خادم و مؤذن این مسجد تن و جان شماست
ساجدى گشته نهان در صف مسجودى
ملک الشعراى بهار
فصل هفتم
مسجدمجازى،
پلى براى صدور انقلاب
مسجد و انقلاب اسلامى
چه آنانکه حوادث انقلاب اسلامى ایران را دیده و چه آنانکه آن را در لابهلاى
نگاشتهها مطالعه کردهاند، به این حقیقت واقفاند که رابطه دو پدیده «مسجد»
و «انقلاب»، یک رابطه علّى و معلولى است. در دیدگاه بنیانگذار انقلاب قدسسره
«این مساجد است که این نهضت را درست کرده است».[1] و همین فراز،
براى اثبات میزان تأثیر مساجد در تحقق انقلاب، مىتواند گواهى روشن باشد.
نقش مساجد در پیروزى انقلاب، چنان پررنگ است که حامد الگار
نویسنده آمریکایى، هسته اساسى پیروزى انقلاب اسلامى را مسجد[2] مىداند
و مىافزاید:
«در دوره نهضت خمینى قدسسره بود که مسجد به یک کانون
مبارزه و مرکز فرماندهى، بدل گردید و بهطور خلاصه
مسجد تماما آن چیزى شد که در عصر پیامبر صلىاللهعلیهوآله بود».[3]
مساجد در دوران انقلاب بهطور طبیعى و البته با تکیه بر پیشینه تاریخى
خود، مرکز مبارزه علیه رژیم بودند.[4] از اینروى بود که هماره با عکسالعمل
تند رژیم طاغوت مواجه مىشد.[5] مساجد نه تنها پایگاهى جهت بیدارسازى
مردم علیه حکومت پهلوى، بلکه محلى براى سازماندهى نیروهاى انقلابى
و مبارزه بودند. تبادل اطلاعات و جلسات مشاوره میان مبارزان، در مساجد
صورت مىپذیرفت، زیرا پخش اعلامیه در اغلب مساجد سهلتر و سریعتر
صورت مىگرفت و اعتراض مردم و علما و حضرت امام از طریق پخش اعلامیه
آنان در مجامع مذهبى بویژه مساجد، همهگیر مىشد[6] ضریب تأثیر مساجد
بر میزان پیروزى انقلاب آن قدر صریح است که حاج عبدالکریم احمدى،
از یاوران انقلاب مىگوید:
«اگر مسجد نبود، انقلاب نبود».[7]
اما نقش مساجد بعد از دوره «حدوث انقلاب»، نیز متوقف نماند.
پس از پیروزى انقلاب، باز این مساجد بودند که همچنان در مرحله
«ثبوت انقلاب» نیز نقشآفرینى کردند. بعد از پیروزى انقلاب با توجه
به فروپاشى نظام شاهنشاهى، تقریبا همه کارهاى انقلاب در مساجد انجام
مىگرفت. کمیتههاى انقلاب از دل مساجد جوشید. در زمان هشت سال دفاع
مقدس، در قسمت اعزام نیرو، پشتیبانى، برگزارى مراسم دعا و بزرگداشت
شهدا، مساجد نقش چشمگیرى داشتند. در زمان سازندگى، در امدادرسانى
به مردم آسیب دیده از بلایاى طبیعى، بازسازى مناطق جنگى و برگزارى
انتخابات و... همچنان مساجد، فعال، ظاهر شدند.[8]
انقلاب اسلامى یک فرآیندى است که مراحل تکاملى دارد:
مرحله نخست: پیروزى انقلاب اسلامى بود که از آن به «حدوث انقلاب»
یاد مىکنیم. این مرحله از انقلاب به یارى خدا، همت مردم و رهبرى امام قدسسره
به کامروایى تحقق یافت.
مرحله دوّم انقلاب: استقرار حکومت اسلامى و اثبات کارآمدى نظام
مبتنى بر ولایت فقیه است که با عنوان مرحله «ثبوت انقلاب» از آن نام برده
مىشود. مساجد در این دو مرحله، محور و یا حداقل نقشآفرین بودهاند.
مرحله سومى که انقلاب پیش روى دارد، ایجاد تمدن اسلامى است.
طرح نظریه «صدور انقلاب» در راستاى این مرحله مىتواند تفسیر گردد.
ایجاد تمدن اسلامى، هدف غایى انقلاب اسلامى است. به زعم نگارنده،
همچنانکه مسجد مبناى اساسى، «حدوث» و «ثبوت» انقلاب بوده است، باید در
مرحله سوم از فرآیند تکاملى آن یعنى مرحله «صدور» انقلاب نیز،
نقش محورى را به خود بگیرند. اساسا مسجد بدان سبب که خاستگاه توحید
و نفى شرک و باطل است و جایگاه نداى حق و دادخواهى مظلوم نیز به حساب
مىآید، همواره مهد قیام و اعتراض بوده است و مردم نیز برحسب مقتضیات
و شرایط جامعه از این مکان مقدس الهام گرفتهاند.[9]
اگر از منظر رهبر فقید انقلاب قدسسره، مساجد، رمز پیروزى ملت ایران بود،[10]
باید همان، محور بقا و صدور انقلاب هم باشد. هم چنانکه ایشان در وصیتنامه
سیاسى الهى خویش مىنویسد:
«بىتردید رمز بقاى انقلاب اسلامى همان رمز پیروزى
است».[11]
اینک براى تبیین این ایده، شایسته مىدانم جایگاه، معنا و شیوه عملى
نمودن صدور انقلاب را البته با تکیه بر اندیشههاى امام قدسسره و رهبرى به کاوش
بنشینیم. امام قدسسره دولتمردان و مسئولان را به برنامهریزى در این جهت
فرا مىخواندند. با این وضع پس چگونه مىتوان از شأن صدور انقلاب، مفهوم
و شیوههاى تحقق آن به سادگى عبور کرد؟!
جایگاه صدور انقلاب در قاموس فکرى امام و رهبرى
درک دقیق از معنا و زمان اعلان تئورى صدور انقلاب، از طرف امام نشان
مىدهد که امام حتى قبل از اینکه انقلاب، عینیت یابد، تحقق غایتش را در صادر
نمودن آن مىدید.
«صدور انقلاب اسلامى از لحظه ورود حضرت امام قدسسره
به پاریس و اوجگیرى نهضت مقدس مردم ایران در کانون
توجهات جامعه جهانى قرار گرفت و اولین پرسشها در این
باب، توسط نهادهاى سیاسى غرب و قبل از پیروزى انقلاب
اسلامى مطرح گردید».[12]
از این روى امام قدسسره نه بعد از انقلاب که قبل از انقلاب هم، دغدغهمند
صدور انقلاب بودند. حال آنکه برخى با عدم درک صحیح از صدور انقلاب،
آن را پروژهاى متعلق به اوایل انقلاب مىدانند!
با تأمل در خاطرات یکى از یاران امام،[13] آن حضرت حتى در اسفند
سال 1341، انقلاب را به سه مرحله تقسیم نموده بودند:
«شما بدانید که مبارزه ما سه مرحله دارد:
نخست: اسلامى کردن ایران. دوم: اسلامى کردن کشورهاى
اسلامى. سوم: اسلامى کردن جهان. آن روز است
که به مولایم مهدى (عج) عرض مىکنم: جهان منتظر قدوم
مبارک توست».
آیا صدور انقلاب منحصر و محدود به سالهاى اولیه پیروزى انقلاب
است!؟ آیا تنها در آن سالهاى پرشور پیام انقلاب اسلامى جاذبه داشت!؟
مگر نه آن است که جاذبه پیام انقلاب اسلامى ایران، در نیازهاى بشریت نهفته
است و مگر امروز آن نیازها مرتفع شدهاند که دیگر این پیام، تازگى و جاذبه براى
بشر، نداشته باشد!؟ انقلاب اسلامى، یک رویداد نیست که صدورش نیز متوقف
به زمان خاصى باشد.[14] انقلاب اسلامى یک فرایندى است که تا تشکیل تمدن
اسلامى، رفاه و آزادى همه مستضعفان باید در گسترش آن کوشید. همچنانکه
امام قدسسره فرمود:
«مقصد این است که اسلام، احکام اسلام،
احکام جهانگیر اسلام زنده بشود و پیاده بشود و همه در رفاه
باشند و همه آزاد باشند، همه مستقل باشند».[15]
انقلابها به صورت طبیعى میل به گسترش دارند و انقلاب اسلامى نیز از
این قاعده مستثنا نبود. از ایننظر مىتوان گفت که صدور انقلابها، یک پروسه
و فرایندى طبیعى است. و همچنان ادامه دارد. حضرت امام نیز صدور انقلاب را
امرى طبیعى مىدانستند و معتقد بودند؛ از آنجا که ماهیت انقلاب در ایران
اسلامى است، کاملاً طبیعى است که دیگر مسلمانان هم تحت تأثیر اندیشههاى
آن قرار گیرند.
صدور انقلاب، یک بایسته
در باور امام قدسسره:
«ما موظفیم که اسلام را در همه جاى دنیا معرفى
کنیم».[16]
زیرا آن بزرگمرد، مظلوم و غریب بودن اسلام در دنیاى امروز را درک
مىکرد.[17] حضرت امام قدسسره در عین توجه به مشکلات معیشتى مردم، غفلت از
اهداف و آرمانهاى انقلاب را به مسئولان گوشزد مىنمود:
«مسائل اقتصادى و مادى اگر لحظهاى مسئولین را از
وظیفهاى که برعهده دارند منصرف کند. خطرى بزرگ
و خیانتى سهمگین را به دنبال دارد. باید دولت اسلامى تمام
سعى و توان خود را در اداره هرچه بهتر مردم بنماید،
ولى این بدان معنى نیست که آنها را از اهداف عظیم انقلاب
که ایجاد حکومت جهانى است منصرف کند».[18]
از منظر رهبر معظم انقلاب نیز انقلاب، دو جهت دارد: یکى مبارزه
با استبداد داخلى است و جهت دیگر، سخن و پیام نو انقلاب براى دنیا و بشریت.
این چیزى است که دنیا را به خود جذب کرد.
«پیام جهانى و انسانى اسلام است که او را به ستایش وادار
مىکند. جنبهى دوم، بسیار مهم است؛ ما باید بتوانیم این را
بیان کنیم».[19]
همچنانکه ایشان فرمودهاند؛ صادر کردن تفکر انقلابى و اندیشه مبارزه
به بیرون مرزها، بسى مهمتر از مبارزه با استبداد داخلى مىباشد.
شاید بخاطر اهمیت موضوع بود که رهبر معظم انقلاب حدود یکماه بعد
از رهبرى انقلاب، در نوزدهم تیرماه 1368 به تبیین نظریه صدور انقلاب
پرداختند.[20] رهبر فرزانه در جاى دیگرى، صدور انقلاب را تداوم راه انبیا و ستیز
با آن را کار دشمن شمرده و هرگونه احساس ندامت و خجلت از انجام آن را
نکوکوهیدهاند:
«ما به این کار و انجام این وظیفه افتخار مىکنیم. این،
راه انبیاست و ما این راه را باید ادامه دهیم... چرا ما باید از
صادر کردن توحید و اخلاق انبیا و روح فداکارى و اخلاص
و تزکیهى اخلاقى به کشورهاى دیگر خجالت بکشیم؟!
چرا باید شرم کنیم از اینکه غیرت و حمیت صحیح
و ایستادگى در مقابل قدرتهاى باطل را به صورت درس
عملى به ملتهاى دیگر ارائه و تعلیم بدهیم؟ ملتها باور
نمىکنند که بشود با عوامل و مزدوران قدرتهاى استکبارى
درافتاد. ما درافتادیم و پیروز هم شدیم. چرا این عمل
و تجربهى خودمان را در اختیار افکار عمومى ملتها
نگذاریم؟ ما این انقلاب را صادر مىکنیم. ما از اینکه بتوانیم
توحید و مکتب انبیا و روشهاى انسانىِ پاکیزه و طیب
و طاهر و صبر و مقاومت و ایثار را به کشورهاى دیگر صادر
کنیم، هیچ ابایى نداریم. رسانههاى غربى که با پول
صهیونیستها و با تدبیر سیاستمداران خبیث و ظالم و فاسد
اداره مىشوند، مىخواهند جنجال درست کنند و ما را از این
حرف و عمل که فرهنگ و مفاهیم انقلاب باید صادر شود،
پشیمان کنند».[21]
صدور انقلاب، کارى فرهنگى
صدور انقلاب، صدور پیام و رسالت انقلاب اسلامى و انتقال ارزشهاى معنوى
و الهى به گوش جهانیان است که این امر در سایهى زور و لشکرکشى انجام
نمىشود بلکه جهت نیل به این هدف باید کلیهى امکانات و ابزارهاى پیام
رسانى، محتواى پیام، موقعیت زمان و مکان، نیازهاى مخاطبان در مناطق
مختلف دنیا مورد توجه و دقت قرار گیرد. انقلاب ما یک انقلاب فرهنگى بود
و به تعبیر شهید مظلوم دکتر بهشتى «انقلاب ارزشها» محسوب مىشود.[22]
مقام معظم رهبرى نیز بر این امر صحه گذاشتند:
«اگر منظور این است که ما مواد منفجره صادر مىکنیم،
این ادعا دروغ است... صدور انقلاب، به معناى صادر کردن
ارزشهاى انقلابى و افشاگرى درباره مستبدها و ظالمهاى
عالم، وظیفه و تکلیف الهى ماست. اگر این کار را نکنیم،
کوتاهى کردهایم».[23]
در اوایل انقلاب، عدهاى صدور انقلاب را رویکرد نظامى تفسیر
مىکردند، اینجا بود که امام قدسسره رویکرد فرهنگى را پیشنهاد نمودند:
«اینکه مىگوییم باید انقلاب ما به همه جا صادر بشود،
این معنى غلط را از آن برداشت نکنند که ما مىخواهیم
کشورگشایى کنیم. ما همهى کشورهاى مسلمین را از
خودمان مىدانیم. همهى کشورها باید در محل خودشان
باشند، ما مىخواهیم این چیزى که در ایران واقع شد و این
بیدارى که در ایران واقع شد و خودشان از ابرقدرتها فاصله
گرفتند و دست آنها را از مخازن خودشان کوتاه کردند،
این در همهى ملتها و در همهى دولتها بشود. آرزوى ما
این است...».[24]
رهبر معظم انقلاب در آغازین ایام رهبرى، قالب صدور انقلاب را
نه یک قالب نظامى که فرهنگى شمردند:
«پس از پیروزى انقلاب اسلامى، سردمداران تبلیغات
جهانى روى اشاعهى فرهنگ انقلابى اسلام جنجال راه
انداختند و آن را به عنوان صدور انقلاب ـ با معناى غلطى که
از صدور انقلاب مىکردند ـ مورد تهاجم تبلیغاتى قرار
دادند. همهى رسانهها در سرتاسر عالم، روى این نکته
و کلمه تکیه مىکنند که جمهورى اسلامى درصدد صدور
انقلاب است! خباثت آنها در اینجاست که صدور انقلاب
را به معناى صدور مواد منفجره و ایجاد درگیرى در گوشه
و کنار عالم و از این قبیل کارها معرفى مىکنند! که این هم
مثل بقیهى خباثتهاى تبلیغاتى دنیاى غرب، یک ترفند
رذیلانه است».[25]
در قاموس فکرى امام قدسسره و مقام معظم رهبرى، صدور انقلاب یک تلاش
نرمافزارى است نه نظامى.
در فرازى دیگر، ایشان رویکرد نظامى به این مقوله را نه یک امر مطلوب
که حتى ناممکن مىدانستند:
«ما که مىگوییم اسلام را مىخواهیم صادر کنیم،
معنایش این نیست که ما سوار طیاره بشویم و بریزیم
به ممالک دیگر، یک همچو چیزى نه ما گفتیم و نه ما
مىتوانیم».[26]
رهبر انقلاب نیز، صدور انقلاب را فرهنگى مىشمارند:
«صدور انقلاب، صدور تجاوز و جنگ و به معناى
گرفتن زمینهاى دیگران نیست... صدور انقلاب به معناى
صدور پیام و صدور رسالت انقلاب است،
صدور ارزشهایى مانند استقلال، عدم وابستگى،
خودکفایى، خصلتهاى انسانى پاک، ایمان، شرف،
افتخار، حمایت از مستضعفان و...».[27]
در بیانى دیگر امام قدسسره، تبیین اندیشههاى انقلاب را صدور انقلاب مىدانند:
«صدور انقلاب به معنى لشگرکشى نیست،
بلکه مىخواهیم حرفمان را به دنیا برسانیم».[28]
همه جهان، مخاطب مسجد و انقلاب
همچنانکه مخاطب مسجد به تصریح خود قرآن، نه فقط مسلمین که همه
انسانها مىباشد،[29] تفکر فراملى و دید جهانى حضرت امام قدسسره نیز انقلاب
اسلامى را نه در چارچوب مقابله با طاغوت ایران فقط، که به مثابه جریان مبارزه
با تمام «مستکبرین» و «ستمگران» عالم معنا مىکرد و از همان ابتدا همه
«مسلمین» و بلکه «مستضعفین» جهان را مخاطب خویش مىخواند.[30]
زیرا در قاموس فکرى ایشان «اسلام مرزى نمىشناسد». از این جهت بود
که مىفرمود:
«ما باید در صدور انقلابمان به جهان کوشش کنیم
و تفکر اینکه ما انقلابمان را صادر نمىکنیم را کنار
بگذاریم زیرا اسلام بین کشورهاى مسلمان فرقى قائل
نمىباشد و پشتیبان تمام مستضعفین جهان است».[31]
مساجد مجازى، روش عملى صدور انقلاب
امسال که در سىامین سال پیروزى انقلاب، قرار داریم به جاست در نحوه
عملیاتى نمودن صدور انقلاب، قدرى تأمل نماییم. گذشت که صدور انقلاب،
نه همزاد با انقلاب بلکه پیش از آن مدنظر بنیانگذارش بوده است.
چنانکه گفته شد در دو مرحله «حدوث» و «ثبوت» انقلاب،
محوریت مسجد کاملاً مشهود است. صد البته که خود این تعامل، بین دو انقلاب
و مسجد بر پویایى مساجد و تنوع بخشى به کارکردهاى آن نیز مؤثر بود.
در پروسه صدور انقلاب نیز باید مساجد محوریت را برعهده گیرند. شاید از این
روى بود که رهبر فقید انقلاب اسلامى ایران، تأکید داشتند که باید مساجد
همواره آماده قیام و پیشبرد اهداف اسلامى باشند.
«اسلام مساجد را سنگر قرار داد وسیله، از باب اینکه از
همین مساجد،... همه امورى که اسلام را به پیش مىبرد
و قیام را به پیش مى برد، مهیا باشد».[32]
لیک با توجه به محذوریت و محدودیتهاى ساخت مسجد و مهمتر از
آن، ممنوعیتهاى احیاى کارکردهاى انقلابى در مساجد خارج کشور، و زمانبر
و پرهزینه بودن ساخت مساجد فیزیکى، توجه به مساجد مجازى یک بایسته
تلقى مىگردد. تأکید مىکنم که مساجد مجازى مىتواند ما را در مشکلاتى که در
ساخت مساجد فیزیکى در خارج کشور داریم، یارى رساند؛ یعنى با جذب
مخاطب توسط مساجد مجازى، مىتوان از آن در ساخت مساجد فیزیکى،
احیاى کارکردهاى انقلابى و مخالفت با قوانین ممنوعیت ساخت مسجد فیزیکى
کمک گرفت.
یادمان باشد از یک سو با یک تکلیفى به نام صدور ارزشهاى انقلاب
و یارى مستضعفان مواجهیم که طبق تحلیلى باید این مرحله از انقلاب نیز مبتنى
بر مساجد باشد. و از سوى دیگر با موانعى که بر سر راه انجام این وظیفه از طریق
مساجد فیزیکى قرار گرفته است. این موانع آنگاه تکلیف را ساقط مىکند
که هیچ راه جایگزینى مطرح نباشد. مسجد مجازى در عین فرصت بودن براى
صادر نمودن انقلاب، خود ضمنا موانع را نیز خواهد برداشت. زیرا موجب
توسعه بنائى و گسترش کارکردى آن خواهد شد. و این یعنى اثبات کارآمدى
دیگر براى مساجد در سومین مرحله از انقلاب!
اگر در فرهنگ امام قدسسره، ثمره انقلاب، آزادى همه مستضعفان جهان است،
و اگر در اندیشه او باید مساجد را حفظ نمود:
«اى ملت! مسجدهایتان را حفظ کنید تا این نهضت
به ثمر برسد».[33]
تحقق این دو، با مساجد مجازى سامان مىیابد.
حضرت امام قدسسره درعین حال که پیروزى انقلاب را برخاسته از فعالیتهاى
مسجدى مىداند، ولى رها کردن مساجد و نیز بسنده کردن به وضع موجود را نیز
ناکافى مىشمارد. ایشان پیروزى انقلاب اسلامى را نوعى آمادهسازى خویشتن
براى اداره پویاى مساجد مىداند. بىشک مراد حضرت امام قدسسره مدیریت عبادى
صرف نیست، آنچه از سخنان امام نیز استفاده مىشود، تحول در کارکرد
مساجد، به سوى ایجاد پیروزىهاى دیگر اسلامى است.[34]
«این مساجد بود که این پیروزى را براى ملت ما درست
کرد، این مراکز حساسى است که ملت باید به آن توجه داشته
باشند، اینطور نباشد که خیال کنیم حالا دیگر ما پیروز
شدیم، دیگر مسجد مىخواهیم چه کنیم؟ پیروزى ما براى
اداره مسجد است».[35]
بدیهى است که امام قدسسره نیز روش تبلیغى و استفاده از ابزار رسانهها را شیوه
عملى صدور انقلاب معرفى مىکردند:
«ما که مىگوییم اسلام را مىخواهیم صادر کنیم،
معنایش... این است که مىتوانیم به وسیلهى دستگاههایى که
داریم، به وسیلهى همین صدا و سیما، به وسیلهى مطبوعات،
به وسیلهى گروههایى که به خارج مىروند، اسلام را آن
طورى که هست معرفى کنیم. اگر آن طورى که هست معرفى
بشود، مورد قبول همه خواهد بود».[36]
مقام معظم رهبرى نیز استفاده از ابزارهاى متناسب با زمان و مخاطب را
اثرگذار مىدانند:
«ماییم و تفکر و معارف اسلامى، ماییم و پیام انقلاب
اسلامى؛ ما باید بتوانیم اینها را درست به دنیا برسانیم...
ما باید بتوانیم مفاهیم و معارف اسلامى و آنچه را که متعلق
به ماست، بیان کنیم؛ البته باید با لحن و بیان روشنفکرانه
و کاملاً مترقى و با استفاده از واژگان متناسب با هر دوره
و زمان باشد».[37]
مسجد به عنوان رسانه سنتى و اینترنت به مثابه ابزار مدرن، مىتوانند در
ابلاغ پیام انقلاب، نقشآفرین باشند. متأسفانه، رویکردى در کشور ما، این دو را
در ساحت نزاعى آشتىناپذیر قرار داده، از این روى هیچگاه آنچنانکه باید،
از ظرفیت این دو رسانه نتوانستهایم در بیان رسالت انقلاب، بهره جوییم.
مسجد، رسانهاى سنتى، ولى همچنان پویا، مقبول، غیردولتى و بالاخره دینى
است، و اینترنت و ابزارهاى مدرن، داراى پوشش گستردهاى از مخاطباند.
معقول آن است که کمیت یکى با کیفیت دیگرى همراه گردد، و این دو از عرصه
رقابت به ساحت رفاقت آیند.
دشمن علیه انقلاب
امروز، ایران اسلامى، آماج شبیخون فرهنگى دشمن قرار گرفته است.
وجود هزاران سایت «انتى خمینى»[38] و ... نشان از ضرورت اقدام سریع
و قدرتمند براى صدور ارزشها و فرهنگ انقلاب است که باید همت گماشت.
به فرموده رهبر انقلاب:
«اگر ما بتوانیم در صحنهى فکر و فرهنگ، کار شایستهاى
انجام دهیم، همهى تهدیدهاى مادى دنیا خنثى خواهد
شد».[39]
در باور امام قدسسره براى مقابله با ترفندهاى دشمن ما باید از اهرم صدور
فرهنگى انقلاب، بهره بگیریم:
«ما باید در صدور انقلابمان به جهان کوشش کنیم...
از طرفى دیگر تمام قدرتها و ابرقدرتها کمر
به نابودىمان بستهاند و اگر ما در بسته بمانیم قطعا با شکست
مواجه خواهیم شد. ما باید حسابمان را صریحا با قدرتها
و ابرقدرتها یکسره کنیم و به آنها نشان دهیم که با تمام
گرفتارىهاى مشقتبارى که داریم با جهان برخورد مکتبى
مىنمائیم».[40]
در سنجش میزان اسلامستیزى استکبار، کافى است بدانیم که تنها از سال
1980 واژهاى به نام «اسلاموفوبیا»،[41] در ادبیات انگلیسى ابداع شد.[42]
که به اسلام هراسى و تعصب علیه اسلام و مسلمین اشاره دارد.[43] و هزاران
سایت اینترنتى در این زمینه فعال است. آیا مخاطبِ این دستور امام نیستیم
که فرمود:
«ما انقلابمان را به جهان صادر مىکنیم. چرا که انقلاب
ما اسلامى است.و تا بانگ لا اله الا اللّه و محمد رسول اللّه
بر تمام جهان طنین نیفکند مبارزه هست و تا مبارزه در هر
کجاى جهان علیه مستکبرین هست ما هستیم».[44]
موج الگوىگیرى از انقلاب
با پیروزى انقلاب اسلامى در ایران، موج حمایت از تمام نهضتها و جنبشهاى
رهایىبخش بپاخاست. آقاى صبحى الجابى، پژوهشگر و نویسندهى سورى
درخصوص تأثیر و بازتاب جهانى فرهنگ و تمدن انقلاب اسلامى اظهار
مىدارد:
«انقلاب اسلامى فرهنگ و تمدن حقیقى را براى
جهانیان به ارمغان آورد. این تمدن در تمام زمینههاى
سیاست، حقوق بشر و اخلاق، با فرهنگ و تمدن غرب
تفاوت اساسى دارد. به هر حال، هرکس فرهنگ انقلاب
اسلامى را الگوى خود قرار دهد حتما پیروز خواهد شد».[45]
از این روى بود که امام اندیشه صدور انقلاب را به هیچ عنوان
آرمانگرایانه و غیرعملى تلقى نمىکرد؛ بلکه آن را واقعیتى ممکن مىدانست
و در بسیارى از مناطق جهان اسلام آن را به رأىالعین مىدید.
«نهضت مقدس ایران، نهضت اسلامى است. از این
جهت بدیهى است که همه مسلمین جهان تحت تاثیر آن
قرار مىگیرند».[46]
«ما امروز دورنماى صدور انقلاب اسلامى را در جهان
مستضعفان و مظلومان بیش از پیش مىبینیم».[47]
و آن مرد بزرگ، نشانههاى تحقق این پدیده را نمایان مىدید:
«امروز قدرت ایرانى و قدرت اسلام در ایران بهطورى
است که توجه همه ملّتهاى ضعیف را به خودش معطوف
کرده است و اسلام صادر شد در سرتاسر دنیا، از این
سیاههاى عزیزى که در امریکا هستند و تا آفریقا و تا شوروى
و همه جا، نور اسلام تابیده است و توجه مردم به اسلام شده
است.و مقصود ما از صدور انقلاب همین بود و تحقق پیدا
کرد و انشاءَاللّه اسلام در همه جا غلبه بر کفر پیدا خواهد
کرد».[48]
اسامه ابوحمدان، نمایندهى جنبش مقاومت اسلامى فلسطین (حماس)
در لبنان، انتفاضهى مردمى فلسطین را یکى از ثمرات انقلاب اسلامى در ایران
مىداند و در این باره مىگوید:
«با پیروزى انقلاب اسلامى، مهمترین خواسته مسلمانان
در قرن بیستم تحقق یافت. مسلمانان جهان، انقلاب اسلامى
را الگو و سرمشق خود مىدانند».[49]
گیزلاکرافت، دانشمند آلمانى شرکتکننده در همایش بینالمللى
«گفتگوى فرهنگها: حافظ، گوته و پوشکین»، با اعلام این مطلب گفت:
«اسلام در دهههاى اخیر به الگو و مکتب نیرومندى
تبدیل شده که در سایهى آن مبارزه شدید با مادیگرى
و براى احیاى معنویت جریان دارد».[50]
متولیان مسجد، و صدور انقلاب
امام رسما متولیان، ائمه جماعات و روحانیان را براى عملى نمودن صدور
انقلاب آن هم از طریق مساجد، مخاطب قرار مىدهد:
«مسجد در اسلام و در صدر اسلام همیشه مرکز جنبش
و حرکتهاى اسلامى بوده... از مسجد تبلیغات اسلامى
شروع مىشده است، از مسجد حرکت قواى اسلامى براى
سرکوبى کفار و وارد کردن آنها در [زیر] بیرق اسلام بوده
است. شما که از اهالى مسجد و علماى مساجد هستید،
باید پیروى از پیغمبر اسلام صلىاللهعلیهوآله و اصحاب آن سرور کنید
و مساجد را براى تبلیغ اسلام و حرکت اسلامیت و قطع
ایادى شرک و کفر و تأیید مستضعفین در مقابل مستکبرین
قرار دهید».[51]
آیا نباید این مخاطبان در چگونگى عملى نمودن آن، قدرى تأمل
نمایند؟!
یادمان باشد که این فرهنگ تشیع است که پیوسته اعتراض به حکومتها
را فریاد نموده است، از اینرو مکتب تشیّع، روحانیت معترضى را تربیت نموده
که خانهاش مساجد است.[52] باید این مساجد و روحانیت آن، فریاد ظلمستیزى
انقلاب را به گوش همگان برسانند.
یادمان باشد اینترنت در آمریکا، نه به عنوان تهدید امنیتى، بلکه بهعنوان
بزرگترین فرصت ملى تلقى مىشود. توسعه اینترنت در داخل و استفاده از آن
براى تأثیرگذارى بر دیگران (سایر ملل) بخشى مهم از سیاستهاى راهبردى
آمریکاست.[53] آیا لازم نیست ما هم این تهدید را به یک فرصت در جهت
تأثیرگذارى بر دیگر ملل جهان، تبدیل کنیم؟
[1] . خمینى امام، روح اللّه، صحیفه نور، ص 60 .
[2] . آلگار، حامد، دین و دولت در ایران، ص 154 .
[4] . محمدى، منوچهر، تحلیلى در انقلاب اسلامى، ص 91 .
[5] . شریفپور، رضا، مسجد و انقلاب اسلامى، صص 88 و 89 .
[6] . سیفى، محمدمهدى، مقاله «نقش تاریخى مساجد در انقلاب اسلامى»، روزنامه رسالت، ش 6505 ، 31/5/1387 ، ص 17 .
[7] . رستگارى، مرتضى، مقاله «مسجد در صدر اسلام و نقش آن در پیروزى انقلاب اسلامى»،
ص 196 .
[8] . شکریان، ناصر، مقاله «مسجد، ملجأ مردم»، ص 241 .
[9] . میزبانى، مهناز و سایرین، نقش مساجد و دانشگاهها در پیروزى انقلاب، ص 52 .
[10] . خمینى امام، روح اللّه، صحیفه نور، ج 1 ، ص 3 .
[11] . خمینى امام، روح اللّه، وصیتنامه سیاسى الهى امام خمینى قدسسره، بند الف.
[12] . دولتآبادى، فیروز، مقاله «صدور انقلاب تمنا و تقابلى از درون و بیرون»، ص 35 .
www.navideshahed.com/fa/index.php?Page=definition&UID=95847
[14] . دبیرى مهر، امیر، مقاله «صدور انقلاب؛ خیال یا واقعیت»، سایت باشگاه اندیشه.
لینک مستقیم: www.bashgah.net/pages-19302.html
[15] . مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینى قدسسره، صدور انقلاب از دیدگاه امام خمینى، ص 31 .
[16] . خمینى امام، روح اللّه، صحیفه نور، ج 18 ، ص 102 ـ 103 ، در دیدار با مسئولان
دانشگاه امام صادق علیهالسلام، مورخه 15/6/1362 .
[18] . مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینى قدسسره، مقاله «صدور انقلاب از دیدگاه امام خمینى قدسسره،
ص 47 .
[19] . بیانات مقام معظم رهبرى مورخ 17/11/1380 در دیدار با اعضاى شوراى عالى
سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامى.
[20] . بیانات مقام معظم رهبرى، مورخه 19/4/1368 در دیدار و بیعت اقشار مختلف مردم کشور با معظمله.
[21] . نگاه کنید به سایت معظمله به نشانى: wwww.khamenei.ir
[22] . سالار، محمد، مقاله «انقلاب اسلامى و صدور ارزشهاى فرهنگى»، ص 23 .
[23] . نگاه کنید به سایت معظمله به نشانى: wwww.khamenei.ir
[24] . خمینى امام، روح اللّه، صحیفه نور، ج 13 ، ص 127 ، در جمع سفراى کشورهاى اسلامى،
مؤرخ 28/7/1359 .
[25] . بیانات مقام معظم رهبرى، مورخه 19/4/1368 در دیدار و بیعت اقشار مختلف مردم کشور
با معظمله.
[27] . سالار، محمد، مقاله «انقلاب اسلامى و صدور ارزشهاى فرهنگى»، ص 22 به نقل از:
مباحثى پیرامون فرهنگ انقلاب اسلامى، ص 364 و 366 ، شهید محمدجواد باهنر.
[28] . خمینى امام، روح اللّه، صحیفه نور، ج 19 ، ص 414 .
[29] . «یا بَنى آدَمَ خُذُوا زینَتَکُمْ عِنْدَ کُلِّ مَسْجِدٍ» اعراف: 31 / «وَ إِذْ جَعَلْنَا الْبَیْتَ مَثابَةً لِلنَّاسِ وَ أَمْنا» البقرة: 125 / «إِنَّ أَوَّلَ بَیْتٍ وُضِعَ لِلنَّاسِ لَلَّذى بِبَکَّةَ مُبارَکا وَ هُدىً لِلْعالَمینَ» آلعمران : 96 / «جَعَلَ اللَّهُ الْکَعْبَةَ الْبَیْتَ الْحَرامَ قِیاما لِلنَّاسِ» مائدة: 97 .
[30] . مقاله «صدور انقلاب / بازشناسى جریان افول»، نشریه دانشجویى خیزش.
لینک مستقیم: www.balagh.net/persian/specific/10_fajr/enqelab/sodor/02.htm
[31] . مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینى قدسسره، مقاله «صدور انقلاب از دیدگاه امام خمینى قدسسره»،
ص 13 .
[32] . همان، صص 34 و 35 .
[33] . خمینى امام، روح اللّه، صحیفه نور، ج 17 ، ص 60 .
[34] . جهانگیرى، یحیى، کارکرد سیاسى و رسانهاى مساجد، ص 6 .
[35] . خمینى امام، روح اللّه، صحیفه نور، ج 13 ، ص 15 .
[36] . مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینى قدسسره، مقاله «صدور انقلاب از دیدگاه امام خمینى قدسسره»،
ص 60 ـ 61 .
[37] . بیانات مقام معظم رهبرى در دیدار با مسئولان سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامى،
مورخ 17/11/1380 .
[39] . بیانات مقام معظم رهبرى در جمع مسئولان سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامى،
مورخ 17/11/1380 .
[40] . مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینى قدسسره، مقاله «صدور انقلاب از دیدگاه امام خمینى قدسسره»،
صص 34 و 35 .
[42] . Conway ,Gordon & others, Islamophobia: A Challenge for Us All, p 1.
[43] . Sandra Fredman& others, Discrimination and Human Rights: The Case of Racism, p 121.
[44] . خمینى امام، روح اللّه، صحیفه نور، ج 17 ، ص 240 ، مورخ 4/2/1362 .
[45] . سالار، محمد، مقاله «انقلاب اسلامى و صدور ارزشهاى فرهنگى»، صص 26 و 27 /
روزنامه کیهان، شمارهى 16440 ، ص 16 .
[46] . مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینى قدسسره، مقاله «صدور انقلاب از دیدگاه امام خمینى قدسسره»،
ص 25 .
[48] . خمینى امام، روح اللّه، صحیفه نور، ج 11 ، ص 266 ، پیام امام خمینى قدسسره بهمناسبت
سالروز پیروزى انقلاب اسلامى، 22/11/1358 .
[49] . سالار، محمد، مقاله «انقلاب اسلامى و صدور ارزشهاى فرهنگى»، ص 28 / روزنامه کیهان،
مورخه 10/11/1377 .
[51] . خمینى امام، روح اللّه، صحیفه نور، ج 13 ، ص 15 .
[52] . شریفپور، رضا، مسجد و انقلاب اسلامى، ص 124 .
[53] . احمدى، جمشید، مقاله «اینترنت، قاره ششم»، ص 41 .