-
جایگاه مساجد در فرهنگ اسلامى
-
ضرورت ها
-
صفحه 335 از 383
برای شماره صفحه باید عدد وارد کنید.
انقلاب اسلامى ایران از مساجد شروع شد، مردم در مساجد ارزشها را
شناختند و وظایف خود را آموختند و با حکومت طاغوتى به مبارزه برخاستند.
امام خمینى رضوان اللّه تعالى علیه به این پایگاه عظیم اسلامى عنایات خاصى
داشت و در مقاطعى ضرورت حفظ و بهرهگیرى هرچه بیشتر از این ستاد اسلام را
یادآور مىشد.
«مساجد در انقلاب اسلامى ایران، مرکز انقلاب ومرکز
آشنایى مردم با اسلام و وظایف شرعى آنان در جهت
پاسدارى از ارزشهاى والاى اسلام بوده است».
همانگونه که مسجد مرکز شروع انقلاب و هدایت آن بوده است، امروز براى
حفظ و تداوم انقلاب ما نیاز به حفظ مساجد داریم، هر چند از نظر امام خمینى قدسسره
انقلاب و پیروزى ما براى اداره مسجد است.
«مسجد محلى است که از مسجد باید امور اداره شود.
این مساجد بود که این پیروزى را براى ما درست کرد.
این مراکز حساسى است که ملت باید به آن توجه داشته باشد.
این طور نباشد که خیال کنند حالا که دیگر ما پیروز شدیم،
دیگر مسجد مىخواهیم چه کار؟ پیروزى ما براى اداره مسجد
است».
اگر این مساجد ما قوى و جنبههاى تبلیغى و تعلیمى در آن پر رونق و این
پایگاه معنویت و اخلاق و انقلاب جاذبه داشته باشد، هیچ نیروئى نمىتواند
به ملت مسلمان ضربه بزند و چراغ حیات امت را خاموش کند.
«اگر این مساجد و مرکز ستاد اسلام قوى باشد،
ترس از فانتومها نداشته باشید. ترس از آمریکا و شوروى
و اینها نداشته باشید. آن روز باید ترس داشته باشید که شما
پشت کنید به اسلام، پشت کنید به مساجد».
مساجد همان گونه که در شکلگیرى انقلاب اسلامى اولین نقش را داشته،
در حفظ و حراست از دستاوردهاى انقلاب اسلامى نیز نقش مهمى بر عهده دارد.
مقام معظم رهبرى انقلاب با توجه به این مطلب است که مىفرمایند:
«مساجد از جمله عواملى است که در پیروزى انقلاب
و تداوم آن نقش تعیین کننده داشته است».
همچنین مىفرمایند:
«این جانب همه مردم، بخصوص جوانان را، به پر کردن
مساجد و حضور در نمازهاى جمعه و جماعات توصیه
مىکنم».
بنابراین نظام اسلامى و مردم مسلمان باید اهتمام خاصى به مساجد،
که مرکز آزادگى از قیود و بردگى غیر از خداست، داشته باشند.
1 ـ مدیریت
با نگرشى اجمالى به تاریخ سرگذشت مساجد درمىیابیم که مساجد تنها
براى اداى فرایض دینى نبوده بلکه علاوه بر پایگاه تجمع طبقات گوناگون اجتماع
براى اداى وظایف شرعى و دینى، همواره مهمترین پایگاهى به شمار مىرفته که
مردم و بخصوص جوانان و افراد ذىنفوذ، از این مکان مقدس استفاده مىکرده در
آنجا جمع مىشدهاند تا درباره مسائلى سیاسى، اقتصادى، خدماتى و غیره بهبحث
و مذاکره بپردازند؛ از این رو پیوسته از این مکان مقدس به صورتى مردمى بهمنظور
سیاستگذارىهاى محلى استفاده مىشده است. از جمله در طول تاریخ،
مساجد محل تصمیمگیرى و شروع حرکتهاى اسلامى و نهضتها بوده و برعکس
روزى که ارتباط با دین و مساجد ضعیف و یا قطع شده، ضعف و ناتوانى و شکست
و ناکامى نتیجه حرکت و قیامى بوده است. براى نمونه مىتوان از انقلاب شکوهمند
اسلامى یاد کرد که چگونه مساجد نقش سازنده و مؤثر خود را در تقویت ایمان
به هدف و همچنین گردآورى طبقات گوناگون مردم، بخصوص جوانان هر دیار ایفا
کردند؛ از طرفى نقش بسیار مؤثر و کارساز مساجد در دفاع مقدس، مهمترین
پایگاههاى مردمى و ارتباط با مسئولان جنگ و دفاع مقدس، انکارناپذیر است.
بر کسى پوشیده نیست که مساجد مراکزى مهم براى تعلیم و تربیت
و روشنگرى افکار و ازهان عمومى مردم، تبیین مسائل سیاسى روز و دادن آگاهى
به هنگام حضور در این مکان، ضمن حفظ وحدت و انسجام آحاد مردم، به شمار
مىروند، لذا از آخرین اخبار خاص عام مطلع مىشوند و نهایتا مردم همیشه
با شناخت از مسائل در صحنههاى گوناگون حضور پیدا مىکنند و نتیجه این
مىشود که امروز مساجد بعد از اتکا به قدرت لایزال الهى، حمایتهاى مردمى،
از جمله تکیهگاههاى اصلى نظام مقدس جمهورى اسلامى و محل تمرکز قدرت
مردمى به شمار مىروند. در جمعبندى این مقدمه باید گفت که مسجد، هم مدرسه
است، هم دانشگاه، هم مرکز تفکر و تدبر و هم مرکز تصفیه روح، هم مرکز خلوص
و مرکز اتصال بنده با خداست، جایى است که انسان خود را به منبغ لایزال فیض
و قدرت وصل مىکند.
و اما شک نیست که مساجد باید داراى مدیریتى قوى و توانمند باشند،
یعنى ائمه جماعات باید خود اوّلین برنامهریز باشند تا بتوانند مساجد را هم
به منظور تقویت بنیه دینى و مذهبى و هم به منظور بهرهبردارى مسائل سیاسى،
اجتماعى و ارتقاى میزان آگاهى آحاد مردم مهیا سازند، بنا به تعریف علمى
مدیریت: «مدیریت، علم و هنر هماهنگى، برنامه ریزى سازماندهى، کنترل
و نظارت، ابزار، افراد و منابع، به منظور نیل به هدف است».
لذا به منظور رسیدن به اهداف مذکور نیاز به پیشبینى، برنامهریزى
سازماندهى امکانات و نیروها و نهایتا، کنترل و نظارت بر اجراى برنامهریزىهاست.
قدر مسلم همه اینها اداره کنندهاى مىطلبد که با در نظر گرفن شرایط مکانى
و زمانى مساجد، اعمال مدیریت اصولى و اساسى کند، یعنى امکانات موجود
مسجد را به خوبى و به دقت شناسایى و موقع مکانى مسجد را کاملاً تجزیه
و تحلیل نماید و با در نظر گرفتن ابعاد گوناگون آن، شناخت دقیقى از آن داشته باشد
و گروههاى سنى متفاوت را که با مسجد سر و کار دارند، شناسایى کند، گرایش
جوانان و میان سالانى که با مسجد سر و کار دارند شناخته شوند، آنگاه با مد نظر
قرار دادن کلیه مواردى که اشاره شد، برنامههاى فرهنگى، تبلیغى، علمى، هنرى
و غیره خویش را پى ریزى و در حین اجرا، نقاط ضعف و قوت را بررسى کند،
لکنبراىفراهمکردن چنینزمینهاىتوجهبهمسائلدیگرىبهشرح زیر ضرورى است:
الف: مدیر و عوامل مؤثر در جاذبه مدیریتى
1 ـ موضوعات عام
متأسفانه قبل از پیروزى انقلاب اسلامى شکوهمند اسلامى با اشاعه
فرهنگهاى بیگانه و کمتوجهى به تفکرات سیاسى، اجتماعى، فرهنگى دین
مقدس اسلام و مشغول کردن جوانان به برنامههاى گوناگون تفریحى و اشباع بازار
و محلهها حتى کوچهها از وسایل و مراکز سرگرم کننده (که بسیارى از آنان هم با
شئون و شعایر مذهبى و اسلامى، سنخیتى نداشت)، مساجد رفتهرفته به صورت
مرکزى که صرفا به منظور برپایى نماز و مراسم ختم و خواندن روضههاى سنتى،
کارآیى پیدا کرده و اگر در گوشه و کنار، فراتر از این موارد استفاده مىشد،
عوامل رژیم، حرکت و برنامه پیشبینى شده را در نطفه خفه مىکردند، ولى بهفضل
و عنایت خداوند منان و رهبرى پیامبرگونه امام راحل قدسسره و شروع انقلاب اسلامى
به یکباره در همان روزهاى اولیه شروع نهضت، جرقه روشنى بخش در اذهان
عمومى پیدا شد و توجهات به سوى مساجد جلب شد و قدرت جذابیت و ربایش
ایمان و اعتقاد، آحاد گوناگون مردم را به سوى مساجد کشاند و خود به خود،
مسجد به پایگاههایى تبدیل شدند که محل تجمع وحدت و تصمیمگیرى بودند
و دوباره حال و هواى زمان نبىاکرم اسلام صلىاللهعلیهوآله و زمان حکومت حضرت على علیهالسلام را
که مساجد محل تصمیمگیرى جمع مسلمانان بود، به خود گرفت به طورى که
به لطف و عنایت پروردگار امروز جمعیت مراجعه کننده به مساجد،
با جمعیتهایى که در گذشته مراجعه مىکردند، هم از نظر کیفى و هم از نظر کمّى
شایان قیاس نیست و این موضوع امروزه به شایستگى مورد عنایت و توجه
مسئولان مربوط، قرار گرفته است و همگى متفقالقولند که باید به این فعالیتهایى
که در مسجد صورت مىگیرد جهت داد و مسجد را فعالتر کرد.
بنابراین در فعالیتهاى عمومى مسجد، بیان نقش مسجد در ترویج معارف
اصیل اسلامى، از عوامل مؤثر است و تبیین این مسئله که مسجد چگونه مکانى
است؟ قداست و عظمت این مکان چقدر و تا کجاست؟ اقوال پیامبران
و ائمه اطهار علیهمالسلام در خصوص مسجد تا چه حد است؟ مسجد چگونه مىتواند
انسان را به سیر الى اللّه سوق دهد، چگونه مىتواند انسان را از پلیدىها
و نامردمىها و جهالت نجات بخشد و سرانجام فضاى معنوى و ملکوتى مسجد
چگونه مىتواند روح انسان را صیقل دهد و زنگار هر آنچه در شأن مخلوق شایسته
خدا نیست، بزداید، امروزه مطرح است.
از عوامل مؤثر دخیل در فعالیتهاى عمومى، بیان نقش مسجد در تبیین
موضوعات اجتماعى و فرهنگى است، امروزه اگر چه به ظاهر جبههاى نظامى در
سرحدات کشور اسلامى ما به چشم نمىخورد تا نیاز به حضور نظامى داشته باشد،
لکن دشمنان قسم خورده انقلاب اسلامى که از وجود تفکر سیاسى اجتماعى
و معنوى انقلاب اسلامى بسیار وحشت دارند ناکام از توطئه نظامى، جبهه دیگرى
را بر ضد نظام و انقلاب اسلامى گشودهاند، که آن جبهه، فرهنگى است.
آنان مىخواهند با فراهم آوردن وسایل لهو و لعب و سرگرمىهاى آنچنانى،
لباسهاى نامناسب و غیره، جوانان، را از راه اصلى و از مسیرى که در پیش گرفتهاند،
منحرف سازند و با سست کردن ایمان و اعتقاد آنان، بین ایشان و انقلاب جدایى
بیندازند و فاصله ایجاد کنند که مؤثرترین و کارسازترین راه مقابله با این توطئه،
مسلح کردن جوانان ما به مسائل اعتقادى و آگاه کردن آنان به مسائل سیاسى،
اجتماعى و فرهنگى است اجراى این کار در محیط مسجد گیراتر از هر محیط دیگر
و تأثیرگذارى آن بیشتر است و از طرفى بین جوانان و نوجوانان و طبقات گوناگون
مردم رغبت بیشترى براى حضور در مساجد که فکر مىکنند، مرکز اطلاعاتگیرى
است، پیدا مىشود و لذا حضور افراد بیشتر مىشود.
عوامل دیگرى در فعالیتهاى عمومى که مدیر مسجد مىتواند به آن
جذابیت ببخشد، بیان، تفسیر، و تجزیه و تحلیل مسائل اقتصادى، بهداشتى و کلاً
مسائل روز است، هر شخصى در هر گروه سنى، لحظهاى که به مسجد قدم
مىگذارد، درمىیابد که در مسجد بعد از اداى فریضه دینى و راز و نیاز و درد دل
با خالق که سرلوحه امور است، به منظور بالا بردن و ارتقاى سطح طبقات گوناگون
مردم مسائل روز، اعم از اقتصادى، بهداشتى، اجتماعى و فرهنگى، مردم از اوضاع
و احوال کلى کشور، منطقه و حتى مسائل بینالمللى آگاهى پیدا مىکنند، جایگاه
خود و کشور خود را بیشتر مىشناسند، در جریان فعالیتهاى کارگزاران نظام
و خدمتگزاران به مردم قرار مىگیرند، در هر مقطعى به وظیفه خود در قبال مسائل
انقلاب و نظام بیشتر آشنا مىشوند، روح تعاون و همکارى و از همه مهمتر وحدت
و انسجام در همه امور بیشتر مىشود، که هر یک در جذابیت ادره مسجد مؤثر است
و بیشتر شور و شوق و هیجان را در بین جوانان و نوجوانان برمىانگیزد.
نکته مهم در فعالیتهاى عمومى اینکه، اجراى برنامههایى که ذکر شد
بهگونهاى پیشبینى و طراحى مىشوند که مخل آسایش و آرامش و اوقات فراغت
همسایگان مسجد نشوند، زیرا متأسفانه در بسیار موارد، مشاهده شده که بىتوجهى
به این مسائل، به همان میزان که در خدمت کردن افراد نقش دارند، در دفع افراد نیز
مؤثرند و دست کم اینکه اگر زمینه رغبت و شوقى در وجود بعضىها هست
بىتوجهى به این مهم مانع از شکوفایى این شور و شوق مىشود، اهمّیت و برد این
مسأله تا آنجاست که متأسفانه در بسیارى از شهرها منازل و یا اماکنى که نزدیک
مسجد، یا در جوار مسجد قرار گرفتهاند، در مقایسه با اماکن مشابهى که مسجد در
کنار آنها نیست، ارزش ریالى پایینتر و مشترى کمترى دارند، در صورتى که با توجه
به فضاى ملکوتى و قداست و عظمت مسجد، قضیه دقیقاً باید برعکس باشد،
یعنى همجوارى با مسجد باید به صورت افتخارى عظیم در بین مردم محسوب
شود و اماکن مسکونى و تجارى هر چه به مسجد نزدیکتر باشد؛ ارزش مادى آن
افزونتر باشد. بدیهى است اشاعه این حرکت کارى فرهنگى حساب شده و توأم
با عمل، لازم دارد که اگر نگوییم در سطح همه عوامل مؤثر در بالا بردن جذابیت
برنامههاى مدیر «مسجد» است، تأثیر آن کمتر از سایر مسائل هم نیست.
2 ـ موضوعات خاص
در خصوص فعالیت عمومى مدیر مسجد که همان امام جماعت است،
مختصرا توضیحاتى داده شد، لکن در تبیین این فعالیت، موضوعات خاص دیگرى
هستند که اداره مسجد را به وسیله امام جماعت آسانتر و موفقتر مىکند که در زیر
به پارهاى از این موضوعات اشاره مىشود:
احترام به شخصیت جوانان در جذب جمعیت جوان و نوجوان به مسجد،
بسیار مؤثر است، وقتى جوان و یا نوجوانى احساس کند که حضورش در مسجد
موجب ارتقاى شخصیتى وى است و توسط امام جماعت و اهل مسجد مورد
احترام واقع مىشود، خود به خود حضور در مسجد و روى آوردن به مسجد و مراکز
دینى و تبلیغى را ارزش مىداند و سعى مىکند روز به روز بر این حضور و فعالیت
بیفزاید و بیشتر با روحانى و مؤمنان مأنوس شود، که در نهایت از میزان
آسیبپذیرى این جوان و تبلیغات سوءفرهنگى دشمنان انقلاب، کاسته خواهد
شد.
تشویق جوانان و نوجوانان به شرکت در نمازهاى جمعه و جماعت از
عواملى است که در کامیابى برنامههاى مدیریتى مسجد مؤثر است، بعد از اینکه
به جوان و نوجوانى که در روزها و ساعات اولیه ورود به مسجد احترام و اکرام قایل
شدیم و جوان احساس کرد که در پرتو حضور در مسجد و فضاى ملکوتى آن
شخصیتش از گذشته شکوفاتر و بیش از گذشته مورد احترام واقع مىشود، نهایتا
با مسجد انس مىگیرد و ارتباط برقرار مىسازد، آنگاه مىتوان با برشمردن
مزیتهاى نمازهاى جماعات و ارتقاى روحیات معنوى ناشى از آن، جوان
و نوجوان را به شرکت در نمازهاى جمعه و جماعات توصیه کرد. مسلما در چنین
اوضاعى یقینا این جوان با شناختى که در خود احساس مىکند، با شور و شوق
و رغبت درونى در صف نمازهاى جماعات جاى مىگیرد.
همچنین در طول سال شمار زیادى از جوانان و نوجوانان در مراکز آموزشى،
هنرى، فرهنگى، ورزشى و غیره شرکت داده شوند و در مسابقات گوناگون حضور
یابند و در هر محله به افراد ممتاز جوایزى اهدا شود. چنانچه مدیریت مسجد هر
منطقه با مجتمعهاى آموزشى، فرهنگى، ورزشى و غیره در محله خود، یا آموزش
و پرورش منطقه از قبل هماهنگ کند، در پایان هر مسابقه فرهنگى، علمى، آموزشى
و غیره جایزه فرد برتر و ممتاز ضمن مراسمى در مسجد محله به او اهدا شود،
پر واضح است که در طول سال عدّه زیادى از این طریق به مسجد مراجعه مىکنند
و چه بسا جوان و نوجوانى در همان لحظه ورود به مسجد، دلش بیشتر متوجه خدا
شود و با مسجد مأنوستر گردد و اگر تا قبل از آن لغزشى داشته، یا کمتر به امور دینى
پرداخته است، با ورود به مسجد و تأثیرپذیرى از فضاى معنوى آن، منقلب شود
و به اصلاح رفتارى خود بپردازد. حتى اهداى پایاننامههاى تحصیلى و یا دورههاى
فنى و آموزشى و اهداى درجات مىتواند از طریق مسجد محل صورت گیرد،
با اجراى این برنامه، ضمن اینکه جوان و نوجوان و نیروى میانسال جامعه ما بیشتر
با مسجد ارتباط برقرار مىکنند و این حرکت نقطه عطف ارتباط مىشود، از طرفى
به دلیل ابهت، عظمت و قداست مسجد، چنین حرکاتى بیشتر براى افراد جلوه پیدا
مىکند و از سویى ارزش آن هدیه و پایاننامه و یا گواهى آموزشى که به جوان
و یا نوجوان اهدا مىشود، نزد گیرنده افزون خواهد شد.
اجراى خطبه عقد در مسجد نیز موردى است که مىتواند در جذابیت بیشتر
مؤثر باشد، مدیریت مسجد با اهل محل از قبل ارتباطهایى داشته باشد تا مراسم
عقد، بخصوص خطبه عقد، در مسجد محله خوانده شود.
با توجه به اعتقاد و تدین طبقات گوناگون مردم، اجراى این امور به خوبى
امکانپذیر، است زیرا مردم قرائت خطبه عقد در مسجد براى شروع زندگى جدید را
تبرک مىدانند و یقیناً استقبال مىکنند، همچنین با این کار ضمن ارج نهادن
به مسجد و سنّت رسول خدا صلىاللهعلیهوآله، موضوع و مکان در قالب خاطرهاى خوش
و فراموش نشدنى همیشه در ذهن زوجین باقى خواهد ماند و هر لحظه که خاطرات
عقد و عروسى و ازدواج در اذهان تداعى کند، فضاى مسجد، معنویت و عظمت
مسجد نیز بلافاصله در ذهن خطور خواهد کرد و در تربیت نسل جوان بسیار
ثمربخش خواهد بود.
در مساجد، مراسم جشنها و اعیاد برگزار شود همچنانى که در اعیاد
و جشنها بین خانوادهها رفت و آمد و دید و بازدید صورت مىگیرد، امام جماعت
مسجد در قالب مدیر و ادارهکننده مسجد، قبلاً در این زمینه با افراد مورد نظر
هماهنگ و با کار فرهنگى و تبلیغى مسجد را براى دید و بازدید مؤمنان با یکدیگر،
اعم از زن و مرد مهیا سازد و در آنجا ساعاتى را مسلمانان در کنار هم بگذرانند
و جشنها و اعیاد را به یکدیگر تبریک بگویند که در سایه این برنامه، وحدت،
یکپارچگى و اخوت بین طبقات گوناگون مردم، به وجود مىآید، از کینهها،
کدورتها، نفاق و غیره که باعث جدایى و ایجاد فاصله بین مسلمان مىشود،
جلوگیرى به عمل مىآید و اگر خلائى هست با این کار پر مىشود.
از موارد دیگرى که بسیار مىتواند در جذب افراد به مسجد و کامیابى
برنامههاى مدیر مسجد، مؤثر باشد، ارتباط منظم و مستمر با نمازگزاران و سرکشى
به منازل نمازگزاران است، در واقع همان برخوردى که در صدر اسلام از طرف
رسول گرامى صلىاللهعلیهوآله و حضرت على علیهالسلام صورت مىگرفت که وقتى احدى از نمازگزاران
یک یا دو جلسه نماز غیبت داشت، بلافاصله آن بزرگواران احوال او را جویا
مىشدند و اگر مطلع مىشدند که شخص مورد نظر گرفتارى دارد یا در بستر بیمارى
افتاده است، بلافاصله به عیادت وى مىرفتند و در صورتى که دچار گرفتارى بود،
سعى مىکردند با مشارکت سایر مؤمنان، به رفع گرفتارى او اقدام کنند، یا اگر بیمار
بود، دعا مىفرمودند که خداوند شفا عنایت کند، در هر حال پر واضح است که
چنین برخوردى از نظر روانى روحیه مخاطب را قوت مىبخشد، نمازگزار احساس
مىکند که مأنوس شدن با مسجد و ارتباط با مسجد علاوه بر اجر معنوى و برقرارى
ارتباط با خالق، نزد مخلوق و بندگان خدا هم عزّت دارد، احساس مىکند که عزتش
در پرتو برکت ارتباط با مسجد است و پیوند او با مسجد محکمتر مىشود و از طرفى
خود این فرد هم مبلّغى خواهد شد و دیگران هم با دیدن چنین برخوردهایى، یقیناً
شیفته مسجد و ارتباط با روحانى و مؤمنان و مخصوصاً ارتباط با پروردگار عالم
مىشوند. ضمناً شرکت در مراسم شادى و عزاى نمازگزاران نیز تأثیر مشابه دارد
و بر جذابیت بیشتر مسجد مىافزاید.
ب: برنامههاى مدیر
1 ـ مراعات اوقات نمازگزاران: سعى شود برنامههاى اضافى، مثل
سخنرانىها یا دعاهاى طولانى بعد از اتمام نماز باشد، تا اگر کسى فرصت مناسبى
به منظور بهرهمندى از برنامهها نداشت، بتواند نمازها را به جماعت بجا بیاورد و به
برنامههاى خود برسد، زیرا بىتوجهى به مسائل گاهى باعث کم شدن جمعیت
نمازگزاران مىشود و از کیفیت سایر برنامههاى مسجد نیز مىکاهد و دقیقا عکس
موضوع نیز صادق است، به هر حال، توجه به این مسائل و اجراى برنامههاى
مسجد با حساب و کتاب و براساس سیستم منظم باشد، به طورى که وقت
نمازگزاران گرفته نشود و نمازهاى جماعات در اوّل وقت شرعى بدون فوت وقت،
ادا گردد، یقیناً این امر به جذابیت برنامه مسجد مىافزاید و نمازگزاران بیشتر
به حضور در مسجد رغبت مىکنند و نگرانى این را ندارند که شرکت در
نمازجماعت آن مسجد ممکن است وقت آنان را بگیرد و مانع رسیدگى به کارهاى
روزمره شود.
2 ـ از انجام دادن و اجراى برنامههاى اضافى در مسجد خوددارى شود: یعنى
علاوه بر برپایى نماز جماعت، اجراى برنامههایى مثل سخنرانى و یا قرائت
دعاهاى طولانى که از قبل اعلام و برنامهریزى شده است، از برنامههاى اضافى
دیگر که گاهى بدون پیشبینى در بعضى مساجد اجرا مىشود، خوددارى شود تا
نمازگزاران بتوانند در برنامههاى اعلام شده و فرصتهاى زمانى پیشبینى شده از
برنامههاى مسجد بهره بگیرند، چه بسا در بسیارى موارد، مساجد برنامههاى
ویژهاى اعلام مىکنند و جمعیت زیادى هم به منظور بهرهبردارى از برنامه اعلام
شده در مسجد حضور پیدا مىکنند، لکن پس از شروع برنامهها طرح مسائل
حاشیهاى و جانبى باعث مىشود که پس از گذشت یک ساعت از شروع مجلس،
خستگى بر اهل مجلس چیره مىشود و شرکت کنندگان یکى پس از دیگرى سعى
در خروج از مسجد دارند؛ در صورتى که برنامههاى اصلى مسجد شروع نشده
است، از طرفى در چنین وضعى حالت بىنظمى بر مسجد و مجلس مربوطه حاکم
مىشود که از کیفیت برنامهها مىکاهد و نهایتاً اهدافى که برگزارى مراسم در پى آن
بود، حاصل نمىشود.
3 ـ اقامه نمازجماعت در سه وقت اول وقت شرعى در مسجد برگزار شود:
گاهى در بعضى مسجدها که نمازجماعت ندارند، یا نمازجماعت آنان مرتب،
منظم و مستمر نیست، در فکر نمازگزارانى که یک یا دو بار به مسجد مراجعه
مىکنند و با این وضع روبرو مىشوند، این طور تداعى مىشود که نمازجماعت در
مسجد برگزار نمىشود، و لذا سعى مىکنند به مسجد دیگرى مراجعه کنند که این
موضوع موجب کم جمعیت بودن نمازها در مسجد مىشود و آن نشاط و پویایى که
باید در مساجد باشد، کمرنگ مىشود، در بعضى مساجد، بخصوص صبحها
نه تنها نمازجماعت برگزار نمىشود، بلکه در مسجد هم به روى نمازگزاران بسته
است که این وضع آثار منفى زیادى در بر دارد و باعث مىشود که مسجد رونقى
نداشته باشد.
4 ـ پذیرایى مناسب در مسجد: پذیرایى در تثبیت جمعیت شرکت کننده
و رفع خستگى بسیار مؤثر است، متأسفانه این مورد جز در بعضى مواقع استثنایى،
در برنامههاى مسجد مورد توجّه نیست و در بسیارى موارد به مناسبتهاى
گوناگون، جلسات سخنرانى و یا دعاهاى طولانى بدون هیچ تنوعى از 2 الى 3
ساعت به طول مىانجامد، یا بعضاً چند استکان چاى، آنهم با کیفیتهاى آنچنانى
بسنده مىکنند، لکن ضرورت دارد مدیر مسجد با هماهنگى با هیأت امنا،
در هر مراسمى متناسب با موضوع مجلس در فرصت مناسبى، از شرکتکنندگان
پذیرایى شود. در این صورت جمعیت احساس خستگى نمىکند و مجلس هم
متنوع مىشود و شرکت کننده، حوصله بیشترى به منظور استفاده برنامههاى
پیشبینى شده پیدا مىکند.
5 ـ به منظور جذابیت بیشتر برنامههاى مسجد: بویژه مراسمى که سخنرانى
جزو برنامه اصلى مسجد است، ضرورى به نظر مىرسد که مدیر مسجد ترتیبى
اتخاذ کند تا در مورد موضوعات خاص از افراد باصلاحیت نامى و متخصص در
قالب سخنران دعوت شود که جلسه بهره بیشترى داشته باشد و مستمعین این باور
را داشته باشند که مراسم منعقد شده صرفاً براى رفع تکلیف نیست، بلکه مراسمى
هدف دارد و عمده آن ارتقاى سطح علمى، فرهنگى، سیاسى، اجتماعى و غیره
شرکت کنندگان است و لذا در صورت ادامه این برنامهها و استفاده از وجود چنین
اشخاصى یقیناً در هر مراسم در مقایسه با مراسم قبل، نه تنها جمعیت افت
نمىکند، بلکه در هر مرحله جمعیت بیشتر در مراسم حضور مىیابند و از طرفى
بهره دهى مجلس هم بالا مىرود.
6 ـ بیان و طرح خاطرات خوب علمى، هنرى و غیره: که توفیق و ناکامى را
دربردارد و در قالب برنامههاى پیشبینى شده مسجد به وسیله جوانان و نوجوانان
بر جذابیت و بالا بردن کیفیت برنامههاى مسجد مىافزاید، ضمن اینکه دادن
فرصت بحث و طرح مسائل به جوانان و نوجوانان تأثیرى مثبت در خود مجرى
جوان دارد، دیگران نیز سعى مىکنند با کار و تلاش بیشتر در مجالس مسجد حضور
فعالترى داشته باشند و بهتر خود را معرفى کنند و به دیگران بشناسانند، از طرفى با
این برنامهها استعدادها سنجیده مىشود و روحیات و برخورد افراد تا حدودى
مشخص مىگردد و در مواقع لزوم، بخصوص در هنگام گزینشها درباه افراد،
قضاوت سادهتر و راحتتر صورت مىگیرد.
ج: ضرورت شوراى سیاستگذارى
با توجه به اوصافى که از شیوه برگزارى و اجراى برنامههاى مساجد به میان
آمد و با عنایت به اینکه امام جماعت هر مسجد در قالب شخص روحانى جایگاه
ویژهاى دارد و مردم نیز براى این عزیزان احترام ویژهاى قایلند، بخصوص در وضع
کنونى که هر فردى از جامعه اسلامى درباره مسائل سیاسى، اجتماعى، اقتصادى،
و غیره کشور و منطقه تفکراتى دارد که ناشى از رشد آگاهى و بینش افراد در پرتو
برکت انقلاب اسلامى است، به منظور ایجاد وحدت، انسجام و پرهیز از هر گونه
تنش و جدایى و ایجاد فاصله بین افراد و تعارض آرا و موضعگیرىها و سوق جامعه
اسلامى در جهت اهداف برنامهها و سیاستگذارىهاى نظام مقدس جمهورى
اسلامى و توصیههاى مقام ولایت لازم است در هر شهرستانى شوراى
سیاستگذارى ائمه جماعات مساجد تشکیل شود و مسائل گوناگون منطقه را
تجزیه و تحلیل کند و در خصوص مسائل متفاوت، تصمیم واحدى اتخاذ کند.
در برابر موضوعات خاص و عام همگن و هماهنگ عمل نمایند.
از طرفى وجود شوراى سیاستگذارى ائمه جماعات مىتواند بعد نظارتى
بر عملکرد ائمه محترم جماعات داشته باشد و در صورتى که در پارهاى از مسائل
دربر برخوردها و موضع گیریها یا اداره مساجد، نقاط ضعفى مطرح بود، شورا بتواند
تا قبل از تبدیل نقطه ضعف به مشکلات حادتر، جلوى آن را بگیرد و نواقص
و نارسائىها را اصلاح کند.
د: ضرورتتأمینآگاهىهاى سیاسى،اجتماعى،فرهنگىائمه محترمجماعات
با عنایت به تحولى که بعد از پیروزى انقلاب اسلامى در مساجد پیدا شده
و انتظارى که مردم از امام جماعت هر مسجد دارند، توقعى که از برنامههاى مسجد
در اذهان عموم مردم موجود است، لازم است به منظور برپا کردن برنامههاى
مسجد و پویایى آن اقدام کرد.
ابتدا و قبل از هر چیز امام جماعت مسجد، مجهز به اطلاعات عمومى،
حداقل در حد مراجعه نمازگزاران باشد و از سیاستهاى دولت، موضعگیرىهاى
نظام، دیدگاههاى مقام معظم رهبرى و شخصیتهاى برجسته روحانى کشور
و منطقه، برنامهریزىهاى اقتصادى و غیره اطلاعات اجمالى داشته باشد تا بتواند
هم در تحلیها مورد استفاده قرار دهد و هم در موضعگیرىها و اظهارنظرها صائب
باشد. این کار با تهیه بولتنهاى سیاسى، اجتماعى، اقتصادى و غیره امکانپذیر
است و مىتوان از این طریق از ائمه محترم جماعات در مساجد پشتیبانى فکرى
و عقیدتى و اطلاعاتى کرد، هر چه امام جماعت یک مسجد اطلاعات بیشترى
و به مسائل روز آگاهى بیشترى داشته باشد، از طرفى اظهارنظر و موضعگیرى وى در
بین طبقات گوناگون اجتماع خریدار بیشترى دارد.
مردم احساس مىکنند که گفته و توصیه و حرکت و مواضع او با بینش
و آگاهى است و لذا جماعت، تأثیرپذیرى بیشترى از وى دارند.
هـ ـ ضرورت ارزشیابى
ارزشیابى در کار و عملکرد مساجد کار بس دشوار و سنگینى است و اجر
و پاداش فعالیتهاى انجام شده را تنها خداوند قادر مىتواند عنایت کند،
لکن به لحاظ اینکه نظارتى بر کار ائمه محترم جماعات باشد و مدیران مساجد هم
احساس کنند علاوه بر اینکه شرعا باید متعهد و احساس مسئولیت نمایند،
عملکردشان مورد ارزیابى است، لذا سعى مىکنند به منظور تحقق امور گوناگون،
چارچوب داشته باشند، در این وضع، حالتى رقابتى بین مساجد پیش مىآید و هر
مسجد سعى مىکند بهترین و بامحتواترین برنامهها را داشته باشد، پس از
جمعبندى عملکرد مساجد مىتوان به نقاط ضعف و قوت مساجد پى برد
و همچنین هر مسجدى مىتواند از تجربه مدیریت مسجد دیگر بهره بگیرد،
خلاصه اینکه ارزشیابى عملکرد مساجد عامل بسیار مهمى در بالا بردن کیفیت
برنامههاى مسجد، شتاب بخشیدن به فعالیتها و غیره به شمار مىرود، از مواردى
که مىتواند ارزیابى شود این است که در هر مسجد اعضاى مسجد با بازار محدود،
مسجد به گونهاى از قبل هماهنگ کرده باشند که بلافاصله پس از بلند شدن صداى
ملکوتى اذان، تمام فعالیت بازار تعطیل و افراد نیز به منظور اقامه نماز به مسجد
مراجعه کنند. یعنى محدوده محلهاى مسجد به گونهاى باشد که به هنگام وقت
شرعى نمازها یکپارچه تعطیل و از تجربیات امام و مأمومان مسجد موفق براى سایر
مساجد استفاده شود.
و: توسعه شهرها و نقشه جامع آنها با محورى بودن مسجد
با توجه به فرازهاى یاد شده که به بیان شمهاى از نقش مساجد و محوریت
آن در مسائل سیاسى، اجتماعى، فرهنگى و بخصوص بعد از پیروزى انقلاب
اسلامى پرداخته شد و با عنایت به نقش مساجد در پیشبرد اهداف مورد نظر
مىطلبد که در بحث توسعه شهرها، از جمله امکانات کافى براى احداث هر منطقه
مسکونى یا شرکتهاى کوچک و بزرگ در حاشیه شهرها به تناسب جمعیت
و استعداد توسعه آن منطقه یا شهرک، مسجد وجود داشته باشد تا جماعت ساکن
بتوانند علاوه بر اداى فرایض دینى سایر فعالیتهاى گروهى و جمعى خود را انجام
دهند؛ عملى شدن این برنامه توجه به مواردى را مىطلبد که ذیلاً اشاره مىشود:
1 ـ لازم است به کلیه دستگاههاى اجرایى اعم از دولتى یا بخش خصوصى
که در خصوص شهرکسازى یا ساخت اماکن مسکونى به صورت انبوه فعالند موکدا
تأکید شود که محل مناسبى با توجه به ابعاد توسعه محل، مورد نظر قرار گیرد تا در
آن مسجد بنا شود و با مشارکتهاى مردمى همگام با ساخت سایر کاربرىها
و همزمان با شروع استفاده از واحدهاى مسکونى و اماکن از مسجد استفاده شود.
2 ـ در ساخت مساجد سعى شود به منظور بالا بردن جذابیت و زیبایى
فضاى مسجد ضمن مراعات سبکهاى معمارى سنتى که مورد استفاده اماکن
مذهبى است، فضاى سبز مناسب و مکانهاى مورد نیاز به تناسب فعالیتهاى
مسجد مثل حسینیه، خانه خادم، خانه عالم، اتاق صوتى، پایگاه مقاومت،
نماى زیبا و مناسب و غیره مد نظر قرار گیرد، به طور خلاصه شیوه ساخت مساجد
طورى باشد که در بین هر منطقه جلوه خاص و زیباى خود را نمایان سازد و سنبل
زیبایى هر منطقه باشد.
3 ـ در خصوص وضع فعلى مساجد موجود که بسیارى از آنان قدیمى است،
لازم است مدیریت هر مسجد با پیگیرى و جذب مشارکتهاى مردمى،
در بازسازى، ترمیم و توسعه مسجد، به تناسب منطقه اقدام شود، زیرا متأسفانه در
بسیارى موارد در گوشه و کنار شهرها مشاهده مىشود که ساخت اماکن مسکونى
به طور متراکم جلو مىرود و نهایتاً افزایش جمعیت در حد چشمگیرى صورت
مىگیرد، لکن مسجد تغییرى نکرده است، به این دلیل به هنگام ایام مذهبى
و یا برگزارى مراسم و نمازهاى جماعات، عمدتاً مساجد با کمبود فضا براى پذیرش
افراد روبرو هستند که اقدام یاد شده گامى به منظور رفع این مشکل خواهد بود.
4 ـ فعال کردن مراکز علمى از جمله کتابخانه در کنار مسجد، از موارد بسیار
ضرورى است که باید در ساختار مساجد به آنها توجه دقیق شود.
ناگفته پیداست به منظور پیاده کردن پیشنهادهاى یاد شده، اولین نقش مؤثر
را مدیریت و امام جماعت مسجد ایفا مىنماید که باید با برنامهریزىهاى لازم
زمینه توسعه را فراهم سازد و مشارکتهاى اجرایى و مردمى را جذب و جلب
نماید که در این خصوص نیز پیشنهاد مىشود:
1 ـ 4) ائمه محترم جماعات به طور مستمر و مرتب تناسب مسجد و منطقه
را با محدودیتى معین، در دست بررسى و مطالعه داشته باشند و در هر مقطعى که
احساس نیاز به توسعه پیدا شود، با هماهنگى با عوامل اجرایى اقدام کنند.
2 ـ 4) به منظور هماهنگى با بافت و سیستم شهرى و منطقهاى ائمه محترم
جماعات هر شهر و دیار با مسؤولان منطقه، حداقل یک بار جلسات هماهنگى
منعقد کند؛ و مسائل و موارد اجرایى و توسعه مسجد را جمعبندى نمایند و درباره
بخشى از مسائل که مستلزم دیدگاه فنى و اجرایى و برنامهریزى اجرایى است،
به بحث بپردازند تا بعد از تجزیه و تحلیل به نتیجه برسند.
3 ـ 4) ائمه محترم جماعات در قالب مدیران مساجد از اعمال سلیقههاى
شخصى در تغییر نما و فضاى مساجد به طور جدى خوددارى نمایند و قبل از انجام
دادن عملیاتى با صاحبان فن و صاحبنظران مشورت بکنند تا فعالیتهاى انجام
شده بیشتر مورد بهرهبردارى و استفاده باشد.
امروزه ساختار مساجد بخصوص مساجد قدیمى و سنتى، از جمله
مشکلاتى است که باعث مىشود جوابگوى برنامههاى پیشبینى شده فرهنگى،
هنرى، آموزشى و غیره نباشند. در این مساجد که محلى براى انجام دادن
فعالیتهاى اجتماعى عمومى در زمینههاى یاد شده نیست و اگر هم به ناچار از
صحن مساجد در قالب محل انجام دادن کار استفاده شود، بسیارى از علاقهمندان
به علت بعضى مسایل شرعى از حضور در صحن مسجد بهنگام اجراى برنامه،
اکراه دارند و احتیاط مىکنند، برعکس، در مساجدى که حسینیه یا محل جدایى در
کنار مسجد براى و اجراى فعالیتها و برنامه دارند جمعیت چشمگیرتر است.
بنابراین از جمله وظایف مدیریت مسجد توجه به این قبیل مسایل است و باید
با مشورت صاحبنظران هر مسجد به تناسب فضایى که در اختیار دارد در این
زمینهها طراحى و اقدامات لازم داشته باشد، تا بتواند از این طریق بر جذابیت
مساجد بیفزاید.
ز: روابط عمومى
عمدتاً بحث روابط عمومى نه تنها در مسجد، بلکه در هر تشکیلاتى در بهبود
برنامهها و حفظ و حراست از جایگاههاى هر تشکیلات نقش عمده و حیاتى دارد،
هرچه روابط عمومى قوى باشد یعنى ارتباط بین مسئول و مدیر یک دستگاه با
طبقات گوناگون محکمتر باشد، به همان میزان کامیابى بیشتر مىشود، زیرا با داشتن
ارتباط عمومى بر اطلاعات مسئولان افزوده مىشود. از این اطلاعات مىتوانند در
برنامهریزىها استفاده کامل و وافر بکنند، بویژه اینکه مسجد نهادى مذهبى
و عمومى است، متعلق به شخص و یا گروه خاص نیست، در شبانهروز هر کسى
مىتواند به مسجد مراجعه نماید، بنابراین مقوله ارتباط عمومى در اینجا نقش
اساسىتر دارد، در مقایسه با سایر موارد حساستر و نتیجه آن کار سازتر است،
بنابراین ائمه محترم جماعات باید در این خصوص کاملاً مراقب باشند که از میزان
این ارتباط نه تنها کاسته نشود، بلکه روز به روز افزونتر گردد و ارتباط با نمازگزاران
بیشتر شود. در این راستا توجه به مسائل زیر مؤثر خواهد بود:
1 ـ با توجه به تمایلات روحى نمازگزاران برنامهها را تنظیم نماید که در چنین
اوضاعى نمازگزار احساس کند نظرش در برنامهها لحاظ مىشود و احساس تعهد
و مسئولیت مىکند و در کارها مشارکت بیشترى دارد، با این کار زمینه تقسیم
وظایف و امور مسجد به گروههاى کارى گوناگون فراهم مىشود، از قبیل بسیج،
انجمن و یا گروه فرهنگى مسجد، انجمن ورزشى مسجد، انجمن خدمات اجتماعى
و غیره.
2 ـ به گونهاى با نمازگزاران و مردم محله مسجد، برخورد نماید که طبقات
گوناگون خود را نزدیک به او بدانند، تا حدى که حتى به خود جرات دهند مسائل
محرمانه شخصى خود را هم با امامجماعت محل در قالب مرجعى رازدار در میان
بگذارند، در ایامى مثل اعیاد به خانوادههاى ساکن در محدوده مسجد سرکشى
شود. به منظور جذب جمعیت بیشتر به مسجد از طریق ارتباط عاطفى با مردم در
دیدارها بیشتر کسانى را مورد توجه قرار دهد که کمترین ارتباط با مساجد را دارند،
به این وسیله مىتوان افراد و اشخاص بیشترى را با مسجد مانوس کرد.
3 ـ با نمازگزاران ابراز همدردى شود، بخصوص در گرفتارىها،
مساجد غمخوار و یاور آنان باشد.
4 ـ حضور در بین مردم، حضور ساده و مردمى باشد، از هرگونه تجملگرایى
پرهیز شود، زیرا مردم احساس مىکنند صمیمیت قلبى وجود ندارد و باعث دفع
مردم مىشود.
5 ـ امام جماعت مسجد باید در انتخاب و نصب نیروهاى خدمتگزار مسجد
بخصوص خادم مسجد نهایت دقت را به خرج دهد و از افرادى استفاده نماید که
اولاً مشهور به خوشنامى باشند، داراى خلق خوش باشد تا بتواند با نمازگزاران آن
گونه که توقع و انتظار هست، برخورد نماید، به مسایل تا حدودى آگاه باشد، از
ورود نوجوانان و خردسالان به مسجد جلوگیرى نکند، بلکه بالعکس جذابیت
داشته باشد و داراى نیروى جسمى نسبى باشد که در تنظیف مسجد بخوبى از
عهده کار برآید.
6 ـ امام جماعت باید با نیروهاى باارزش انقلاب شکوهمند اسلامى، از
جمله ایثارگران (بسیج و رزمندگان، خانوادههاى معظم شهدا، آزادگان، جانبازان)
رابطه نزدیک و تنگاتنگ برقرار سازد، هرچه در این زمینه بیشتر با این عزیزان
و خانوادههاى محترمشان مأنوس شوند، در زمینه جذب، موفّقتر و دیگران هم از
این برخورد، تأثیرپذیرتر مىشوند.
7 ـ همانگونه که از جایگاه امامت جماعت مسجد انتظار مىرود باید
مراعات مسائل اخلاقى، اجتماعى و معنوى بشود و امام جماعت از هر لحاظ الگو
باشد. با عنایت و توجه به جایگاه شخصى امام جماعت در صورتى که خداى
ناکرده رفتارى خلاف شؤون اسلامى، عرفى و اجتماعى از او سرزند که از دیدگاه
عموم مردم نمود منفى داشته باشد، در دفع مردم از مسجد، بسیار مؤثر است،
چهبسا در بعضى افراد این برخوردها تأثیر عمیقتر بگذارد و براى همیشه از دین
و مقدسات برى شوند.
8 ـ در ساخت مسجد دقت شود که به هر طریق ممکن محلى براى کسب
درآمد ثابت و دائم براى مسجد ایجاد شود، تا از جمعآورى کمکهاى مالى در
مسجد که از عوامل بازدارنده است، خوددارى شود، در این مورد امام جماعت
مسجد لازم است به گونهاى برنامهریزى کند که بجز در موارد کلى و ضرورى،
آنهم با برنامهریزى کامل و دقیق از جمعآورى وجه در مساجد خوددارى گردد
و مسجد حالت گداپرورى به خود نگیرد.
9 ـ در انتخاب هیئت امناى مسجد دقت لازم معمول شود تا اعضاى هیئت
از افراد منطقى و باسواد باشند، همچنین از افراد مطلع و آگاه به مسائل به منظور
عضویت دعوت شود که هر عضوى خود مجرى برنامههاى مسجد باشد، مهمتر
اینکه در برنامهریزىهاى مسجد نیز خود، نقش اصولى داشته باشد.
ح: مدیریت سیاسى، اجتماعى امام جماعت مسجد
نکته مهمتر بحث مدیریت سیاسى اجتماعى امام جماعت مسجد این است
که امامجماعت باید ارزشهاى انقلاب را پاس دارد. خدمتگزاران به انقلاب را خادم
باشد. مسائل گوناگون انقلابى با برنامهریزیهاى پیشبینى شده، براى مردم
و بخصوص قشر جوان، تجزیه و تحلیل کنند، انگیزهها و اهداف انقلاب را در ضمن
دورهاى مناسب براى نمازگزاران تشریح نماید و جوانان و نوجوانان را با موضوع
انقلاب آشنا سازد.
پایبندى مخلصانه وى نظام اسلامى براى همگان آشکار باشد و در تمام
سختىها و مباحث جایگاه عظیم ولایت فقیه را که مشروعیت نظام مقدس نظام
مقدس جمهورى اسلامى در پرتو آن ممکن است، تشریح نماید، رهنمودهاى رهبر
عظیمالشأن انقلاب را نه تنها در تعریف و توضیح و تفسیر بخوبى بیان نماید،
بلکه در عمل نیز از عاملان بىچون و چراى رهنمودها باشد که طبیعتاً در افزایش
جذابیت مدیریت و مسجد تأثیرى ویژه خواهد داشت.
مدیریت مسجد باید داراى بینش سیاسى و اجتماعى کافى و به مسائل آگاه
باشد، زیرا مردم امامجماعت را مرجع خود مىدانند. دیدگاه و بینش او براى مردم
اسوه و الگو باشد تا بسیارى از وى تقلید کنند، چرا که عمل او را حساب شده
مىدانند، بنابراین مهم، او باید برخوردش را با شناخت تنظیم کند.
امام جماعت مسجد باید معتقد به اسلام ناب محمدى صلىاللهعلیهوآله باشد تا بتواند با
این باور، اسلام را با همه جوانب و تفکرش به مردم بشناساند، در این صورت
کلامش براى مستمع نافذ و گیراست، برخوردهایش آنگونه که لازم و کارساز باشد،
تنظیم گردد، یقیناً در چنین وضعى جذابیت برنامهها به حد ایدهآل خود مىرسد
و عکس این مطلب هم صادق است.
موضعگیرى امام جماعت در قالب مدیر مسجد باید در راستاى سیاستهاى
نظام مقدس جمهورى اسلامى باشد که هم از تفرقه و جدایى جلوگیرى شود
و هم بر وحدت، انسجام و یکپارچگى بین طبقات گوناگون اجتماع مردم بیفزاید
و هم از گمراه شدن افراد کمسواد و ناآگاه و بیگانه با مسائل پرهیز شود.
امام جماعت مسجد در قالب مدیر و اداره کننده مسجد باید قوى و امین
باشد، در تصمیمگیرىها دقت شود و در تصمیم خود استوار باشد، از
تأثیرپذیرىهاى بىمورد شخصى به دور باشد، در امانتدارى زبانزد خاص و عام
باشد در صورت وجود این شروط، حرف و عملش نافذ است، در غیر این صورت،
عامه مردم او را با چشم دیگرى مىنگرند، سخنش کماثر و عملش غیرصواب در
بین مردم جلوه مىدهد.
امام جماعت هر منطقه باید برخوردهاى خوب و حساب شده با مردم
داشته باشد در بین مردم و در واقع در دل و قلب مردم جایگاه داشته باشد،
در بین طبقات گوناگون اجتماع نفوذ داشته باشد و در صورت وجود چنین اوضاعى
امام جماعت مسجد رسالت مدیریتى دیگر خود را که رفع اختلاف بین نمازگزاران،
رفع اختلاف خانوادگى آنان و فراتر از همه، رفع اختلاف شخصى و خانوادگى
است، بخوبى انجام دهد. پس میانجىگرى و پیشنهادهاى اصلاحى وى براى مردم
اهمیت دارد، زیرا مردم شناخت کلى از امام جماعت دارند، به یقین مىدانند
که قضاوت او به منظور اصلاح و بهبود کار است، لذا با این روند، امام جماعت
به راحتى مىتواند نقش خوب و مثبتى را در حل مشکلات ایفا کند.
امام جماعت در قالب یک محور در هر منطقه در جریانهاى گروهى باید
کاملاً مستقل عمل نماید و همه طبقات و گروهها را زیر چتر و پوشش خود داشته
باشد، در جریانات گروهى پرواضح است که امام جماعت محل و منطقه نباید از
دیدگاه خاصى حمایت و دیدگاههاى دیگر را وارد و با افراد قطع ارتباط کند،
و یا در مقابل آنان موضع بگیرد، یقیناً آنها هم بفکر مقابله و موضعگیرى خواهند
افتاد. لذا در چنین اوضاعى به تجربه ثابت شده است که محوریت امام جماعت
رفتهرفته کمرنگ مىشود و نقش اساسى خود را بخوبى نمىتواند ایفا نماید.
مثلاً در جریان انتخابات مجلس شوراى اسلامى باید نقش خود را در قالب دعوت
کلى و عمومى از مردم به منظور حضور در شعب اخذ رأى و ضرورت پشتیبانى از
طبقات و گروههاى گوناگون مردمى، ایفا کند و اکیداً از جانبدارى شخصى و گروهى
خاص بپرهیزد، اگر هم دیدگاهش با یکى از طرفین هماهنگ بود، به گونهاى برخورد
کند که از حرکتش، سخنش و حضورش در بین مردم استنباط نشود که گروهى عمل
مىکند، چرا که اگر چنین شد، به طور طبیعى عدّه زیادى از مردم از دور و بر او
پراکنده مىشوند و با او به مقابله برمىخیزند و طبعاً این مهم در تمام امور مسجد
و برنامهریزىهاى تبلیغى اثر سوء مىگذارد ،از همه مهمتر اینکه طرفدارى
و جانبدارى یک طرفه امام جماعت به وحدت لطمه مىزند و موجب اختلاف
و درگیرى مىشود، لذا توجه به این امر ضرورى است که مقام و جایگاه ائمه محترم
جماعات بسیار والاتر و برتر از این امور است و در حفظ و حراست از چنین
جایگاهى باید تمام توان و تلاش را به کار برد.