ور نباشد فرش ابریشم طراز
با حصیر کهنهاى مسجد بساز
فصل پنجم
مساجد فرصتها و تهدیدات پیشرو
مساجد، فرصتها و تهدیدات پیشرو
مساجد، از ظرفیت بالایى در رشد و بالندگى فرد و اجتماع برخوردار است.
اگر این پدیده دینى را به تحلیل بنشینیم خواهیم دید که این کانون مقدس،
با تهدیدهایى روبروست که در آتیه موجبات ضعف مسجد را فراهم خواهد
آورد. ولى اگر بتوانیم این تحولات را درست مدیریت کنیم، افزون براینکه از
این تهدیدات عبور مىکنیم بلکه آن را به فرصت تبدیل خواهیم کرد. البته در
کنار این تهدیدات، افقهایى نیز به روى مساجد گشوده شده است که در گذشته
نبوده و یا کمرنگ بوده است که مىتواند در گسترش کارکرد مساجد، مؤثر افتد.
بدون توانمندسازى مساجد، بویژه در دنیاى معاصر، مساجد کوچک،
مخروبه و مساجد بزرگ، جزو مکانهاى توریستى درخواهد آمد! همچنانکه،
برخى از این تهدیدات به خاطر عدم توجه و عدم مدیریت درست، بخشى از
نقش آفرینى مساجد را کاهش دادهاند. از سوى دیگر فرصتهاى متعددى
بر روى مساجد، گشوده شده است که هر یک در پویاسازى مساجد، تأثیرى
شگرف خواهد گذاشت. در این بخش برآنیم تا با برشمردن برخى ضعفهاى
موجود در مساجد فیزیکى، بر این نکته تأکید نماییم که بدون توجه به مساجد
مجازى، این تهدیدات، تشدید خواهد شد. و در سایه مساجد مجازى است
که مىتوان حتى این تهدیدات را به فرصت تبدیل کرد.
یکم: گرایش به معنویت
قرن بیستم، قرن شورش جهان بر ایدئولوژى و قرن شورش علم، تکنولوژى
و صنعت بر ارزشهاى مقدس انسانى بود. ولى خوشبختانه در واپسین غروب
این قرن، جرقه امید جهیدن گرفت که نویدبخش روزنه نور براى قرن
بیستو یکم گردید.[1] ناتوانى تمدن صنعتى در برآوردن نیازهاى معنوى
و ارزشى انسان معاصر و در نتیجه ظهور بحرانها و بنبستهاى بغرنج در فضاى
ذهن و زندگى آدمیان سبب شده است تا بار دیگر دلهاى مضطرب، به دنبال
وسیلهاى گردد تا انسان دور افتاده از اصالتهاى خویش را از گرداب وحشتناک
کنونى نجات داده و به ساحت امن سعادت رهنمون شود. به دیگر تعبیر،
دستآورد دنیاى مدرن، «آسایش» صِرف بود که «آرامش» را از انسان سلب کرد.
اینک انسان به دنبال آرامش است.[2]
موج بازگشت به عرفان و معنویت، یک موج بسیار محسوس در دنیاى
جدید است. از این روى عدهاى هزاره سوم را «عصر عرفانگرایى» مىنامند.[3]
بىجهت نیست که قرآن و کتاب مولانا در آمریکا پرفروشترین کتاب
مىشود.[4] نیاز به معنویت، مستمسکى شد براى پدید آمدن ادیان جدید،
بطورى که 173 دین و طبق آمارى نزدیک به 200 دین در طول 25 سال اخیر در
سراسر جهان به وجود آمدند که شاخصه و دغدغه اصلى آنها مسائل عرفانى
است.[5] نویسندهاى قرن بیستویکم را چنین توصیف مىکند:
«قرن بیست و یکم قرن، قرن حاکمیت ایدئولوژى است.
قرائن موجود در جهان؛ و تغییر و تحول حالات روحى
و فکرى ملتها و گرایشهاى نوین مذهبى، خود دلایل
محکمى است بر این واقعیت که جهان در شرف یک تحول
دینى نوینى است».[6]
توجه به معنویت، نه یک چیز تازه بلکه خواست اساسى فطرت انسانى
است. اگر تفسیر آیتاللّه طالقانى رحمهالله را بپذیریم چه الفت نیکى بین این دو خواسته
فطرت؛ یعنى «معنویت» و «مسجد»، روى خواهد داد. اساسا این دو همیارهمند.
معنویت حقیقى در مسجد است و مسجد هم کانون معنویت. آیتاللّه طالقانى در
ذیل آیه شریفه «وَ إِذْ جَعَلْنَا الْبَیْتَ مَثابَةً لِلنَّاسِ وَ أَمْنا»[7] کشش و بازگشت انسان
به مسجد را فطرى مىشمارد و مىنویسد:
«جعل بیت بصورت مثابه، بر طبق کشش نفسانى انسان
به محل امن و عدل مىباشد. این جویایى مانند امامجویى
است و توجه بهچنین خانهاى که فطرت حقجویى و عدل را
بیدار سازد، از کششها و خواستههاى درونى آدمى و بهسود
وى مىباشد».[8]
مساجد، مىتواند از این فرصت به وجود آمده بهره وافر را ببرد.
اگر مساجد میدان را خالى بگذارد، دکانداران معنویتهاى سکولار، این عرصه
را تصاحب خواهند کرد. یادمان باشد که تنها معنویت اسلامى است که عطش
تشنگان معنویت و معرفت را مىتواند سیراب نماید. مسجد مجازى به خاطر
خیل اقبال تشنهگان معنویت به اینترنت، مىتواند رهیافت نیکى تلقى گردد.
چرا که جستجوى معنویت در اینترنت، رتبه بالایى را به خود اختصاص داده
است.[9]
«گیدنز» در توجیه تداوم دین در عصر ارتباطات، ضمن اشاره به عدم
توانایى علمگرایى و عقلگرایى در پاسخ به پرسشهاى انسان، مىنویسد:
«شاید کمتر کسى در این جهان باشد که هرگز تحتتأثیر
احساسات مذهبى قرار نگرفته باشد. علم و تفکر عقلگرایانه
در برابر سؤالاتى اساسى مانند معنا و هدف زندگى
و موضوعاتى که همیشه اساس دین بوده است،
ساکت مىماند».[10]
دوم: رشد فزاینده گرایش به اسلام
از فرصتهاى پیش روى مساجد براى تبیین آموزههاى ناب اسلامى،
موج فزآینده گرایش به اسلام در غرب است. سرعت در توزیع فرهنگ اسلامى
در بین ملل دیگر یک اقدام بایسته است. اسلام، به خاطر داشتن جامعیت در
پاسخگویى به نیازهاى انسان و نیز به سبب موافقت با فطرت، مورد پذیرش بشر
آگاه بوده و هست. ولى آنچه که به عنوان یک رویداد جهانى قابل توجه است،
موج عظیم گرایش به اسلام بویژه پس از پیروزى انقلاب اسلامى مىباشد.
برخورد خشن دنیاى غرب با اسلام، گواه روشنى بر مدعاست. به تعبیر روزنامه
پر تیراژ «سیدنى مرنینگ هرالد»، اسلام از مرزهاى جغرافیایى عبور مىکند،
مکتبهاى سیاسى و رژیمهاى ملّى را پشت سر مىگذارد و کشورهاى گوناگون،
شاهد تحرّک سیاسى و رشد پاینده اسلام خواهند بود.[11]
«در حالى که اسلام، در سى سال پیش از این،
هیجده درصد جمعیت دنیا را داشت؛ اینک به یک چهارم
جمعیت دنیا؛ یعنى یک میلیارد و چهارصد میلیون نفر
رسیده است».[12]
براى نمونه، در کشور کانادا طبق آمار منتشر شده، در سال 1871 م ،
13 مسلمان زندگى مىکردند. این تعداد در سال 1901 به 300 تا 400 نفر
و در سال 1911 به 1500 نفر افزایش یافت. در سال 1951 حدود 2000 تا 3000
مسلمان در کانادا زندگى مىکردند. در سال 1971 این رقم 10 برابر یعنى حدود
33370 نفر شد. در سال 1981 یعنى 1360 ش به تعداد 98160 نفر رسید.
در فاصله سالهاى 1981 تا 1991، جمعیت مسلمانان بهطور چشمگیرى
افزایش یافت و با رشد 158 درصدى، به 253260 نفر رسیده است.[13]
بر پایه آمار رسمى از حدود ده سال پیش تاکنون، بیش از پنجاه هزار نفر
در فرانسه به اسلام گرویدهاند که به گفته «دلیل بوبکر»، مدیر مسجد پاریس،
تنها در مسجد او سالانه بیش از چهارصد تا پانصد نفر به دین اسلام مشرف
مىشوند. ماهنامه «لومند مذاهب» در شماره جدید خود مىنویسد: بیش از
60 هزار فرانسوى به اسلام که دومین دین فرانسه به شمار مىرود، گرویدهاند.[14]
امروزه در کشور ترینیداد و توباگو، اسلام، به قدرى رشد کرده است
که حدود هشت درصد کل جمعیت آن را مسلمانان تشکیل مىدهند. به حدى که
برخى مدیران عالى کشورى، مسلماناند. و حکومت ترینیداد روزهاى تعطیل
اسلامى را، مانند عید فطر و... به رسمیت شناخته است. این در حالى است
که تا سال 1945 م، اسلام در این کشور، دینِ رسمى محسوب نمىشد.[15]
در ماه رمضان امسال بود که خبرگزارىها اعلان کردند: قرآنکریم در
فرانسه پرفروشترین کتاب شناخته شده است. این در حالى بود که کتابهاى
دیگر اسلامى مثل ادعیه و... نیز از استقبال قابل توجهى برخوردار بوده است.[16]
روزنامه آلمانى فوکوس، اعلام کرد که قرآن مجید دومین کتاب پرفروش در
تعطیلات کریسمس در دانمارک بوده است. بخاطر پر فروش بودن قرآن در
کشور بنگلادش، ترجمه قرآن در این کشور نایاب شد.[17] بنابر اعلان مؤسسه
ترجمان وحى، در نمایشگاه کتاب «المدیة» در الجزایر، قرآن، پرفروشترین
و دیگر کتب اسلامى، در صدر قرار گرفتند.[18] در نمایشگاه کتابى که در شهر پتنا،
مرکز ایالت بیهار هندوستان برگزار شد، قرآن بیشترین فروش را داشت و بیش از
75% خریداران، غیرمسلمان بودند.[19] براساس تحقیق چشمانداز دینى آمریکا
2008 که در ماه فوریه گذشته منتشر شد، تعداد مسلمانان آمریکا 6% تخمین زده
شد. هرچند برخى آمار موثق تعداد مسلمانان فعلى در ایالات متحده آمریکا را
6% جمعیت ملى این کشور برآورد کردهاند. در کمترین حالت، حدود 7 میلیون
معادل 3/2% از کل جمعیت آمریکا را مسلمانان تشکیل مىدهند.[20]
گویى این پیشبینى امام على علیهالسلام به تحقق مىپیوند که فرمود:
«لتعطفن علینا الدنیا بعد شماسها عطف الضروس على
ولدها ثم قرأ «وَ نُرِیدُ أَنْ نَمُنَّ عَلَى الَّذِینَ اسْتُضْعِفُوا فِى الْأَرْضِ
وَ نَجْعَلَهُمْ أَئِمَّةً وَ نَجْعَلَهُمُ الْوارِثِینَ وَ نُمَکِّنَ لَهُمْ فِى
الْأَرْضِ»[21] الآیة».[22]
دنیا پس از سرکشى روى به ما نهد، چون ماده شتر بدخو که به بچه خود
مهربان بود، سپس این آیه را خواند: و مىخواهیم بر آنان که مردم، ناتوانشان
شمردهاند منّت نهیم و آنان را امامان و وارثان گردانیم.[23]
بفرمود این نکته اى مرد راه
که نورش بود به زخورشید و ماه
بما آلاحمد همانا جهان
همى باز گردد شود مهربان
چنان بازگشت شتر کاو بود
همى گاز گیر و بد از خوى بد
که بر بچه خویش هم لاجرم
کند سردى و قهر از بیش و کم
سپس خواند این آیه را اى رشید
همانا ز قرآن کتاب مجید[24]
حفظ و تعمیق معارف اسلامى در بین نو مسلمانان، نباید مغفول واقع گردد.
مساجد مجازى، به خاطر سهلالوصول بودن و کم هزینه بودن مىتواند درکوتاه
مدت، این مهم را عملى سازد. هرچند نباید از مساجد فیزیکى هم غفلت کرد.
سوم: مسلمانان مقیم کشورهاى غیرمسلمان
از دیگر تهدیدهاى پیش روى مساجد، اقلیت مسلمان هستند که بهخاطر موانعى
از مسجد دورند. با مدیریت این فضا به ویژه بهرهگیرى از مساجد مجازى،
مىتوان از این تهدید نیز بهآسانى عبور کرد. مسلمانان مقیم در کشورهایى که
مسلمان نیستند، در حوزه مساجد با سه مشکل اساسى مواجهاند. که ملاحظه
هر یک، وادار مىکند که به مساجد مجازى روى بیاوریم.
الف: ممنوعیت ساخت مسجد
از آنجا که در برخى کشورهاى اروپایى، ساخت مسجد با موانع قانونى
و یا سیاسى روبروست، اقلیت مسلمان، به خاطر مواجه مستقیم با پدیده اسلام
هراسى، به دنیاى مجازى رو کرده تا آموزههاى حقیقى اسلام را با هدف رفع
باورهاى نادرست در دنیاى کامپیوترى ارائه کنند.[25]
محمّد یوسف روانپزشک ساکن در سوئد در فضاى اینترنت،
مسجدى مجازى تشکیل داده تا از طریق آن آموزهها و آداب و رفتار اسلامى را
ترویج کند. غیرمسلمانان، در این مسجد با چگونگى نماز خواندن، قرائت قرآن
و وضو آشنا مىشوند. وى مىگوید: صدها نفر از علاقهمندان از ملیتهاى
مختلف براى شناخت اسلام به این فضا رجوع مىکنند. یوسف 39 ساله اظهار
داشت که تاکنون سه هزار مسیحى بازدید کننده از طریق فضاى مجازى بهاسلام
مشرف شدهاند. این فضاى مجازى با معمارى اسلامى تزیین شده است،
مسجد آن از مناره برخوردار بوده و در داخل آن نسخههاى قرآن کریم و ترجمه
آن به زبان انگلیسى قرار گرفته است. حدود یک هزار و 500 نفر روزانه از این
مسجد مجازى دیدن مىکنند که در آن میان، عدهاى غیرمسلمان هستند. از زمان
افتتاح این شبکه در سال 2003 تاکنون بیش از 9 میلیون نفر در آن عضو
شدهاند.[26]
اینجا انسان به یاد شأن نزول این آیه شریفه مىافتد.
«وَ لِلَّهِ الْمَشْرِقُ وَ الْمَغْرِبُ فَأَیْنَما تُوَلُّوا فَثَمَّ وَجْهُ اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ
واسِعٌ عَلیمٌ».[27]
«مشرق و مغرب، از آن خداست! و به هر سو رو کنید،
خدا آنجاست! خداوند بىنیاز و داناست!».[28]
تفسیر نمونه در ذیل این آیه مىنویسد:
«چنین نیست که اگر شما را از رفتن به مساجد
و پایگاههاى توحید مانع شوند، راه بندگى خدا بسته شود،
نه، شرق و غرب این جهان تعلق به ذات پاک او دارد
و به هر سو رو کنید او آنجا است».[29]
هر چند در آیه قبل، از بزرگترین ظلم یعنى تخریب مساجد یا منع از
مساجد، سخن به میان آمده است، ولى آیه بشارت به این است که مبادا مأیوس
شوید و یا احساس ناامیدى و بىپناهى بکنید، تمام جهان، محل عبادت و همه
جاى هستى قبلهگاه است.[30]
براساس طرحى در اروپا، ساخت مسجد و مراکز فرهنگى اسلامى در
سرتاسر اروپا محدود شده و تحت کنترل دولت درخواهد آمد. براین اساس،
مساجدى مجوز ساخت مىگیرند که در فاصله یک کیلومترى از کلیسا ساخته
شوند. شرط دیگر براى اعطاى مجوز ساخت مسجد، نظرسنجى از سوى اهالى
آن منطقه است.[31] همچنانکه حزب راستگراى افراطى اتحاد شمال که رفته
رفته به قدرت اول ایتالیا تبدیل مىشود، با ارائه طرحى به پارلمان این کشور،
خواستار ممنوعیت ساخت مسجد در ایتالیا شد.[32]
ممنوعیت ساخت مسجد در جنوبىترین ایالت اتریش نیز به تصویب
قانونى رسیده است. گرگهایدر فرماندار ایالت کارینتیا که ساخت مسجد را
ممنوع اعلام کرده، گفت: توصیه مىکنم علیه اسلامى شدن که تمام اروپا را
احاطه کرده و فرهنگى کاملاً متفاوت را وارد این قاره کرده ایستادگى کنید
و ما در این عرصه پیشگام هستیم. این قانون تصریح مىکند که ساخت
هر ساختمانى با معمارى یا اندازه غیرعادى باید توسط کمیسیونى مورد قضاوت
قرار گیرد که همخوانى آن با استانداردهاى ظاهرى شهرها مورد تصویب باشد.
این امر بدان معنا است که مساجد، شانس اندکى براى کسب اجازه ساخت
دارند.[33] این در حالى است که اسلام دومین دین بزرگ در این کشور بوده
و 400 هزار نفر یا 4 درصد از جمعیت اتریش را به خود اختصاص دادهاند.[34]
آلیسون رائوف یکى از اعضاى شوراى عمومى کلیسا به عنوان هیئت
حاکم کلیسا نیز خواستار ممنوعیت ساخت مسجد در بریتانیا شد تا چهره این
کشور، اسلامى نشود.[35] این در حالى است که حدود 47 هزار کلیسا و تنها
هزار و ششصد مسجد در پادشاهى متحد بریتانیا وجود دارد.[36]
افزون بر ساخت مسجد، اقلیت مسلمان با بحران دیگرى در حوزه مساجد
موجهاند و آن تخریب و تهدید مساجد است. براى نمونه، کوتاهى مسئولان
فرانسوى در پیگیرى موارد قبلى اهانت به مقدسات مسلمانان و یافتن عوامل آن،
جلوهاى دیگر از رویدادهاى ضداسلامى را در دیماه سال جارى (1387) در این
کشور اروپاى غربى به نمایش گذاشت. به گزارش رسیده از شهر لیون در
مرکز فرانسه روز شنبه مسجد منطقه سنپریست در حومه این شهر از سوى
عوامل ناشناس به آتش کشیده شد و تعدادى از قرآنهاى این مسجد نیز در آتش
سوخت. بنابراین گزارش در نتیجه دود ناشى از این آتش سوزى، تمامى مسجد
دود زده و بدون استفاده شده است. نخست وزیر فرانسه نیز تاکنون با بىاعتنایى
از کنار این موضوع گذشته و همچنان سکوت اختیار کرده است.[37]
ب: محدود بودن مساجد
از دیگر آسیبهاى پیشرو، محدود بودن مساجد است. این محدودیت،
براى مسلمانان بویژه شیعیان خارج از کشور کاملاً مشهود است. براى نمونه در
کشور گویان 130 هزار نفر مسلمان زندگى مىکنند. نسبت جمعیت مسلمانان
به کلّ جمعیت کشور 17 درصد است، در حالى که در این کشور فقط 130 مسجد
وجود دارد.[38] در کشور سورینام که 25 درصد از کل جمعیت آن را مسلمانان
تشکیل مىدهند تنها حدود 150 مسجد وجود دارد.[39] در کشور برزیل، بیش از
400 هزار مسلمان[40] و در کشور آرژانتین نیز، بیش از 400 هزار مسلمان زندگى
مىکنند.[41] که بىشک از مساجد به میزان کافى برخوردار نیستند.
در نیویورک آمریکا، طبق تحقیق خانم گیریلین دودز مهندس معمار
آمریکایى در کتاب «مساجد نیویورک»، براى یک میلیون مسلمان،
و تنها صد مسجد وجود دارد. طبق گزارش وى از نیمههاى دهه هفتاد، مسلمانان
آمریکا به ضرورت تأسیس مؤسسههاى زیربنایى و دینى براى فعالیتهاى خود
از قبیل: مساجد، مراکز فرهنگى، انجمنهاى اجتماعى و مدارس اسلامى
پىبردند. امابنابر تحقیقات مرکز اطلاعات اسلامى آمریکا، 2% از مساجد
آمریکا قبل از سال 1950 تأسیس شدهاند و 87% این مساجد پس از سال 1970
تأسیس شدهاند. نیویورک داراى 95 مسجد مىباشد؛ 28 مسجد در منطقه کونیز
و 27 مسجد در بروکلین، 22 مسجد در منهتن، و 18 مسجد در جزیره ستایتن.
اکثر آنها نیز پیش از آن، انبارها، حجرهها و بناهاى مختلفى بودند که به مسجد
تبدیل شدهاند.[42]
از دیگر محدودیتهاى مساجد، کمبود امام جماعت است. براى نمونه
در کشور بلغارستان بیش از 1500 مسجد وجود دارد اما تنها 900 امامجمعه
تحت پوشش دارالفتوا به عنوان عالىترین مقام دینى اسلامى در بلغارستان
فعالیت دارند. و مسئله کمبود امام مساجد، حدود دویست مسجد در سراسر
بلغارستان را در طول ماه رمضان تعطیل کرده است.[43] مسجد مجازى مىتواند
برخى از این خلأها را پر نماید.
ج: مسلمانان اقلیت و هویت فرزندان
خانوادههاى مسلمان مقیم کشورهاى اروپایى، همواره نگرانى شدیدى از
انحراف و یا فراموش شدن فرهنگ اسلامى و اصیل کشورهاىشان توسط
فرزندانشان هستند. از یک سو پدر و مادران مسلمان به این فرهنگ اصیل
و اسلامى پایبند هستند و تلاش مىکنند حتى تا جایى که امکان دارد، آن را در
کشورهاى غربى اجرا کنند، و از دیگر سو فرزندانى که بیشتر آنها دوران کودکى
و یا نوجوانى خود را در آن کشورها گذراندهاند، کمکم با فرهنگ غربى أُنس
گرفته و براى همرنگ شدن با دیگر جوانان آن دیار، تلاش مىکنند از آن
فرهنگ تبعیت کنند. مشکل در این تفاوت هنگامى رخ مىدهد که مسئله ناموس
و شرف به میان مىآید. یعنى پدر و مادران مسلمان خواهان پایبندى
فرزندانشان به تمامى اصول و حد و مرزهاى اسلامى هستند؛ در حالى که برخى
فرزندان به پیروى از فرهنگ غربى، به داشتن روابط با جنس مخالف،
همانند دیگر دوستان و همکلاسىهاى خود اصرار مىورزند.[44]
نقش هویتسازى مسجد، منحصر در هویت دینى دادن به «جامعه»
نیست، چرا که در تقویت هویت دینى «افراد» نیز نقش بسزایى دارد. براى حفظ
هویتى دینى مسلمانان بویژه اقلیتهاى مسلمان، باید از اهرم مسجد بهره برد.
بخاطر محدودیتها و موانع مساجد در کشورهاى غیرمسلمان، غفلت از مسجد
مجازى ناشایست است.
یادمان باشد که «هویت دینى» از ماندگارترین هویتهاست.
براساس پژوهشى که مؤسسه بینالمللى نظرسنجى گالوپ، انجام داده،
پس از ملیت؛ مذهب، دومین عامل احساس هویت در جهان بهشمار مىرود.
همچنانکه کاستلز جهان آینده را صحنه کارزار دو قدرت معتبر یعنى جهانى
شدن و هویت مىداند.[45] باید براى حفظ هویت مسلمانان در مقابل هجمه
جهانى شدن، چارهاى اندیشید. بهنظر مىرسد مسجد در حفظ هویت دینى
مسلمانان به ویژه اقلیت مقیم در کشورهاى غیرمسلمانان، نقش بىبدیل دارد.
در اینترنت، مسلمانان مىتوانند اجتماعاتى بوجود آورند که درجاى
دیگر ایجاد آن دشوار است. براى مثال الجزایرىها مىتوانند از پایگاههاى
اینترنتى متعددى که بوسیله گروههاى اسلامى ایجاد شدهاند، بازدید نمایند.
در حالى که در داخل الجزایر از پایگاه خبرى برخوردار نمىباشند.[46]
افزون براین، اینترنت، براى مسلمانانى که در گروههاى اقلیت زندگى مىکنند
براى ارتباطِ ضرورى و سهیم شدن با کسانى که از علائق مشابه با آنان
برخوردارند، مهم است.
ناگفته نماند که امروزه بحث هویت در فضاى مجازى نیز مطرح است
که مسجد مجازى در حفظ و غناى این هویت نیز بسیار کارآمد خواهد بود.
چهارم: اقلیت شیعه و ممنوعیت ساخت مسجد
اقلیت شیعه بویژه در حکومت متعصب وهابیت عربستان، نیز از ساخت مسجد
رنج مىبرند. حکومت درصدد است همه مظاهر فرهنگ شیعى را از جامعه
عربستان بزداید. حکام احساء بطور مداوم درخواست شیعیان را در مورد حفظ
و نگهدارى مساجد رد کردهاند. تقریبا همه مساجد شیعیان از سوى مقامات
سعودى غیر قانونى شمرده مىشود و برخى از این اماکن در دو دهه اخیر تخریب
یا تعطیل شدهاند. تا چندى پیش شیعیان حق نداشتند اعمال دینى خود را
به صورت علنى به جاى آورند. به علت محدودیتها و قوانین خشک مربوط
به ساخت مسجد، بسیارى از شیعیان در دهه 1980 و 1990 براى کسب مجوز
ساخت مسجد و حسینیه به شیوههاى غیرمستقیم روى آوردند و مجوز این اماکن
را با عناوینى نظیر تالار عقد و عروسى یا سالن اجتماعات اخذ نمودند.
این درحالى است که در گزارش وزارت اوقاف در سال 1418 ـ 1419
(1999 ـ 1998) تعداد مساجد اهلتسنن 85037 و مصلىهایشان 3215 باب
اعلام شد که تقریبا هزینه همه این اماکن از سوى دولت پرداخت گردیده است!
در استان شرقى عربستان، تعداد 4000 مسجد و نمازخانه تحت نظارت
و حمایت مالى وزارت اوقاف براى اهلتسنن وجود دارد، در حالى که تعداد
مساجد شیعى، همین استان، که با هزینه شخصى ساخته شدهاند کمتر از 150
مسجد است. براساس حکم نیروى انتظامات دینى عربستان، اقامه اذان توسط
مؤذن شیعه ممنوع است و در صورت نقض این حکم، خاطى به شدت تنبیه
مىشود.[47]
از آنجا که وهابیت با حمایت نفتى عربستان، در حال گسترش عقیده
افراطى خود حتى در کشورهاى خارجى نیز هستند، بجاست افزون بر توجه
به ساخت مسجد فیزیکى در کشورهاى مورد نیاز، در برنامهاى کوتاهمدت از
مساجد مجازى نیز مغفول نمانیم. چرا که حکومت سعودى در اقدامى تازه،
ساخت 1510 مسجد دیگر در سراسر جهان، از جمله اروپاى غربى و ایالات
متحده را در برنامه خود گنجانده است.[48] مسجد مجازى مىتواند در نشر
معارف اهلبیت علیهمالسلام در بین شیعیان در اقلیت، که به نحوى با محدودیتهاى
ساخت مساجد روبرو هستند، نقشآفرینى نماید.
پنجم: پراکنش ناموزون مساجد
پراکنش و گستردگى ناموزون مساجد، براساس نیازهاى جغرافیایى و فرهنگى،
از نقاط ضعف مساجد بوده و به عنوان یک تهدید پیش رو تلقى مىشود.
براى نمونه در شهر تهران، بسیارى از مناطق مانند مرکز شهر، مسجد، زیاد بوده
ولى در مناطق شمالى مثل منطقه 2 ، 4 ، 5 و بخشهایى از منطقه 18 کمبود مسجد
وجود دارد.[49] متأسفانه بهخاطر عدم توزیع ساخت مسجد براساس جمعیت،
برخى محلات پرجمعیت از مسجد بىبهره، و یا محیطش چنان کوچک بوده
که جوابگوى نمازگزاران نیست.[50] مساجد براى جذب انبوه، باید در هرجاى
مناسب و نیازمند، حضور داشته باشد. اما بهنظر مىرسد با طرح مساجد مجازى
مىتوان برخى از این خلأها را پر کرد.
درکشور ما بنابر برخىآمار،[51] بیش از شصت هزار مسجد، با مساحتى بالغ
بر 000/000/36 متر مربع زمین و 000/000/17 متر مربع زیربنا وجود دارد.
ولى برخى تا نود هزار مسجد هم نوشتهاند.[52] در جاى دیگر تعداد مساجد کشور
57635 مسجد در سراسر کشور، با متراژ 36 میلیون متر مکعب،[53] آمده است.
به بیان یکى از مسئولین،[54] در مجموع 80 هزار مسجد در کل کشور وجود دارد
که حدود 2200 مورد از آن در تهران قرار دارد.[55]
تعداد مساجد، در برخى کشورها نیز به این قرار مىباشد. شوراى روابط
اسلامى ـ آمریکایى در ماه مى 2001 ، تعداد مساجد آمریکا را 1209 مسجد
تخمین زده و اعلام کرد حدود 2 میلیون نفر از مسلمانان با این مساجد مرتبط
هستند. بنابر اعلام این سازمان، تعداد مسلمانان آمریکایى، بین 6 تا 7 میلیون نفر
برآورد مىشود. تحقیق 2001 همچنین نشان مىدهد که آسیاى جنوبىها
33 درصد از حاضران در مساجد، و آفریقایى ـ آمریکایىها 30 درصد،
و عربها 25 درصد از جمعیت حاضر در مساجد را تشکیل مىدهند.[56]
همچنین حدود 47 هزار کلیسا و هزار و ششصد مسجد در پادشاهى متحد بریتانیا
وجود دارند.[57]
پراکندگى مسلمانان در عین یک ضعف بودن، در صورت مدیریت
خوب، مىتواند به یک فرصت تبدیل شود. این در صورتى است که بتوانیم بین
این نقاط پراکنده، ارتباط ایجاد کنیم.[58] آنچه متیقن است این که بالاى 57 هزار
نهاد مردمى مقدس با نام مسجد، در کشور وجود دارد. هر چند باید بر مقوله
نحوه پراکنش مساجد، چارهاى اندیشید، ولى همه گستردگى انبوه در سطح ایران
و حتى جهان، مىتواند بصورت شبکهاى عمل نموده، و بر گستره
تأثیرگذارىاش بیافزاید. و این همه، نیازمند مدیریت است. به تعبیر شهید
مطهرى قدسسره هرجا سرمایه هست، مدیریت امرى اجتنابناپذیر است.[59]
رهبر معظم انقلاب نیز چندین سال پیش بر ضرورت ارتباط بین مساجد و تعامل
شبکهاى تأکید داشتهاند:
«ارتباط بین مساجد، در کشورهاى اسلامى هم
کارى بسیار پسندیده و نیکوست».[60]
ششم: خلأ اطلاعات در فضاى وب
حدود 5/1 درصد از مجموع اطلاعات موجود در سایتهاى اینترنتى،
غیراخلاقى، بیش از 90 درصد از آنها تجارى و مابقى آن با سایر امور علمى،
فرهنگى، ورزشى و سایر موضوعات مرتبط است.[61] از این 5/8 درصد باقى
مانده چقدر مربوط به دین، چقدر مرتبط با اسلام آنهم براساس مبانى
اهلبیت علیهمالسلام مىباشد؟ یکى از مؤلفههاى رشد و کاهش مخاطبان مسجد،
دینى بودن یا نبودن فضاى جامعه است. هرچه محیط جامعه دینىتر باشد،
حضور افراد آن جامعه در مساجد نیز بیشتر خواهد بود. از آن جا که تعداد
کاربران اینترنت در حال فزونى است، با تولید انبوه در فضاى وب، افزون بر دینى
کردن محیط زندگى دوم، بالتبع، فضاى زندگى واقعى ما هم دینى شده و این
موجب گسترش حضور مردم در مساجد خواهد شد.
بدیهى است که حجم بالا و در حال رشد مجموع اطلاعات غیرشیعى در
فضاى وب یک تهدید بر محیط جامعه دینى است. در صورت فعالیت پویا در
عرضه معارف شیعى در جهان دوم، تهدیدى را به فرصت مبدل ساختهایم.
یکى از مزایاى مسجد مجازى، تولید انبوه اطلاعات مبتنى بر آموزههاى غنى
اهلبیت علیهمالسلام است و این در گسترش حضور مردم در مساجد، اثرى سترگ دارد.
گسترش اینترنت در جهان اسلام و ایران اسلامى باید به گونهاى باشد
که به خلاقیت گسترى، مدد رساند، نه این که موجبات خلاقیتزدایى را فراهم
آورد. سیاستگذارى در مورد توسعه اینترنت نباید به توسعه مصرف یا باز تولید
محتواى آن محدود شود، بلکه باید گسترش فرهنگ بومى و مذهبى و مقاومت
فرهنگى را به دنبال داشته باشد. در بستر تکنولوژیکى امروز، رسانهها
به خصوص اینترنت به قدرى توسعه یافتند که بقول تافلر در کتاب موج سوم
انقلاب اطلاعاتى رخ داده و اطلاعات از هر طرف ما را احاطه کرده است،
لذا جوامع بشرى، روز بروز به سمت اطلاعاتى شدن پیش مىروند. متولیان دین
در این موج اطلاعات اگر نتوانند تولید اطلاعات مخصوص به خود را داشته
باشند نه تنها عقب افتادهاند بلکه محکوم به واپسگرایى و انزواگزینى خواهند
شد که این جز به نابودى جریان دینى نمىانجامد. این مهم در بینش زندگى افراد
که با توجه به فرهنگ ما بینش دینى است، تاثیر مىگذارد. اگر نتوانیم تولید
اطلاعات پاک براى مخاطبان رسانهها داشته باشیم قطعا مخاطبان جذب
اطلاعات باطل مىشوند.
هفتم: رشد دیندارى فردگرایانه
دین اسلام برخلاف ادیان دیگر، هم به جنبه فردى اشاره دارد و هم جنبههاى
اجتماعى را لحاظ نموده است. تدین یک مسلمان، هم در تشرع وى به فرامین
فردى مثل نماز و روزه و هم در تعهد او به دستورات اجتماعى مثل امر به معروف
و نهى از منکر و عدالت تبلور مىیابد.
از تهدیدهاى فراروى دین اسلام به خصوص مساجد، دیندارى
فردگرایانه است. از این پدیده که با عنوان «دینگرایى فردى» یا «فردگرایى دینى»
یاد مىشود، حاصل شبیخون «لوتر» با حربه ایمان علیه شریعت است. او با از بین
بردن، وسست کردن شریعت، خود به خود جاى پاى کلیسا را در جامعه کم کرد.
در دیدگاه لوتر، ایمان، امرى شخصى و نه جمعى است. او مىگفت: آنچه مجوز
شخص است، همان اعمال و دستوراتى نیست که کلیسا تجویز مىکند بلکه فقط
ایمان است. به بیان دیگر رستگارى در ایمان است نه در اعمال.[62] عقاید لوتر
برخاسته از آراء صوفیانه دانشمندانى همچون مایستراکهارت و توماس اکمپیس
بود که مىگفتند سالک نیازى ندارد که در مجالس عمومى به پرستش خدا
بنشیند.[63]
بعد از رنسانس، دیندارى فردگرایانه، یکى از علل کاهش حضور مردم در
کلیسا بوده است. این نوع رویکرد به دیندارى، وارد جهان اسلام نیز شده است.
با مقایسه میزان تأثیر این پدیده بر حضور مسیحیان در کلیسا، عمق تأثیر آن در
کاهش ارتباط مردم با مساجد نیز به خوبى کشف مىشود. به گفته برخى
جامعهشناسان دینى در ایران، براساس پژوهشى که به تازگى براى بررسى
دیندارى ایرانیان انجام گرفته، دین، یکى از اصلىترین عرصههاى اجتماعى
جامعه ایرانى شناخته شده است. اما در مورد میزان کارآیى دین در عرصههاى
مختلف زندگى، مشخص شد که افراد به صورت فردى، دین را بسیار مهم
مىشناسند ولى در عمل به آن، به خصوص در حوزههاى جمعى، در میان آنها
تناقضات زیادى وجود دارد و پاسخها دو قطبى هستند.[64]
براساس پیمایش ملى وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامى، اگرچه دیندارى
به شدت در حال افزایش است؛ و برخلاف تصورى که از جوانان ارائه مىشود،
باور و اعتقاد دینى آنها بالا بوده و اغلب آنها نماز خوانده و روزه مىگیرند.
همچنین این پیمایش، نشان مىدهد دیندارى مردم در لایههاى زیرین
یعنى اعتقاد، باورها و ارزشها بسیار بالا و در حدود 94 تا 98 درصد و در بُعد
انجام مناسک دینى هم در حد بالا و 75 درصد است. ولى نکته قابل توجه این
پیمایش این است که میل به دیندارى فردى افزایش یافته است.[65]
تمایل فطرى جوانان به دین آن قدر شدید است که همه روانشناسان
معتقدند:
« بین بحران تکلیف و جهشهاى مذهبى، ارتباط
انکارپذیرى دیده مىشود. حتى کودکانى که در
خانوادههاى دور از مذهب و ایمان پرورش یافتهاند،
در دوران بلوغ علاقه بیشترى از خود به مسائل مذهبى نشان
مىدهند».[66]
همچنانکه استانلى هال، معتقد است، نوجوانان در حدود پانزده سالگى،
حداکثر احساسات دینى را دارا هستند. زیرا با گرایش به دین و اعتقادات مذهبى،
مىخواهند تلاطم نابسامانى خود را تخفیف بدهند.[67]
براى آیندهنگرى فضاى دینى آینده ایران اسلامى، نمىتوان از پدیده
فردگرایى دینى، غفلت نمود. و این یک تهدید براى احکام اجتماعى اسلام
به ویژه مساجد که کانون تحقق احکام اجتماعى مثل نماز جماعت است،
مىباشد. از علائم گرایش فطرى جوانان به دین، جستجوى بالاى دین در محیط
اینترنت است. جوانان براى اینکه دیندار باشند، به اینترنت بسنده کرده و نیازهاى
دینى خود را از این طریق پاسخ مىگیرند. مسجد مجازى با بهرهگیرى از گرایش
فطرى جوانان به دین و تعبد فردى، مىتواند با یک مدیریت روشمند و تبلیغ
درست، مخاطب را در این سطح از دیندارى متوقف نساخته و او را تا اوج تعهد
به همه دستورات فردى و اجتماعى دین وادار سازد. به دیگر بیان،
مسجد مجازى، از وسعت تخریب این بحران کاسته و آن را به یک فرصت نیز
مبدل مىگرداند. رها کردن مساجد به وضعیت فعلى، و عدم بهرهگیرى از ظرفیت
مساجد مجازى، بر سرعت رشد این بحران کمک خواهد کرد.
[1] . فرحى، غلامحسین، تئورى قدرت برتر، ص 65 .
[2] . جهانگیرى سهروردى، یحیى، مقاله «عرفان حسینى و عرفانهاى کاذب»، ص 253 .
[3] . افراسیابپور، على اکبر، مقاله «عرفان ستیزى در دوران عرفانگرایى»، ص 21 .
[4] . روزنامه کیهان، پنجشنبه 24 آبان 1386 ، ش 18950 .
[5] . جهانگیرى سهروردى، یحیى، مقاله «هیونز گیت»، ص 8 .
[6] . فرحى، غلامحسین، تئورى قدرت برتر، ص 65 .
[8] . طالقانى، سیدمحمود، پرتوى از قرآن، ج 1 ، ص 297 .
[9] . اتابکى، هادى، مقاله «نگاهى به تاریخچه حضور دین در اینترنت»، ص 33 .
[10] . گیدنز، آنتونى، جامعهشناسى، ص 511 .
[11] . www.andisheqom.com/Files/enghelab.php?idVeiw=29464&&level= 4&subid=29464-ftn4
[12] . اخترى، محمدحسن، جایگاه اسلام در جهان امروز، صص 4 و 3 .
[13] . خانیگى، رامین، اسلام در آمریکا، صص 73 ـ 74 .
[14] . 22 آبان 1387 www.tabnak.ir/pages/?cid=25065
[15] . همان، صص 197 ـ 200 .
[16] . www.asriran.com/fa/pages/?cid=51437
[17] . www.shia-online.ir/article.asp?id=2792&cat=1
[18] . www.cthq.ir/newsite/index.php?option=com_content&task=view&id=68&Itemid=1
[19] . www.seraj.persianblog.ir/post/72
[20] . خانبگى، رامین، اسلام در آمریکا، صص 197 ـ 200 .
[22] . نهجالبلاغه، قصار 209 / سید رضى، محمد بن حسین موسوى بغدادى ابوالحسن،
خصائصالأئمه علیهمالسلام، ص 70 .
[23] . شهیدى، سیدجعفر، ترجمه نهجالبلاغه.
[24] . ایراندوست، عباس، خورشید هدایت شعر.
[25] . جهانگیرى سهروردى، یحیى، رهآورد نور، مقاله «مسجد مجازى، تحول و نوآورى در مسیر
ایران در سال 1404»، ص 57 .
[26] . www.mehrnews.ir/NewsPrint.aspx?NewsID=545002
[28] . مکارم شیرازى، ناصر، ترجمه قرآن.
[29] . مکارم شیرازى، ناصر، تفسیر نمونه، ج 1 ، ص 414 .
[30] . قرائتى، محسن، تفسیر نور، ج 1 ، ص 188 .
[31] . www.kheimehnews.com/vdci.qapct1auvbc2t.html
[33] . www.mehrnews.ir/NewsPrint.aspx?NewsID=640475
[35] . www.aftab.ir/news/2008/apr/04/c7c1207308526_religion_ religion_ mosque.php.
[37] . www.tabnak.ir/pages/?cid=29878
[38] . خانبگى، رامین، اسلام در آمریکا، صص 191 ـ 192 .
[42] . فرطوسى، محمود، مقاله «حکایت یک میلیون مسلمان و صد مسجد در نیویورک موضوع
جدیدترین کتاب»، 28 آبان 1384 .
لینک مستقیم: www.shabestannews.com/articledetail.asp?spcode=84082814312944
[43] . www.shia-news.com/ShowNews.asp?Code=87070311
[44] . www.tabnak.ir/pages/?cid=17519
[45] . هورل، اندرو، چهره دوم جهانى شدن، ص 33 .
[46] . Shai-lee Spigelman, "Islam And In ternet The Correlation Between Islamic Religion And Internet diffusion www.ksg.harvard.edu/iip/stp305/fall2000/spigelman files/slide0001.htm
[47] . بهرامشاهى، مهدى، مقاله «نگاهى به وضعیت شیعیان استان شرقى عربستان و روابط
با حکومت مرکزى، سومین جمعیت شیعه در جهان عرب3»، ص 2 .
[49] . روزنامه همشهرى، سهشنبه 21 شهریور 1385 ، ش 4082 .
[51] . باید حسرت خورد به اینکه نهادى چنین تأثیرگذار در جامعه و در پیدایش و بقاى انقلاب، حتى یک پیمایش جدى در باره آن صورت نگرفته است! تشتت آمار خود گواه این مطلب است.
[52] . شکریان، ناصر، مقاله «مساجد، ملجأ مردم»، ص 243 .
[54] . حسن بیادى، عضو شوراى شهر تهران.
[55] . روزنامه همشهرى، سهشنبه 21 شهریور 1385 ، ش 4082 .
[57] . www.aftab.ir/news/2008/apr/04/c7c1207308526_religion_religion mosque.php.
[58] . زارع مؤیدى، مهدى، مقاله «نقش فنآورى اطلاعات در مدیریت مساجد»، ص 316 .
[60] . فرازى از بیانات رهبر معظم انقلاب در دیدار با شرکتکنندگان داخلى و خارجى
سومین همایش جهانى مساجد، فروغ مسجد3، ص 23 .
[61] . جمشیدى، احمد، مقاله «اینترنت، قاره ششم»، ص 41 .
[62] . رضایى، هادى، «لوتریسم، حربه عرفان علیه شریعت و فقه»، روزنامه رسالت، ش 6238 ، 17/6/1386 ، ص 18 .
[64] . آزاد ارمکى، تقى، سخنرانى در انجمن جامعهشناسى ایران، دوازدهم آذر ماه سال 1386 ،
لینک مستقیم:www. isa.org/node/445
[65] . افروغ، عماد، مصاحبه «جامعهشناسى انحرافات در حکومت دینى»، صص 40 و 41 .
[66] . فلسفى، محمدتقى، جوان از نظر عقل و احساسات، ص 337 .
[67] . خدایارى فرد، محمد، مسائل نوجوانان و جوانان، ص 34 .