«و مَن اَظلَمُ مِمَّن مَنَعَ مَسجِدَ اللَّهِ اَن یُذکَرَ فیهَا اسمُهُ و سَعى فى خَرابِها اُولئکَ ما کانَ لَهُم اَن یَدخُلوها اِلّا خافینَ لَهُم فِى الدُّنیاخِزىٌ و لَهُم فِى الأخِرَةِ عَذابٌ عَظیم».[1]
«چه کسى ستمکارتر از کسانى است که از بردن نام خدا در مساجد جلوگیرى مىکنند و سعى در ویرانى آنها دارند، شایسته نیست آنان جز با ترس و وحشت وارد این کانونهاى عبادت شوند، بهره آنها در دنیا رسوایى و در سراى دیگر عذاب عظیم است».
شأن نزول:
ابن عباس مىگوید این آیه درباره شخصى بنام «فطلوس» رومى و یاران مسیحى اوست آنها با بنى اسرائیل جنگیدند و تورات را آتش زدند و فرزندان آنها را به اسارت گرفتند، بیت المقدس را ویران ساختند و مردارها را در آن آویختند و این کوشش در تخریب و نابودى بیت المقدس هم چنان ادامه داشت تا زمانى که به دست مسلمانان فتح شد.
در روایتى از امام صادق علیه السلام نقل شده است که این آیه درباره قریش نازل گردید در آن هنگام که از ورود پیامبر صلى الله علیه وآله به شهر مکّه و مسجدالحرام جلوگیرى مىکردند. و برخى گفتهاند: مقصود از «مساجد اللّه» در آیه یاد شده مکانهایى است که مسلمانان در مکّه براى نماز داشتند و مشرکان پس از هجرت پیامبر صلى الله علیه وآله آنها را ویران کردند.[2]
یکى از مسائل مطرح شده در آیه مزبور، مسأله تلاش در جهت تخریب و ویران کردن مساجد و مراکز آرامش مؤمنان است. تخریب مساجد چه به صورت فیزیکى و ویران ساختن بناى آن باشد و خواه به صورت جلوگیرى از یاد خداوند و حضور مردم در آن باشد ـ که در شأن نزولهاى نقل شده به هر دو مورد اشاره شده است ـ عملى است ظالمانه و ناحق که تنها دشمنان خدا و متجاوزان به حقوق مردم به آن اقدام مىکنند:
« من اظلم ممن منع مساجداللّه ان یذکر فیها اسمه و سعى فى خرابها».
«و چه ستمکارتر از کسى که از بردن نام خدا در مساجد جلوگیرى کند و سعى در ویرانى آنها نماید».
البته روشن است مقصود از تخریب مساجد در آیه یاد شده تخریب آن به هدف اصلاح و مرّمت یا نوسازى آن نیست بلکه مقصود تخریبى است از سرِ ستمگرى و ستیزهجویى و به هدف مبارزه و نفى مسجد باشد.
از نکته هاى قابل توجه در آیه این است که افراد و گروههاى تلاش کننده در راه تخریب و نابودسازى مساجد به عنوان ستمکارترین انسانها معرفى شده اند. بنابراین کسانى که عملاً این مراکز توحید را نابود مى کنند تکلیفشان روشن است.
همچنین به این نکته نیز باید توجه داشت که ترویج هر نوع اندیشه و برنامهاى بوسیله ابزارهاى ارتباطات این روزگار و یا به هر وسیلهاى دیگر که مانع حضور مردم در مساجد یا کمرنگ شدن آن بشود از مصادیق سعى در تخریب مساجد است و اصحاب این نوع اندیشه ها و برنامه ها در ردیف ظالمترین انسانها به حقوق خدا و حقوق مردم به حساب مىآیند.
[1] . سوره بقره، آیه 114 .
[2] . تفسیر نمونه، ج 1 ، ص 408 ـ 409 .