1 ـ حرمت هرگونه مخالفت و مبارزه با مساجد چه به صورت تخریب بناى آن، یابه صورت جلوگیرى از حضور مردم و مانع شدن از یاد و عبادت خدا در آن. دلیل این حکم آیه 114 سوره بقره است که ممانعت از یاد و عبادت خدا در مساجد و تلاش براى تخریب و ویرانى آن را بدترین ظلم قلمداد کرده وعاملان آن را مستحق خوارى و ذلّت در دنیا و عذاب سخت و بزرگ در آخرت دانسته است:
«و مَن اَظلَمُ مِمَّن مَنَعَ مَسجِدَ اللَّهِ اَن یُذکَرَ فیهَا اسمُهُ و سَعى فى خَرابِها... لَهُم فِى الدُّنیا خِزىٌ و لَهُم فِى الأخِرَةِ عَذابٌ عَظیم».
2 ـ ضرورت برخورد قاطع با مبارزهکنندگان با مساجد: این حکم را مىتوان از آیه 107 سوره توبه که عدهاى از منافقان مدینه با ساختن مسجد ضرار قصد مبارزه با مسجد پیامبر صلى الله علیه وآله یا مسجد قبا را داشتند، استفاده کرد. طبق این آیه و بخش آغازین آیه 108 توبه، پیامبر صلى الله علیه وآله از حضور در مسجد ضرار نهى شده و سازندگان آن به عنوان دروغگو و منافق معرفى شدهاند و پیامبر صلى الله علیه وآله دستور داد آن را تخریب کردند و محل آن را به زبالهدان تبدیل نمودند:
«والَّذینَ اتَّخَذوا مَسجِدًا ضِرارًا وکُفرًا و تَفریقًا بَینَ المُؤمِنینَ و اِرصادًا لِمَن حارَبَ اللَّهَ و رَسولَهُ مِن قَبلُ ولَیَحلِفُنَّ اِن اَرَدنا اِلَّا الحُسنى واللَّهُ یَشهَدُ اِنَّهُم لَکاذِبون * لاتَقُم فیهِاَبَدًا...».
3 ـ لزوم جهاد با تخریبکنندگان مساجد و معاید: این حکم از آیه 40 سوره حج قابل استفاده است:
«... ولَولا دَفعُ اللَّهِالنّاسَ بَعضَهُم بِبَعضٍ لَهُدِّمَت صَومِعُ و بِیَعٌ و صَلَوتٌ و مَسجِدُ یُذکَرُ فِیهَا اسمُ اللَّهِ کَثیرًا...».
«و اگر خداوند بعضى از مردم را بوسیله بعضى دیگر دفع نکند، دیرها و صومعه ها و معابد یهود و نصارا، و مساجدى که نام خدا در آن بسیار برده مى شود ویران مى گردد».
مقصود از دفع برخى مردم بوسیله برخى دیگر مبارزه و جهاد مؤمنان با دین ستیزان و دشمنان نمادهاى دین (مساجد و معابد) است.[1]
[1] . تفسیر نمونه، ج 14 ، ص 115 .