گفتمش نزدیک ما بتخانه و مسجد یکى است
گفت عالم مسجد است اى بىبصیر بتخانه کو
سنائى غزنوى
فصل هشتم
مسجدمجازى،
بایسته چشمانداز بیست ساله ایران اسلامى
بجاست در اینجا به بندهایى از سند چشمانداز که در تاریخ 13 آبان 1382
توسط رهبر معظم انقلاب به سران قواى سهگانه ابلاغ شد، اشاره کنیم که مىتوان
با استنباط از آنها جایگاه مسجد را در افق 1404 بررسى کرده و ناگزیر بودن از
روىآورى به مسجد مجازى را گوشزد نمود. بىشک هرگونه انحراف از این
میثاق ملى، ایران را در رسیدن به آن هدف میمون باز خواهد داشت.
و مسجد باید جایگاه و شأن خود را با تکیه بر این بندها مشخص نماید.
چند نکته
پیش از ورود به بحث، توجه به چند نکته مهم است:
نکته نخست: باید باور داشت که این سند، یک خیالبافى و آرزوى صرف
نیست. بلکه نه تنها «مىتوانیم» بلکه «باید» به این افق در بیست سال بعد دست
یابیم. به فرموده رهبر انقلاب:
«چشمانداز بیستسالهى ابلاغ شده به مسؤولان
سیاستگذارى و برنامهریزى، یک امر عملى و منطقى
و قابل تحقق است. نباید تصور شود کلماتى که در چشمانداز
بیستساله پشت سرهم نوشته مىشود، صرفا یک
آرزوست و بدون محاسبهى علمى است».[1]
«شما جوانهاى عزیز این سند چشمانداز را مطالعه کنید.
اگر کسى دقت نکند، ممکن است خیال کند افرادى
نشستهاند و انشاء نوشتهاند؛ ولى نه، بدانید انشاء نیست.
کلمه کلمهى این چشمانداز ـ با تأکید مىگویم ـ محاسبه شده
است».[2]
لازمه دستیابى به مفاد سند، یک برنامهریزى دقیق مبتنى بر درک واقعیات
و ظرفیتهاى موجود است:
«اینکه ما گفتیم در بیست سال آینده مىخواهیم کشور
اوّل منطقه در این خصوصیات باشیم و این شاخصها را
داشته باشیم ـ که در سند دو صفحهاى چشمانداز ذکر شده ـ
کلمه کلمهى اینها بررسى و محاسبه و کارشناسى شده است.
ما مىتوانیم؛ منتها این توانستن شروطى دارد... ما معتقدیم
این چشمانداز، تحقق یافتنى است؛ اما باید برنامهریزى و راه
حرکت را پیدا کرد».[3]
یک برنامهریز براى آینده آنگاه موفق خواهد بود. بدون رصد نیازهاى
شهروندان آتیه، هرگونه برنامهریزى، نوعى خیالبافى خواهد بود! رهبر انقلاب
در این باره مىفرمایند:
«نگاه کنید به آیندهى دور؛ یعنى آیندهى معین شده در
سند چشمانداز بیستساله. کسانى که امروز وارد مدرسه
مىشوند،درپایاندورانبیستساله،یکجوانبیستوشش،
هفت ساله هستند. شما مىخواهید این جوان بیست و شش،
هفت ساله چهجور انسانى باشد؟ اگر مىخواهید این جوان،
یک جوان خلاّق، داراى ابتکار، شجاع، آراسته از لحاظ
اخلاقى، سالم از لحاظ جسمى و فکرى و روانى،
صاحب فکر و اندیشه، داراى احساس مسئولیت نسبت
به کشورش و ملتش و آیندهاش باشد، امروز باید طرح
صیرورت این کودک را به آن جوان، اینجا طراحى کنید؛
حاضر داشته باشید و به دستگاهها ابلاغ کنید».[4]
از اینروى مساجد نیز باید براساس نیاز انسان فردا به برنامهریزى بپردازند.
نکته دوم: محتواى پیشبینى شده سند چشمانداز آن وقت محقق خواهد
شد که همه نهادها در رساندن ایران اسلامى به آن جایگاه، تلاش کنند.
اگر حتى یک نهادى در این مسیر، این بایسته بر خود یک تکلیف نشمارد،
بىشک نه تنها خود این سازمان، بلکه مجموعه نظام اسلامى در دستیابى به آن
افق روشن کامروا نخواهد بود.[5] رهبر معظم انقلاب در دیدار وزیر کشور
و استانداران فرمودند:
«تحقق این چشمانداز بسیار روشن، نیازمند حرکت
و تلاش هماهنگ تمام مسئولان کشور است».[6]
مسجد به عنوان نهادى در ایران اسلامى و جهان اسلام باید نحوه
تحققدهى به آرمان سند چشمانداز را برخود تبیین و تکلیف بداند.
نکته سوم: هرچند طبق نکته نخست، همه نهادها در رسیدن به افق ایران
1404 وظیفهاى برعهده دارند لیک شاید به گزاف نباشد که ادعا کنیم
نقشآفرینى مساجد در این عرصه فراتر از دیگر نهادها مىباشد. نقشآفرینى
مساجد در این عرصه ـ دستکم ـ در دو قالب مىباشد. همچنانکه رهبر انقلاب،
لازمه تحقق چشمانداز را پذیرش و تلاش همگانى و نهضت عمومى مىشمارند
و بر ضرورت نهادینهسازى و کوشش در راستاى چشمانداز تأکید مىکنند:
«باید به گونهاى عمل کرد که تلاش براى تحقق
چشمانداز 20 ساله کشور، به یک حرکت نهادینه،
تبدیل شود».[7]
«آبادانى کشور، پیشرفت مادى و معنوى جامعه
و دستیابى به رتبه اوّل منطقهاى که در سند چشمانداز 20 ساله
پیشبینى شده است در سایه تعمیق ایمان و افزایش
انگیزههاى دینى جامعه و بویژه نسل جوان امکانپذیر
است».[8]
مساجد به خاطر گستردگى و نفوذ در بین مردم مىتواند در فرهنگسازى
«تلاش براى تحقق چشمانداز 20 ساله کشور» نقش آفرینى کند.
امّا نقش دوم مسجد در این محیط این است که وظیفهاى فراتر از دیگر
نهادها به دوش خواهد کشید. انقلاب پس از مرحله «حدوث»، نیازمند تثبیت
و اثبات کارآمدى یعنى «مرحله ثبوت» بود.[9] از منظر ولىامر مسلمین کارآیى
00ایران اسلامى اینک مىتواند فارغ از محدوده جغرافیاى کشورى، در عرصه
منطقهاى و خاورمیانهاى نیز، توانمندى خود را به منصه ظهور بگذارد.
«کشور ما مىتواند ملتى بزرگتر از آمار کنونى ملت ما را
هم اداره کند؛ مىتواند خود را در سطح بالایى از پیشرفت
و توسعه در میان ملتهاى عالم قرار دهد؛ و همچنان که در
سند چشمانداز بیستساله اعلام شده است، مىتواند از
جهات مختلف رتبهى اول را در منطقه حائز شود.
اینها توانایىهاى ملت ماست؛ اینها را ملت ما به برکت
وحدت کلمه، به برکت پرچم برافراشتهى اسلام، و به برکت
ایمان عمیقى که در دلهاى شماست، تاکنون بهدست آورده
است و باز هم مىتواند پیش برود و به چشمانداز زیبا
و شایستهى ملت ایران دست پیدا کند».[10]
سند چشمانداز، ادامه مرحله «ثبوت انقلاب» یعنى همان کارآمدى نظام
ایران اسلامى در عرصه منطقهاى است.
علت مبقیه نظام اسلامى، باید همان علت محدثه آن باشد. مساجد در
پروژه «حدوث انقلاب»، نقشى بسزا و در مرحله ثبوت انقلاب ـ البته در محدوده
کشورى ـ چه در دفاع مقدس، چه در دوران سازندگى و... سهمى مهم داشتند.
پس، این نهادِ سهیم در حدوث و ثبوت انقلاب (بخش داخلى)، باید در مرحله
صدور انقلاب (بخش منطقهاى) نیز سهمى وافر داشته باشد. شاید این فرمایش
امام راحل قدسسره اشاره به نقش اساسى مسجد در همه مراحل نظام اسلامى باشد:
«از مسجد باید امور، اداره شود. این مساجد بود که این
پیروزى را براى ملت درست کرد. این مراکز حساسى است
که ملت باید به آن توجه داشته باشد. این طور نباشد که خیال
کنند حالا که پیروز شدیم دیگر مسجد مىخواهیم
چه کنیم».[11]
مساجد، و کلید واژههاى سند چشمانداز
اینک بایستهها و جایگاه مسجد در سند چشمانداز ایران اسلامى را به تحلیل
مىنشینیم.
«جامعهى ایرانى در افق این چشمانداز چنین
ویژگىهایى خواهد داشت: ... الهام بخش، فعال و مؤثر در
جهان اسلام با... ، جامعهى اخلاقى، نواندیشى و پویایى
فکرى و اجتماعى، تأثیرگذار بر همگرایى اسلامى
و منطقهاى براساس تعالیم اسلامى و اندیشههاى
امام خمینى قدسسره».[12]
با توجه به پدیده نامیمون رسانههاى تبلیغى غرب و نیز صهیونیسم
و وهابیت در منطقه که هر دو دست به دست هم داده تا «همگرایى اسلامى
و منطقهاى»[13] را به هم زنند، آیا نباید تنها درمان این درد یعنى «تعالیم اسلامى
و اندیشههاى امام خمینى قدسسره»[14] را با استفاده از این فناورى آنهم در قالب مسجد
به گوش این مردم رساند!؟ یادمان باشد که پیام امام خمینى قدسسره در دوران نهضت
انقلاب اسلامى ایران نیز از طریق مساجد به گوش همگان رسید.
تنها راه اشاعه این پیام مقدس، مسجد مىتواند باشد. از اینروست
که دشمن هماره با آن مخالف است. مسترهمفر جاسوس بریتانیا در خاطراتش
مىنویسد:
«از بناى مساجد... به هر صورت باید جلوگیرى
شود».[15]
به عبارت «به هر صورت» توجه نمائید. این همچنان سیاست راهبردى
استکبار است.
مگر نه آن است که «جامعهى ایرانى در افق این چشمانداز[بیست ساله]...
برخوردار از دانش پیشرفته، توانا در تولید علم و فناورى»[16] باید باشد.
آیا این نیروها را نباید مسجد تربیت کند؟ مگر نه آن است که مسجد محل
پرورش و آموزش بوده است؟ آیا تا امام جماعتى که خود براین ویژگىها
آراسته نگردد، مىتواند الگوساز باشد تا جوان «از دانش پیشرفته برخوردار»[17]
و «توانا در تولید علم و فناورى»[18] گردد؟ علامه طباطبایى قدسسره در بحث روایى
ذیل آیه «اقیموا وجوهکم عند کل مسجد»[19] نقل مىکند که منظور «ائمه» مىباشند
و توضیح مىدهد که مراد از ائمه، امامان جماعت هستند. ایشان در ادامه بحث
روایى اضافه مىکند که منظور از «خذوا زینتکم عند کل مسجد»[20] نیز «ائمه»
مىباشند.[21]
نکته جالب آنکه، سند چشمانداز، تربیت این نیروها را «متکى بر سهم
برتر منابع انسانى و سرمایهى اجتماعى»[22] نموده است. چه سرمایه اجتماعى
فراتر از مسجد و چه منابع انسانىاى بهتر از نیروىهاى مؤمن مسجدى؟
چرا که علم مطلوب در سند چشمانداز، علم دینى و دین علمى است نه علم
سکولار. و لازمه دست یافتن به علم دینى تربیت نیروىهاى علمى آینده در
قالب مسجد است.[23]
آیا تربیت نیروى ایرانى با ویژگىهاى «فعال، مسئولیتپذیر، ایثارگر،
مؤمن، رضایتمند، برخوردار... متعهد به انقلاب و نظام اسلامى و شکوفایى
ایران و مفتخر به ایرانى بودن»[24] بخشى از وظیفه مسجد به جوانان را گوشزد
نمىکند. از کارکردهاى مسجد مىتوان به نقش آن در پرورش افراد اشاره کرد
که حکومت دینى بدانها نیاز دارد. زیرا مسجد، بار هدایت فکرى و تربیتى
نیروهاى جامعه را بر دوش دارد.[25] در سایه رفت وآمد به مسجد، خلقوخوىها
و آداب و منشهاى افراد تا حد زیادى، هویدا مىگردد. این تربیت و شناسائى
در روابط افراد با یکدیگر سازنده مىباشد. زیرا حاکمیت اسلامى مىتواند از
این رهگذر، نیروهاى متعهد و کارآمد خود را بشناسد.[26]
مسجد براى این دو امر مهم براى حکومت اسلامى نقشآفرینى مىکند.
همچنان که در دوران انقلاب و دفاع مقدس فرماندهان و نیروهاى مردمى همه
تربیت یافتهگان مسجد بودند. امروزه نیز براى گزینش و تربیت افراد براى
مدیریت سیاسى کشور باید از مسجد مدد گرفت. مگر نه آن است که در زمان
نهضت مقدس انقلاب و نیز دوران هشت سال دفاع مقدس همین مسجد
نیروىهایى را درست با همین شاخصها تربیت کرد؟ اینک نیز با پدیده تحول،
آیا نباید در خود تحولى درانگیزد و باز به پرورش چنین انسانهایى که ایران
1404 نیاز دارد، اقدام نماید. باز بیان رهبر فرزانه را بیاورم که بر «لزوم استقبال از
تحولات و پرهیز از ایستایى و رکود»[27] خاطرنشان کردند.
پیشرفت ایران اسلامى و وظیفه روحانیت
«جامعهى ایرانى در افق این چشمانداز چنین
ویژگىهایى خواهد داشت: توسعه یافته، متناسب
با مقتضیات فرهنگى، جغرافیایى و تاریخى خود، متکى
براصول اخلاقى و ارزشهاى اسلامى، ملى و انقلابى».[28]
توسعه در مکتب ولایت فقیه، صرف پیشرفت مادى نیست بلکه رشد
همه جانبه است. رهبر معظم انقلاب نیز تبیین و نهادینه کردن این معنا از توسعه را
وظیفه روحانیت که تریبون تبلیغى آنها مسجد است، مىدانند:
«بیست سال دیگر کشور ما از لحاظ پیشرفت مادى،
پیشرفت سیاسى و از لحاظ معنوى و فرهنگى باید به این
نقطه برسد. با تلاش و مجاهدتى که پشت سر گذاشته
شود، رسیدن به اینها قطعى است؛ هیچ تردیدى در آن
نیست؛ منتها ـ همانطور که عرض کردم ـ این حرکت
مىتواند همراه با هدایت الهى و هدایت دینى و هدایت
روحانیت باشد؛ مىتواند بدون آن باشد. اگر بدون آن باشد،
ما در ذیل جدول کشورهاى پیشرفتهى دنیا خواهیم بود.
صد سال قبل از ما، دویست سال قبل از ما، دیگران هم به این
پیشرفتها دست پیدا کرده بودند؛ این هم آخرش! زندان
ابوغریب و زندانهاى دیگر و دو جنگ بینالملل و چهرهى
زشت استعمار در دنیا، آخرِ آن پیشرفتهاست. اما اگر این
پیشرفتها با هدایت دین همراه باشد، آنوقت چیزى است
که در دنیا اتفاق نیفتاده و در تاریخ سابقه نداشته است».[29]
مساجد، و کلید واژههاى سند چشمانداز مساجد
پیرو ابلاغ سند چشمانداز ایران اسلامى، مرکز رسیدگى به امور مساجد نیز به تهیه
چشمانداز مساجد[30] اقدام نمودند. در متن سند چشمانداز مساجد، گزارههایى
به چشم مىخورد که هرکدام بر ضرورت مسجد مجازى به نحوى اشاره دارد.
نظر به اینکه هر یک از کلید واژگان را در کتاب به تفصیل بحث کردهایم
هم اینک تنها به متن برخى از بندهاى چشمانداز مساجد اشاره مىکنیم:
اگر مساجد مىخواهد «برخوردار از تشکیلات مدیریت کلان و یکپارچه
در کشور»[31] باشد، شبکه اینترنت مىتواند ارتباط بین آنها را برقرار نماید.
تا بدین وسیله بصورت یکپارچه بر مساجد مدیریت کرد.
مساجد در افق ایران 1404 «رشد یافته و داراى ساختارى متناسب
و کارآمد در عرصه ماموریتها، توانمند در جذب و جلب اقشار مختلف مردم
و مؤثر در عرصه نشر گسترش اسلام ناب محمدى صلىاللهعلیهوآله».[32] خواهد بود.
مسجد مجازى مىتواند «در جذب و جلب افشار مختلف مردم»[33] ـ بویژه
جوانان که در پاى اینترنت ساعاتى را سپرى مىکنند ـ به مساجد، مثبت واقع شود.
افزون براینکه «در عرصه نشر گسترش اسلام ناب محمدى صلىاللهعلیهوآله»[34] در فضاى
سایبر که خالى[35] از معارف اهلبیت علیهمالسلام است، مؤثر افتد.
همچنین بندهاى زیر از سند چشمانداز بیست ساله مساجد، به نحوى
به بایستگى توجه به مساجد مجازى را اشارت دارند. زیرا طبق این سند،
مساجد در افق 1404 باید چنین باشد:
«داراى حضور مؤثر در تصمیمسازى
و تصمیمگیرىهاى کشور».[36]
«برخوردار از دانش پیشرفته کارشناسان و صاحبنظران
عرصههاى مرتبط با فعالیت و رسالت مسجد».[37]
«توانا در ایجاد انگیزههاى مذهبى و توجه دادن
به رخدادهاى مرتبط با حهان اسلام».[38]
«توانمند در فراخوان مؤثر مردمى و بسیج افکار
عمومى».[39]
«برخوردار از شبکه ارتباطى قوى نظام کارآمد
اطلاعگیرى و اطلاعرسانى و برقرارى ارتباطات
مردمى».[40]
«برخوردار از توانایىهاى رشد یافته، روزآمد و کارآمد
با بهرهگیرى از فنآورىهاى نو در راستاى مأموریت،
رسالت و اداى وظایف».[41]
«مجهز به کتابخانه و رایانه براى نشر علوم اسلامى».[42]
«برخوردار از ائمه جماعاتى عالم، اندیشمند، پارسا،
آشنا با فنون مشاوره و مدیریت و داراى ارتباطات گسترده
مردمى».[43]
«فعالسازى مساجد به عنوان کانونهاى فرهنگ،
اندیشه و معنویت اسلامى».[44]
«اولویتیابى مساجد به عنوان مراکز نشر معنویت
و معرفت دینى در برنامهریزىهاى فرهنگى».[45]
«طرح دین به زبان روز با بهرهگیرى از شیوههاى جذاب،
ابزار و امکانات نو».[46]
«کارآمدسازى مساجد در ساخت جامعه اخلاقى
نواندیش با پویایى فکرى و اجتماعى».[47]
«تأثیرگذارى مساجد بر همگرایى اسلامى».[48]
«فعالسازى مساجد در مقابله با تهاجم فرهنگى
دشمن».[49]
«مقابله با خرافات، مقدسمآبى، تحجر
و دگراندیشىهاى بیگانه محور».[50]
«حفظ و ترویج فرهنگ بسیج از طریق مساجد».[51]
«ایجاد جاذبههاى لازم براى جذب و جلب گروهها
به ویژه جوانان و نوجوانان».[52]
مسجد مجازى، اینترنت را رفیق مسجد مىکند
از آنجا که نفوذ اینترنت در خاورمیانه در حال رشد بسیار سریع بوده و هماکنون
نزدیک به یک چهارم جمیعت آن از این پدیده برخوردارند که با سرعت فزون
آن، در افق 1404 جمعیت بسیار زیادى از آن بهرهمند خواهند شد.
کاهش استقبال جوانان از مسجد؛ و فزونى استقبال آنان از اینترنت چیزى
قابل انکار نیست. به نظر نگارنده، از مصادیق «مدیریت تحول» در کلام رهبرى،
«رفیق» نمودن این «رقیب» رسانهاى مسجد است. باید مواظب بود که در کشور
اسلامى، رسانههاى مدرن، رقیب در عرض مسجد نباشند بلکه یار مسجد و در
طول آن قرار بگیرند. زیرا رفتار آنها اگر از کارکرد رسانهاى مسجد بکاهد
مصداق «منع مساجد» خواهد بود.[53] برخى مفسرین در شرح منع مساجد،
چنین آوردهاند:
«آیه هر چند هم، شأن نزول خاصى داشته باشد، در مقام
بیان یک حکم کلى است و در مورد تمام افراد و یا
گروههایى است که مردم را از رفتن به مساجد و انجام
عبادات به هر دلیل منع کنند و باعث ویرانى مساجد شوند
و ما در تاریخ نمونههایى از آن را دیدهایم که گاهى بهخاطر
اغراض سیاسى، مساجد را بستهاند و یا گروه خاصى را از
ورود به آن منع کردهاند».[54]
یادمان باشد که «خرابى مسجد تنها با بیل و کلنگ نیست، بلکه هر برنامهاى
که از رونق مسجد بکاهد، تلاش در خرابى آن است».[55]
جایگاه اینترنت در دنیا
در اینجا جهت تبیین اهمیت مسجد مجازى لازم دیدم به جایگاه اینترنت در
میان انسان معاصر، آمارى[56] را ارائه دهم. تا ناگزیر بودن از این مسئله بهدقت
مشخص گردد. عصرى که در آن زندگى مىکنیم، از آن تحت عناوین مختلفى
نظیر: «دهکده جهانى»،[57] «جامعه مدنى جهانى»،[58] «مدرنیته دوم»،[59]
«جامعه شبکهاى»،[60] «جهان رها شده»،[61] «جامعه ارتباطى»[62] و «مدرنیته
سیال»[63] یاد مىکنند.
از کل 288/120/676/6 نفرى جمعیت جهان، 920/724/407/1 کاربر
اینترنت وجود دارد.[64] طبق آخرین آمار یعنى 31 مارس 2008 میلادى
که سایت[65] world stats internetبهعنوان معتبرترین مرکز سنجش و نشر آمار
ضریب نفوذ اینترنت ارائه داده، حاکى از نفوذ بالاى اینترنت در میان بشر
امروزى است که فرآیند رو به رشد بسیار سریع آن مىرود آینده انسان را کاملاً
دیجیتالى کند.
تحقیقات TeleGeography حاکیست ترافیک جهانىاینترنت تا میانه سال
2008 نسبت به مدت مشابه سال قبل 53 درصد افزایش یافته است. طبق گزارش
تحقیقات TeleGeography رشد استفاده از اینترنت در جهان تا بدان حد سریع
است که حتى ضعیفترین قاره جهان در زمینه استفاده از اینترنت یعنى آمریکاى
جنوبى شاهد رشد سالانه 50 درصدى در زمینه ترافیک اینترنتى بوده است.[66]
امّا در حوزه اینترنت پر سرعت، در سال 2008 در مجموع بیش از 350
میلیون نفر در سراسر جهان از اینترنت پرسرعت استفاده کردهاند و انتظار مىرود
این رقم با رشدى سریع در سال 2010 از مرز 500 میلیون نفر بگذرد.[67]
بر طبق برآوردهاى internetworldstats تا اواسط سال 2008 از کل
جمعیت جهان اندکى کمتر از 5/1 میلیارد نفر یعنى (361/632/463/1) نفر از
اینترنت استفاده کردهاند. این امر به معناى ضریب نفوذ 9/21 درصدى اینترنت
در جهان امروز با بیش از 6 میلیارد و 676 میلیون نفر جمعیت است.[68]
این در حالى است که در سال 1385 شمسى، جمعیت کاربران اینترنت در
کل دنیا را طبق آمار این سایت یک میلیارد و 262 میلیون نفر بوده است.
از این تعداد، 343 میلیون و 787 هزار کاربر در اروپا، 359 میلیون و 553 هزار
و 459 کاربر در قاره آمریکا، 461 میلیون و 700 هزار کاربر در آسیا و 44 میلیون
و 234 هزار کاربر در آفریقا از اینترنت استفاده مىکنند.[69]
اما اینک براساس آمار سایت رسمى Internet World State از ماه مارس
2008 به بعد، قاره آسیا با داشتن 578 میلیون و 538 هزار و 257 نفر کاربر اینترنتى
تا به امروز همچنان مقام اوّل کاربران اینترنتى را در جهان در اختیار دارد.
براساس جدول رتبهبندى آمار مصرف اینترنت در جهان، اروپا با 384 میلیون
و 633 هزار و 765 کاربر در مقام بعدى قرار گرفته است.[70] براى فهم سرعت
رشد نفوذ اینترنت در قارهاى که زندگى مىکنیم آمار امسال را با آمار سال 1385
شمسى ـ که در بالا ارائه شد ـ و آمارى که چند سال پیش در خبرگزارىها آمد،
مقایسه کنید. چند سال پیش کشورهاى قاره آسیا تنها 34 درصد از کل کاربران
اینترنت را در خود جاى داده بودند. و با تجربه رشد 164/4 درصدى تعداد
کاربران شاهد رسیدن شمار آنها به 302 میلیون و 257 هزار نفر بودهاند.
آسیا 56/3 درصد از کل جمعیت جهان را داشت.[71]
جایگاه اینترنت در خاورمیانه
از جمعیت 443/090/197 نفرى خاورمیانه نیز، 200/939/41 نفر تا 31 مارس
سال 2008 (فروردین 87) را کاربران اینترنت تشکیل مىدهد.[72] بنابراین
ضریب نفوذ اینترنت در خاورمیانه مطابق آنچه در بالا ذکر شد 21/3 درصد
است.[73] براى فهم بهتر سرعت نفوذ اینترنت در جهان، بهخصوص خاورمیانه
بهتر است آمار 2 سال پیش را نظرى بیافکنیم. با مقایسه این آمار با آمار
سال 2005، آینده ضریب نفوذ اینترنت در خاورمیانه مشخص خواهد شد.
در سال 2005 مجموع جمعیت خاورمیانه به مرز 187 میلیون و 258 هزار نفر
رسید که 9/2 درصد کل جمعیت جهان را شامل مىشد از این جمعیت، کل تعداد
کاربران اینترنت در منطقه خاورمیانه به مرز 16 میلیون و 64 هزارنفر رسید.[74]
کاربران اینترنت در این منطقه تا سال 2004 میلادى به 16 میلیون 63 هزار
و 500 نفر رسیده است که ضریب نفوذ اینترنت 6.8 درصد بود. درصد کاربران
اینترنت در خاورمیانه نسبت به جهان در سال 2005 میلادى 7/1 درصد بوده
است.[75] ضمنا نتایج بررسى موسسه تحقیقاتى RNCOS نشان مىدهد
در حالى که متوسط رشد تعداد کاربران اینترنت در دیگر نقاط جهان حدود
200 درصد است این رقم در خاورمیانه از مرز 600 درصد فراتر رفته است.[76]
طبق آمار در سال 1385 شمسى تعداد کاربران اینترنت در منطقه خاورمیانه
به 16 میلیون و 64 هزارنفر رسید.[77]
از آنجا که محور چشمانداز، تبدیل ایران به قدرت اوّل منطقهاى است،[78]
جهت امکان تصمیمگیرى دقیق و برنامهریزى درست براساس تعداد کاربران
کشورها، تعداد کاربران کشورهاى منطقه به صورت جداگانه معرفى مىگردد.
ایران
در سال 1385 شمسى تعداد 18 میلیون نفر از کل 33 میلیون و 510 هزار کاربر
اینترنت در خاورمیانه را کاربران ایران تشکیل مىدهند که این رتبه اوّل استفاده
از اینترنت در خاورمیانه را به ایران اختصاص داده است.[79] در این سال ضریب
نفوذ اینترنت 27 درصد اعلام شده است.[80]
طبق آمار سایت آمار جهانى اینترنت، متوسط ضریب نفوذ اینترنت در
آسیا 12 درصد و در دنیا 19 درصد است که ایران با ضریب نفوذ 27 درصدى از
متوسط جهانى بالاتر است.[81]
براساس آمار سایت رسمى Internet World State کشور ایران با داشتن
23 میلیون نفر کاربر در میان کشورهاى خاورمیانه در رتبه اوّل کاربران اینترنتى
قرار گرفته است. این آمار که از ماه مارس 2008 به بعد به ثبت رسیده است
رشد بالاى ایران را از سال 2000 به بعد نمایان مىسازد، زیرا آمار کاربران
اینترنتى در ماه دسامبر 2000 میلادى در ایران تنها 250 هزار نفر اعلام شده بود.
ایران در حال حاضر 8/54 درصد از کاربران اینترنتى خاورمیانه را تشکیل داده
است.[82]
در سال 2000 میلادى حدود 250 هزار نفر کاربر اینترنت در ایران وجود
داشت، اما تعداد کاربران در سال 2005 میلادى در ایران به 4 میلیون و 800 هزار
نفر رسید که رشدى 1820 درصدى را داشته است. اینترنت در میان 7 درصد از
ایرانیان نفوذ کرده است. ایران 24/8 درصد از کل کاربران خاورمیانه را ـ پس از
ترکیه ـ در خود جاى داده است.[83] به گزارش خبرگزارى فارس در سال 2008
ایران 450 هزار مشترک اینترنت پر سرعت دارد.[84]
امارات متحده عربى
امارات متحده عربى در سال 2005 م بیش از یک میلیون کاربر داشته است،
این نرخ زمانى با اهمیت است که بدانیم کل جمعیت امارات سه میلیون و 750
هزار نفر بود. اینترنت در میان 29/6 درصد از مردم کشور اماراتنفوذ کرده است
که 5/7 درصد از کاربران خاورمیانه را تشکیل مىدهند. نرخ رشد کاربران در
فاصله سالهاى 2000 تا 2005 میلادى 51 درصد برآورد شده است.[85]
امارات با جمعیت 6/4 میلیون نفرى خود، داراى 3/2 میلیون کاربر اینترنت
و 600/240 خط اینترنت پرسرعت تا سال 1386 بوده است.[86]
اردن
نرخ رشد شمار کاربران در کشور اردن 259 درصد برآورد شده است.
طبق آمارهاى موجود اینترنت در میان 7/9 درصد از مردم کشور اردن کاربران
این کشور 4/2 درصد از کل کاربران خاورمیانه را تشکیل مىدهند.[87] این کشور
حدود 6 میلیون نفر جمعیت دارد که بیش از یک میلیون نفر از شهروندان آن از
اینترنت استفاده مىکنند. 48 هزار خط اینترنت پرسرعت در اردن موجود
است.[88]
بحرین
کشور بحرین با 707 هزار و 357 نفر جمعیت تا سال 2005 میلادى، بیش از
152 هزار نفر کاربر اینترنت داشته است.[89] در سال 2005 میلادى 27/7 درصد
از مردم بحرین در شمار کاربران اینترنت بودند، این عده 1/1 درصد از کل
کاربران خاورمیانه را تشکیل مىدهند، نرخ رشد کاربران در فاصله سالهاى
2000 تا 2005 میلادى در کشور بحرین 3/389 درصد بوده است.[90]
در سال 1386 ، از جمعیت 718 هزار نفرى بحرین 250 هزار نفر از
اینترنت استفاده کرده و 600/38 خط اینترنت پرسرعت داشتهاند.[91]
ترکیه
در سال 2005 میلادى کشور ترکیه با 6 میلیون کاربر 31 درصد از کاربران
خاورمیانه را به خود اختصاص داد. در این سال اینترنت تنها میان 8/2 درصد از
کل جمعیت این کشور نفوذ داشته است و نرخ رشد شمار کاربران از سال 2000
تا 2005 میلادى 200 درصد بود. پس از ترکیه، کشور ایران قرار دارد.[92]
عربستان
در سال 2005 میلادى یک میلیون و 500 هزار کاربر اینترنت در عربستان
سعودى وجود داشت که نسبت به سالهاى آغازین قرن حاضر 650 درصد رشد
کرده است. طبق آمارها تنها 6/9 درصد از مردم عربستان کاربر اینترنت هستند
که 7/7 درصد از شمار کاربران خاورمیانه را تشکیل مىدهند.[93]
در کشور 28 میلیون نفرى عربستان طبق بررسىهاى سال 1386 شمسى
000/200/6 کاربر اینترنت و 200/218 خط اینترنت پرسرعت موجود است.[94]
عراق
در کشور عراق اینترنت بین 1/0 درصد از کل جمعیت این کشور نفوذ کرده است
و در حال حاضر نیز 1/0 درصد از کل کاربران خاورمیانه در عراق زندگى
مىکنند.[95]
از جمعیت 28 میلیون نفرى عراق در سال 1386 شمسى 54 هزار نفر کاربر
اینترنت هستند و در مورد تعداد مشترکان اینترنت پرسرعت آمارى در دست
نیست.[96]
عمان
در سال 2005 میلادى 180 هزار کاربر در عمان وجود داشت که تعداد آنها
نسبت به سال 2000 میلادى صددرصد رشد داشته است. کاربران اینترنت 7/5
درصد از عمانىها را تشکیل مىدهند. کاربران اینترنت کشور عمان
9/0 درصد از کل کاربران خاورمیانه و 9/0 درصد از کل کاربران این منطقه را
تشکیل مىدهند.[97]
سال 1386 شمسى از مجموعه 3/3 میلیون نفر جمعیت عمان 300 هزار
نفر از اینترنت بهرهمند بوده و 200/15 خط اینترنت پرسرعت نیز وجود دارد.[98]
فلسطین
نرخ رشد شمار کاربران در فاصله سالهاى 2000 تا 2005 میلادى در کشور
فلسطین 314/3 درصد بوده است. در سال جارى 3/6 درصد از مردم این کشور
به اینترنت دسترسى داشتند.[99] آمار سال 1386 شمسى گواه این است که از
مجموع 6/2 میلیون نفر جمعیت فلسطین (کرانه غربى و نوار غزه) 500/355 نفر
کاربر اینترنت بوده و 800/25 خط اینترنت پرسرعت نیز در این کشور موجود
بوده است.[100]
قطر
نرخ رشد شمار کاربران در فاصله سالهاى 2000 تا 2005 میلادى در کشور قطر
369/3 درصد بوده است. در سال جارى 18/3 درصد از جمعیت قطر به اینترنت
دسترسى داشتند.[101] در سال 1386 شمسى قطر در مجموع 928 هزار نفر
جمعیت دارد که 351 هزار نفر از آنان کاربر اینترنت بوده و 800/46 خط اینترنت
پرسرعت در قطر وجود داشته است.[102]
کویت
نرخ رشد شمارکاربران در کشور کویت 278 درصد برآورد شده است.
طبق آمارهاى موجود اینترنت در میان 22/4 درصد از مردم کشور کویت نفوذ
کرده است و کاربران این کشور 2/9 درصد از کل کاربران خاورمیانه را تشکیل
مىدهند.[103]
طبق آمار در سال 1386 شمسى از جمعیت 5/2 میلیون نفرى کویت
900 هزار نفر از اینترنت بهره مىبرند و 25 هزار خط اینترنت پرسرعت در این
کشور موجود است.[104]
لبنان
در سال 2005 میلادى 500 هزار کاربر اینترنت در لبنان وجود داشت که تعداد
آنها نسبت به سال 2000 میلادى 66/7 درصد رشد داشته است. کاربران اینترنت
11/2 درصد از جمعیت کشور لبنان را تشکیل مىدهند. کاربران اینترنت کشور
لبنان 2/6 درصد از کل کاربران خاورمیانه را تشکیل مىدهند.[105]
براساس پیمایش سال 1386 شمسى این کشور 9/3 میلیون نفرى،
داراى 950 هزار نفر کاربر اینترنت و 170 هزار نفر خط اینترنت پرسرعت
است.[106]
سوریه
با وجود این که تنها 3/3 درصد از مردم سوریه کاربر اینترنت بودند،
نرخ رشد شمار کاربران در فاصلهسالهاى 2000 تا 2005 میلادى 1933 درصد
برآورد شد. در سال جارى سوریهاىها 3/1 درصد از کاربران جهان را تشکیل
مىدهند.[107]
طبق بررسىهاى سال 1386 شمسى سوریه با 7/19 میلیون نفر جمعیت
داراى 000/132/2 نفر کاربر اینترنت بوده و 5600 خط اینترنت پرسرعت در آن
موجود بوده است.[108]
یمن
در کشور یمن با رسوخ اینترنت در میان 5/0درصد از مردم شاهد رشد 566/7
درصدى شمار کاربران طى 5 سال اخیر بوده است. در سال 2000 میلادى تنها
15 هزار کاربر در یمن وجود داشت در حالى که در سال 2005 شمار کاربران
به 100 هزار نفر رسید، یمنىها 5/0 درصد از کل کاربران خاورمیانه را تشکیل
مىدادند.[109]
اما طبق آمار ارائه شده در سال 1386 شمسى در کشور 23 میلیون نفرى
یمن تنها 320 هزار نفر از اینترنت استفاده کرده ولى آمارى از کاربران اینترنت
پرسرعت در این کشور وجود ندارد.[110]
مساجد، و سیاستهاى کلى برنامه پنجم توسعه
در روزهاى آخر تألیف، سیاستهاى کلى برنامه پنجم توسعه نیز توسط
مقام معظم رهبرى ابلاغ شد.[111] نظر به اینکه سیاستهاى کلى برنامه پنجم توسعه
در واقع «دومین پنج سال از سند چشمانداز بیست ساله» خواهد بود. و از طرفى
رسیدن به افق ایران 1404 از مسیر همین برنامه در مدت پنج سال باید تحقق یابد،
لذا لازم دیدم در برخى کلیدواژگان این برنامه که به نحوى مرتبط با مساجد
است، نیز تأملى داشته باشم.
اگر انقلاب با نمایاندن پیام بنیانگذار جمهورى اسلامى ایران، در مساجد،
به پیروزى رسید، اینک «زنده و نمایان نگه داشتن اندیشه دینى و سیاسى
حضرت امام خمینى قدسسره و برجسته کردن نقش آن به عنوان یک معیار اساسى در
تمام سیاستگذارىها و برنامهریزىها»[112] نیز باید از طریق مساجد باشد.
مسجد مجازى در آنجا که دسترسى به مساجد کوتاه است، مىتواند این نقش را
ایفا نماید. و یا افراد گریزان از مسجد را به مساجد فرا بخواند تا شنواى پیام
ناب امام راحل قدسسره گردد.
مسجد همواره در نهادینهسازى ارزشهاى اخلاقى و دینى و «تقویت
قانونگرایى، انضباط اجتماعى، وجدانکارى، خودباورى، روحیه کار جمعى،
ابتکار، درستکارى، قناعت، پرهیز از اسراف»[113] نقش آفرین بوده است.
همچنانکه براى «ایجاد درک مشترک از چشمانداز 20 ساله و تقویت باور و عزم
ملى براى تحقق آن.[114] نیازمند نهادهاى مردمى و مورد اعتماد مردم هستیم.
مسجد در طول تاریخ تنها نهادِ هم مردمى و هم مورد اقبال مردم بوده و زینپس
نیز با بهرهگیرى از راهبرد مسجد مجازى، مىتوان به این مهم عمل نمود.
تاریخ به ویژه قرنهاى هفتم و هشتم، نیک گواه هست هرجا مساجد از
کارکرد خود کاستهاند، رقیبان ـ مثل خانقاهها ـ سر برافراشتهاند.[115] به دیگر تعبیر
به انزوا کشیدن مساجد همان، و ظهور انحرافات دینى همان. براى «مقابله
با جریانات انحرافى در حوزه دین و زدودن خرافات و موهومات»[116] در 5 سال
آتیه باید مساجد را تقویت نموده و رونق بخشید. مسجد مجازى با فرآیند کارى
که بدان تعبیه شد، در رونق مساجد سهمى به سزا خواهد داشت. همچنان که
«استفاده از ابزارهاى فرهنگى، آموزشى و رسانهها براى پیشگیرى و مقابله
با ناهنجارىهاى فرهنگى و اجتماعى»[117] وظیفهاى است بر دوش مسئولان نظام
اسلامى در طول 5 سال آتیه که مسجد مجازى در عملیاتى کردن این بخش مؤثر
خواهد بود.
امروزه احساس زندگى در یک جهان تا حد زیادى نتیجه برد بینالمللى
رسانههاى ارتباطى است. هویت فرهنگى و دینى جوامع از طریق تهاجم
فرهنگى تهدید مىشود. کاستلز جهان آینده را صحنه کارزار دو قدرت معتبر
یعنى جهانى شدن و هویت مىداند.[118] براساس پژوهشى که مؤسسه بینالمللى
نظرسنجى گالوپ، انجام داده، پس از ملیت، مذهب، دومین عامل احساس
هویت در جهان به شمار مىرود. این درحالى است که در کشور ما پایبندى نظرى
جوانان به ملیت، بیش از پایبندى نظرى آنان به مذهب است. در عین حال
پایبندى عملى جوانان به مذهب بیش از پایبندى عملى آنان به ملیت است.
همچنین هویت ملى، بیش از هویت دینى در جوانان تقویت شده است.[119]
در پنج سال دوّم از چشمانداز بیست ساله «تقویت هویت ملى جوانان متناسب
با آرمان هاى انقلاب اسلامى، فراهم کردن محیط رشد فکرى و علمى...
توجه به مقتضیات دوره جوانى و نیازها و توانایىهاى آنان».[120] از موارد مهمى
است که مسجد به خاطر پیشینه موفق در حفظ هویت ملى و دینى، بویژه در
دوران نهضت انقلاب اسلامى و دفاع مقدس، مىتواند نقشآفرین و مثبت
باشد. مسجد مجازى در کنار مساجد فیزیکى به خاطر «توجه به مقتضیات دوره
جوانى و نیازها و توانایىهاى آنان»[121] اثرى مضاعف خواهد داشت.
در عبارات دیگر از برنامه پنجم توسعه چنین مىخوانیم:
«استفاده بهینه از فناورىهاى اطلاعاتى و ارتباطى براى
تحقق اهداف فرهنگى نظام».[122]
«دستیابى به جایگاه دوم علمى و فناورى در منطقه
و تثبیت آن در برنامه پنجم».[123]
«تقویت حضور و مشارکت مردم در عرصههاى سیاسى،
اجتماعى، اقتصادى و فرهنگى».[124]
«جهتدهى جریانات سیاسى به پایبندى به ارزشهاى
اسلامى ـ انقلابى، دفاع از منافع ملى، دشمنستیزى،
قانونپذیرى و اصول اخلاقى».[125]
«اعتلاى شأن، موقعیت، اقتدار و نقش جمهورى
اسلامى ایران در منطقه و نظام بینالملل به منظور تحکیم
امنیت ملى و پیشبرد منافع ملى با تأکید بر[126]... حمایت از
مسلمانان و ملتهاى مظلوم و مستضعف به ویژه
ملت فلسطین».[127]
«تلاش براى همگرایى بیشتر میان کشورهاى
اسلامى».[128]
«تقویت هویت اسلامى و ایرانى ایرانیان خارج از کشور،
کمک به ترویج خط و زبان فارسى در میان آنان... و تسهیل
مشارکت آنان در توسعه ملى».[129]
[1] . از بیانات مقام معظم رهبرى در خطبههاى نماز جمعهى تهران 23/8/1382 .
[2] . دیدار با جوانان، اساتید، معلمان و دانشجویان دانشگاههاى استان همدان 17/4/1383 .
[4] . از بیانات مقام معظم رهبرى در دیدار شوراى عالى انقلاب فرهنگى 13/10/1384 .
[5] . از بیانات مقام معظم رهبرى در دیدار وزیر کشور و استانداران 22/10/1382 .
[8] . از بیانات مقام معظم رهبرى در دیدار با معلمان کرمان 12/2/1384 .
[9] . نگارنده انقلاب را بر سه مرحله حدوث، ثبوت و صدور انقلاب تقسیم کرده رجوع کنید به فصل هفتم همین کتاب.
[10] . از بیانات مقام معظم رهبرى در اجتماع بزرگ مردم رفسنجان 18/2/1384 .
[11] . خمینى امام، روحاللّه، صحیفه نور، ج 13 ، ص 15 .
[12] . بند هفتم از سند چشمانداز بیست ساله برگرفته از سایت هزار و چهارصد
و چهار www.irane1404.com
[15] . همفر، خاطرات همفر جاسوس انگلیس در ممالک اسلامى، ص 83 .
[16] . بند دوّمسند چشماندازبیستساله برگرفته ازسایت ایران هزاروچهارصد و چهار www.irane1404.com
[21] . موسوى همدانى، سید محمدباقر، ترجمه المیزان، ج 8 ، ص 91 .
[22] . بند دوّمسند چشماندازبیستساله برگرفته ازسایت ایران هزاروچهارصد و چهار www.irane1404.com
[23] . جهانگیرى سهروردى، یحیى، رهآورد نور، مقاله «مسجد مجازى، تحول و نوآورى در مسیر
ایران در سال 1404»، ص 60 .
[24] . بند دوّمسند چشماندازبیستساله برگرفته ازسایت ایران هزاروچهارصد و چهار www.irane1404.com
[25] . جهانگیرى سهروردى، یحیى، کارکرد سیاسى و رسانهاى مساجد، ص 47 .
[26] . ضرابى، عبدالرضا، مقاله «نقش و عملکرد مسجد در تربیت»، ص 275 .
[27] . سخنان رهبر معظم انقلاب اسلامى در دومین روز از سفر به استان سمنان در جمع
دانشگاهیان، www.leader.ir/langs/fa/?p=contentShow&id=9264
[28] . بند یکمسندچشماندازبیستسالهبرگرفته ازسایتایرانهزاروچهارصد
و چهار www.irane1404.com
[29] . ازبیانات مقاممعظم رهبرى دردیدار باطلاب واساتید مدرسهعلمیهآیتاللّهمجتهدىتهرانى رحمهالله،
21/3/1383 .
[30] . از معاونت پژوهش دفتر مطالعات و پژوهشهاى مرکز رسیدگى به امور مساجد که متن سند چشمانداز مساجد را در اختیار نگارنده قرار دادند، تشکر مىنمایم.
[31] . سند چشمانداز بیست ساله مساجد، ویژگىهاى مساجد در افق چشمانداز، بند یکم.
[35] . زیرا کمتر از 5% اطلاعات موجود در فضاى وب، در باره دین است. جمشیدى، احمد،
مقاله «اینترنت، قاره ششم»، ص 41 .
[36] . سند چشمانداز بیست ساله مساجد، ویژگىهاى مساجد در افق چشمانداز، بند سوم.
[43] . سند چشمانداز بیست ساله مساجد، ویژگىهاى مساجد در افق چشمانداز، بند یازدهم.
[44] . سند چشمانداز بیست ساله مساجد، موارد شایان توجه در تنظیم سند افق چشمانداز، بند یکم.
[52] . همان، بند دوازدهم.
[53] . جهانگیرى سهروردى، یحیى، کارکرد سیاسى و رسانهاى مساجد، ص 5 .
[54] . جعفرى، یعقوب، تفسیر کوثر، ج 1 ، ص 332 ، ذیل آیه 114 سوره بقره.
[55] . مکارم شیرازى، ناصر، تفسیر نور، ج 1 ، ص 186 .
[56] . با توجه به تفاوت تعریف از مفهوم کاربر اینترنتى، تفاوت در آمار مراکز دیده مىشود.
[64] . www.internetworldstats.com/stats5.htm
[65] . www.internetworldstats.com
[66] . 17/6/1387www.noorportal.net/News/ShowNews.aspx?ID=9520
[67] . روزنامه دنیاى اقتصاد، ش 1455 ، 20/11/1386 ، ص 28 .
[69] . www.farsnews.com/newstext.php?nn=8501150034 85/01/15 www.internetworldstats.com/middle.htm.
[70] . www.itanalyze.ir/archives/analysis/2009/01/post_863.php
[71] .بر گرفته از مرکز آمار اینترنت جهانى
www.forum.majidonline.com/showthread.php?t=36120
[72] . www.itanalyze.ir/archives/analysis/2009/01/post_863.php www.internetworldstats.com/stats5.htm.
[73] . روزنامه دنیاى اقتصاد، ش 1455 ، 20/11/1386 ، ص 28 .
[74] . www.itca.ir/index.php?Page=newstext&UID=527
[75] . 5 اردیبهشت 1385 www.iritn.com/index.php?action=show&type=news&id=11145
[76] . www.medianews.ir/fa/2008/10/03/middle-east.html
[77] . www.farsnews.com/newstext.php?nn=8501150034 85/01/15 www.internetworldstats.com/middle.htm
[78] . سند چشمانداز بیست ساله برگرفته از سایت ایران هزار و چهارصد و چهار.
www.irane1404.com
[79] . www.farsnews.com/newstext.php?nn=8501150034 85/01/15 www.internetworldstats.com/middle.htm.
[82] . www.itanalyze.ir/archives/analysis/2009/01/post_863.php.
[83] . برگرفته از مرکز آمار اینترنت جهانى:
www.forum.majidonline.com/showthread.php?t=36120
[84] . روزنامه دنیاى اقتصاد، ش 1455 ، 20/11/1386 ، ص 28 .
[85] . برگرفته از مرکز آمار اینترنت جهانى:
www.forum.majidonline.com/showthread.php?t=36120
[86] . روزنامه دنیاى اقتصاد، ش 1455 ، 20/11/1386 ، ص 28 .
[87] . برگرفته از مرکز آمار اینترنت جهانى:
www.forum.majidonline.com/showthread.php?t=36120
[88] . روزنامه دنیاى اقتصاد، ش 1455 ، 20/11/1386 ، ص 28 .
[89] . 5 اردیبهشت 1385 www.iritn.com/index.php?action<show&type<news&id=11145
[90] . بر گرفته از مرکز آمار اینترنت جهانى:
www.forum.majidonline.com/showthread.php?t=36120
[91] . روزنامه دنیاى اقتصاد، ش 1455 ، 20/11/1386 ، ص 28 .
[92] . بر گرفته از مرکز آمار اینترنت جهانى:
www.forum.majidonline.com/showthread.php?t=36120
[94] . روزنامه دنیاى اقتصاد، ش 1455 ، 20/11/1386 ، ص 28 .
[95] . بر گرفته از مرکز آمار اینترنت جهانى:
www.forum.majidonline.com/showthread.php?t=36120
[96] . روزنامه دنیاى اقتصاد، ش 1455 ، 20/11/1386 ، ص 28 .
[97] . بر گرفته از مرکز آمار اینترنت جهانى:
www.forum.majidonline.com/showthread.php?t=36120
[98] . روزنامه دنیاى اقتصاد، ش 1455 ، 20/11/1386 ، ص 28 .
[99] . بر گرفته از مرکز آمار اینترنت جهانى:
www.forum.majidonline.com/showthread.php?t=36120
[100] . روزنامه دنیاى اقتصاد، ش 1455 ، 20/11/1386 ، ص 28 .
[101] . بر گرفته از مرکز آمار اینترنت جهانى:
www.forum.majidonline.com/showthread.php?t=36120
[102] . روزنامه دنیاى اقتصاد، ش 1455 ، 20/11/1386 ، ص 28 .
[103] . بر گرفته از مرکز آمار اینترنت جهانى:
www.forum.majidonline.com/showthread.php?t=36120
[104] . روزنامه دنیاى اقتصاد، ش 1455 ، 20/11/1386 ، ص 28 .
[105] . بر گرفته از مرکز آمار اینترنت جهانى:
www.forum.majidonline.com/showthread.php?t=36120
[106] . روزنامه دنیاى اقتصاد، ش 1455 ، 20/11/1386 ، ص 28 .
[107] . بر گرفته از مرکز آمار اینترنت جهانى:
www.forum.majidonline.com/showthread.php?t=36120
[108] . روزنامه دنیاى اقتصاد، ش 1455 ، 20/11/1386 ، ص 28 .
[109] . بر گرفته از مرکز آمار اینترنت جهانى:
www.forum.majidonline.com/showthread.php?t=36120
[110] . روزنامه دنیاى اقتصاد، ش 1455 ، 20/11/1386 ، ص 28 .
[111] . سیاستهاى کلى برنامه پنجم توسعه در تاریخ اول بهمن سال 1387 در نامهاى به رئیس جمهور ابلاغ شد.
[112] . سیاستهاى کلى برنامه پنجم توسعه، امور فرهنگى، ش 2 .
[113] . سیاستهاى کلى برنامه پنجم توسعه، امور فرهنگى، ش 3 .
[114] . سیاستهاى کلى برنامه پنجم توسعه، امور فرهنگى، ش 6 .
[115] . نورى، مهدى، مقاله «تحلیل جامعه شناختى مسجد»، ص 39 .
[116] . سیاستهاى کلى برنامه پنجم توسعه، امور فرهنگى، ش 4 .
[117] . سیاستهاى کلى برنامه پنجم توسعه، امور اجتماعى، ش 3 ـ 20 .
[118] . هورل، اندرو، چهره دوم جهانى شدن، ص 33 .
[119] . آخوندى، محمدباقر، هویت ملى ـ مذهبى جوانان، ص 211 .
[120] . سیاستهاى کلى برنامه پنجم توسعه، امور اجتماعى، ش 13 .
[121] . سیاستهاى کلى برنامه پنجم توسعه، امور اجتماعى، ش 13 .
[122] . سیاستهاى کلى برنامه پنجم توسعه، امور فرهنگى، ش 5 .
[123] . سیاستهاى کلى برنامه پنجم توسعه، امور علمى و فناورى، ش 2 ـ 7 .
[124] . سیاستهاى کلى برنامه پنجم توسعه، امور سیاسى، دفاعى و امنیتى، ش 36 .