من قبله جانهایم، من کعبه دلهایم
من مسجد آن عرشم. نه مسجد آدینه
فصل سوم
تعریف «مسجد مجازى»
در این فصل برآنیم منظور خود از مسجد مجازى را بیان کنیم. مسجد مجازى از
دو واژه «مسجد» و «مجازى» ترکیب یافته است.
شناخت واژه مسجد
مسجد در اصل، اسم مکان از فعل (سجد یسجد) است که به معنى جایگاه سجده
و محلّ عبادت مىباشد و از آن قاعده معروف، مستثنى است. زیرا قاعده اسم
مکان و زمان، از فعل ثلاثى مجرد، در صورتى که عین مضارع آن مضموم
یا مفتوح باشد، (مفعل) به فتح عین است، مانند مشعر و مشهد. و اگر عین مضارع
آن مکسور باشد، (مفعل) به کسر است مانند مجلس و منزل. اما برخى معتقدند
چون لفظ مسجد جزو یازده اسم زمان و مکانى است که از قاعده فوق پیروى
نمىکند.[1] یازده فعل در زبان عربى اسم زمان و مکانشان برخلاف این قاعده
آمده است، که بر وزن (مفعل) به کسر عین مىباشد که یکى از آنها کلمه مسجد
است. اما واژهشناسان و لغویون بزرگى همچون فراء برآنند که مسجد به فتح عین
نیز جایز است اگرچه با این تلفظ تاکنون استعمال نشده است.[2] و به گفته سیبویه
هرگاه «فعل و عمل» در این واژه موردنظر باشد آن را طبق قیاس، یعنى (مسجد)
به فتح جیم باید بهکار برد.[3]
برخى گفتهاند: واژه مسجد عربى شده «مزگت» فارسى است که به همان
معنا در قدیم بهکار مىرفته است. طبق نوشته مرحوم دهخدا، به باور زبانشناسان
واژه مسجدِ عربى خود دگرگون شده همین واژه فارسى است. مَزگَت واژهاى
فارسى به معنى مسجد است. زبان عربى پس از به وام گرفتن واژه مزگت و تبدیل
آن به مسجد، از آن واژه ریشه «سَجَد» را اخذ کرده و آن را صرف نمود.
هنوز برخى از مسجدهاى کهن ایران با نام مزگت نامیده مىشود مانند
«اسپى مزگت» (مسجد سپید) در گیلان «دزگامزگت» مازندران و مزگت طوبى
خانم در کردستان.[4]
در ادبیات پارسى نیز این واژه براى مسجد استعمال شده است.
ببست رهگذر دیو و بیخ کفر بکند
بجاى بتکده بنهاد مزگت و منبر[5]
اى برادر مىندانم تا چت استکت وطن گه دیر و گاهى مزگت است[6]
در تعریف لغوى مسجد در معاجم و فرهنگهاى لغت، تعابیر گوناگونى
جلب نظر مىکند که در واقع، تمامى آنها به یک معنى بازگشت مىکند که از آن
جمله است گفته زجّاج در تعریف مسجد «کُلُ مَوضِعٍ یُتَعَبَّدُ فیهِ فَهُوَ مَسجِدٌ»[7]
و ابناعرابى گفته است «مسجد بفتح الجیم، محراب البیوت و مصل الجماعات»[8]
و در مفردات راغب اصفهانى آمده است: «المَسجِدُ مَوضِعُ الصَّلاةِ اِعتبارا
بِالسُّجودِ».[9]
با این ترتیب، مسجد که در زبان عربى، اسم مکان مشتق از ریشه ثلاثى
مجرد «سجد» است، در زبان فارسى به معنى جایگاه نماز و محلّ عبادت بهکار
رفته است و در این که چرا کلمه مسجد براى مکان عبادت و محلّ نماز استعمال
شده است، گفتهاند: از آنجا که سجود، شریفترین و مهمترین ارکان نماز است
و در آن بیش از دیگر افعال نماز، انسان به خدا نزدیک مىشود، لذا اسم مکان را
از این فعل، اتخاذ و بر محلّ عبادت و نماز اطلاق کردهاند.[10]
در اصطلاح، مسجد، عبادتگاه خاص مسلمانان است، ولى در قرآن کریم
بر معابد ملل سابق نیز اطلاق شده است. مانند لفظ مسجد در این آیه شریفه:
«قالَ الَّذینَ غَلَبُوا عَلَىأمرِهم لَنَتَّخِذَنَّ عَلَیهِم مَّسجِدا».[11]
«آنان که به معجزه و داستان اصحاب کهف برخوردند
گفتند: به یادگار آنان، بالاى غارشان مسجدى مىسازیم».
در جاى دیگر نیز قرآن کریم، از معبد اهل کتاب به عنوان مسجد یاد کرده
است:
«سُبْحَانَ الَّذِى أَسْرَى بِعَبْدِهِ لَیْلاً مِّنَ الْمَسْجِدِ الْحَرَامِ إِلَى
الْمَسْجِدِ الأَقْصَى الَّذِى بَارَکْنَا حَوْلَهُ لِنُرِیَهُ مِنْ آیَاتِنَا إِنَّهُ
هُوَ السَّمِیعُ الْبَصِیرُ».[12]
باید توجه داشت که به هنگام نزول قرآن، مسجدالاقصى از معابد
اهلکتاب بوده است.
امّا در اصطلاح شرعى، مسجد به مکان معین و موقوف براى نماز اطلاق
شده است. چنانکه در متون فقهى در این باب آمده است:
«اَلمُرادُ بِالمَسجِدِ اَلمَکانُ المُوقُوفُ عَلَى کافَّةِ المُسلِمینَ
لِلصَّلاة».[13]
گذشته از واژه مسجد، گاه کلمه جامع را نیز بر این مکان اطلاق کردهاند
که در ریشهیابى تاریخى این کلمه باید گفت: لفظ جامع در واقع، صفت است
براى مسجد بزرگى که در آن نماز جمعه برپا مىشده است. بهنظر مىرسد که این
واژه، نخستین بار توسط خلیفه دوّم، هنگامى که دستور بناى مساجد جامع جهت
برگزارى نماز جمعه به والیان و استانداران شهرهاى اسلامى را صادر کرد،
استعمال شد. بنا به روایات تاریخى، عمر طى بخش نامهاى از کارگزاران خود در
سرزمینهاى فتح شده و دیگر شهرهاى نوبنیاد خواست مسجدى مخصوص
نماز جمعه و مساجد دیگرى براى برگزارى نمازهاى یومیه در میان قبایل بنا نهند
و هنگامى که روز جمعه فرا رسید مردم در مسجد الجامعه براى اداى نماز جمعه
گرد همآیند.[14]
بنابراین، اصطلاح مسجد الجماعه و دستور اتخاذ چنین مسجدى جهت
اقامه نماز جمعه ابتدا از سوى عمر صورت گرفت ولى به گفته برخى از مورخان،
مردم خود، این اصطلاح را از آغاز بهکار گرفتند و به مساجدى که محلّ اقامه نماز
جمعه بود، مسجد جامع یا جامع، اطلاق کردند و به تدریج که حکومت اسلامى
گسترش و شمار مسلمانان افزایش یافت، شمار مساجد نیز در سرزمینهاى
اسلامى رو به فزونى گذاشت. همچنین الفاظى که براى مکانهاى عبادت
استعمال مىشد، بیشتر شد بهطورى که با گذشت زمان، به هر مسجدى که در آن
نماز خوانده مىشد، جامع یا مساجد جامع گفتند.[15]
مسجد در قرآن کریم
واژه مسجد جمعا 28 بار در قرآن کریم ذکر شده که در 22 مورد بهصورت
مفرد[16] و در 6 مورد دیگر به صورت جمع آمده است.[17] در مجموعه آیاتى که
در آنها از مسجد یاد شده است، در برخى، از اهمّیّت مسجد و جایگاه رفیع آن
در اسلام سخن به میان آمده و در بعضى دیگر پارهاى از احکام مسجد بیان شده
و در بعضى به مسجدالحرام و احکام و خواص آن، مسجدالاقصى و نیز مسجد
اصحاب کهف اشاراتى شده است.
جایگاه مساجد در گنجینه متون روایى
در متون اسلامى، روایات فراوانى از پیشوایان گرامى ما در باب اهمّیّت مساجد
و جایگاه رفیع آن، احترام نهادن به مساجد، آباد نگاه داشتن مساجد به حضور
یافتن در آنها براى اداى نماز، فراگیرى دانش و کارهایى نظیر آن و... جلب نظر
مىکند که اینک به نمونههایى چند از آنها اشاره مىکنیم.
از منظر نبى مکرم اسلام صلىاللهعلیهوآله مساجد خانههاى خدا در روى زمین
هستند.[18] مساجد جایگاه انبیاء،[19] خانه پرهیزگاران[20] و محبوبترین
مکانهاست.[21] از اینروست که امام صادق علیهالسلام کسى را که در تکریم و تعظیم
مسجد نکوشد را «ملعون» مىخواند.[22] و همان حضرت حتى خود را در جرگه
موظفین و مکلفین به تکلیف اعتلاى جایگاه مسجد قرار مىدهد.[23]
شناخت واژه مجازى
امروزه با گسترش فضاى سایبر، در محیط اینترنت، شهر، دانشگاه، بیمارستان،
پلیس و... فراهم است. به چیزهاى موجود در فضاى اینترنتى پسوند
«الکترونیکى» یا «مجازى» داده مىشود مثل شهر مجازى یا شهرالکترونیکى،
دانشگاه مجازى، پلیس الکترونیک و... در زبان انگلیسى با اضافه کردن پیشوند
«E» و «Virttual» مانند E-police ، Virtual Universityو... اماکن و همه
چیزهاى موجود در فضاى سایبر معرفى مىشود.
تعریف معبد یا مسجد مجازى
معبد مجازى عبارتست از وجود همه ساز و کارهاى یک معبد واقعى در فضاى
مجاز اعم از اینترنت و بازىهاى رایانهاى. البته ادیان دیگر بهخاطر عدم انضباط
شریعتى، در این مورد خیلى باز عمل نموده و لذا معبد مجازى هیچ فرقى با معبد
واقعى ندارد. لیک مسجد به خاطر حایز بودن برخى شاخصها مثل امکان اقامه
نماز در آن و ضرورت اقامت با طهارت در آن و... با معابد ادیان دیگر فرق دارد.
از این روى امکان تهیه همه ابزارهاى نیایشى در فضاى مجازى، قدرى قابل تأمل
است!! در هر حال مسجد مجازى مىتواند آن بخش از کارکردهاى مسجد را که
امکان عرضه در عرصه سایبر دارد را فراهم آورد.
نکته
با توجه به رشد تکنولوژى رایانه و اینترنت تا بیست سال دیگر این امکان وجود
خواهد داشت که با استفاده از کلاهها و عینکهاى مخصوص مىتوان از نقطهاى
به نقطه دیگر سفر کرد و احساس واقعى را در یک محیط جدید تجربه نمود.
مثلاً این امکان وجود دارد که با قرار دادن عینک مجازى بر چشم،
وارد صحن کعبه شد و هفت بار طواف کرد و تمام عملیات لازم براى یک حج
کامل را به صورت مجازى انجام داد. همچنین رایانه و امکانات مجازى به انسان
این فرصت را مىدهد تا حتى جمعیت دور خانه خدا را به دلخواه زائر انتخاب
نماید که در آن صورت در میان جمعیت بیشترى قرار مىگیرد و حتى مىتواند
حالت خسته شدن و عرق ریختن را به گونه طبیعى داشته باشد، که این تا زمانى که
عینک مجازى را بر چشم دارد، امکانپذیر است.
این افراد احساس مىکنند صددرصد در محیط واقعى خانه خدا قرار دارند
و هرگز احساس فضاى مصنوعى نخواهند داشت و با برداشتن عینک یا کلاه
به حالت اولیه و به محیط واقعى باز مىگردند. ما از هماکنون باید آمادگى لازم
براى استفاده مناسب از اینگونه فناورىها را متناسب با نیازهاى خود
و ارزشهاى فرهنگى و اخلاقى و دینى داشته باشیم تا غافلگیر نشویم و باید
به این نکته توجه کنیم که واقعیتها چه ما بخواهیم و چه نخواهیم وجود داشتهاند
و به وجود هم خواهند آمد.
مزایاى مسجد مجازى
اینک جهت تبیین بایستگى توجه به مساجد مجازى و توصیف نحوه کارکرد آن،
به برخى مزایاى مسجد مجازى اشاره مىکنیم.
1 ـ محدودیت زمانى و مکانى ندارد
جهان فیزیکى با محدودیتهاى مکانى و زمانى روبروست و مساجد هم از این
قانون مستثنا نیستند. حقیقت آن است محدودیت مساجد از نظر مکانى،
عبارتست از عدم گسترش و پراکنش مناسب مساجد. حقیقت آن است که این
مأمن مسلمین و رسانه دینى، در همه اماکن مورد نیاز در دسترس نیست.[24]
هرچند احتمال دارد دیدگاه سنتىگرا با این مقوله آشتى نداشته باشد
ولى با همین مسجد مجازى مىتوان بیماران و... که توان حضور در مسجد
فیزیکى ندارند را در مسجد مجازى بهرهمند ساخت. بالاخره یادمان باشد
که جذب کردن نسبى بهتر از نیامدن هرگزى جوانان به مسجد است.
2 ـ تعاملى
به ظاهر میان تبلیغ دین در فضاى مجازى و دنیاى واقعى، تفاوت در محتوا نیست،
بلکه تفاوت در ابزار است؛ تبلیغ دین در فضاى مجازى محدودیتها و امکاناتى
دارد؛ همانگونه که تبلیغ در دنیاى واقعى با این محدودیتها و امکانات مواجه
است.[25] بهعنوان مثال مخاطبان رسانه سنتى تلویزیون، مناسک مذهبى را
مىبینند ولى در اینترنت قادر به انجام آن هم هستند. اجراى مراسم و مناسک
مذهبى در فضاى واقعى لذت بیشترى دارد، اما اینترنت به کمک ویدئوکمها
و مانند آن، این امکان را فراهم کرده است که از طریق آن حتى زیارت کرد
و احساس انجام مناسک دینى در افراد ایجاد نمود. درحالى که تلویزیون
نمىتواند چنین امکانى را در اختیار ما قرار دهد و تنها نقش روایتگرى دارد.[26]
از اینروى به باور برخى[27] اینترنت از سایر رسانهها تفاوتى اساسى دارد.
به زعم ایشان، اینترنت، یک رسانه نیست بلکه فضایى رسانهاى است. در واقع ما
هم در اینترنت و هم با اینترنت زندگى مىکنیم.
3 ـ تولید انبوه
بهطور تقریبى هر سه ماه یک بار توسعه وب، دو برابر مىشود. اما این رشد
روزافزون، کاملاً نابرابر توزیع شده است. در حالى که آمریکا و کانادا 63%،
اروپا 4/22% و استرالیا، ژاپن و نیوزیلند 4/6% از کامپیوترهاى متصل به اینترنت را
در اختیار دارند، بقیه کشورهاى آسیایى و آفریقایى تنها 9/5% از این کامپیوترها
را در خود جاى دادهاند. 83% کاربران اینترنت در آمریکا، 6% در اروپا،
3% در اقیانوسیه و 8% در بقیه قارههاى دنیا قرار دارند. نگاهى به وضعیت
و موقعیت زبانهاى مختلف در اینترنت میزان سلطه زبانهاى غربى را نشان
مىدهد. در میان کسانى که از اینترنت استفاده مىکنند، 3/51% به انگلیسى سخن
مىگویند و عرب زبانان کمتر از 1% استفاده کنندگان را تشکیل مىدهند.[28]
بیش از 80 درصد کل اطلاعاتى که در بیش از 100 میلیون رایانه سرتاسر
جهان ذخیره شده به زبان انگلیسى است. این در حالى است که کمتر از 5%
اطلاعات موجود در فضاى وب، در باره دین است.[29] مسجد مجازى مىتواند
خلأ نیاز به معنویت و دین را در محیط سایبر پر نماید و عرصه اینترنت را نیز
اخلاقى و ارزشى نماید. در آن صورت اینترنت دیگر تهدید نخواهد بود.
بلکه همه خانوادهها از حضور فرزندان خود در این محیط، احساس رضایت نیز
خواهند نمود. یادمان باشد خواه و ناخواه، این غول رسانهاى به درون خانههاى
ما نفوذ کرده است، به جاى منع، مىتوان این را مدیریت نمود و بلکه از این ابزار
بر علیه دشمن بهره برد. دشمن با این ابزار درصدد ربودن اندیشه جوان اسلامى
و ایرانى است با دینى کردن آن مىتوان گستره انبوهى از جوانان غیر دینى را
با آموزههاى اسلامى، آشنا ساخت.
4 ـ پرسش صریح
اگر انسان طالب شهرت است این تنها یک روى سکه از حیات انسانى است.
پاره دیگر از زندگى انسانى، گرایش به انزوا گزینى دارد. در این بخش انسان
دوست ندارد که همه از اسرار او با خبر باشند. از این روست که برخى سؤالات در
ذهن انسانى هست که بىپاسخ است، نه از آن جهت که پاسخى ندارد بلکه از آن
جهت که پرسشگر آن را جزو اسرار خود دانسته و با پرسیدن آن سؤال،
گویى پارهاى از خلوت خود را برملا کرده است.
امروزه برخى بین «سؤال» و «مسئله» فرقى مطرح مىکنند، که دقیقا به این
بحث برمىگردد. زیرا طرف در درون خود با «مسئله»اى درگیر است لیک اگر
آن را بپرسد، بخشى از اسرار او فاش خواهد شد لذا آن را در قالب «سؤال» که
قدرى نامرتبط با «مسئله»اش است، مىپرسد. این نحو پرسیدن، نمىتواند پاسخ
مناسبى به «مسئله» جوانان باشد. مسجد مجازى، بهترین فضا براى طرح خودِ
«مسئله» نه «سؤال» است. تا طرف مستقیما با «مسئله» خود درگیر شود و پاسخى
کاملاً مرتبط با «مسئله» خود دریافت دارد. بىآنکه حتى بخش کوچکى از اسرار
او فاش گردد.
یکى از ویژگىهاى اصلى فضاى مجازى، ایجاد محیطى براى مطرح
کردن سؤالهاى ناگفتنى در دنیاى واقعى است. جوانان گاهى براى پرسیدن
برخى سؤالها بهصورت چهره به چهره، حیا پیشه مىکنند. بنابراین فضاى
مجازى این امکان را مىدهد که درد و دلهاى ناگفتنى، گفتنى شود.
[1] . فراهتى، عباسعلى، مسجد وتأثیرات علمى واجتماعى آن درجامعهاسلامى،ازآغازتاپایان حکومت اموى، ص 32 .
[2] . طریحى، فخرالدین، مجمع البحرین، ج 3 ، ص 65 .
[3] . الخوزى، سعید، اقرب الموارد فى فصح العربیة والشوارد، ص 495 .
[4] . دهخدا، على اکبر، لغتنامه دهخدا، واژه مزگت.
[7] . زبیدى، محمدمرتضى، تاج العروس، ج 2 ، ص 371 .
[9] . راغب اصفهانى، ابوالقاسم حسن بن محمد، مفردات الالفاظ القرآن، ص 271 .
[10] . زرکشى ابوعبداللّه بدرالدین، محمد بن عبداللّه، اعلام الساجد باحکام المساجد، ص 18 .
[13] . نجفى، محمدحسن، جواهرالکلام فى شرح الشرائع الاسلام، ج 14 ، ص 61 .
[14] . سیوطى جلال الدین، عبدالرحمن بن کمال ابىبکر، حسن المحاضره، ج 2 ، ص 149 .
[15] . عبدالوهاب، حسن، تاریخ المساجد الأثریة، ص 8 .
[16] . بقره: 145 ، 150 ، 151 ، 191 ، 196 ، 217 / مائده: 2 / اعراف: 29 ، 31 / انفال: آیه 34 / توبه: 7 / اسراء: 1 / کهف: 21 / حج: 25 / عنکبوت: 67 / فتح: 25 ، 27 .
[17] . بقره: 114 ، 187 / توبه: 17 ، 18 / حج: 40 / جن: 18 .
[18] . از پیامبر اکرم صلىاللهعلیهوآله روایت شده که خداوند فرمود: «اَلا اِنَّ بُیُوتى فى الارضِ المَساجِد، تُضىء لاِهلِ السَماءِ کَما تُضِىءُ النُّجُومُ لَاَهلِ الاَرضِ...». مساجد خانههاى من در زمین مىباشند، و همانگونه که ستارگان براى اهل زمین مىدرخشند، مساجد نیز براى فرشتگان و اهل آسمان نورافشانى مىکنند. نورى طبرسى، حسین محدث، مستدرک الوسائل، ج 3 ، ص 313 .
[19] . رسول گرامى اسلام صلىاللهعلیهوآله فرمود: «اَلمَساجِدُ مَجالِسُ الاَنبیاءِ». مساجد جایگاه پیامبران خداست. نورى طبرسى، حسین محدث، مستدرک الوسائل، ج 3 ، صص 359 ـ 363 .
[20] . رسول گرامى اسلام صلىاللهعلیهوآله فرمود: «اَلمَساجِدُ بُیوتُ المُتَّقینَ، وَ مَن کانَت المَساجِدُ بَیتَه ضَمِنَ اللّهُ لَهُ بِالرَّوحِ و الرَّاحَةِ وَ الجَوازِ عَلَى الصِّراطِ»و مساجد خانه پرهیزکاران است، و کسى که مسجد خانهاش باشد، خداوند او را از آسایش روحى خاصى برخوردار مىسازد و عبور از صراط را براى او تضمین مىکند. نورى طبرسى، حسین محدث، مستدرک الوسائل، ج 3 ، صص 359 ـ 363 .
[21] . همچنین از آن حضرت علیهالسلام است که: «خَیرُ البُقاعِ المَساجِدُ». نورى طبرسى، حسین محدث، مستدرک الوسائل، ج 3 ، صص 554 ـ 359 .
[22] . امام صادق علیهالسلام خطاب به یونس بن یعقوب: «مَلعونٌ مَلعونٌ مَن لَم یُوَقّر المسجد، اَتدرى یا یونس لِمَ عَظَّمَ اللّهُ تَعالى حَقَّ المَساجِدِ وَ اَنزَلَ هذِهِ الآیَةَ و اَنَّ المَساجِدَ للّهِ فَلاتَدعُوا مَعَ اللّهِ اَحَدا کانَتِ الیَهودُ و النَّصارى اِذا دَخَلوا کَنَائِسَهِم اَشرَکوا بِاللّهِ تَعَالى، فَاَمَرَاللّهُ سُبحانَهُ نَبِیَّهُ اَن یُوَحِّدَاللّهَ تَعالَى فیها وَ یَعبُدَه». از رحمت خداوند به دور است کسى که مسجد را گرامى ندارد و بدان احترام ننهد؛ اى یونس آیا مىدانى چرا خداوند مساجد را بزرگ داشته و این آیه را نازل فرموده است؟ «وَ اَنَّ المَساجِدَ للّهِ فَلا تَدعُوا مَعَ اللّهِ اَحَدا» زیرا یهود و نصارى هنگامى که داخل معابد و کلیساهاى خود مىشدند به خداوند شرک مىورزیدند؛ پس خداوند سبحان پیامبرش را فرمود که در مساجد، خداوند را به یگانگى بخوانند؛ و تنها او را پرستش کنند. عاملى، محمد بن الحسن شیخ حر، وسائل الشیعة، ج 16 ، ص 280 / نورى طبرسى، حسین (محدث)، مستدرکالوسائل، ج 3 ، ص 435 / مجلسى، محمد باقر بن محمد تقى، (علامه)، بحارالأنوار، ج 73، ص 354 و ج 80 ، ص 361 / کراجکى طرابلسى، محمد بن على بن عثمان (ابوالفتح)، کنزالفوائد، ج 1 ، ص 149 .
[23] . از امام صادق علیهالسلام: «اِنَّما اُمِرنا بِتَعظیمِ المَساجِدِ لِأنَّها بُیُوتُ اللّهِ فِى الأرضِ». سبب اینکه خداوند
ما را به بزرگداشت و تجلیل از مساجد امر کرده، این است که مساجد خانههاى خدا در روى زمین هستند. عاملى، محمد بن الحسن شیخ حر، وسائل الشیعة، ج 3 ، ص 556 .
[24] . براى مشاهده آمار در این باره به ص 117 مراجعه فرمایید.
[25] . www.iqna.ir/fa/news_detail.php?ProdID=301380
[26] . همایش آسیبشناسى فرهنگ عاشورا در رسانههاى مجازى، دکتر مسعود کوثرى،مدیر گروه ارتباطات دانشگاه تهران.
www.ictfarajoo.com/Default.aspx?TabId=62&atId=74
[27] . دکتر مسعود کوثرى، مدیر گروه ارتباطات دانشگاه تهران.
[28] . آشنا، حسامالدین، مقاله «اینترنت و امنیت فرهنگى ـ سیاسى» ص 233 .
[29] . جمشیدى، احمد، مقاله «اینترنت، قاره ششم»، ص 41 .