللَّهِ اَن یُذکَرَ فیهَا اسمُهُ و سَعى فى خَرابِها...».
«چه کسى ستمکارتر از کسانى است که از بردن نام خدا در مساجد او جلوگیرى مىکنند و سعى در ویرانى آنها دارند».
از این آیه استفاده مىشود که مهمترین فلسفه وجود مساجد، زنده بودن یاد خدا در دل و جان بندگان اوست و کسى که مانع حضور مردم و یاد خدا در خانه هاى او شود در زمره ستمکارترین انسانها است. چرا که طبق آموزه هاى قرآنى تنها راه آرامش و آسایش روح انسان یاد خداست:
«ألا بذکر اللّه تطمئن القلوب».[1]
«آگاه باشید، تنها با یاد خدا دلها آرام مىگیرد».
بنابراین چه ستمى بالاتر از این که کسى بخواهد در راه تخریب پایگاههاى توحید و مراکز آرامش انسانها تلاش کند و به جاى آن، شرک و غفلت و در نتیجه حیرت و گمراهى را در جامعه گسترش دهد؟ این عمل ستم به حق خدا و تعدى به حقوق بندگان و ظلم به پایگاههاى توحید و آرامش است.
ب) آیه 40 سوره حج:
«و لَولا دَفعُ اللَّهِالنّاسَ بَعضَهُم بِبَعضٍ لَهُدِّمَت صَومِعُ و بِیَعٌ و صَلَوتٌ و مَسجِدُ یُذکَرُ فِیهَا اسمُ اللَّهِ کَثیرًا...».
«و اگر خداوند بعضى ازمردم را بوسیله بعضى دیگر دفع نکند، دیرها و صومعه ها و معابد (یهود و نصارا) و مساجد که نام خدا در آن بسیار برده مىشود ویران مىگردد».
در این آیه، مساجد به عنوان مرکزى که در آن نام خدا بسیار برده مىشود معرفى شده است و خداوند براى حفظ آن از نابودى و دستبرد دشمنان فرهنگ دینى و الهى جهاد را بر بندگان مؤمن خود واجب کرد.[2]
ج) آیه 36 سوره نور:
«فى بُیوتٍ اَذِنَ اللَّهُ اَن تُرفَعَ و یُذکَرَ فیهَا اسمُهُ یُسَبِّحُ لَهُ فیها بِالغُدُوِّ و الاصال».
«[نور و هدایت الهى] در خانههایى که خداوند اذن داده که رتبه رفیع یابند قرار دارد، خانههایى که نام او در آن برده مىشود و همواره در آن تسبیح او گویند».
همانگونه که در مباحث گذشته ذکر شد مقصود از «فى بیوت اذن اللّه ان ترفع» مساجد است یا این که مساجد یکى از روشنترین مصادیق آن است.[3]
مفاد این آیه از دو آیه پیشین روشنتر و صریحتر است و در آن به دو نکته اساسى درباره مسجد اشاره شده است: یکى است که مساجد بناهایى هستند که به اذن خدا رتبه رفیع یافتهاند.
و دیگر این که مساجد همواره مرکز یاد و تسبیح خدایند.[4]
از مجموع این آیات استفاده مىشود که مساجد پیامآور زنده بودن ذکر و یاد خدا در عمق روح و جان مؤمنان و در تمام ابعاد زندگى آنها است.
شایان ذکر است که یاد خدا تنها امر و فرمانى است که بارى تعالى براى آن هیچ حدّ و مرزى قرار نداده است. امام صادق علیهالسلام فرمود: هیچ چیزى نیست که حد و انتها نداشته باشد جز ذکر [خدا...] سپس این آیه را تلاوت کرد:
«یاَیُّهَا الَّذینَ ءامَنُوا اذکُرُوا اللَّهَ ذِکرًا کَثیرا و سَبِّحوهُ بُکرَةً واَصیلا».[5]
«اى کسانى که ایمان آوردهاید فراوان ذکر خدا گویید و همواره تسبیحگوى او باشید».
پیامبر صلى الله علیه وآله فرمود: آیا نمىخواهید به شما خبر دهم که بهترین اعمال چیست؟... عرض کردند چرا اى رسول خدا! فرمود: آن عمل، زیاد خدا را یاد کردن است. سپس مردى آمد خدمت حضرت و پرسید بهترین اهل مسجد کیست؟ فرمود: کسى که بیشتر به یاد خدا باشد.[6]
بنابراین، بهترین عمل یاد خدا و حضور مستمرّ در مسجد است.
2 ـ اقامه نماز
از مهمترین فلسفه وجود مساجد در جامعه اسلامى اقامه نماز و فرایض پنجگانه در آن است. نماز عبادتى است که انسان مؤمن از آغاز تا انجام آن، در ظاهر و باطن خویش متوجه خالق یکتاست و نهایت خضوع و خشوع خود را در برابر او اظهار مىکند و خداى تعالى خواسته است بنده مؤمنش این عبادت ویژه را در خانه ویژهاش یعنى مسجد انجام دهد؛ چه این که مسجد خانه ذکر اوست:
«و مساجد یذکر فیها اسمه کثیرا».[7]
و ذکر او بالاترین عمل و عبادت است که در نماز متجلى مىشود:
«... و اَقِمِ الصَّلوةَ اِنَّ الصَّلوةَ تَنهى عَنِ الفَحشاءِ والمُنکَرِ و لَذِکرُ اللَّهِ اَکبَرُ...».[8]
«و نماز را برپا دار که نماز آدمى را از کارهاى زشت و ناپسند باز مىدارد و مهمتر آنکه نماز یاد خداست و یاد خدا بزرگترین عمل است».
بنابراین، بسیار منطقى است که این عمل برتر در برترین مکانها و بناها یعنى مسجد ظهور و بروز یابد. و چه زیباست که بندگان ویژه خدا یعنى مؤمنان این عبادت ویژه را در خانه ویژه او (مسجد) انجام دهند.
در همین راستا، خداى تعالى ابراهیم خلیل و فرزندش اسماعیل علیهم السلام را مأمور مىکند خانهاش یعنى کعبه و مسجدالحرام که محور و مرکز همه مساجد در هر نقطه و مکاناند را براى بندگان نمازگزار و طواف کننده آماده و پاکیزه نمایند:
«... و عَهِدنا اِلى اِبرهیمَ واِسمعیلَ اَن طَهِّرا بَیتِىَ لِلطّافینَ والعکِفینَ والرُّکَّعِ السُّجود».[9]
نماز را در هر مسجدى مىتوان اقامه نمود و نباید آن را براى رسیدن به مسجد خاصى تأخیر انداخت برخى مفسران آیه «... و اقیمو وجوهکم عند کل مسجد ...»[10] را به این معنا دانستهاند، و گروهى دیگر از مفسران آن را اینگونه تفسیر کردهاند: در وقت هر نمازى که دستور به جماعت خواندنِ آن داده شده به مسجد بروید.[11]
از همه این موارد روشنتر آیه 36 سوره نور است که خداوند مىفرماید:
«فى بُیوتٍ اَذِنَ اللَّهُ اَن تُرفَعَ و یُذکَرَ فیهَا اسمُهُ یُسَبِّحُ لَهُ فیها بِالغُدُوِّ والاصال».
«خانههایى که خداوند اذن فرموده که رفیع و با عظمت باشند و در آن اسم او برده شود و در صبح و شام تسبیح او گویند».
جمله «یسبح له فیها بالغدوّه الآصال» یعنى در صبح و شام در آن نماز گزارده مىشود.[12] گرچه تسبیح خدا منحصر به نماز نیست ولى نماز از مهمترین مصادیق آن است. در هرحال، طبق آموزههاى دینى و در فرهنگ اسلامى،اقامه نماز به منزله وصف جدایىناپذیر مساجد به حساب مىآید.
3 ـ اعتکاف
در آیه 187 بقره آمده است:
«... ولا تُباشِروهُنَّ واَنتُم عکِفونَ فِى المَسجِدِ ...».
«و با زنان هنگام اعتکاف در مساجد مباشرت نکنید».
شأن نزول
برخى مفسران نقل کردهاند که بعضى افراد (در صدر اسلام) هنگام اعتکاف از مسجد بیرون مىآمدند و با همسر خود همبستر مىشدند سپس با انجام غسل به اعتکاف و مسجد برمىگشتند آیه نازل شد و آنان را از این کار نهى کرده است.[13]
در آیه 187 بقره برخى احکام روزه مطرح شده است از جمله اینکه در شبهاى ماه مبارک رمضان همبستر شدن با همسر جایز است. با بیان این حکم ممکن بود کسى تصور کند حکم یاد شده (جوار همبستر شدن با همسر براى روزهدار در شب) عمومیّت دارد و حتّى شامل مواردى مانند اعتکاف که یکى از شرایط آن روزه است مىشود در حالى که جایز نیست شخص معتکف که روزها روزه است شب با همسرش نزدیکى کند، براى جلوگیرى ازاین برداشت نادرست، خداوند حکیم فرمود:
«ولاتباشروهن و انتم عاکفون فى المساجد».
«و با زنان هنگام اعتکاف در مساجد مباشرت مکنید».
مطلبى که درخصوص مسجد از آیه استفاده مىشود این است که اعتکاف که عبادتى ویژه است باید در مسجد باشد و در مساجد از نزدیکى با همسران اجتناب شود.
[2] . جمله «لولا دفع اللّه الناس بعضهم ببعض» اشاره به فریضه جهاد است.
[3] . ر.ک: الکشاف، ج 4 ، ص 242 ؛ مجمع البیان، ج 8 ـ 7 ، ص 227 ؛ المیزان،
ج 15 ، ص 126 .
[4] . «الغدّو» به معناى صبحگاهان و «الآصال» به معناى شامگاهان کنایه از دوام و استمرار
است. المیزان، ج 15 ، ص 126 .
[5] . سوره احزاب، آیه 41 ـ 42 .
[6] . المیزان، ج 16 ، ص 330 ـ 131 .
[8] . سوره عنکبوت، آیه 45 .
[9] . سوره بقره، آیه 125 . شایان ذکر است که این مأموریت ابراهیم علیهالسلام در سوره حج آیه26 هم مطرح شده است.
[10] . سوره اعراف، آیه 29 .
[11] . مجمع البیان، ج 4 ، ص 241 .
[12] . مجمع البیان، ج 7 ـ 8 ، ص 227 .
[13] . جامع البیان، ج 2 ، ص 247 - 246 .