از آیات متعدد قرآن به روشنى استفاده مىشود مسجد در جامعه دینى اهمیّت و ارزش ویژه و بىنظیرى دارد؛ بطورى که هیچ کانون و مرکزى در هر مکان و زمان نمىتواند همتا یا جایگزین آن باشد. این حقیقت با توجه به فواید، آثار و کارکردهاى گوناگون مسجد از نگاه قرآن که در نوشته حاضر بطور مفصل مطرح شده است روشن و قابل اثبات است؛ ولى در برخى آیات قرآن بطور ویژه و با تعبیرهاى خاص بیان گردیده است:
الف) آیه 36 سوره نور:
«فى بُیوتٍ اَذِنَ اللَّهُ اَن تُرفَعَ...».
«[نور و هدایت الهى ]در خانههایى قرار دارد که خداوند اذن داده است که در و منزلت آنها رفعت یابد».
مقصود از «بیوت» مساجد است[1] یا این که مساجد از مصادیق روشن و قطعى آنست.[2] و رفع (اَن ترفع) به معناى رفعت قدر و منزلت و تعظیم است.[3]
بنابراین، مساجد خانههایىاند که خداوند خواسته است رفعت و منزلت داشته باشند و همواره مورد تعظیم و احترام قرار گیرند. مؤید این مطلب روایاتى است که مساجد را خانههاى خدا در زمین معرفى کرده است. پیامبر صلىاللهعلیهوآله فرمود:
«المساجد بیوت اللّه فى الارض ...».[4]
«مساجد خانههاى خدا در زمیناند».
عظمت و برترى حقیقى، اصالتا از آنِ خداست و عظمت و برترى هر چیز دیگر، به اندازه نسبت و ارتباطى است که با او دارند. در آیه یاد شده پس از بیان عظمت و اهمیّت مساجد، به راز آن نیز اشاره شده است:
«و یُذکَرَ فیهَا اسمُهُ یُسَبِّحُ لَهُ فیها بِالغُدُوِّ والاصال».
«و خداوند اذن داده که نام او در آن خانهها برده شود و هر صبح و شام در آنها تسبیح او گویند».
معناى دو جمله یاد شده این است که دلیل عظمت و اهمیّت مساجد،ذکر و تسبیح مستمّر خدا در آنها است. و مرحوم طبرسى درباره جمله «ان تُرفع» مىگوید: مقصود این است که مساجد را تعظیم نموده و آن را از نجاسات، معاصى و پلیدى حفظ و پاک نگه دارید.[5]
شایان ذکر است که «فى بیوت اذن اللّه أن ترفع» شامل همه مساجد مىشود؛گرچه همه مساجد در اهمیّت و قداست در یک درجه نیستند بلکه برخى مساجداز اهمیّت ویژه و خاصى برخور دارند. بنابراین، سخن مفسرانى که گفتهاند آیه یاد شده شامل مساجدى است که توسط چند تن از انبیاى الهى تأسیس شدهاند را مىتوان اشاره به مهمترین و شاخصترین مساجد دانست.
آن مساجد عبارتند از: کعبه که سازنده آن حضرت ابراهیم و اسماعیل بودند و مسجد بیتالمقدس که توسط حضرت سلیمان بنا شده و مسجد مدینه(مسجد النبى) و مسجد قبا که بنیانگذار آن پیامبر اعظم صلىاللهعلیهوآله بوده است.[6]
ب) آیه 18 سوره جنّ:
«و اَنَّ المَسجِدَ لِلَّهِ فَلا تَدعوا مَعَ اللَّهِ اَحَدا».
«و مساجد از آن خداست، پس هیچ کس را با خدا نخوانید».
در این آیه، خداوند با تأکید مىفرماید:
«مساجد از آنِ خداست».
در این که مقصود از «المساجد» در آیه یاد شده چیست؟ مفسران احتمالهاى گوناگونى مطرح کردهاند، از جمله این که: مقصود از آن، مسجد به معناى معروف و معمول آن (یعنى بناهاى خاصى که به نام مسجد شهرت دارند و براى اقامه نماز و بندگى و یاد خدا بنا شدهاند) است. طبق این تفسیر معناى آیه این است که: مسجدها مختص به خداوند است، پس در آن غیر او را پرستش نکنید[7] گروهى از مفسران گفتهاند: مقصود از «المساجد» در آیه مذکور تمام نقاط زمین است؛ زیرا پیامبر صلىاللهعلیهوآله فرمود:
«جُعِلَت لِیَ الارضُ مسجدا».[8]
«زمین براى من مسجد و محل سجده قرار داده شده است».
در این صورت معناى آیه این مىشود: مساجد (زمین) از آن خداست پس در آن غیر خدا را پرستش نکنید.
خواه مقصود از «المساجد» در این آیه به معناى خاص آن باشد و خواه به معناى تمام نقاط زمین، آنچه مهم است این است که در مساجد باید از هرنوع افکار و اعمال از قبیل شرک و ریا و توجه به غیر خدا که عظمت و احترام مساجد را از بین مىبرد دورى شود. در همین راستا یونس بن یعقوب از امام صادق علیهالسلام نقل کرده که حضرت فرمود:
«مورد لعنت است، مورد لعنت است کسى که مساجد را احترام نکند. اى یونس! آیا مىدانى چرا خداوند حق مساجد را بزرگ شمرد و آیه «و أنّ المساجد للّه فلا تدعوا مع اللّه احدا» را نازل کرد؟ زیرا یهود و نصارا هنگامى که وارد عبادتگاه خود مىشدند براى خداى تعالى شریک قرار مىدادند [در ردّ آنان ]خداى سبحان پیامبرش را فرمان داد که در مساجد خدا را یگانه بداند و تنها او را بپرستد».[9]
خداوند به اولین مسجد بنا شده در زمین سوگند یاد کرده است که نشانه اهمیّت و عظمت آن است. مرحوم طبرسى مىگوید: برخى مفسران گفتهاند مقصود از «وَ البَیتِ المَعمُورِ؛ و سوگند به خانه آباد»[10] کعبه و بیت الحرام است که همواره با انجام حج و عمره آباد است و این، اولین مسجد بنا شده براى عبادت در زمین است.[11]
البته در روایات متعدد و بنابه نظر بسیارى از مفسران «البیت المعمور» خانهاى است در آسمان چهارم یا آسمان دنیا، محاذى کعبه که همواره با حضور و عبادت انبوهى از فرشتگان معمور و آباد است.[12] طبق این تفسیر هم مىتوان گفت سوگند به آن، سوگند به کعبه نیز به حساب مىآید چرا که کعبه تنزّل یافته و تجسم آنست.[13]
علاوه بر آیات یاد شده، خداوند در قرآن در موارد متعدد، این مراکز مقدس را «مساجد اللّه؛ مسجدهاى خدا» نامیده[14] و آن را به نام مبارکش اضافه کرده است و این نشان دهنده لطف و عنایت خاص او به این اماکن و اهمیّت و عظمت آن است.
[1] . ر. ک: الکشاف، ج 3 ، ص 242 ؛ مجمع البیان، ج 87 ، ص 227 .
[2] . المیزان، ج 15 ، ص 126 . در برخى روایات، خانههاى انبیا، ائمه علیهمالسلام و حکما از مصادیق «فى بیوت اذن اللّه ان ترفع ...» معرفى شده است. الکافى، ج 8 ، ص 119 ؛ بحار الانوار، ج 11 ، ص 49 ؛ نور الثقلین، ج 3 ، ص 601 در حدیثى از پیامبر صلىاللهعلیهوآله آمده است که به هنگام تلاوت این آیه، از حضرت پرسیدند منظور چه خانههایى است ؟ فرمود: خانههاى انبیا. ابوبکر پرسید: این خانه (اشاره به خانه على و فاطمه علیهماالسلام کرد) نیز از آن جمله است؟ پیامبر صلىاللهعلیهوآله فرمود: «نعم من افاضلها»؛ آرى، از برترین آنها ست. (مجمع البیان، ج 87، ص 227 ؛ بحار الانوار، ج 23 ، ص 326 ؛ روح المعانى، ج 10 ، جزء 18 ، ص 255).
[3] . المیزان، ج 15 ، ص 126 .
[4] . مجمع البیان، ج 87 ، ص 227 .
[5] . المیزان، ج 15 ، ص 126 .
[6] . مجمع البیان، ج 87 ، ص 227 .
[7] . زبدة البیان، ص 81 .
[9] . ملعون، ملعون من لم یُوقّر المساجد. تدرى یا یونس لمَ عظَم اللّه حق المساجد و انزلهذه الآیة «و أنّ المساجدللّه فلا تدعوا مع اللّه احدا)؟ کانت الیهود و النصارى اذا دخلوا کنائسهم اشرکوا باللّه تعالى فامر اللّه سبحانه نبیّه ان یوحّد اللّه فیها و یعبده. (بحار الانوار، ج 73 ، ص 355).
[11] . مجمع البیان، ج 9 ـ 10 ، ص 247 نیز ر.ک: المیزان، ج 19 ، ص 6 .
[13] . در مورد مسجد بودن کعبه و سابقه آن، رجوع شود به مبحث مسجد در ادیان مسجد در آیین ابراهیم علیهالسلام در همین کتاب.
[14] . سوره بقره، آیه 114 ؛ سوره توبه، آیه 17 و 18 .