ساخت مسجد از امور بسیار ارزشمند و نوعى عبادت بهشمار مىآید و در معارف و روایات اسلامى تأکید و تشویق فراوانى براین کار شده است.[1]
بنابه نظر عدهاى از مفسران در تفسیر آیه 36 سوره نور،خداوند بالخصوص درباره آن دستور داده است:
«فى بیوت اذن اللّه ان ترفع ...».
«[نور و هدایت الهى] در خانههایى قرار دارد که خداوند فرمان داده است که آن را بنا نمایند».
مقصود از «بیوت» در این آیه مساجد است[2] و یا این که مساجد از مصادیق بارز و آشکار آنست[3] و «إذن» در «اَذِنَ اللّه» به معناى امر و فرمان و منظور از «رفع»در «اَن ترفع» ساختن و بنا کردن است.[4]
بااین بیان، معناى آیه این است که: مساجد خانههایى هستند که خداوند فرمان داده که ساخته شوند.[5]
افزون براین، خداى تعالى صحنه ساخت اولین مسجد بناه شده در زمین و حال و هواى ستودنى سازندگان آن را به عنوان یک خاطره به یاد ماندنى، یاد کرده است:
«و اِذ یَرفَعُ اِبرهیمُ القَواعِدَ مِنَ البَیتِ و اِسمعیلُ رَبَّنا تَقَبَّل
مِنّا اِنَّکَ اَنتَ السَّمیعُ العَلیم».[6]
«و به یاد آورید هنگامى را که ابراهیم و اسماعیل، پایههاى خانه (کعبه) را بالا مىبردند؛ (و مىگفتند:) پروردگارا! از ما بپذیر که تو شنوا و دانایى».[7]
قرآن از اولین مسجد بنا شده توسط پیامبر صلىاللهعلیهوآله مسجد قباء به نیکى یاد کرده و حضور و عبادت در آن تشویق شده است:
«... لَمَسجِدٌ اُسِّسَ عَلَى التَّقوى مِن اَوَّلِ یَومٍ اَحَقُّ اَنتَقومَ فیهِ...».[8]
«همانا مسجدى که از روز نخست براساس تقوا بنا نهاده شده سزاوارتر است که در آن به نماز بایستى».
همچنین در مورد حضرت سلیمان علیهالسلام در قرآن مىخوانیم که: خداى تعالى عدّهاى از جنّیان را مسخّر او ساخته بود که برایش محرابها و مساجد مىساختند:[9]
«و لِسُلَیمنَ الرّیحَ ... و مِنَ الجِنِّ مَن یَعمَلُ بَینَ یَدَیهِ بِاِذنِ رَبِّهِ... یَعمَلونَ لَهُ ما یَشاءُ مِن مَحریبَ ...».[10]
«و باد را به تسخیر سلیمان درآوردیم ... و نیز گروهى از جنّ را که به فرمان پروردگارشان در برابر او کار مىکردند... و برایش هرچه مىخواست از محرابها و... مىساختند».
از این آیات و تمام آیاتى که در آنها به نوعى بحث مسجد مطرح شده استفاده مىشود ساختن مسجد از نگاه قرآن نه تنها یک امر مطلوب،بلکه مورد امر و فرمان خداى سبحان و یک ضرورت است.
[1] . ر.ک: وسائل الشیعه، ج 5 ، ص 23 ابواب احکام المساجد، باب استحباب بناء المساجد.
[2] . مجمع البیان، ج 87 ، ص 227 ؛ الکشاف، ج 3 ، ص 242 .
[3] . المیزان، ج 15 ، ص 126 .
[4] . الکشاف، ج 3 ، ص 242 . گفتنى است که براى «ان ترفع» معانى دیگرى نیز ذکر شده که برخى از آن در مبحث اهمیّت ذکر شده و یک مورد از آن در مبحث کارکردهاى مسجد تحت عنوان «حاجت خواهى» مطرح گردیده است.
[5] . این معنا از ابن عباس که از مفسران سرشناس صدر اسلام است نقل شده است. همان
[6] . سوره بقره، آیه 127 .
[7] . در مورد مسجد بودن کعبه و سابقه آن، رجوع شود به مبحث مسجد در آیینابراهیم علیه السلام در همین نوشته.
[8] . سوره توبه، آیه 108 .
[9] . درباره معناى محراب و محاریب، رجوع شود به مبحث، مسجد در آیین داوود
و سلیمان علیهم السلام در نوشته حاضر.
[10] . سوره سبأ، آیه 12 ـ 13 .