نمایش صفحات

ساخت مسجد از امور بسیار ارزشمند و نوعى عبادت به‏شمار مى‏آید و در معارف و روایات اسلامى تأکید و تشویق فراوانى براین کار شده است.[1]

بنابه نظر عده‏اى از مفسران در تفسیر آیه 36 سوره نور،خداوند بالخصوص درباره آن دستور داده است:

«فى بیوت اذن اللّه‏ ان ترفع ...».

«[نور و هدایت الهى] در خانه‏هایى قرار دارد که خداوند فرمان داده است که آن را بنا نمایند».

مقصود از «بیوت» در این آیه مساجد است[2] و یا این که مساجد از مصادیق بارز و آشکار آنست[3] و «إذن» در «اَذِنَ اللّه‏» به معناى امر و فرمان و منظور از «رفع»در «اَن ترفع» ساختن و بنا کردن است.[4]

بااین بیان، معناى آیه این است که: مساجد خانه‏هایى هستند که خداوند فرمان داده که ساخته شوند.[5]

افزون براین، خداى تعالى صحنه ساخت اولین مسجد بناه شده در زمین و حال و هواى ستودنى سازندگان آن را به عنوان یک خاطره به یاد ماندنى، یاد کرده است:

«و اِذ یَرفَعُ اِبرهیمُ القَواعِدَ مِنَ البَیتِ و اِسمعیلُ رَبَّنا تَقَبَّل
مِنّا اِنَّکَ اَنتَ السَّمیعُ العَلیم
».[6]

«و به یاد آورید هنگامى را که ابراهیم و اسماعیل، پایه‏هاى خانه (کعبه) را بالا مى‏بردند؛ (و مى‏گفتند:) پروردگارا! از ما بپذیر که تو شنوا و دانایى».[7]

قرآن از اولین مسجد بنا شده توسط پیامبر صلى‏الله‏علیه‏و‏آله مسجد قباء به نیکى یاد کرده و حضور و عبادت در آن تشویق شده است:

«... لَمَسجِدٌ اُسِّسَ عَلَى التَّقوى مِن اَوَّلِ یَومٍ اَحَقُّ اَنتَقومَ فیهِ...».[8]

«همانا مسجدى که از روز نخست براساس تقوا بنا نهاده شده سزاوارتر است که در آن به نماز بایستى».

همچنین در مورد حضرت سلیمان علیه‏السلام در قرآن مى‏خوانیم که: خداى تعالى عدّه‏اى از جنّیان را مسخّر او ساخته بود که برایش محراب‏ها و مساجد مى‏ساختند:[9]

«و لِسُلَیمنَ الرّیحَ ... و مِنَ الجِنِّ مَن یَعمَلُ بَینَ یَدَیهِ بِاِذنِ رَبِّهِ... یَعمَلونَ لَهُ ما یَشاءُ مِن مَحریبَ ...».[10]

«و باد را به تسخیر سلیمان درآوردیم ... و نیز گروهى از جنّ را که به فرمان پروردگارشان در برابر او کار مى‏کردند... و برایش هرچه مى‏خواست از محراب‏ها و... مى‏ساختند».

از این آیات و تمام آیاتى که در آنها به نوعى بحث مسجد مطرح شده استفاده مى‏شود ساختن مسجد از نگاه قرآن نه تنها یک امر مطلوب،بلکه مورد امر و فرمان خداى سبحان و یک ضرورت است.



[1] .  ر.ک: وسائل الشیعه، ج 5 ، ص 23 ابواب احکام ‏المساجد، باب استحباب بناء المساجد.

[2]مجمع البیان، ج 87 ، ص 227 ؛ الکشاف، ج 3 ، ص 242 .

[3]المیزان، ج 15 ، ص 126 .

[4]الکشاف، ج 3 ، ص 242 . گفتنى است که براى «ان ترفع» معانى دیگرى نیز ذکر شده که برخى از آن در مبحث اهمیّت ذکر شده و یک مورد از آن در مبحث کارکردهاى مسجد تحت عنوان «حاجت خواهى» مطرح گردیده است.

[5] . این معنا از ابن‏ عباس که از مفسران سرشناس صدر اسلام است نقل شده است. همان

[6] . سوره بقره، آیه 127 .

[7] . در مورد مسجد بودن کعبه و سابقه آن، رجوع شود به مبحث مسجد در آیینابراهیم علیه‏ السلام در همین نوشته.

[8] .  سوره توبه، آیه 108 .

[9] .  درباره معناى محراب و محاریب، رجوع شود به مبحث، مسجد در آیین داوود
و سلیمان علیهم السلام در نوشته حاضر.

[10] .  سوره سبأ، آیه 12 ـ 13 .