از آنجا که نفوذ اینترنت در خاورمیانه در حال رشد بسیار سریع بوده و هماکنون نزدیک به یک چهارم جمیعت آن از این پدیده برخوردارند که با سرعت فزون آن، در افق 1404 جمعیت بسیار زیادى از آن بهرهمند خواهند شد.
کاهش استقبال جوانان از مسجد؛ و فزونى استقبال آنان از اینترنت چیزى قابل انکار نیست. به نظر نگارنده، از مصادیق «مدیریت تحول» در کلام رهبرى، «رفیق» نمودن این «رقیب» رسانهاى مسجد است. باید مواظب بود که در کشور اسلامى، رسانههاى مدرن، رقیب در عرض مسجد نباشند بلکه یار مسجد و در طول آن قرار بگیرند. زیرا رفتار آنها اگر از کارکرد رسانهاى مسجد بکاهد مصداق «منع مساجد» خواهد بود.[1] برخى مفسرین در شرح منع مساجد، چنین آوردهاند:
«آیه هر چند هم، شأن نزول خاصى داشته باشد، در مقام
بیان یک حکم کلى است و در مورد تمام افراد و یا
گروههایى است که مردم را از رفتن به مساجد و انجام
عبادات به هر دلیل منع کنند و باعث ویرانى مساجد شوند
و ما در تاریخ نمونههایى از آن را دیدهایم که گاهى بهخاطر
اغراض سیاسى، مساجد را بستهاند و یا گروه خاصى را از
ورود به آن منع کردهاند».[2]
یادمان باشد که «خرابى مسجد تنها با بیل و کلنگ نیست، بلکه هر برنامهاى که از رونق مسجد بکاهد، تلاش در خرابى آن است».[3]
[1] . جهانگیرى سهروردى، یحیى، کارکرد سیاسى و رسانهاى مساجد، ص 5 .
[2] . جعفرى، یعقوب، تفسیر کوثر، ج 1 ، ص 332 ، ذیل آیه 114 سوره بقره.
[3] . مکارم شیرازى، ناصر، تفسیر نور، ج 1 ، ص 186 .